2017 års vikttråd, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag börjar komma på banan igen efter semestern.
Nu blir det skärpning och (nästan) nolltolerans på onyttigheter, i typ 4 veckor.
 
Okej, nu börjar jag verkligen bli desperat! Gått upp ytterligare 2 kg och ligger nu precis under 70 kg.. Jag har alltså gått upp 12 kg på mindre än ett år. Så från och med idag blir det strikt diet igen. Just nu kan jag inte motionera något större pga trasslig rygg men så fort jag fått ordning på den ska jag börja med hårdare motion.
Jag mår skit just nu :(
Hejja dig! Det kommer nog kännas bättre!
 
Om det går som förra gången kommer jag må ännu sämre.. Jag menar, 900 kcal är fan inte lätt att leva på och om man dessutom inte går ner ett gram.. Minsta lilla över 900 och jag går upp. Jävla medicin..
Nä, vad hopplöst! Det måste ju i princip vara som svält.. kan du prata med vården?
 
Nä, vad hopplöst! Det måste ju i princip vara som svält.. kan du prata med vården?

Sist jag träffade läkaren sa hon avvakta. Ska träffa igen någon gång under hösten. Ska ta upp vikten igen då.
Just nu är jag inte jättepepp på det här med vården....
 
Sist jag träffade läkaren sa hon avvakta. Ska träffa igen någon gång under hösten. Ska ta upp vikten igen då.
Just nu är jag inte jättepepp på det här med vården....
Nej, man blir lätt besviken, jag tror dom är konstant underbemannade så dom har inte tid att verkligen lyssna..
 
Enligt lifesum äter jag för lite protein. Tips på hur man får i sig mer proteiner? Äter mycket bönor och linser men tydligen inte tillräckligt..
 
Enligt lifesum äter jag för lite protein. Tips på hur man får i sig mer proteiner? Äter mycket bönor och linser men tydligen inte tillräckligt..

Här har du en bra lista: http://www.styrkelabbet.se/proteinrik-mat/

Om din kost är välbalanserad i övrigt men det är just protein som saknas så är ju inte en proteinshake att förakta (står lite om det på den där sidan också). Det är inte det roligaste sättet att få i sig protein men väldigt effektivt.
 
Ställde vågen på tre olika ställen imorse. Tre olika vikter. :p
Suck.
Kollade till och med så att golvet var rakt med hjälp av vattenpass, men inte fan hjälpte det. Haha.

Varit sjuk i tre dagar ju vilket lett till väldigt lite mat. Dåligt sätt att tappa vikt på. :p
Även om jag inte vet vad jag väger, så känner jag på kroppen att jag tappat lite.
 
Här har du en bra lista: http://www.styrkelabbet.se/proteinrik-mat/

Om din kost är välbalanserad i övrigt men det är just protein som saknas så är ju inte en proteinshake att förakta (står lite om det på den där sidan också). Det är inte det roligaste sättet att få i sig protein men väldigt effektivt.

Tja, det står typ bönor och linser på den listan..
Att lägga till en proteinshake innebär att något måste bort från vanliga maten, annars blir det för mycket kalorier. Hade hellre sett att det gick att mata intaget via mat, känns inte sunt att byta ut på det sättet..
 
Tja, det står typ bönor och linser på den listan..
Att lägga till en proteinshake innebär att något måste bort från vanliga maten, annars blir det för mycket kalorier. Hade hellre sett att det gick att mata intaget via mat, känns inte sunt att byta ut på det sättet..

Jag ser mycket mer än bönor och linser på den listan.

Hur mycket protein äter du idag och vad vill du komma upp till?
 
Jag ser mycket mer än bönor och linser på den listan.

Hur mycket protein äter du idag och vad vill du komma upp till?

Vill och vill, jag går bara på vad lifesum skriver. Enligt appen ska jag äta ca 140 g protein och jag får i mig 70 på en höft.

Självklart finns det mer på listan, men i och med att jag var ute efter mer protein ön vad jag äter idag tittar jag främst på proteintäta livsmedel. Dvs bönor och linser. Som jag redan äter mycket av.

Edit: shit vad dryg jag låter :o inte meningen!
 
Senast ändrad:
Vill och vill, jag går bara på vad lifesum skriver. Enligt appen ska jag äta ca 140 g protein och jag får i mig 70 på en höft.

Självklart finns det mer på listan, men i och med att jag var ute efter mer protein ön vad jag äter idag tittar jag främst på proteintäta livsmedel. Dvs bönor och linser. Som jag redan äter mycket av.

Du är vegetarian, eller? Det gör det ju knepigare, kyckling och fisk är himla tacksamma proteinkällor.

Kollade tidigare inlägg och du väger ju inte ens 70 kg och ligger på ett rätt lågt energiintag, men Lifesum tycker att du ska äta 140 gram protein? Jag tycker det är låter överdrivet mycket, det är vad som rekommenderas för folk som styrketränar och verkligen behöver maximera proteinsyntesen i musklerna. Styrketränar du mycket och är ute efter stora gains? Om inte, så skulle jag inte ha panik över ditt proteinintag. Gemene man som inte håller koll på sitt proteinintag har jag för mig ligger kring 1,1 gram per kilo kroppsvikt och det är ju ungefär där du ligger.
 
Du är vegetarian, eller? Det gör det ju knepigare, kyckling och fisk är himla tacksamma proteinkällor.

Kollade tidigare inlägg och du väger ju inte ens 70 kg och ligger på ett rätt lågt energiintag, men Lifesum tycker att du ska äta 140 gram protein? Jag tycker det är låter överdrivet mycket, det är vad som rekommenderas för folk som styrketränar och verkligen behöver maximera proteinsyntesen i musklerna. Styrketränar du mycket och är ute efter stora gains? Om inte, så skulle jag inte ha panik över ditt proteinintag. Gemene man som inte håller koll på sitt proteinintag har jag för mig ligger kring 1,1 gram per kilo kroppsvikt och det är ju ungefär där du ligger.

Jag har inte panik, jag bara konstaterade att appen påpekar att proteinet är för lågt. Jag styrketränar inte och är inte ute eter att bli nån builder på något sätt. Vill bara ner i vikt, vilket inte funkar alls hittills.. :banghead:
Ja, jag är vegetarian (lakto ovo i dagsläget). Glömmer att inte alla är det :p
 
Jag har inte panik, jag bara konstaterade att appen påpekar att proteinet är för lågt. Jag styrketränar inte och är inte ute eter att bli nån builder på något sätt. Vill bara ner i vikt, vilket inte funkar alls hittills.. :banghead:
Ja, jag är vegetarian (lakto ovo i dagsläget). Glömmer att inte alla är det :p

Då skulle jag försöka hitta nån inställning i appen där man kan justera hur fördelningen ska vara av de olika makronutrienterna. Livsmedelsverkets rekommendation, som funkar för de allra flesta, är 10-20% protein, 25-40% fett och 45-60% kolhydrater. Det kan du ju använda som utgångspunkt och sedan justera om du känner att det behövs. :)
 
Då skulle jag försöka hitta nån inställning i appen där man kan justera hur fördelningen ska vara av de olika makronutrienterna. Livsmedelsverkets rekommendation, som funkar för de allra flesta, är 10-20% protein, 25-40% fett och 45-60% kolhydrater. Det kan du ju använda som utgångspunkt och sedan justera om du känner att det behövs. :)

Hur märker man om det behövs? Jag märkte inte ens när mina järnnivåer var så låga att jag nästan var genomskinlig :angel:
 
Hur märker man om det behövs? Jag märkte inte ens när mina järnnivåer var så låga att jag nästan var genomskinlig :angel:

Kan ju vara sånt som att man blir trög i magen och då kanske man behöver lite mer fett i kosten. Konditionstränar man en del och känner sig trött och seg kanske det behövs mer kolhydrater. Generellt handlar det nog mest om en känsla av välmående. Folk svarar lite olika och känner sig olika mätt på olika nivåer av makronutrienterna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 246
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 986
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp