3000 kvadratmeter åker

Jag har satt en jäkla massa mandelpotatis i år. En jäkla massa potatis rent generellt också. Det blev smått panik när jag insåg att jag köpt mer sättpotatis än jag hade yta att gräva ner dem på, så två sorter la jag på gräsmattan och sen täckte jag med gammalt hö. Jag har inte kollat om det blivit något än. Blasten är ljusare grön än den som de nedgrävda potatisarna har.
:rofl:

Nästa bekymmer blir väl om du får en riktigt riktigt bra skörd? Har du plats att vinterförvara väldigt mycket potatis?

/tanten som känner igen bekymret från andra grödor. Vad gör man med oändliga mängder vitbetor t.ex......
 
:rofl:

Nästa bekymmer blir väl om du får en riktigt riktigt bra skörd? Har du plats att vinterförvara väldigt mycket potatis?

/tanten som känner igen bekymret från andra grödor. Vad gör man med oändliga mängder vitbetor t.ex......
Jordkällare ;). Den jag har tror jag räcker. Men jag måste fixa dörrkarmen till mellandörren. Den var rutten. Virke är inköpt även om jag inte riktigt fick tag i rätt dimension. Men det borde gå ändå.

Den inre dörren som var rutten har jag redan bytt. Yttre dörren är lite sned och glapp så kanske behövs en ny dörr där också. Och så ska jag sätta metallnät vid ventilationen. Jordkällaren är fräsch i övrigt. Hoppas bara att den håller lite lägre temperatur under vintern. Just nu ligger det på 10-11 grader.
 
Jordkällare ;). Den jag har tror jag räcker. Men jag måste fixa dörrkarmen till mellandörren. Den var rutten. Virke är inköpt även om jag inte riktigt fick tag i rätt dimension. Men det borde gå ändå.

Den inre dörren som var rutten har jag redan bytt. Yttre dörren är lite sned och glapp så kanske behövs en ny dörr där också. Och så ska jag sätta metallnät vid ventilationen. Jordkällaren är fräsch i övrigt. Hoppas bara att den håller lite lägre temperatur under vintern. Just nu ligger det på 10-11 grader.
Annars kan jag köra upp och befria dig från ett gäng mandelpotatis :sneaky:
 
Jag äter inte rött kött själv och har till stor del en vegetarisk kosthållning (men äter fågel och fisk ibland, ägg ofta). Att då föda upp djur till slakt blir väldigt svårt. Om jag hade klarat det mentalt hade läget varit ett annat.
Har du höns? Annars vore väl det en sak att satsa på, då slipper du köpa ägg iallafall och kanske en och annan kyckling kan sparas som gödkyckling :up:
P.s det finns dom som kan slakta och plocka åt dig, du måste inte göra allt själv ;)
 
Har du höns? Annars vore väl det en sak att satsa på, då slipper du köpa ägg iallafall och kanske en och annan kyckling kan sparas som gödkyckling :up:
P.s det finns dom som kan slakta och plocka åt dig, du måste inte göra allt själv ;)
Jag har inte höns men vill gärna ha. Jag har redan pratat med några grannar om saken. En av dem kan hjälpa till med slakt, för förr eller senare hamnar man i läget att man måste göra det. En annan kan hjälpa till med passning av hönsen när jag åker bort (vilket jag gör ganska ofta). Så jag behöver snickra ett hönshus. Jag tänkte först inreda snickeriet till hönshus men insåg att jag ville behålla det och något annat befintligt ställe funkar inte som hönshus.
 
Kör på med biodlingen. Lägg upp en långsiktig plan över två-tre år. Gör dig en snygg logga. Ta snygga kort. Folk är tossiga vad gäller smaksatt honung. En miniburk med 10 blåbär i kan kosta 25 spänn. Gå en kurs i smaksättning. Nu när det börjar finnas REKO i de flesta städer har ju en fantastisk möjlighet öppnat sig. Folk beställer på facebook och man levererar direkt från ett bestämt ställe.
Odla ingenting annat än bin. Du har ju redan en bra idé där.
Håller med! Gör salvor och ljus av vaxet.
 
Mitt spontana tips är att odla humle. Tydligen en himla brist på svensk sådan och efterfrågan är stor med tanke på alla mikrobryggerier som poppar upp överallt. Krävs inte jätteutrymme. Men en hel del jobb och kunskap, förstås.
 
Mitt spontana tips är att odla humle. Tydligen en himla brist på svensk sådan och efterfrågan är stor med tanke på alla mikrobryggerier som poppar upp överallt. Krävs inte jätteutrymme. Men en hel del jobb och kunskap, förstås.
Är det sant?
Är det någon speciell sorts humle som krävs?
Jag har visserligen bara en humle, men en jättestor... och den producerar mängder med kottar varje år som jag inte gör något med.
 
Jag har inte höns men vill gärna ha. Jag har redan pratat med några grannar om saken. En av dem kan hjälpa till med slakt, för förr eller senare hamnar man i läget att man måste göra det. En annan kan hjälpa till med passning av hönsen när jag åker bort (vilket jag gör ganska ofta). Så jag behöver snickra ett hönshus. Jag tänkte först inreda snickeriet till hönshus men insåg att jag ville behålla det och något annat befintligt ställe funkar inte som hönshus.
Kolla blocket (fast det gör du nog redan ;)) efter beg. hönshus eller hundgårdar :idea:
Snabbt och ganska enkelt till billigare peng än att bygga nytt.
 
Är det sant?
Är det någon speciell sorts humle som krävs?
Jag har visserligen bara en humle, men en jättestor... och den producerar mängder med kottar varje år som jag inte gör något med.

Ja, visst är det sant. Kontakta någon som brygger öl i närheten av dig och du har garanterat en spekulant på dina kottar ... ;) Dock måste de ju tas om hand på rätt sätt så att kottarna inte blir förstörda. Jag kan inte mycket om det, men har grannar som håller på. Ska vara med och plocka deras humle nästa vecka. Efter det vet jag kanske mer.
 
Ja, visst är det sant. Kontakta någon som brygger öl i närheten av dig och du har garanterat en spekulant på dina kottar ... ;) Dock måste de ju tas om hand på rätt sätt så att kottarna inte blir förstörda. Jag kan inte mycket om det, men har grannar som håller på. Ska vara med och plocka deras humle nästa vecka. Efter det vet jag kanske mer.
Berätta gärna hur man ska ta hand om kottarna sen :up: Fråga mycket ;):D
 
Mitt spontana tips är att odla humle. Tydligen en himla brist på svensk sådan och efterfrågan är stor med tanke på alla mikrobryggerier som poppar upp överallt. Krävs inte jätteutrymme. Men en hel del jobb och kunskap, förstås.
Jag har en sådan. Den klättrar "all over the place".
 
Jag har en sådan. Den klättrar "all over the place".

Ta skott av den då och plantera fler? Kolla om någon i närheten vill köpa kottarna? Tydligen är det bara honplantor man ska odla. Har man hanplantor också blir det inga kottar. Men jag vet inte skillnaden, kan inget om humleodling, vet bara att efterfrågan är stor och utbudet litet.
 
Ta skott av den då och plantera fler? Kolla om någon i närheten vill köpa kottarna? Tydligen är det bara honplantor man ska odla. Har man hanplantor också blir det inga kottar. Men jag vet inte skillnaden, kan inget om humleodling, vet bara att efterfrågan är stor och utbudet litet.
Idén är intressant. Min planta dignar av kottar just nu. Undrar bara var jag ska hitta ett bryggeri och hur man gör med kottarna.
 
Jag tycker det låter som ett jättejobb att odla upp en sådan yta. Och orkar du med något ytterligare " måste"? Frågan är om det inte ger mer avans per arbetsinsats med att gå ut i skogen och plocka kantareller eller hjortron och sälja?
Eller att hyra ut huset vissa veckor sommartid och själv bo i friggeboden eller åka på semester den perioden ( porta-potti och utedusch hade inte lockat mig men vi är ju alla olika).

Inte vet jag, men jag tror att en friggebod med en portapotti i ett hörn utan dusch som står på ägarens tomt inte är superattraktiv som uthyrningsobjekt. 15 kvadrat inkl kök och toalett är pyttigt. Står toaletten dessutom inte ett separat utrymme tror jag marknaden är ännu mindre, få vill sova, äta och gå på toaletten i samma rum, särskilt om det inte finns avlopp.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

  • Vad är rätt
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp