3XW eller 4XW, vad finns?

ameo

Trådstartare
Moderator
Finns det något annat än wintec wide i nämnda bomvidder?

Jag lade på 3xw koppjärn på treåringens rygg idag och behöver nog gå upp en vidd just nu, då hon är rätt fet... Men så mkt smalare än 3xw lär hon inte bli. Hennes mamma spg likadan ut.

Är nyfiken på vilka alternativ som finns för framtiden. Inridning får det bli med den wintec wide vi har, men det är inte så kul sen kanske.
 
Frank Baines finns i löjligt breda bomvidder, vissa modeller upp till 8W, och dom är dessutom rätt breda i bomvidderna.
 
@Angel var hittar man de jättebreda sadlarna? Finns det återförsäljare i Sverige eller måste man söka utomlands?
 
Frank Baines har rätt många återförsäljare i Sverige så någon av dom borde ju antingen ha hemma eller kunna ta hem. FB har länkat på sin hemsida. Har till och med sett ett par jättebreda sadlar på hästnet även om det nog inte ligger ute någon just nu.
 
tillbaka på noll igen...
Jag surfade runt på FBs webplats men där var svårt att hitta det jag sökte. Dessutom talar min plånbok om att jag måste rikta in mig på begagnat, som läget är just nu. Och på begagnatmarknaden hittar jag inga vida Frank Baines alls.

Finns det några andra modeller/märken som går upp i XXXXW i bomvidd? Gärna med lite svängd bom, då Wintec Wides nya modell (som vi har) är för rak...
 
Såg en Crown Arwen xxxxw för nåt år sen. Balance 8XW är också våldsamt vid. Så pass breda sadlar är rätt sällsynta men dyker upp begagnat då och då. Balance serietillverkas så vid, medan Crown och Frank Baines bygger så pass vida sadlar på beställning. Wow har ju extremvida bomvidder, såväl svängd som rak bom, bred kanal och flairluftstoppning samt är korta, och som garanterat passar din breda, och vet man vad man letar efter så går de även att köpa till ett mer överkomligt pris på Ebay.

Så om planen är att rida in unghästen med den befintliga Wintec Wide, så har du lite tid att hålla ögonen öppna efter en annan superwide sadel. En sadel med ändringsbar vidd är att föredra till unghästar, och lite enklare att sälja om den inte skulle passa framöver.
 
Såg en Crown Arwen xxxxw för nåt år sen. Balance 8XW är också våldsamt vid. Så pass breda sadlar är rätt sällsynta men dyker upp begagnat då och då. Balance serietillverkas så vid, medan Crown och Frank Baines bygger så pass vida sadlar på beställning. Wow har ju extremvida bomvidder, såväl svängd som rak bom, bred kanal och flairluftstoppning samt är korta, och som garanterat passar din breda, och vet man vad man letar efter så går de även att köpa till ett mer överkomligt pris på Ebay.

Så om planen är att rida in unghästen med den befintliga Wintec Wide, så har du lite tid att hålla ögonen öppna efter en annan superwide sadel. En sadel med ändringsbar vidd är att föredra till unghästar, och lite enklare att sälja om den inte skulle passa framöver.
Vad är Wow?
 
tack för era svar!
Såg en Crown Arwen xxxxw för nåt år sen. Balance 8XW är också våldsamt vid. Så pass breda sadlar är rätt sällsynta men dyker upp begagnat då och då. Balance serietillverkas så vid, medan Crown och Frank Baines bygger så pass vida sadlar på beställning. Wow har ju extremvida bomvidder, såväl svängd som rak bom, bred kanal och flairluftstoppning samt är korta, och som garanterat passar din breda, och vet man vad man letar efter så går de även att köpa till ett mer överkomligt pris på Ebay.

Så om planen är att rida in unghästen med den befintliga Wintec Wide, så har du lite tid att hålla ögonen öppna efter en annan superwide sadel. En sadel med ändringsbar vidd är att föredra till unghästar, och lite enklare att sälja om den inte skulle passa framöver.
Balance har jag aldrig hört talas om innan, får ta hjälp av Google.

Wintecen får funka så länge. Den är egentligen för rak, men jag får väl göra en fuljustering av den genon att trycka in "något" under panelerna så de blir mer åt det svängda hållet. (åsså måste jag ha tag i ett 4xw koppjärn, eller banka ut nåt befintligt)
Maxflex har väl bomvidder upp till 120? Hur många grader är unghästens rygg?
Min flexicurve har varit på rymmen ett tag, så jag har inte mätt henne med den och har alltså inget gradantal. Men Wintecs 3xw är för smalt. :(
Akademiska/barocksadlar i K5 eller K6.
det är lite fel typ av sadel för vår typ av ridning.
 
Senast ändrad:
En stallkompis lånade hem en Frank Baines Reflex från Sadelmagasinet.
Den var felmärkt då och visade sig vara XXW, den finns kvar där. (Galet vid sadel...)
Kanske kan du jämföra med dina koppjärn mot FBs hemsida, de har en måttabell där som man kan skriva ut?
Vi har en Wintec Haflinger i stallet, ser nästan fånig ut med vidaste järnet i, den blir väl 160 grader eller nå't liknande. ;) Används när feta fölmärrar ska motioneras.
 
Maxflex har väl bomvidder upp till 120? Hur många grader är unghästens rygg?
jag har nu äntligen lyckats mäta ryggen på ponnyn och vinkeln stannade på 128°
Och det är en hoppsadel vi kommer vilja ha - varför finns Wintec Wide bara som dressyrsadel eller allround med korta raka kåpor? (sämre än en dressyrsadel om man vill rida dressyr och värdelöst att hoppa i...)

Det börjar verkligen bli dags att leta sadel på allvar nu, för Wintecen i 16" är lite liten för dottern... :meh:
13450892_10153717434032404_3526645218185359617_n.jpg
 
Den här sadeln till rimligt pris har jag bara sett på nätet. Det finns tydligen koppjärn upp till XXXXW
https://www.globussportwebshop.se/butik/haflingersadel-tekna-s-line

Men jag har inte sett den i verkligheten, är det någon som sett den, och helst på en häst?

Priset för ny sadel är ju överkomligt, frågan är bara hur den kan tänkas fungera.

Jag behöver också sadel till några breda, platta hästar, med kort rygg (NSV)....
Har inte sett just den modellen. Men andra modeller från tekna som har varit både bekväma för ryttaren, legat super på hästen och hållt bra trots daglig användning i skog och mark under flera år. :)
 
Har inte sett just den modellen. Men andra modeller från tekna som har varit både bekväma för ryttaren, legat super på hästen och hållt bra trots daglig användning i skog och mark under flera år. :)
Fast huruvida en sadel ligger bra på hästen, beror ju på om sadelns anläggningsyta är likadan som hästens rygg. Och att bomvidden är rätt.
Haflingermodellen på bilden i länken ser ganska rak ut och det är inte idealiskt på den här ponnyn. Hon funkar okej att rida med wintecen, som är för rak. Vi kan acceptera "hyfsat okej" tillpassning just nu eftersom hon rids ganska sällan.
Nästa sadel måste passa henne bättre än nuvarande för att det ska vara lönt att byta.
 
Min flygplans breda unghäst har som tur är blivit smalare med åren och har idag bara vid bom. Däremot har jag kvar en stübben sigfrid som är 33 1/2 i bommen. Den är mer sväng än wintec och jag upplever den ungefär som lika bred som wintec wide då jag i nuläget både knölar in fårskinnspadd o spänner ordentligt.
 
Finns det något annat än wintec wide i nämnda bomvidder?

Jag lade på 3xw koppjärn på treåringens rygg idag och behöver nog gå upp en vidd just nu, då hon är rätt fet... Men så mkt smalare än 3xw lär hon inte bli. Hennes mamma spg likadan ut.

Är nyfiken på vilka alternativ som finns för framtiden. Inridning får det bli med den wintec wide vi har, men det är inte så kul sen kanske.

Jag hade Bates med breddat koppjärn i till min tjockis!
 
jag har nu äntligen lyckats mäta ryggen på ponnyn och vinkeln stannade på 128°
Och det är en hoppsadel vi kommer vilja ha - varför finns Wintec Wide bara som dressyrsadel eller allround med korta raka kåpor? (sämre än en dressyrsadel om man vill rida dressyr och värdelöst att hoppa i...)

Det börjar verkligen bli dags att leta sadel på allvar nu, för Wintecen i 16" är lite liten för dottern... :meh:
13450892_10153717434032404_3526645218185359617_n.jpg
Attans! Bredare än de flesta sadlar. De flesta stannar runt 115-120 grader... slut på ideer. De enda jag har på min lista som klarar den kategorin och inte är måttbeställt är gamla Griffin Endurance, Balance och Wow. Sett enstaka måttbeställda Crown i den vidden också.
 

Liknande trådar

Utrustning Nu är sadelproblemen i gång igen. Kände mig ganska nöjd med min thorowgood youngrider men börjar inse att även den klämmer, har bankat...
Svar
1
· Visningar
850
Senast: _Eulalia_
·
Hundavel & Ras Jag leker lite med planerna på nästa hundras. Då jag för tillfället är student och står mitt i ett husbygge med pojkvännen så är det...
Svar
1
· Visningar
867
Senast: utte
·
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 659
Senast: oki
·
Islandshäst Hittade bara ganska gamla trådar med körning av islandshäst, så jag börjar på en ny. Tänkte jag skulle passa på att köra in min Affe...
2 3
Svar
48
· Visningar
9 043
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp