Äga fastighet omöjliggör hyra lägenhet?

Nog skiljer hyrorna beroende på var man bor. Både inom en stad och mellan städer. Oaktat om Stockholms innerstad har marknadshyror eller ej.

Ettan är på 38 kvm så varken stor eller liten utan ganska "mittemellan".

Skog är inga problem med tillgång till. Det är mer säng i vardagsrummet och att allt blir så koncentrerat som är enda nackdelen. Samtidigt finns det ju fördelar med med exakr samma sak
 
Men vilken fenomenal tur!

Ja det lär inte vara ofta person hoppar av, särskilt inte så otroligt sent. (Gissar hen hoppat av i samband med avtalsskrivning och nu kan se fram emot 6 månaders straffspärr...)

Men tur det. Och tur att jag mailade handläggaren att om det strular med den de fått vidare med så är jag absolut intresserad. Så de inte gick vidare till trean bara.

Och även tur det hände nu. Inte nästa vecka när jag - om den inte haft medaljongtapeter eller nåt - hade tackat ja till tvåan.
 
Men kommer du att ha tillgång till gården där du bor nu? För i så fall så kanske lidandet av att bo i etta inte är så farligt sådär till vardags. Jobb, hästande och så hunden, tiden som är kvar till att vistas i skokartong kan inte bli så värst överdriven ändå.
Håller fullständigt med om att en tvåa i lägenhet är övärd merkostnad.

Jag är rätt hemmakär så skokartongstillbringande kommer det absolut bli. Jag jobbar ju även skift så en period väldigt koncentrerat (ätasovajobba) och sen en lång ledighet.

Men jag har både tillgång till gården jag bor nu (och kommer åka och hjälpa mamma en gång i veckan iaf), tillgång till gården jag äger strax utanför Gävle - samt att det är just Gävle vi talar om. Gå 2 km och hallå skogen typ (lite beroende på vad för skog man vil ha). Så så är absolut inte problem. Utan just det att få välja varje sak man äger med omsorg, att ha begränsad yta och lite "snubbla på nåt varje gång man vänder sig om". Det gör jag iofs nu på 100+ kvm med. Alltid en katt eller hund där man tänkte sätta foten.

Så främst är det ju nog det där med säng i sovrummet som är stora skillnaden, och slippa det vinsten med en tvåa. Men jag tycker såhär i teorin det inte är värt 1300 spänn att ha ett annat rum att ställa sängen i. Påminn mig gärna om det den dag jag plötsligt inte är singel längre....
 
Ja det lär inte vara ofta person hoppar av, särskilt inte så otroligt sent. (Gissar hen hoppat av i samband med avtalsskrivning och nu kan se fram emot 6 månaders straffspärr...)

Ibland ska man ha tur! Den högt älskade lägenheten jag hade i min gamla hemstad fick jag eftersom killen som redan hade skrivit kontrakt på den fick jobb i en annan stad och hyresvärden lät honom bryta kontraktet utan uppsägningstid. :up:
 
Fast å andra sidan, det beror på hur stor 1:an är. Jag bor i en 1:a på 54 kvm, stor och rymlig. Sängen står i en sovalkov, där jag hängt för mörkläggningsgardiner så det blir som ett eget rum. Trivs fin fint.

Innan jag flyttade in var jag väldigt skeptiskt till om jag skulle trivas att bo i en "liten etta", som jag tänkte då. Jag tycker det är smidigt, inte alls lika mycket att städa som det var när jag bodde på 100 kvm i ett hus.:angel:

Alkov gör stor skillnad! Tyvärr inte det i den här. Men har lite ideer. Måste dock få tillgång till att mäta mm innan jag vet in de går.

Städningen är fett plus! Jag har dessutom sneglat på robotdammsugare ;P
 
Ibland ska man ha tur! Den högt älskade lägenheten jag hade i min gamla hemstad fick jag eftersom killen som redan hade skrivit kontrakt på den fick jobb i en annan stad och hyresvärden lät honom bryta kontraktet utan uppsägningstid. :up:

Snäll HV. Nu vet jag ju inte alls omständigheterna här men handläggaren lät inte direkt happy när hon talade om att den det gick vidare med "valt att hoppa av". Men skitsamma - det är lika bra för mig oavsett anledning :)
 
Snäll HV. Nu vet jag ju inte alls omständigheterna här men handläggaren lät inte direkt happy när hon talade om att den det gick vidare med "valt att hoppa av". Men skitsamma - det är lika bra för mig oavsett anledning :)

Hyresvärden jag hade var ett litet företag med några få fastigheter, väldigt personliga och allmänt helt underbara. :D När jag snackade med fastighetsskötaren om det så sa han (fritt citerat) "Ja men det är ju bara jättekul att han fick jobbet, han ville verkligen ha det! En ny hyresgäst går alltid att hitta.". :)
 
Jag tycker att du är lite gnällig faktiskt. Drömbostäder växer inte på träd, och nu är läget som det är med den lägenheten som försvann. Det var helt enkelt inte meningen att du skulle bo där.

Det är sällan så att man börjar med sin drömlägenhet och bor där för evigt, de flesta människorna skaffar en bostad som funkar och sen går man vidare därifrån. Man flyttar ibland för att få något som passar bättre för stunden. För det är ju faktiskt så att det som är helt rätt idag kan vara helt fel om ett år. Och det som verkar jättedåligt idag kanske är skitbra om ett par månader.

Jag hade inte varit rädd för att ta en lägenhet som är en kompromiss. Bostäder är inte skrivna i sten. Man måste inte bo kvar där för alltid.
Det som går emot det du skriver är köpoängen. Även om @Alexandra_W får mer poäng per dag genom att bo än att bara stå i kö tar det år innan hon är uppe i samma köpoäng. Så fort du tackat ja till en bostad mister du alla och börjar om på noll.

Jag tycker att du @Alexandra_W ska vara kräsen. Du behöver inte alls nöja dig. Har du klarat av att pendla hittills klarar du av ett litet tag till!
 
Hyresvärden jag hade var ett litet företag med några få fastigheter, väldigt personliga och allmänt helt underbara. :D När jag snackade med fastighetsskötaren om det så sa han (fritt citerat) "Ja men det är ju bara jättekul att han fick jobbet, han ville verkligen ha det! En ny hyresgäst går alltid att hitta.". :)

Man kan känna det borde gälla här med. Det är extrem kö och bostadsbrist. Men av vad man läst i medier mm, och min första kontakt ang det där med äga, så är de ganska fyrkantiga och rigida. De är väldigt hårda med byten med.

Handläggaren är idel vänlighet mot mig nu. Vår sista kontakt "förra gången" var ju minst sagt frostig. Men inte ett spår av det nu - skönt. Ringde nyss och de skickar kontraktet idag för påskrift :)
 
Det som går emot det du skriver är köpoängen. Även om @Alexandra_W får mer poäng per dag genom att bo än att bara stå i kö tar det år innan hon är uppe i samma köpoäng. Så fort du tackat ja till en bostad mister du alla och börjar om på noll.

Jag tycker att du @Alexandra_W ska vara kräsen. Du behöver inte alls nöja dig. Har du klarat av att pendla hittills klarar du av ett litet tag till!

Man får dessutom lika många poäng för att bo som att stå i kö, en poäng per dag.
 
Man kan känna det borde gälla här med. Det är extrem kö och bostadsbrist. Men av vad man läst i medier mm, och min första kontakt ang det där med äga, så är de ganska fyrkantiga och rigida. De är väldigt hårda med byten med.

Nånstans känner jag att är man stor så ska man, och har dessutom möjlighet att, vara snäll. De stora bostadsbolagen är i en sån jäkla maktposition i många städer...
 
Min erfarenhet av Gavlegårdarna har varit att de har inte varit omöjliga, även om de har sina regler som de inte tänjer på så har jag alltid fått bra hjälp och bemötande.

Det var trist att höra att de hade gjort en soppa för sig själva och dig.

Skönt att de har kommit till sans!
 
Alkov gör stor skillnad! Tyvärr inte det i den här. Men har lite ideer. Måste dock få tillgång till att mäta mm innan jag vet in de går.

Städningen är fett plus! Jag har dessutom sneglat på robotdammsugare ;P
Även om det inte finns, går det att "bygga" egna, men rumsavdelare osv. Bara fantasin som sätter gränser. Flytta in och fixa sen i lugn och ro i efterhand, så gjorde jag. :)
 
Även om det inte finns, går det att "bygga" egna, men rumsavdelare osv. Bara fantasin som sätter gränser. Flytta in och fixa sen i lugn och ro i efterhand, så gjorde jag. :)

Jo men planlösningen gör det lite svårplacerat. Men har som sagt lite gömma sängen planer som jag ska se sen när jag har tillgång till lägenheten hur de funkar :)
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 941
Senast: kolblakkur
·
Äldre Funkar det? Kan man skriva hyreskontrakt med, säg, 3 månaders uppsägningstid? Vis av erfarenheten så förstår jag att det nog blir svårt...
Svar
15
· Visningar
2 364
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 426
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag är väldigt kluven, jag tänker och tänker och tänker, men kommer inte fram till något bra. Så nu tänkte jag se om jag kunde få några...
Svar
13
· Visningar
1 448
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp