Äga fastighet omöjliggör hyra lägenhet?

Vilken spännande tråd att läsa ikapp idag, vältimad med lyckligt slut och allt!
m1242.gif


Grattis @Alexandra_W !
 
Fick lätt ambivalens då det ligger en tvåa i samma hus ute. Dvs samma charm etc. Samma fördelar. Och tvåa är sjukt plus. Ingen säng i vardagsrummet. Men den kostar 1300 kr mer. Är rätt dyr för att vara en tvåa. Men den visste jag ju jag skulle få. Och mentalt hade jag ställt om till just ha ett sovrum.

Så blev lite ambivalens när de ur det blå ringer och erbjuder ettan.
Men min snåla sida vann över min bekväma sida. Jag ska försöka tänka på det när jag sitter i en etta och svär över varför i helvete jag inte tog en tvåa för, min idiot. Att det var för du tänkte det var roligare med mer träningar med hästen än sovrum
 
Fick lätt ambivalens då det ligger en tvåa i samma hus ute. Dvs samma charm etc. Samma fördelar. Och tvåa är sjukt plus. Ingen säng i vardagsrummet. Men den kostar 1300 kr mer. Är rätt dyr för att vara en tvåa. Men den visste jag ju jag skulle få. Och mentalt hade jag ställt om till just ha ett sovrum.

Så blev lite ambivalens när de ur det blå ringer och erbjuder ettan.
Men min snåla sida vann över min bekväma sida. Jag ska försöka tänka på det när jag sitter i en etta och svär över varför i helvete jag inte tog en tvåa för, min idiot. Att det var för du tänkte det var roligare med mer träningar med hästen än sovrum
Jag har ju en tvåa på g 5450 kr plus el
Ute i skogen haha.
Så dyrt är nog relativt.
Men jag kan inte vara kräsen utan får ta det jag får.
 
Jag har ju en tvåa på g 5450 kr plus el
Ute i skogen haha.
Så dyrt är nog relativt.
Men jag kan inte vara kräsen utan får ta det jag får.

Fast av "ockervärd" väl? (Drygt 5200, plus el såklart, låg denna tvåa på)

Håller dock tummarna du får "din" tvåa!
 
5200 kr lät ändå ganska så billigt för en tvåa. En bekant har en etta inne på söder som kostar 5300 och min lillebror betalar 6500 för sin stora etta i förorten. Den senare är iofs hyfsat ny, byggd typ 2012 så det påverkar väl också.
 
5200 kr lät ändå ganska så billigt för en tvåa. En bekant har en etta inne på söder som kostar 5300 och min lillebror betalar 6500 för sin stora etta i förorten. Den senare är iofs hyfsat ny, byggd typ 2012 så det påverkar väl också.

Är ju lite skillnad på städer kanske?
Här måste man i princip upp i nyproduktion på flashiga Gävle Strand om man ska upp i 6500 för en etta.

Jag tycker i sak inte 5200 är dyrt för en tvåa på ca 50 kvm. Man får ett boende liksom. Men jmf med andra tvåor i den här stan ligger den ganska högt. Antagligen för det är mer attraktivt där än 500 M bort etc? (En tusenlapp i skillnad på två ungefär lika stora tvåor).

Men snål-Alex vill lägga lite på boende och mer på djur ;P
 
Är ju lite skillnad på städer kanske?
Här måste man i princip upp i nyproduktion på flashiga Gävle Strand om man ska upp i 6500 för en etta.

Jag tycker i sak inte 5200 är dyrt för en tvåa på ca 50 kvm. Man får ett boende liksom. Men jmf med andra tvåor i den här stan ligger den ganska högt. Antagligen för det är mer attraktivt där än 500 M bort etc? (En tusenlapp i skillnad på två ungefär lika stora tvåor).

Men snål-Alex vill lägga lite på boende och mer på djur ;P

Jag har inte upplevt tidigare att det skulle spela någon roll vilken stad det handlar om för vi har ju inte marknadshyror här i Sverige. Brorsans lgh i förorten t ex är ju knappast dyr för att den ligger just här utan för att det är nyproduktion.
Men jag har full förståelse för att du hellre lägger pengarna på hästen än på hyran :)
 
Jag har inte upplevt tidigare att det skulle spela någon roll vilken stad det handlar om för vi har ju inte marknadshyror här i Sverige. Brorsans lgh i förorten t ex är ju knappast dyr för att den ligger just här utan för att det är nyproduktion.
Men jag har full förståelse för att du hellre lägger pengarna på hästen än på hyran :)
Kan du förklara mer vad du menar att vi inte har marknadshyror? Är det kommunala hyresvärdar du tänker på eller varför skulle inte hyresvärdar hyra ut till marknadshyra?
 
Kan du förklara mer vad du menar att vi inte har marknadshyror? Är det kommunala hyresvärdar du tänker på eller varför skulle inte hyresvärdar hyra ut till marknadshyra?

Vi har inte marknadshyror på så vis att det är inte dyrare att bo på en attraktiv adress per se. Det var ju tal om det för flera år sedan att man borde höja hyrorna ordentligt i t ex Sthlms innerstad för att det enligt vissa bör kosta mer att bo innanför tullarna i sthlm än utanför t ex.
 
Är ju lite skillnad på städer kanske?
Här måste man i princip upp i nyproduktion på flashiga Gävle Strand om man ska upp i 6500 för en etta.

Jag tycker i sak inte 5200 är dyrt för en tvåa på ca 50 kvm. Man får ett boende liksom. Men jmf med andra tvåor i den här stan ligger den ganska högt. Antagligen för det är mer attraktivt där än 500 M bort etc? (En tusenlapp i skillnad på två ungefär lika stora tvåor).

Men snål-Alex vill lägga lite på boende och mer på djur ;P
Men kommer du att ha tillgång till gården där du bor nu? För i så fall så kanske lidandet av att bo i etta inte är så farligt sådär till vardags. Jobb, hästande och så hunden, tiden som är kvar till att vistas i skokartong kan inte bli så värst överdriven ändå.
Håller fullständigt med om att en tvåa i lägenhet är övärd merkostnad.
 
Vi har inte marknadshyror på så vis att det är inte dyrare att bo på en attraktiv adress per se. Det var ju tal om det för flera år sedan att man borde höja hyrorna ordentligt i t ex Sthlms innerstad för att det enligt vissa bör kosta mer att bo innanför tullarna i sthlm än utanför t ex.
Ok. Jag har dålig koll inom området. Men har alltid trott att läget påverkade även hyran, eftersom det är dyrare att köpa fastigheter/tomter i attraktiva områden så borde ju hyran bli högre när fastighetsägaren hyr ut.
 
Ok. Jag har dålig koll inom området. Men har alltid trott att läget påverkade även hyran, eftersom det är dyrare att köpa fastigheter/tomter i attraktiva områden så borde ju hyran bli högre när fastighetsägaren hyr ut.

Googla marknadshyror + stockholm så ser du att det inte är så.
 
Fick lätt ambivalens då det ligger en tvåa i samma hus ute. Dvs samma charm etc. Samma fördelar. Och tvåa är sjukt plus. Ingen säng i vardagsrummet. Men den kostar 1300 kr mer. Är rätt dyr för att vara en tvåa. Men den visste jag ju jag skulle få. Och mentalt hade jag ställt om till just ha ett sovrum.

Så blev lite ambivalens när de ur det blå ringer och erbjuder ettan.
Men min snåla sida vann över min bekväma sida. Jag ska försöka tänka på det när jag sitter i en etta och svär över varför i helvete jag inte tog en tvåa för, min idiot. Att det var för du tänkte det var roligare med mer träningar med hästen än sovrum
Fast å andra sidan, det beror på hur stor 1:an är. Jag bor i en 1:a på 54 kvm, stor och rymlig. Sängen står i en sovalkov, där jag hängt för mörkläggningsgardiner så det blir som ett eget rum. Trivs fin fint.

Innan jag flyttade in var jag väldigt skeptiskt till om jag skulle trivas att bo i en "liten etta", som jag tänkte då. Jag tycker det är smidigt, inte alls lika mycket att städa som det var när jag bodde på 100 kvm i ett hus.:angel:
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 940
Senast: kolblakkur
·
Äldre Funkar det? Kan man skriva hyreskontrakt med, säg, 3 månaders uppsägningstid? Vis av erfarenheten så förstår jag att det nog blir svårt...
Svar
15
· Visningar
2 363
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 425
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag är väldigt kluven, jag tänker och tänker och tänker, men kommer inte fram till något bra. Så nu tänkte jag se om jag kunde få några...
Svar
13
· Visningar
1 448
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp