Hur hade ni gjort? (stallfråga)

Kiwifrukt

Trådstartare
Jag är väldigt kluven, jag tänker och tänker och tänker, men kommer inte fram till något bra. Så nu tänkte jag se om jag kunde få några oberoendes syn på det hela.

Jag har stått i mitt nuvarande stall i lite mer än fyra år. De första åren var jättebra, sen har vi haft problem med en av de andra i stallet hela tiden i över ett och ett halvt års tid. Jag har två hästar, en maxad C-ponny och ett halvblod, utöver dem står det tre hästar till i stallet som ägs av två olika ägare. Ingen av de andra äger stallet eller är i direkt relation till stallägaren, utan alla är där på lika villkor.

På plussidan står att det är ett bra och lugnt stall, stora fina boxar, stora hagar (mina hästar går i egen hage), vi kommer bra överens med ägaren, grannen har paddock som jag får rida i och det är relativt nära in till stan.

Det negativa är att det är en och en halv mil hemifrån mig dit, dåliga ridvägar och så framför allt den här personen. Att hon är sur och stingslig kan jag väl acceptera, men att det ska gå ut över hästarna, det är en annan sak.
Jag har inget emot att sköta mig själv, men om hon ska göra något med mina hästar vill jag kunna lita på att hon gör det ordentligt. Som exempel är att hon bara struntade i att linda benen på min häst, trots att en veterinär hade ordinerat det, med förklaringen "att hästar ska inte behöva lindas om nätterna", hon ger dem inte rätt mängd foder och hon kan till och med slå efter halvblodet med en kvast om hon tycker att hon ser "sur" ut.
Om vi rider ihop flänger hon iväg i okontrollerad galopp, rider i den nysådda åkern och klagar hela tiden på hur jag sitter i sadeln, hur jag behandlar hästarna, hur jag håller i tyglarna, vad jag har för färg på ridbyxorna, ni fattar, allt är fel. Därför rider jag alltid själv nu, vilket inte heller är roligt.

Jag vill helst inte flytta på mig, då allt annat är bra, men snart finns det ingen annan utväg. Då finns det två alternativ. Ridskolan, vilket är tre mil bort, och det är rätt långt. Där finns visserligen både paddock, ridhus, flera av mina kompisar har häst där och kunnig personal som kan hjälpa en om det krisar. Men det är både långt och dyrt. Det finns möjlighet att hyra lägenhet där, men eftersom jag pluggar, och kommer göra i minst tre år till, har jag inte råd med både hyran för två boxplatser och en lägenhet.

Det andra alternativet ligger kanske en halvmil hemifrån mig. Mycket billigare än ridskolan, ridhus och paddock även här och underbara ridvägar. Däremot sköts allt kollektivt och min häst trivs bäst med en enda människa som tar hand om henne. Sen har jag väl inte tänkt bo kvar hemma hos mamma och pappa heller i all evighet och då skulle det vara en nackdel att ha kvar hästarna där ute i skogarna.

Hur hade ni gjort? Vilket alternativ låter bäst? Hade ni stått ut tills skolan var klar och sen flyttat till ridskolan och hyrt lägenhet där?
 
Sv: Hur hade ni gjort? (stallfråga)

Knepig situation.

Foderfrågan är ju lättlöst. Höpåsar, tydligt märkta med hästarnas namn och vilken fodring. "Brunte morgonhö" och så vidare.
Fixa allt special, linda ben mera själv. Det är kanske lite mycket att begära att andra ska fixa specialgrejer åt ens häst.
Täckesbyten hör väl mer ihop med vad som ingår i normalt ut- och insläpp.
Jag skulle inte lämna det åt andra att linda benen. Det vill jag göra själv.

Tråkigt att inte ha ngn att rida med men hellre rida själv än med folk som kommenterar en. Har varit med om samma sak själv. Personen i fråga undrade om jag ville ha ridlektioner av henne när ve red. så jag tröttnade och red själv i fortsättningen.
Nu har jag bytt stall och trivs bättre. Och det gör mina hästar också.

Är hon rädd för hästar eftersom hon måste klippa till hästarna. Fråga henne om hon vill ha hjälp med att lära sig att hantera dina hästar. Om hon är osäker
Då Har du markerat på ett bra sätt vad du står och är samtidigt trevlig.

lYCKA TILL.
 
Sv: Hur hade ni gjort? (stallfråga)

kl.

Pa ridskolan dar de har lagenhet, det finns ingen mojlighet att du kan fa arbeta av en av boxarna? Och for att ga vidare, sedan du tydligen bor hemma, och formodar att foraldrar betalar mkt av dina levnadskostnader (hyra,el telephone etc) kanske de kan hjalpa dig med lagenhets hyran?

OM du skulle valja ridskolan, hur skulle du ta dig till skolan da? Buss eller bil? HUr tar du dig dit nu?

Jag skulle nog valja ridskolan om det ekonomiskt gick ihop. Kanske du kunde fa en medryttare (mot betalning)/halv fodervard pa en av hastarna? Eller erbjud att vara helgvakt i stallet/pa ridskolan mot gratis/mindre kostnad pa en av dina boxar.. Folk arbetar garna med en om de far forslag..

Lat oss veta hur det gar.
 
Sv: Hur hade ni gjort? (stallfråga)

Jag har ju bil, och jag skulle få mycket närmare till skolan ifall jag bodde på ridskolan.

Jag sköter mina hästar helt själv nu också, insläpp/utsläpp, linda benen, täcken, fodringar, allt, just för att tjejen inte gör det ordentligt. Det kanske inte framgick ordentligt av det första inlägget, men ibland har hon ERBJUDIT sig att ta hästarna någon kväll, jag frågade om hon lindade benen på ponnyn då också för annars skulle jag åka upp själv och hon sa ja. Och sen struntade hon i det.

Hon skulle aldrig i livet ta råd av mig, hon är sju år äldre än jag och i hennes ögon är jag en korkad unge som inte kan nånting.
 
Sv: Hur hade ni gjort? (stallfråga)

Om du kan tänka dig att stå kvar i nuvarande stall utan tjejen så skulle jag ställa kravet antingen flyttar hon eller så flyttar du. Förhoppningsvis så ser stallägaren att den andra tjejen inte är så smidig att ha o göra med? Annars så skulle jag flytta, sätt ut en annons om stallplats sökes så kanske du hittar fler ställen.
 
Sv: Hur hade ni gjort? (stallfråga)

Givetvis kan jag tänka mig att stå kvar i nuvarande stall utan henne. Men hon är van att få som hon vill, och kommer aldrig flytta på sig.
 
Sv: Hur hade ni gjort? (stallfråga)

Det går ju att ge förslaget till stallägren o se vad h*n säger, då har du ju iaf försökt. För säger stallägaren att hon måste flytta kan hon ju inte vägra det.
 
Sv: Hur hade ni gjort? (stallfråga)

Har du pratat med henne om hur du känner. Hon kan ju vara en sådan person som kör på med sin trumpna min och sitt sura sätt enda till någon säger ifrån. Jag har en liknande personlighet i mitt stall som gapar och klagar på allt och alla, men jag har bemött henne med iskyla när hon far ut och med respekt när hon är trevlig. Hon har märkt att hennes stil inte skrämmer mig och har lagt ner project trycka ner...
Att hon inte är snäll med hästarna är värre tycker jag, hade jag misstänkt något sådant hade jag betackat mig för hjälpen och gjort allt själv.
Men i din situation hade jag nog försökt att flytta till ridskolan. Som annan föreslog kanske du kan jobba av delar av stallhyran genom att ta fodringar och insläpp.
 
Sv: Hur hade ni gjort? (stallfråga)

Jag har inte pratat med henne personligen, det är ingen idé eftersom hon inte kan ta kritik ens av instruktörer, men med hennes mamma. Efter det var det "bra" ett tag, men hon är fortfarande lynnig och kan vara på halvbra humör en dag och ilsken som en jordgeting nästa. Jag tycker framförallt att det är väldigt synd, för vi har varit bra vänner förut och hon var en person jag såg upp till och tyckte om. Men hon gillade den jag var då, den som aldrig sa emot utan snällt gjorde som hon ville, och jag vill inte bli den ungen igen.
 
Sv: Hur hade ni gjort? (stallfråga)

Usch vad jobbigt! Jag sitter lite i samma sits, det är en i stallet som klagar på ALLT man gör. Engång skällde hon ut mig så jag knappt vågade vara i stallet när hon var där efter då jag blandat ihop täckena till hennes hästar. Till mitt försvar kan jag säga att det var kolsvart ute, 30 - grader och hästarna har samma färg och samma tecken och får inte komma in i stallet och därför fanns inte heller något ljus. Täckena har samma storlek men är lite olika spända i kryssgjordarna... Enligt henne var det ren tur att hästarna inte dött. Hmm... Konstiga idéer kommer hon med hela tiden, tex att vi ska sluta luncha hästarna och istället bara ge dem halm på dagarna. Inte okej. Annars så har hon världens humörsvängningar och är ibland jätte trevlig men oftast ett monster. Jag kommer att flytta ifrån ett helt underbart stall endast p.g.a den här människan.

Iallafall. Om jag var du skulle jag försöka flytta till ridskolan. Du har fått många bra förslag. Att jobba av stallhyran är jätte bra om man har lite tid över, annars att prata med nuvarande stallägare också och säga att antingen flyttar hon eller du funkar också. Är stallägaren någonting i stallet så att h*n märker hur det är eller har ingen någon som helst relation till henne?
 
Sv: Hur hade ni gjort? (stallfråga)

Stallägaren är mycket sällan i stallet. Jag tror nog han har genomskådat henne, men hennes familj var där först. Sen kom vi, och nu i höstas kom den sista tjejen, som är kompis med den här lilla solstrålen. Stallägaren är djupt konflikträdd, så jag vet inte riktigt hur mycket nytta jag skulle få av honom egentligen.
 
Sv: Hur hade ni gjort? (stallfråga)

Men som det är idag så sköter du ju allt själv.
Skulle du inte kunna göra det i kollektivstallet med? Då är det mycket närmare ditt hem. Vilket ger mer tid och mindre bensinpengar. Sen när du vill flytta hemifrån så behöver du ju inte ha kvar hästarna där, då kan du ju flytta dom igen.

Sen när ni bott in er i kollektivstallet så märker du ju om det är någon som passar med din häst som du kan dela sysslorna med. Att stå kvar med så dålig stämning i stallet skulle inte vara ett alternativ för mig. I stallet ska man trivas!
 
Sv: Hur hade ni gjort? (stallfråga)

Jag tror att du vet bäst själv hur du ska gå tillväga med dina hästar! Gå på magkänslan, det brukar jag göra och då blir det alltid bra. Lycka till, hur du än väljer att göra men tänk på att både du och hästarna ska trivas, antingen i det nuvarande stallet eller i ett nytt stall.
 
Sv: Hur hade ni gjort? (stallfråga)

Ridskolan låter ju som det bästa alternativet. Finns det ingen möjlighet, som moholmarabs skrev, att du kan jobba av boxhyran? Är det ett större stall brukar alltid hjälp med fodring, mockning etc uppskattas.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Senast: BornAgain
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 051
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 400
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 855
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstråden, del 2
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp