¨Äppelcider vinäger

Sal

Trådstartare
Fick ett tips av min syster att ge äppelcider vinäger i fodret till våran exem ponny... En kompis till henne gav sitt kallblod det i förebyggande mot exem. Någon som har erfarenhet av det??:crazy:
 
Sv: ¨Äppelcider vinäger

När några hästar i stallet fick någon svampinfektion i pälsen så använde de äppelcider vinäger på såren!!! Det hjälpte! Men jag vet inget om att man ger det i fodret till hästarna!!
 
Sv: ¨Äppelcider vinäger

vet inte om d hjälper mot exem men att ha äppelcider vinäger i hästens vatten e bra om den e dålig på att dricka.
 
Sv: ¨Äppelcider vinäger

har jag aldrig hört men låter intressant om det funkar... *fortsätter följa tråden*
 
Sv: ¨Äppelcider vinäger

Hade en shettis här i somras som fick fång, fick rådet att ge henne ÄCV för tarmflorans skull, som en bonus drack hon bättre och höll sig "jättefin" med sitt kliande enligt ägaren. Ja hon kliade sig ff. men mindre enl. ägaren.
 
Sv: ¨Äppelcider vinäger

ok... fick h*n det i vattent eller i maten??? o hur mycket ska man ge? (det är en shettis jag ska ge det till isf)
 
Sv: ¨Äppelcider vinäger

Jag ger min islandshäst ½dl i fodret varje dag.
 
Sv: ¨Äppelcider vinäger

Jag ger/gav till min eksemhäst nu under hösten. Dels för att jag hört att det ska vara bra för eksemet, dels för matsmältningen och aptiten. Om det minskade aptiten vet jag faktiskt inte, men man kan ju vara optimist ;)
Jag gav honom två kaffemått blandat med betforn. Han åt utan protest, men å andra sidan äter han allt. Ska nog köpa en ny flaska och testa ett tag till.
 
Sv: ¨Äppelcider vinäger

ja aptien är det ju inget fel på på de där små liven... :crazy:
ska köpa en flaska o testa... kan ju va bra för halvblodet också... han har varit lite lös i magen till o från...
 
Sv: ¨Äppelcider vinäger

Ja, det är ju inte speciellt dyrt och inte farligt. Läste precis att det ska vara bra vid fång också. och för en glansigare hårrem. Hoppas hoppas! Han ser i och för sig alltid ut som en vandrande pälsboll..
 
Sv: ¨Äppelcider vinäger

Oj, så har ajg nog aldrig sett någon räkna! 30 ml rekomenderas på www.hippok9.nu. Annars brukar man väl prata om mellan 0,5 och 1 dl per dag.. Här finns några andra siffror: http://www.eclipsebiofarmab.se/pdf/PbAppelcider.pdf

Jadu, det var ingen lätt fråga. Leta runt lite på internet, och testa dej fram. Det värsta kan väl vara att hästen inte gillar det. Äppelcidervinäger är inte farligt, har aldrig hört om överddosering. Men som det är sagt, allt som har en verkan har en biverkan.
 
Sv: ¨Äppelcider vinäger

Då kanske det är värt att köpa en flaska som båda hästarna kan dela på då den ena har exem och den andra har haft fång.
 
Sv: ¨Äppelcider vinäger

Ja, det är ju inte speciellt dyrt och inte farligt. Läste precis att det ska vara bra vid fång också. och för en glansigare hårrem. Hoppas hoppas! Han ser i och för sig alltid ut som en vandrande pälsboll..


=) glansigare hårrem! jag ska prova de :) om det inte är farligt så kan de ju bara bli bättre !! haha, hur mkt ska man ge, ungefär till ett halvblod ?? :D
 
Sv: ¨Äppelcider vinäger

Har en svenskfödd eksemhäst, Island. Har provat det mesta och vet inte om äcv hjälper. Men han får det varje år maj-okt.

Ger annars linfröolja året om. Och Probimin. Hela köret med täcke osv....

1/2 dl i maten räcker. Går även bra att tvätta med 1 dl i en hink ljummet vatten på sommaren lindrar. Behöver ju inte sköljas ur.
 
Sv: ¨Äppelcider vinäger

Använder ni äppelcider vinäger från vanlig mat affär eller köper ni på häst sportbutik?? Är det någon skillnad på mataffärens och hästbutik?
 
Sv: ¨Äppelcider vinäger

Dom som kan det där med örter säger att man kan blanda det i vattnet, ha en hink med vanligt rent vatten också så ser du vilket vatten hästen vill ha, den kommer att dricka det utblandade om den behöver det och isåfall så länge den behöver det.
 
Sv: ¨Äppelcider vinäger

Jag smetade på äppelcidervinäger utspått med vatten på min eksemhästs sår samt kunde jag ge henne i vattnet, mängden vet jag inte men det kan man väl läsa någon stans här på buke antar jag.
Jag vet inte om just det funkade eftersom jag smetade på henne lite av allt, men jag har en känsla av att det dämpade kliandet iaf!

Testa:) !
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
694
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 583
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 892
Senast: jemeni
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 144
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp