Är det en rättighet att ha häst?

T

Thisiswhy

Det har genom årens lopp varit många trådar där människor har varit med om tråkiga saker som gjort att de hamnat i ekonomisk knipa. De kanske har blivit sjuka och får därför inte ut lika mycket pengar som de är vana vid. De kanske blivit av med jobbet och har ingen inkomst alls, ja, ni förstår.

Flera av dessa som hamnat i ekonomisk knipa har haft egen häst, inget konstigt med det. Det jag däremot är förvånad över är hur många som tvärvägrar att göra sig av med hästen även fast de inte har råd eller behöver få in pengar. Nu vet jag att hästen är en kär familjemedlem och jag hade gärna själv haft häst, om jag hade råd. Jag vet att det måste vara ett helvete att sälja en vän men samtidigt, en häst kostar pengar varje månad. Hur billig stallplats/foder/hovslagare man än har så kan man inte neka till att en häst kostar pengar varje månad.
Många är även ledsna över att den ersättning de har fått (försäkringskassan, sjukersättning, a-kassan, förtidspension m.m.) inte täcker de kostnaderna som krävs för att hålla häst.

Tycker ni att det är en rättighet att ha häst?
Tycker ni att man ska höja de ekonomiska ersättningar som sjuka/skadade/arbetslösa kan få för att ge dem möjlighet att ha kvar/köpa häst?
Hur tänker ni kring detta ämnet?
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Hästen kan vara det enda ljuset i mörkret och ska man göra sig av med den så kanske man inte längre ser någon mening med att leva..

Och om man nu inte tar sitt liv utan lever kvar i mörkret så kostar man mycket mera pengar för samhället då man troligen kommer ta längre tid på sig innan man reser sig ur mörkret och får jobb/blir frisk/ osv...
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Nej, häst är ingen rättighet. Vad man väljer att spendera sitt bidrag/ersättning på är upp till var och en, men jag tycker att bidrag/ersättning ska vara överlevnadspengar, inte pengar till att leva ett gott liv med allting det innebär.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Hästen kan vara det enda ljuset i mörkret och ska man göra sig av med den så kanske man inte längre ser någon mening med att leva..
Det är sant. Men samtidigt så behöver man i så fall hitta andra källor till glädje som inte kostar så mycket. Har man inga pengar att försörja sig själv eller sin häst har man inte råd att ha häst. Då är man möjligtvis snäll mot sig själv, men man är elak mot hästen ifall någonting händer eller den behöver vård på annat vis.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Generellt sett är det väl ingen rättighet att ha häst, men om man nu har en från början och får ändrade förhållanden så nog tusan kämpar man för att inte tvingas sälja den.

När det gäller ersättningar av olika slag ska de väl täcka det som är livsnödvändigt, inte sånt som kan räknas som hobby? Om hästar ska täckas av bidrag och liknande så ska väl alla andra hobbies också täckas såsom båt till den som vill segla o.s.v.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Jag själv balanserar numera - efter att ha blivit ensamstående - på den ekonomiska gränsen till att ha råd att ha häst. Klart jag försöker allt jag kan, och för egen del har jag lyckligtvis möjlighet att öka inkomsterna inom en inte allt för avlägsen framtid. Så hästen hänger kvar ett tag till.

Men om jag skulle bli tvungen att välja väg, så väljer jag nog att ge mitt/mina barn en dräglig tillvaro i första hand, jämfört med att behålla hästen. Klart jag skulle bli enormt ledsen om jag blev häst-lös. Men det går över. Det är ingen självklarhet egentligen att man klarar av att ha häst vare sig ekonomiskt, psykiskt eller fysiskt.

Tycker definitivt INTE att man ska få bidrag för detta.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

att ha häst är givetvis ingen rättighet, det är ett privilegium.
har själv vart tvungen att sätta ut min på foder för att jag inte hade råd under en tid.
men att staten ska gå in och betala folks hästar? nej det tycker jag inte
vad ska då det utan häst säga, ska dom få mindre pengar?
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Tycker du att man ska få bidrag för att ha häst eller vad anser du? :)
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Tycker du att man ska få bidrag för att ha häst eller vad anser du? :)

Man får inte bidragspengar till att ha häst. Man får det bidrag man är berättigad till. Vad man sen gör med pengarna är upp till en själv.

Ett gnäggande om vad bidragsplockarna gör med sina pengar jämt och ständigt. Precis som att löntagarna skulle vara mer värda sin häst, för den betalas minsann med ärligt tjänade pengar och den tas verkligen hand om på bästa sätt, för oj oj, jo jo, där finns det pengar på kontot vid olycka och sjukdom.

Sweep har en stor poäng med sitt första inlägg.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Nej vart skrev jag det?

Men jag tycker inte att man ska få kritik för att man väljer att orka leva och ha häst.

Tycker inte heller att man ska få bidrag för att ha barn heller men det får man ju.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Eftersom jag själv inte har råd att ha häst just nu tycker jag givetvis inte att det är någon rättighet. Jag har full förståelse för att man kämpar och pusslar med eventuella bidragspengar för att lyckas behålla sin häst, men jag tycker inte man kan kräva att behålla den om de pengar man får faktiskt inte räcker till en häst och "olycksbudget".

Vissa kanske mår dåligt om de inte får segla, köra skoter eller åka på semester i Thailand, men det verkar det sällan vara någon diskussion kring att de tvingas avstå. Det finns ju faktiskt en möjlighet att ha medryttarhäst gratis (som jag har), och kanske låna ut sin häst på foder under kris-tiden tills man har råd att ha den igen. Att sälja hästen bör vara en sista utväg, i mina ögon.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Jag menade direkt det jag skrev. "Bidrag för at få ha häst". Inte vad man gör med det bidrag man är berättigad till utan just om man ska få ett extra bidrag för att ha råd att hålla sin häst :)
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Tycker ni att det är en rättighet att ha häst?
Tycker ni att man ska höja de ekonomiska ersättningar som sjuka/skadade/arbetslösa kan få för att ge dem möjlighet att ha kvar/köpa häst?


1) Nej
2) Nej

De bidrag som utgår är till för att hålla personen någorlunda flytande ekonomiskt. Om den som får bidraget lever på knäckebröd och nudlar för att betala för sin häst så är det en prioritering som den personen gjort och då får den ju leva med det, men extra bidrag för att personen ska fortsätta med en dyr hobby? nej, det tycker jag inte.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Jag har helt ok lön, men jag anser ändå inte att jag har råd med att ha häst. Inte fan ska jag eller annat folk få bidrag för att ha häst! Som flera andra har sagt, vissa kanske tycker att de behöver en sommarstuga och en lyxig båt för att "orka" ska det finansieras med bidrag? Eh? Ursäkta, men jag tycker att det är helt absurt.

Det finns massor med hästar som behöver medryttare, vissa helt gratis.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

*kl*
Självklart är det ingen rättighet att ha häst! Det lär det väl inte finnas någon som tycker?? Och inte heller att det ska finnas något extra bidrag för att ha hästen kvar.

Jag har själv ingen häst längre just för att jag inte har råd efter att ha separerat och flyttat till en stad = inga möjligheter till billig/gratis stallplats längre. Det är inte konstigare än så, har jag inte råd så har jag inte.

Sen är det tufft att göra sig av med hästen, men som sagt, har man inte råd så får man antingen då öka sina inkomster eller minska sina utgifter... Ett sätt att drastiskt minska utgifterna är ju att göra sig av med hästen om man har en sån!

MEn jag tycker inte man kan jämföra med barnbidraget som någon gjorde, att det inte ska finnas heller. Barn är ingen "lyxvara" eller hobby precis. Barn ska inte behöva straffas för att föräldrarna är fattiga. Det går ju inte att sälja eller omplacera barn när man inte har pengar heller precis.. Däremot kan jag tycka att barnbidraget borde vara behovsprövat, så att de som verkligen behöver pengarna får dem istället för som nu när alla får samma summa oavsett inkomst.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

1) Nej
2) Nej

De bidrag som utgår är till för att hålla personen någorlunda flytande ekonomiskt. Om den som får bidraget lever på knäckebröd och nudlar för att betala för sin häst så är det en prioritering som den personen gjort och då får den ju leva med det, men extra bidrag för att personen ska fortsätta med en dyr hobby? nej, det tycker jag inte.

Håller med till fullo.

Det vore ju inte rimligt om vissa fick extra bidrag för att kunna finansiera sin hobby, då borde alla dessa som sysslar med cross, båtar, bilar osv också erhålla bidrag. Även dessa personer kan ju faktiskt känna att deras liv saknar mening utan sina intressen.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Barn är dessutom en tillgång för samhället, vilket hästar inte kan anses vara. Vi hade klarat oss bra utan hästar, men det behövs barn för att någon ska kunna jobba och betala skatter för att vi ska kunna få en inkomst när vi är pensionärer. Som vårt samhälle ser ut är det en cirkel som går runt, runt.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

kl

Fast man kan ju höja skatterna sisådär 30%? Nån som är med :D
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Ooops, my mistake:o

Nytt svar: Nej, inga bidrag för att kunna ha häst. No no.

Men annars tycker jag som jag skrev ;).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 575
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 059
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 132
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 252
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp