Bukefalos 28 år!

Är det en rättighet att ha häst?

Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Barnen kan få bidrag ja men inte föräldern för det är dit pengarna går idag. Mamma och pappan får pengarna och det är ingen garanti att det går till barnet så att den får det bättre.
Och jag tycker inte att det är någon rättighet att skaffa barn heller. Har man inte råd med sig själv så har man inte råd med barn heller men det finns dom som skaffar barn just för att få in "extra" pengar.



Men många gånger så går inte pengarna till barnen utan till annat som föräldrarna vill ha.
Pengarna kommer ju in på föräldrarnas konton och inte barnens.



Men herregud!!! Du kan ju inte jämföra ett barn med en häst??!!! En häst är ett djur & det kommer alltid att förbli ett djur, och i detta fall är hästen ett privilegium, det är ngt man skaffar sig om man har RÅD MED DET!!

Barnbidrag/underhåll är något vi har i detta samhälle, inte hästbidrag!
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Att ha häst är absolut ingen rättighet enligt mig och jag tycker absolut inte under några omständigheter att folk ska få extra sjukpenning/ersättning/Soc bidrag/whatever för att kunna ha kvar sin häst eller köpa en. Att har egen häst är en privat lyx-hobby och jag tycker inte att sånt ska avgöra hur mycket pengar du får, eller att övriga samhället, där många inte är hästintresserade, ska betala mer i skatt för att någon annan ska kunna unna sig att ha häst när denne lever på bidrag/sjukpenning/you name it. (Eller att man ska ta ekonomiska resurser från någon annan del av samhället).

Dessutom finns det andra sätt att fortsätta med hästar även om man inte har egen. Man kan vara medryttare, rida på ridskola osv, vilket är betydligt billigare per månad än att ha en egen häst och betala alla omkostnader för den.

Har man inte råd att ha egen häst ska man inte ha egen häst, lika självklart som att har man inte råd att ha en bil kan man inte ha det. Ska man ha en hobby ska man kunna hålla liv i den av egen maskin och på de resurser man har/blivit tilldelad, inte tigga extrapengar från skattebetalarna.
Sen om man har råd att ha häst när man lever på sjukpenning är det en annan sak och upp till var och en, men några extrasummor för att finansiera någons hobby är inte OK i min bok..

:bow: Bra tack du skrev precis det jag tänkte kladda ner..
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Jag får till viss del bidrag för att ha hästen, försäkringskassan och lss tycker det är viktigt att jag har hästen. Men klart alla pengar går ju till hästen, dom pengar som blir över om det blir något över går in till hästens egna konto.

Jag har aldrig hört om någon som får bidrag, riktat, till att ha häst, vad får du och hur får du bidraget?

Får man sjukpeng och har häst ändå så ser jag det mindre konstigt som att få sjukpeng och röka.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Men herregud!!! Du kan ju inte jämföra ett barn med en häst??!!! En häst är ett djur & det kommer alltid att förbli ett djur, och i detta fall är hästen ett privilegium, det är ngt man skaffar sig om man har RÅD MED DET!!

Barnbidrag/underhåll är något vi har i detta samhälle, inte hästbidrag!

Barn bör väl också vara något man skaffar om man har råd med det. Jag tycker faktiskt att det är ganska oansvarigt att skaffa barn när man inte har en tillräckligt bra ekonomi. För barnets skull!

Sedan om man får ändrade förhållanden och redan har barn då är det ju bra att man kan få hjälp av bidrag och dyl. men det gäller ju både människor med och utan barn.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Tycker ni att det är en rättighet att ha häst?
Tycker ni att man ska höja de ekonomiska ersättningar som sjuka/skadade/arbetslösa kan få för att ge dem möjlighet att ha kvar/köpa häst?
Hur tänker ni kring detta ämnet?
'

Det är ingen rättighet att ha häst.
Man ska inte höja ersättningen med DEN motiveringen. Ersättningen skall anpassas till vad det kostar att leva - inte efter att man ska kunna ha dyra hobbies. Ersättningen är ett socialt skyddsnät som skall fånga upp människor innan det går helt åt pipsvängen för dem och de får svårt att komma tillbaks.

MEN - att kunna behålla den älskade hästen är också ett sätt att förhindra att en människa tappar all livslust och ork och självkänsla. Därför blir det här svårt. Jag vill inte att någon skall behöva göra sig av med sin älskade vän bara för att ekonomin kärvar tillfälligt - kanske kan man ordna någon form av lån tex för den som tillfälligtvis hamnat i ett läge där denne förlorat arbetet (lite som studielån, man får en bidragsdel och har därutöver möjlighet att välja att låna lite mer om det är till något befogat).

För den som är långtidssjukskriven etc. blir det här ju ännu svårare. Att inte bereda en sjuk person möjlighet att bibehålla sin aktivitet och framför allt, att beröva en människa som redan mår dåligt sin stora kärlek känns förbaskat tufft. Samtidigt som jag inte riktigt kan motivera att en massa människor som trots arbete kanske har det tufft ekonomiskt skall behöva betala högre skatter och avgifter för att försörja andras dyra hobbies...

Det är svåra frågor!
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Men herregud!!! Du kan ju inte jämföra ett barn med en häst??!!! En häst är ett djur & det kommer alltid att förbli ett djur, och i detta fall är hästen ett privilegium, det är ngt man skaffar sig om man har RÅD MED DET!!

Fast är det SÅ självklart verkligen?

Både barn och häst är något man väljer att skaffa sig. Både barn och häst innebär en tuff försörjnings och arbetsbörda. Både barn och häst innebär att man skänker bort en bit av sitt hjärta till någon annan...

Ok - jag inser att jämförelsen inte funkar rakt av men i MITT fall känner jag att min häst i ganska hög grad är mitt "barn". Jag är barnlös och lägger en fruktansvärd massa kärlek på min häst. Bara att nämna hans namn gör att jag känner hur jag blir alldeles mjuk i kroppen, slappnar av och ler lite grann för mig själv. Skiljer den känslan sig verkligen så vansinnigt från vad föräldrar känner för sina barn?

För mig vore det en katastrof om jag förlorade arbetet eller blev långtidssjukskriven och dessutom fick lov att göra mig av med min vän. Givetvis skulle jag inte ha något val - en tid skulle det så klart gå bra men så småningom när alla reserver var uppätna etc. så skulle jag ju inte ha råd att försörja min häst på ett bra sätt och tvingas sälja eller sätta ut på foder.

Men det skulle kännas ungefär lika tufft som att lämna en partner tror jag. Det skulle ta mig lång tid att hämta mig och det skulle bli en livslång undran om jag verkligen hittat rätt hem för honom etc.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

:confused:
Men barn är ju egna individer och framförallt människor? Med en fattig förälder så behöver barnen också bidrag till mat..... eller menar du att man kan jämföra på lika villkor och borde sälja sina barn om man inte har råd med dem längre när det krisar?

Eller syftar du på det allmänna barnbidraget?

Om vi nu ska vara krassa, så rekommenderar t om de ekonomer som sitter som rådgivare i familjeplanering att INTE skaffa barn om man inte har råd. Barn kostar i runda slängar runt 1 miljon kronor från att de föds till sin 18 års dag, och det slutar ju i regel inte där vilket de som redan har barn vet.:crazy:
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Jag får till viss del bidrag för att ha hästen, försäkringskassan och lss tycker det är viktigt att jag har hästen. Men klart alla pengar går ju till hästen, dom pengar som blir över om det blir något över går in till hästens egna konto.

Sen det här med rättighet till häst, man har all rättighet om man kan ta hand om hästen på ett bra sätt.

Att försörja sig och sin häst på pengar från försäkringskassan ser jag inget fel i om man klarar av det, men att i sin naivitet gå om kring och tro att man få bidrag till hästen från försäkringskassan var väl ändå lite att ta i.:D
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Delvis KL

Pengar från försäkingskassan är ju en försäkring, medan pengar från soc är ett bidrag. Vad man gör med pengarna från FK är en sak medan socialbidraget delas ut just för att det ska gå till vissa saker. Man får pengar till hyra för att man ska få behålla sin bostad, till busskort om man är arbetssökande o s v. Att inte betala hyran utan låta pengarna gå till annat som häst är direkt fel, däremot kan man ju snåla in på mat och förbrukningsartiklar.

Har som socialsekreterare flera gånger stött på de som valt att betala annat än hyra med socialbidraget och som sen när de blir vräkta räknar med att soc ska ge dem tak över huvudet. Har de barn hamnar det i media att hemska socialtjänsten ser till att barn förlorar sin bostad när det är deras föräldrar som gjort fel.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Tycker ni att det är en rättighet att ha häst?
Tycker ni att man ska höja de ekonomiska ersättningar som sjuka/skadade/arbetslösa kan få för att ge dem möjlighet att ha kvar/köpa häst?
Hur tänker ni kring detta ämnet?

Jag har haft häst genom ekonomiskt svåra perioder, men min ekonomi har aldrig påverkat hästen. Jag betalar alltid honom i första hand, pengarna som blir över tar jag själv.

Att man inte höjer pga häst förstår jag, samtidigt som jag tror det hade gjort stor nytta för vissa individer. Framför allt om man är i en tillfällig ekonomisk kris.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Barnen kan få bidrag ja men inte föräldern för det är dit pengarna går idag. Mamma och pappan får pengarna och det är ingen garanti att det går till barnet så att den får det bättre.
Och jag tycker inte att det är någon rättighet att skaffa barn heller. Har man inte råd med sig själv så har man inte råd med barn heller men det finns dom som skaffar barn just för att få in "extra" pengar.



Men många gånger så går inte pengarna till barnen utan till annat som föräldrarna vill ha.
Pengarna kommer ju in på föräldrarnas konton och inte barnens.

Men med ditt resonemang så skulle vi ju få bidrag för i stort sett allt?
Jag har hästar och hund. Skulle jag få bidrag för att hålla dem om jag förlorade min inkomst och inte längre hade råd? Min granne blir otroligt ledsen om hon inte får åka till Thailand varje jul? Räknas det?

Det skulle bli ohållbart för faktum är att det är skattepengar som betalar våra bidrag och bidragen är inte tänkta till "lyx" utan till överlevnad under en jobbig period. Sedan får människor givetvis välja hur de ska spendera sina pengar men att ha häst ska definitivt inte räknas in i bidragsdelen.
Det finns ju mängder med människor som arbetar men ändå inte har råd att köpa häst.
Det behövs människor som arbetar för att hålla igång Sveriges produktion export etc. Självklart ska sjuka människor få hjälp likaså arbetslösa men jag har sett i min närhet att hästar och övriga djur ibland tar fokus på det som är viktigt dvs att t ex söka arbete när man är arbetslös. Du har inte tid helt enkelt..

Innan barnbidraget kom 1948 så fick småbarnsföräldrar via en skattereform avdrag på skatten för varje barn. Detta gynnade endast höginkomsttagare och för att förbättra för dem med lägre inkomst så infördes barnbidraget. Det blev en stor förbättring för låginkomsttagare och en kraftig försämring för dem med högre inkomst. För vissa familjer var bidraget barnens räddning dvs att mamman (bidraget gick till mamman) hade råd att köpa mat till sina barn.
Så att jämföra barnbidraget med bidrag för att hålla häst är inte riktigt samma sak.

Och jag tror inte att en del skaffar barn för bidragets skull. Det vore otroligt korkat i och med att det kostar skjortan att ha barn:)
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Tycker ni att det är en rättighet att ha häst? Nej, att ha häst är ett privilegie!

Tycker ni att man ska höja de ekonomiska ersättningar som sjuka/skadade/arbetslösa kan få för att ge dem möjlighet att ha kvar/köpa häst? Absolut inte! Häst är en hobby och det ska inte finansieras med skattepengar! Det finns människor som kämpar för att få mat på bordet för dagen och "vi" vill ha pengar för att finansiera en dyr hobby?

Hur tänker ni kring detta ämnet? Jag tycker, till skillnad från många, att hästsporten är för billig. Allt för ofta blir hästarna lidande för att det ska vara billigt att hyra stallplats, rida på ridskola, eller liknande. Dessutom tycker jag synd om uppfödare som får sälja sina hästar för ingenting p.g.a. dessa låga priser. Många pratar om att hästar är såå dyra. Ja, jämfört med en cykel är hästar ganska dyra men räknar man lite på det och antar att det ska gå +/- 0 eller till och med med vinst är hästar väldigt billigt!

Egen häst, eller ens att rida, ingår inte i den mänskliga rättigheterna och är inte något som är tvunget för att man ska överleva! Har man inte råd med häst/rida får man enligt mig gilla läget (eller ändra på läget). Att skaffa häst fast man inte kan betala för den är bara egoistiskt!
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Det är sant. Men samtidigt så behöver man i så fall hitta andra källor till glädje som inte kostar så mycket.
. Vin, sprit, öl, cigaretter och värktabletter?
Nu ska jag väl inte säja ngt. Jag jobbar 140% och har ändå knappt råd med pållen, trots att den inte kostar mej mer än vad cigaretterna kostar en rökare varje månad. Men jag har eluppvärmning i huset :devil:.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Att försörja sig och sin häst på pengar från försäkringskassan ser jag inget fel i om man klarar av det, men att i sin naivitet gå om kring och tro att man få bidrag till hästen från försäkringskassan var väl ändå lite att ta i.:D

Jag ser det som att jag får bidrag för det, jag får bensinpengar för att kunna åka till hästen. Är inte det ett bidrag? Jag hade haft svårt ekonomiskt utan bensinersättningen jag får. Det hade gått säkert, hade bara fått dra in på lite mera.


Jag får ju ändå pengarna för att jag åker till hästen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Egen häst, eller ens att rida, ingår inte i den mänskliga rättigheterna och är inte något som är tvunget för att man ska överleva! Har man inte råd med häst/rida får man enligt mig gilla läget (eller ändra på läget). Att skaffa häst fast man inte kan betala för den är bara egoistiskt!


Tror inte någon köper en häst om man faktiskt inte har råd i ingångsläget. Sen kan ju alla drabbas av ekonomiska kriser men det är ju en annan sak.

Att hästar ska va så dyrt tycker jag är fel, tänk bara så otroligt många liv hästar har räddat, allt hästar ger. Det är en enormt bra sysselsättning för dom flesta, man kommer ut och man kommer igång med motion osv. Hästarna gör att man måste ut och röra på sig, man får rutiner och man håller igång livet även i jobbiga perioder då det är lätt hänt att man aldrig orkar ut ens.

Man ska inte behöva vara rik, pengar gör inte människor bättre, dom gör inte att folk tar hand om hästarna bättre än fattiga gör. Det är fel tänk tycker jag. Allting handlar om hur man prioriterar saker och ting i livet.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Jag tycker inte att det är en rättighet att ha häst. Och då är jag ändå en person med ett rörelsehinder som mår bra av att kunna rida mycket.
Just på grund av detta så har jag egen häst och det är så att om jag måste dra ned på allt annat för att kunna ha kvar hästen så gör jag det, just av den anledningen att jag själv blir sämre om jag inte har möjlighet till ridningen.

MEN om jag absolut inte skulle ha råd så skulle jag få sälja hästen. Punkt. Då skulle jag få gå tillbaka till att rida en gång i veckan på ridskola eller hitta en medryttarhäst - för jag måste rida för att kunna fungera i min vardag.
Men som sagt, om det skulle vara så så drar jag in på allt annat för att ha råd att ha kvar hästen.

Jag tycker absolut inte att man ska få bidrag för att kunna ha häst, hur mycket jag än själv behöver hästen för mitt eget välmående.

Det är ett intresse även för de som mig som behöver det för sitt välbefinnande både fysiskt och psykiskt, men det är ju något jag skulle överleva utan även om jag då skulle få det tuffare att klara mig i vardagen.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Man ska inte skaffa barn om man inte har ekonomi för det. Punkt. Sen att flera idioter gör det fast de inte har pengar är ju bara sorgligt, men ett barnbidrag borde inte behövas.

Att skaffa barn är frivilligt. Att skaffa häst är frivilligt. Har man inte råd å ha barn utan barnbidrag ska man inte skaffa det, precis som med hästen. Det är något jag står väldigt fast vid, och är orubblig i den frågan. Jag blir förbannad när folk som inte har en stabil ekonomi med utrymme för något som kostar mycket pengar skaffar sig utgifter de inte har råd med, speciellt när det handlar om levande varelser, oavsett om det är barn, hästar eller hundar!

F*n... hur svårt ska det vara... man får väl låta bli att nuppa som nån jäkla kanin om man inte har råd med det! Att skaffa barn är oxå ett privilegie! Man sätter ett nytt liv till världen, en varelse vars liv man kan förstöra för alltid om man inte kan ta hand om den! Hur kan man va så självisk att man sätter ett barn i en dålig sits för att man själv vill ha barn, men inte har råd? GAH!!!

Och nej, man ska inte ha bidrag för varken barn eller häst eller båtar eller bilar i mina ögon...
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Jag ser det som att jag får bidrag för det, jag får bensinpengar för att kunna åka till hästen. Är inte det ett bidrag? Jag hade haft svårt ekonomiskt utan bensinersättningen jag får. Det hade gått säkert, hade bara fått dra in på lite mera.


Jag får ju ändå pengarna för att jag åker till hästen.


Jag frågar igen, vad får du för bidrag?, bensinpengar, är det det enda?, vem betalar ut bidraget ?
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Tycker ni att det är en rättighet att ha häst?
Det är ju så att alla som har möjlighet, råd, tid o.s.v. har rätt att köpa häst så på sätt och vis är det ju en rättighet så länge man sköter det bra och hästen/djuret får den omvårdnad/foder/motion den kräver.

Tycker ni att man ska höja de ekonomiska ersättningar som sjuka/skadade/arbetslösa kan få för att ge dem möjlighet att ha kvar/köpa häst?
Nej, inte för att specifikt inhandla/ha en häst men ser ju gärna att ersättningarna höjs i takt med kostnader för mat och uppehälle samt transport till ev. rehab om det är sånt som krävs för tillfrisknande.

Jag har nog lite svårt att kunna acceptera att man skulle kunna få bidrag för att kunna ha en egen häst men däremot ser jag inget hinder att man genom en rehabiliteringsplan får bidrag för att kunna rida på ridskola för den träningen är oslagbar.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

kl

Nej, det är ingen rättighet att ha häst, det är givetvis ett privilegium.

Jag är för barnbidrag men tycker att det kan inkomstprövas. Vårt hade rykt på en gång men vi är lyckligt lottade med en stabil ekonomi. Bättre att pengarna går till någon som behöver det bättre. Vi har väldigt högt skattetryck i Sverige och jag betalar gärna skatt för att alla ska få sjukvård och kunna läsa på universitet men jag vill inte betala för folks hobbyer vad de än må vara!

Förstår att det kan betyda allt för vissa att ha kvar hästen även i trånga lägen med sjukdom, dålig ekonomi etc etc, men vad är egentligen bäst för hästen? Klarar man inte ens av att hålla hästen utan bidrag, vad gör man om hästen blir sjuk?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 698
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 090
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 251
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 382
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp