Bukefalos 28 år!

Är det en rättighet att ha häst?

Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Självklart ska inte ett bidrag betalas ut för att folk ska ha råd med häst, men vad folk gör med pengarna är upp till var och en.

Själv funderar jag mest på det kroppsliga, hur folk som absolut inte orkar jobba orkar ha häst, men det är en helt annan diskussion. (Jag har en tjej med fibro i stallet som jobbar 80% och har häst som hon sköter utmärkt, så jag vet mycket väl att det finns massor av nyanser.)
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Nej det är en förmån.

Klarar man av att ha häst på "normbidrag" är det däremot den enskildes ansvar.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Absolut ingen rättighet.
Fick mkt pengar över när jag slutade äga häst;) Det kostar verkligen mkt pengar och tom med jobb kan det vara svårt att hålla häst.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Barn är dessutom en tillgång för samhället, vilket hästar inte kan anses vara. Vi hade klarat oss bra utan hästar, men det behövs barn för att någon ska kunna jobba och betala skatter för att vi ska kunna få en inkomst när vi är pensionärer. Som vårt samhälle ser ut är det en cirkel som går runt, runt.

Fast det är inte helt korrekt. Hästnäringen omsätter en massa pengar och skapar många arbetstillfällen. Så så onyttig är den inte.

Om jag inte mins helt fel så var omsättningen runt en miljard om året. Är det någon som har en mer korrekt siffra så är det bara att rätta mig.

Sen tycker jag inte att det är en rättighet att ha en häst. Men jag förstår till fulla varför det är så svårt att göra av sig med hästen. Vissa individer är ju inte bara en häst utan de står för så mycket mer.

Mvh

Tora
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Jag tänker som du; det förvånar mig när människor verkar anse sig ha någon slags "rätt" att behålla hästen trots att de egentligen inte har råd. Oavsett hur hemskt det kan kännas och vara att sälja ett älskat djur så tycker jag nog att man måste inse att häst = en lyx. I de perioder när jag haft häst och ansträngd ekonomi så har jag alltid insett/ansett att om det helt enkelt inte fungerar ekonomiskt så måste jag sälja hästen.

Sen är det självklart så att vissa hästinnehav är dyrare än andra. Beroende på uppstallningskostnad, försäkringskostnad osv.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Tycker inte heller att man ska få bidrag för att ha barn heller men det får man ju.

:confused:
Men barn är ju egna individer och framförallt människor? Med en fattig förälder så behöver barnen också bidrag till mat..... eller menar du att man kan jämföra på lika villkor och borde sälja sina barn om man inte har råd med dem längre när det krisar?

Eller syftar du på det allmänna barnbidraget?
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Jag hade aldrig haft råd att hålla mig med egen häst om jag inte bara haft billiga friska "skräphästar" som varit oförsäkrade, eget stall, gratis betesmark, gratis hovis och förmånen att kunna köpa billigt foder och producera srtö själv i största möjliga utsträckning.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Fast det är inte helt korrekt. Hästnäringen omsätter en massa pengar och skapar många arbetstillfällen. Så så onyttig är den inte.

Hästnäringen ja. Men inte Nisse Nilssons ägande av häst som han nätt och jämnt har råd med. När man är fattig som hästägare så är det ju inte direkt så att man är den som spenderar mest pengar inom den näringen om jag säger så.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Häst är en lyxartikel, punkt.

Har man inte råd men vill rida och klappa finns ridskolor och medryttare som alternativ.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Jag menade direkt det jag skrev. "Bidrag för at få ha häst". Inte vad man gör med det bidrag man är berättigad till utan just om man ska få ett extra bidrag för att ha råd att hålla sin häst :)

Jag får till viss del bidrag för att ha hästen, försäkringskassan och lss tycker det är viktigt att jag har hästen. Men klart alla pengar går ju till hästen, dom pengar som blir över om det blir något över går in till hästens egna konto.

Sen det här med rättighet till häst, man har all rättighet om man kan ta hand om hästen på ett bra sätt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Nej, jag tycker inte att det är en rättighet att ha häst.

Jag tror att många som behåller hästen trots att de inte riktigt har råd att hålla den eller inte ha råd att äta bra mat själv, gör sig själv en otjänst.

Att bli av med jobbet kan vara rätt tufft, det är jag med på. Men jag tror att om man säljer hästen (som man anser vara ens räddning eftersom man inte har jobb, inte råd att äta normalt osv), så slipper man, för det första, ångesten för att det ska hända hästen något och man inte har råd att ge den vården den behöver. Och man slipper det dåliga samvetet för att man kanske inte riktigt har råd att sköta om den som man ska med skoningar, foder och vaccinationer. Samtidigt med att den tunga bördan släpper från axlarna, så har man själv råd att äta bättre och börja må bättre eftersom man inte längre har den ekonomiska pressen på sig.

Jag tror helt enkelt att de flesta av de som behåller hästarna även fast de inte har råd, inbillar sig att det är deras räddning. Även om det kanske stjälper det egna måendet mer än det hjälper.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Jag tänker som du; det förvånar mig när människor verkar anse sig ha någon slags "rätt" att behålla hästen trots att de egentligen inte har råd. Oavsett hur hemskt det kan kännas och vara att sälja ett älskat djur så tycker jag nog att man måste inse att häst = en lyx. I de perioder när jag haft häst och ansträngd ekonomi så har jag alltid insett/ansett att om det helt enkelt inte fungerar ekonomiskt så måste jag sälja hästen.

Sen är det självklart så att vissa hästinnehav är dyrare än andra. Beroende på uppstallningskostnad, försäkringskostnad osv.

Jag håller helt med ditt inlägg.:bow:

Sedan kan jag nog tycka att även om hästen och andra djur kan vara en "ljuspunkt i mörkret" så tror jag också att de kan vara en ren belastning.
Har man varit borta från arbetsmarknaden länge och vant sig vid ett visst liv med djuren (x antal promenader, x antal besök i stallet etc.) så kan det bli väldigt tufft om man försöker upprätthålla samma standard + ett heltidsjobb. Och ännu tuffare att inse och våga ta beslutet att göra sig av med x antal djur för att orka arbeta.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Jag får till viss del bidrag för att ha hästen, försäkringskassan och lss tycker det är viktigt att jag har hästen. Men klart alla pengar går ju till hästen, dom pengar som blir över om det blir något över går in till hästens egna konto.

Sen det här med rättighet till häst, man har all rättighet om man kan ta hand om hästen på ett bra sätt.

Du får ha hur många hästar du vill om du kan betala för dem utan bidrag från samhället. Men skattepengar ska inte betala för dem.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Jag får till viss del bidrag för att ha hästen, försäkringskassan och lss tycker det är viktigt att jag har hästen. Men klart alla pengar går ju till hästen, dom pengar som blir över om det blir något över går in till hästens egna konto.

Sen det här med rättighet till häst, man har all rättighet om man kan ta hand om hästen på ett bra sätt.

Sånt här gör mig rent förbannad. Det är ju helt sinnessjukt att vissa skall få bidrag för att ha häst medans det finns väldigt sjuka människor som inte ens får basal hjälp.

Rättighet till häst.. Ja det tål ju att diskuteras i ditt fall... Det är ju knappast du som tar hand om din häst på ett bra sätt. Det är ju samhället, eftersom de bidrar med pengarna.

mvh Eva
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

:confused:
Men barn är ju egna individer och framförallt människor? Med en fattig förälder så behöver barnen också bidrag till mat..... eller menar du att man kan jämföra på lika villkor och borde sälja sina barn om man inte har råd med dem längre när det krisar?

Eller syftar du på det allmänna barnbidraget?

Barnen kan få bidrag ja men inte föräldern för det är dit pengarna går idag. Mamma och pappan får pengarna och det är ingen garanti att det går till barnet så att den får det bättre.
Och jag tycker inte att det är någon rättighet att skaffa barn heller. Har man inte råd med sig själv så har man inte råd med barn heller men det finns dom som skaffar barn just för att få in "extra" pengar.

Det är barnen själva som får bidrag och de är alldeles egna små medborgare utan inkomst.

Men många gånger så går inte pengarna till barnen utan till annat som föräldrarna vill ha.
Pengarna kommer ju in på föräldrarnas konton och inte barnens.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Barnen kan få bidrag ja men inte föräldern för det är dit pengarna går idag. Mamma och pappan får pengarna och det är ingen garanti att det går till barnet så att den får det bättre.
Och jag tycker inte att det är någon rättighet att skaffa barn heller. Har man inte råd med sig själv så har man inte råd med barn heller men det finns dom som skaffar barn just för att få in "extra" pengar.



Men många gånger så går inte pengarna till barnen utan till annat som föräldrarna vill ha.
Pengarna kommer ju in på föräldrarnas konton och inte barnens.

Och med dem argumenten tycker du att folk ska få bidrag till att ha häst, för att?
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Ursprungligen postat av worthless
Jag får till viss del bidrag för att ha hästen, försäkringskassan och lss tycker det är viktigt att jag har hästen. Men klart alla pengar går ju till hästen, dom pengar som blir över om det blir något över går in till hästens egna konto.

Sen det här med rättighet till häst, man har all rättighet om man kan ta hand om hästen på ett bra sätt.

Svar: Jag tycker inte alls det ær fel att Worthless får bidrag till att ha en hæst! Har ni tænkt på vad en enda timma med individuell fysioterapi eller annan terapi kostar? Jag vet inte exakt, men minst 800 -tror jag! Tack vare hæsten kanske hon klarar sig utan terapi... Och om sedan hæsten hjælper henne att bli så frisk att hon kan jobba så har den gått med jættevinst!
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

om man alltid har haft hast ska man inte behova salja den bara for att man blir arbetslos . man kan salja bilen eller hyra ut heppan ett tag under uppsikt. men jobb finns det for den som vill och kan flytta tex.
 
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Tycker ni att det är en rättighet att ha häst?
Tycker ni att man ska höja de ekonomiska ersättningar som sjuka/skadade/arbetslösa kan få för att ge dem möjlighet att ha kvar/köpa häst?
Hur tänker ni kring detta ämnet?

Att ha häst är absolut ingen rättighet enligt mig och jag tycker absolut inte under några omständigheter att folk ska få extra sjukpenning/ersättning/Soc bidrag/whatever för att kunna ha kvar sin häst eller köpa en. Att har egen häst är en privat lyx-hobby och jag tycker inte att sånt ska avgöra hur mycket pengar du får, eller att övriga samhället, där många inte är hästintresserade, ska betala mer i skatt för att någon annan ska kunna unna sig att ha häst när denne lever på bidrag/sjukpenning/you name it. (Eller att man ska ta ekonomiska resurser från någon annan del av samhället).

Dessutom finns det andra sätt att fortsätta med hästar även om man inte har egen. Man kan vara medryttare, rida på ridskola osv, vilket är betydligt billigare per månad än att ha en egen häst och betala alla omkostnader för den.

Har man inte råd att ha egen häst ska man inte ha egen häst, lika självklart som att har man inte råd att ha en bil kan man inte ha det. Ska man ha en hobby ska man kunna hålla liv i den av egen maskin och på de resurser man har/blivit tilldelad, inte tigga extrapengar från skattebetalarna.
Sen om man har råd att ha häst när man lever på sjukpenning är det en annan sak och upp till var och en, men några extrasummor för att finansiera någons hobby är inte OK i min bok..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 698
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 090
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 251
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 382
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp