Bukefalos 28 år!

Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Men varför skulle folk vilja begränsa sig, i sånt som stallval osv, för att hästen är en koloss på 1.80? Det är ju det folk försöker säga, att självklart blir du mera begränsad med en så stor häst, och det är meckigt med andra grejer så som utrustning, transport osv osv. Medel längden i sverige ligger väl ngnstans på 167 cm för kvinnor och 180 cm för män, dvs för de allra flesta finns det ö.h.t ingen anledning att ha en så stor häst, det är bara bökigt. Så oavsett vad du personligen tycker så måste man nog trots allt inse att det ÄR svårare att sälja såna riktigt stora hästar, än en häst på 1.65-1.70.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Det är klart att isisarna kan stå i samma stall och åka i samma transport som 1,80-hästen. Men isisarna (och 1,65-hästen) skulle även få plats i mindre stall och mindre transporter jmf m 1,80-hästen = utbudet ökar med en mindre häst. Om du tycker att stall med 2,70 i takhöjd är otrevligt låga även till mindre hästar måste du ju vilja ha ännu högre till din häst på 1,80?

Till saken hör att allt är anpassat efter islandshästarna. Min stora häst åker deras transport och står i deras stall. Men, ja, jag hör vad du säger! Självklart vill jag ha högre i tak. Jag skulle aldrig stalla upp i ett stall som inte har mycket högre i tak än det ni nämner här! Men, ja, det är jag! Och ja, jag förstår begränsningarna, men jag håller inte med om att det är meckigare, för för mig har det ingen betydelse om hästen är 165 eller 185. Jag vill ändå ha högt i tak och stor box.

Men varför skulle folk vilja begränsa sig, i sånt som stallval osv, för att hästen är en koloss på 1.80? Det är ju det folk försöker säga, att självklart blir du mera begränsad med en så stor häst, och det är meckigt med andra grejer så som utrustning, transport osv osv. Medel längden i sverige ligger väl ngnstans på 167 cm för kvinnor och 180 cm för män, dvs för de allra flesta finns det ö.h.t ingen anledning att ha en så stor häst, det är bara bökigt. Så oavsett vad du personligen tycker så måste man nog trots allt inse att det ÄR svårare att sälja såna riktigt stora hästar, än en häst på 1.65-1.70.

Jag ser det inte som att begränsa sig. Jag ser det som att få ha hästen uppstallad i ett stort, fint luftigt stall, oavsett om den är 165 eller 185.. Men jag VET att det ÄR svårt att sälja! Det är ju därför jag skriver i den här tråden! Det det talades om tidigare var att "små" hästar är svåra att sälja (runt 163), för att gemene man verkar vilja ha 170 cm hästar. Min är ca 10 cm över det, men upplevs inte som så stor. Men, det verkar onekligen som att 180 cm är en mental spärr när man tittar på häst.

Tidigare, när jag sökte medryttare (flera år sedan) hade jag en annons ute där hans verkliga höjd stod. Fick noll respons. Men när jag ändrade till att skriva att han var 179 cm så vällde svaren in. Jag vet att det inte är samma sak, men ganska intressant upplevelse.

Jag hade förövrigt en spekulant ute igår som var väldigt förvånad över att han inte upplevdes som större, iom att han är så stor som han faktiskt är. Det jag försöker få ut här är att bara för att han är hög behöver han inte upplevas som stor. Det enda jag kan hålla med om av det ni skriver är att man blir begränsad på det sätt att man inte kan välja att stalla upp i stall med små boxar och låg takhöjd. I sthlm har jag varit uppstallad på fem stall och har inte haft det problemet där jag varit uppstallad och har heller inte valt bort något stall pga av den anledningen...
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Jag förstår inte hur du tänker? Om du vill ha högt i tak och stor box, vilket de flesta vill, så är det ju lättare att uppfylla med en mindre häst. Den mindre hästen lär uppleva utrymmet som rymligare än vad den större gör, även om det räcker till för båda. På samma sätt som att transporten upplevs som rymligare för en mindre häst även om din får plats i den.

En lustig detalj i det hela är att det i annonser nästan alltid står att stora hästar upplevs som mindre, och små hästar upplevs större :) Min egen är ca 155-157 och han upplevdes enligt annonsen som betydligt större. Nja, jag tycker nog att han känns precis så stor som han är :D
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Jag tror inte att så många är särskilt sugna på att måsta tacka nej till stall som har godkänd takhöjd, för att hästen är så stor att den knappt kan stå därinne. Alla bor ju inte i stockholm eller har möjlighet att välja bland tusentals stall eller hur?
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Det är väl lite det som är kärnan, att många inte ser vad de har hemma i stallet....det kan då bli svårt för kunden att urskilja guldmynten från resten och tro att de som är lite billigare är skithästar, när det lika gärna kan vara tvärtom.

:bow::bow:
hahah.. ja vem är den där konstiga Mr Blue??? säkert något skit ;) :p
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Sen kan jag tänka mig att ganska många också tycker det är bökigare att hantera och sköta en mycket stor häst jämfört med en normalstor. Sadla, tränsa, duscha, sitta upp - allt sånt blir ju onekligen lite bökigare om hästen är 20 cm högre än en själv. Givetvis är den viktigaste faktorn hur snäll och väluppfostrad hästen är, men allt annat lika så tycker åtminstone jag att det är enklare med en häst som är lite mer lik en själv i storlek. Man har mer att säga till om när man leder 1,60-pålle än när man leder 1,80-pålle, allt annat lika.

Jag var medryttare på en nästintill menlöst snäll 1,80+ häst (bara långa ben, ädel modell som inte alls kändes stor att rida när man väl kom upp på ryggen), och jag vet att den hästägaren hade riktigt svårt att få tag på medryttare, just pga storleken. Även om den var jättesnäll, så behövdes ju pall för att tränsa, pall för att sitta upp, pall för att borsta ryggen... Och de flesta backade när de hörde höjden, innan de ens kommit så långt som att träffa hästen ifråga.

Sen tror jag iofs, oavsett storlek, att november är den absolut sämsta månaden att sälja häst. Jag menar, vem tittar ut i novembermörket och tänker "Åh, vad trevligt det vore att ha häst nu!"? En vacker augustidag däremot, eller en fin vårdag - då vill man ha häst! Inte när man nätt och jämt orkar släpa sig mellan jobb och hem och allt är lerigt och blött...
 
Senast ändrad:
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Där håller jag med dig.
Jag tycker inte det är jätteskoj att få ont i axlarna varje gång jag sadlar. Slänga på täcken är ett bök. Stå på pall för att fixa man o klippa. E kort är nästan ett krav. Min är kort o får plats i ett normalt släp, behöver ingen extra stor utrustning osv.
Är väldigt väluppfotrad att hantera men ändå så blir allt så mycket jobbigare när man är så kort som jag.

Jag har absolut inte brått att bli av med honom. Jag tycker om att rida honom o den andra hästen väntar på mig. Dyker rätt köpare så gör den, annars får vi fortsätta träna som vanligt :)

Har ordnat med en dagsfärsk film nu iaf.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Nu har jag sett din nya annons + film. Jag tycker den såg trevlig ut och visade hästen på ett bra sätt. Bra film där man fick se både uppsittning, alla gångarter och några hopp. :)
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Tack så jättemycket :bow:

Väldigt glad för all bra kritik jag fått i denna tråd. Alltid bra med input, men blir lätt så hemmablind. Bara för man själv förstår hur man menar är det uppenbart att andra kanske inte gör det.

Just uppsittningen tyckte jag var viktig iom att han är rätt stor. Bla ett tips jag tog till mig från denna tråd. Lite fånigt kändes det dock att bli filmad då :p
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Haha, det lustiga är att precis efter jag tryckt på sändknappen till mitt förra inlägg så ploppade det upp ett mail från min kompis i min inbox. Det var en länk till din annons med frågan: -Är inte detta något för dig. :D
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Tack så jättemycket :bow:

Väldigt glad för all bra kritik jag fått i denna tråd. Alltid bra med input, men blir lätt så hemmablind. Bara för man själv förstår hur man menar är det uppenbart att andra kanske inte gör det.

Just uppsittningen tyckte jag var viktig iom att han är rätt stor. Bla ett tips jag tog till mig från denna tråd. Lite fånigt kändes det dock att bli filmad då :p

Nu såg inte jag din gamla annons men får du inte napp nu finns det saker att förbättra. Nu fattar jag att det är ett litet ridhus men människa Rid Framåt :D

Hästen har ju MKT bättre gångarter än vad du lyckas visa upp i den där joggtraven och joggaloppen i 5-takt. Blir lätt att allt blir på broms när man sitter i ett litet ridhus, men har du ingen utebana som är större där du kan galoppera på framåt i lätt sits så man får se hästen troligtvis underbart STORA galopp??
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Absolut, jag håller med dig definitivt, det var lite det jag menade ang. längd på folk i förhållande till häst - men du uttryckte dig bättre än jag!

Jag är själv 1.79 men jag tycker min häst på 1.70 räcker gott och väl och skulle inte vilja ha större just pga allt extra "bök" som blir med en så stor häst. Lånade en 1.79 häst för några år sen i ett halvår och satan så stor han var, trots att han var lätt och fin i typen, men det var mycket häst!
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Jo då, vi har en stor utebana. Dock inte så trevlig efter helgen oväder, därför valde jag ridhuset.
Vet att han går i undertempo. Dock ligger det ju en hel höge filmer ute från ridbanan där han galopperar på :)

Har redan fått två samtal. Båda gillade filmen skarpt o vill komma o kolla på hästen.
Han säljs ju inte som flashig dressyrhäst heller ;)
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Skulle bara retas men visste inte riktigt vilken smiley som var mest passande. Du skriver att du har 2.70 i takhöjd hemma och upplever stall med den takhöjden som klaustrofobiska, så din lgh borde ju kännas ännu trängre då stall oftast är större än vad en lgh är. :D
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Men i min lägenhet ska det ju inte bo ett djur som är så stort. Förstår att du retas, och uppenbarligen blir jag ju provocerad ;) Och som sagt, jag köper era argument. Men, jag håller inte med om att det är massa extra bök :)
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Fast för oss har det varit en massa bök, så det beror ju helt på vilka förutsättningar man har.

Oavsett om du har bra förutsättningar, har de flesta av oss rätt mycket bök med just stora hästar. Det begränsar hästhållningen väsentligt i vissa fall.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Nej, men även hoppryttarna letar ju efter en BRA galopp.. dessutom säljer du han för billigt med tanke på vad som gömmer sig därunder både gångartsmässigt och sen säkert hoppmässigt :p
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Du kanske ska göra slag i saken själv? ;)
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Det tycker mina tränare oxå.
Men som jag skrivit innan, med högre pris stiger oxå kraven.
Han säljs som hobbyhäst o inte ren tävlingshäst.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Synd att jag redan har en frisk häst jag trivs med, och inte letar hopphäst. Och att han är lite stor.... : ) Han hade passat mig fint utifrån övriga kriteria din fina häst :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 986
Senast: co-SMAD4
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 690
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
775
Senast: julgrisen
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 025
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp