Bukefalos 28 år!

Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

*knapp*

Jag tar också gärna emot tips på hur min/a annonser kan bli bättre, PMa för länk om det behövs! :bow:
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Jag kan kika om du vill? :) Släng iväg länk/länkar till mig via pm bara så! :idea:
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Jag får helt enkelt filma om. Han var för filmdagen lite seg och gick inte riktigt fram, men brukar vara mer på. Jag ville dock inte lägga upp en film från innan sommaren (senaste dressyrfilmen) för att det hänt mycket med honom sen dess... Dock i den nya annonsen har jag också film från banhoppning, där iaf jag tycker att han går bra (även om det bara är 90 cm)...

Får försöka filma i helgen och lägga upp en ny annons. Och dumpa priset :/

Jag håller med IronWill, försök hitta en ryttare som rider honom bra till filmen. Jag sålde en häst som jag inte matchade ihop med, och bad en annan rida honom när jag filmade. Den ryttaren kunde rida hästen till sin fulla potential, och det gjorde också att rätt köpare dök upp.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

kl
får hålla med alla att det är mycket svårt att sälja häst i dagsläget... sitter med en superfin lovande unghäst med super temprament, beridaren påpekade tom att den kan vem som helst rida men ingen ringer... sedan kan man se "skithästar" som ligger ute för multum. det jag har reagerat på då jag läser till salu annonser är att det inte finns några nyanser i priserna... alla hästarna kostar 150 000, 100 000, 80 000 osv... oavsett stam, utbildning, ålder. inget roligt läge att sälja häst.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Det är väl lite det som är kärnan, att många inte ser vad de har hemma i stallet....det kan då bli svårt för kunden att urskilja guldmynten från resten och tro att de som är lite billigare är skithästar, när det lika gärna kan vara tvärtom.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Jag kanske är lite trög men jag förstår inte riktigt vad du menar här. :)

Även om jag är fullt medveten om vilka båda hingstarna är så har jag ändå inte råd att löpa en avkomma om man ser hur priserna ser ut. Eller jo...jag kan få ihop 150 000 om jag sparar i 2-3 år eller så men det är jag alldeles för otålig för. :p

I bästa fall kan jag gneta ihop 60 000 på ett år + att jag har några kronor kvar av livförsäkringen för min gamla häst så mitt maxpris är 70-80 000. Då är mitt önskemål ett vuxet halvblod som är utbildad ca LA/120. Får gärna ha kapacitet för MSV men mer än så behövs definitivt inte. Den behöver dock inte vara lobotomerad (läs bombsäker :D).
Det här tycker jag känns svårt att hitta med tanke på priset om man inte vänder sig till någon av de tvivelaktiga försäljningsstall som finns...vilket jag helst undviker.

Jag syftar inte på priset utan jag menar att i Sverige är det väldigt svårt att sälja häst till ryttare, lättare att sälja till andra uppfödare för det är mest uppfödare som känner till olika härstamningar....Om folk blev lite mer insatta så hade det varit betydligt lättare att sälja, vissa säger att man inte ska betäcka med samma hingst som alla andra, men det är nog det enda som funkar i detta landet, 10000 Corlensky G avkommor. Kommer det en Mr Blue avkomma så tänker folk oj vad är det för konstig härstamning, det är nog ingenting att ha:angel:
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Det är väl lite det som är kärnan, att många inte ser vad de har hemma i stallet....det kan då bli svårt för kunden att urskilja guldmynten från resten och tro att de som är lite billigare är skithästar, när det lika gärna kan vara tvärtom.

Jag håller helt med!
Man kan ju även vända detta åt det lägre prisklass hållet! "Tidigare" så visste man i princip att för 50-60 papp så får man inte så mycket... Nu har ju priserna dalat och jag upplever främst att det är hästarna under 100.000 kr strecket i kvalitet som tagit den stora smällen. Över hundra strecket och uppåt har man ett annat klientel och där har priserna inte förändrats (sänkts) särskilt pga det ekonomiska läget på marknaden). Däremot har under hundra strecket dalat ytterligare och nu är det en mera diffus smet, där det för kunden kan vara svårare att skilja lågkvalitets hästarna från hästar som faktiskt är riktigt bra och nu ligger på 60-70 tusen snarare än 90....

Håller även med dig till stor del ang. stam.... Sverige är oerhört trend-känsligt bland icke avelsfolk och det går oerhörd trend bland hingstar. Kommer ihåg Ganesco.... Herregud.....
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Om folk blev lite mer insatta så hade det varit betydligt lättare att sälja, vissa säger att man inte ska betäcka med samma hingst som alla andra, men det är nog det enda som funkar i detta landet, 10000 Corlensky G avkommor. Kommer det en Mr Blue avkomma så tänker folk oj vad är det för konstig härstamning, det är nog ingenting att ha:angel:

Kanske inte så konstigt att Cardento som ridits av en svensk ryttare får större genomslag i Sverige än t ex Mr Blue. Dock tror jag inte stammen spelar så stor roll för den genomsnittliga hobbyryttaren, som torde vara den största gruppen hästköpare, utan det är ekonomin som spelar den största rollen.

Själv tittar jag extremt lite på stam. Jag köper en häst inom min prisklass som passar mig och sedan får den ha vilken stam som helst så länge den är frisk och funkar till det jag vill. Kan lika gärna vara en polsk eller lettisk import som SWB. Eller fullblod.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

fast tittar du på hållbarhet torde både polsk och lettiskheten spela en vesäntlig faktor.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Min förra häst var en svenskfödd SWB.

De hästar som hållit bäst på ridskolan jag f n rider på är importer från bl a Lettland och Danmark. Dom är välbyggda och tåliga. Min slutsats är att individen är viktigast.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

I min häst är 180+ men de flesta som har ridit honom tycker inte att han känns stor att rida...
Problemet med den storleken är väl snarare att hitta ett stall som vill ta emot en så stor häst, om man inte har eget. Den kräver ju både en större box och takhöjd för att det ska funka, vet de som har svårt att hyra in sig då boxar och/eller takhöjd inte räckt till på flera ställen.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

De baltiska länderna har tendens att rida sina hästar rätt hårt tidigt i åldrarna för försäljning, med resultat minskad hållbarhet, men klart det inte gäller alla! Däremot borde det vara högst okomplicerat att hitta en individ för 80 tusen som uppfyller dina kriteria om det är en lettisk import. De är billiga.


KL
ang. hästar på 1.80 så är höjden HELT klart en nackdel i fråga om hur lätt det är att sälja en sån häst. Inte många vill ha så stora hästar. Det är svårare att få dem att hålla och att rida en sån häst för gemene man, och allt runtomkring blir krångligare, precis som tidigare inlägg kommenterat. Boxstorlek, takhöjd, men även trailer val osv osv. Jag tycker inte det är konstigt alls att en 1.80 häst är mer svårsåld av de anledningarna.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Men jag anser nog att det är fördomar. Jag har haft min häst sen han var tre år. Då var han ca 169 cm. Sen växte han. Jag har dock aldrig haft problem att stalla upp honom, kört honom i normalstor trailer (dock boggi, men jag skulle aldrig köra enaxlat...) eller hittat grejer som passar till honom. Jag är dessutom som säljare villig att skicka med täcken, grimmor, träns och annat som man kanske inte har hemma i den storleken. Han känns inte speciellt stor att rida. Red en häst på 160 innan jag köpte min som var mycket mer krävande att rida... han är känslig, uppmärksam och arbetsvillig. Och han har väldig kapacitet inom ffa hoppningen. Dock är jag för orutinerad för att ta fram det och jag har ffa inte tiden att göra det. Han har varit skadad en gång på de sex åren jag har haft honom och han är extremt varierat riden som unghäst. Dessutom kan vem som helst rida honom. Min dotter på 18 månader rider tex.. Dock är han aningens för stor för henn ;) Men, det jag menar är är att han verkligen är en fin individ som man kan komma att få haväldigt mycket roligt med om man bara ger honom en chans, trots sin storlek :)
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Hur kan det vara en fördom när folk har svårt att hitta stallplats pga takhöjden? Minimimåttet för en häst som är 1.80 är 2.70 och det finns massor med trådar där folk gnäller över att de måste bygga om för att få använda gamla lagårdar pga takhöjden. :crazy:
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Jag kan bara tala av egen erfarenhet. Jag har varit uppstallad på flera olika ställen och det har aldrig varit några problem!

2.70 har jag i lägenheten jag bor i.. Skulle aldrig vilja ha någon häst oavsett storleken med den här höjden. Vilken klaustrofobi... Möjligtvis en shettis...

Det jag menar är att stallen som har låg takhöjd kan väl inte vara överrepresenterade? Vill Sveriges hästmänniskor verkligen ha sin djur i vad som känns som små lådor?
 
Senast ändrad:
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Jag vet de som har problem att hitta stallplatser i Sthlms-området så ja, det är ett problem och knappast inbillning även om du får klaustrofobi i din lgh, trångbodd i övrigt? :angel:
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Har själv haft stora hästar (flera), bl a en på 1,84 och visst är det problem. Stallar, trailers, utrustning, hovslagare. Allt blir lite jobbigare.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Men om man inte behöver en häst på 1,80 pga sin egen storlek så är det oftast klart lättare med en som är lite mindre. Även om du menar att det inte är så svårt att hitta stallplats så är det ännu lättare till en som är 1,65. Jag har sett flera annonser på stallplatser som anger max mankhöjd. Det är lättare med utrustning i normala storlekar. De jag känner som har hästar i den storleken har extra stora hästtransporter så även där lär det vara lättare med en mindre häst. Oftast går det även mer foder och strö till en större häst. Mer av allt helt enkelt ;)

Visst finns det variationer och det finns säkert en häst på 1,80 som är enklare än en på 1,60 men rent generellt blir det enklare med en häst i normalstorlek. Jag tvivlar inte på att din häst är jättetrevlig men jag kan förstå att det blir mer svårsålt.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Jag hör vad ni säger, men håller inte med. Har inte haft några av de problem som ni säger här. MEN, jag kan förstå att människor tänker så, absolut. Jag håller dock inte med om att det är meckigare att ha en stor häst än en liten. Min familj har islandshästar också, och det är samma sak att sköta dem som min stora. De står i samma stall, på samma strö, äter samma hö (där är den enda poängen, isisarna äter mindre, men min stora äter lika mkt som en 165 häst i andra stallet) och åker samma trailer. Så jag förstår att folk tänker som ni gör, men i min verklighet är det inte så som ni beskriver :)

Mia_R, varför skulle jag vara trångbodd och varför skulle jag vara klaustrofobisk? Jag tycker bara att stall med så låg takhöjd är otrevliga, oavsett om jag har en häst som är 1 m eller 1.80 m... Fattar inte frågan...
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Det är klart att isisarna kan stå i samma stall och åka i samma transport som 1,80-hästen. Men isisarna (och 1,65-hästen) skulle även få plats i mindre stall och mindre transporter jmf m 1,80-hästen = utbudet ökar med en mindre häst. Om du tycker att stall med 2,70 i takhöjd är otrevligt låga även till mindre hästar måste du ju vilja ha ännu högre till din häst på 1,80?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 120
Senast: co-SMAD4
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 829
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
855
Senast: julgrisen
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 036
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp