Bukefalos 28 år!

Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Var är annonsen, jag blir ju nyfiken :p

Jag hittade den, trevlig häst, precis lagom stor! Bra annons också men jag håller med om att du borde rida framåt lite mer, men det är lätt att säga när man inte rider själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

O jag kan bara hålla med.
Men nu har jag två inbokade provridningar så får vi se :-)
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

kl

Såg en super annons (utformningen, innehållet, bild, osv) om ett föl idag i ridsport nr 23, riktigt bra! hajade till när jag såg den!
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

vilken skillnad det är på hans gång i början jämf. i slutet av filmen!
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Mycket bättre annons nu, tycker jag, nu låter det som en häst man kan ha kul med! Gillade formuleringen kring tävlandet - nu framstår det som en häst som till och med en icke-tävlingsvan ryttare kan styra runt felfritt i 1,10, och det är ju verkligen positivt, snarare än en häst som är svårriden och avskräcker från tävling.

Lite finslip av filmen: rid mer framåt, som andra redan sagt, åtminstone så att hästen galopperar i ren tretakt. Visst är det ingen gångartshäst, men lite mer gång har han ju än vad man ser i början av filmen! Och ta av frambensskydden, eller rid med vita skydd - de svarta skydden lurar ögat, så att hästen ser ut att ha veka kotor fram (det svarta smälter ihop med bakgrunden).

Som den presenteras nu så ser hästen ut som en jättesnäll och lugn häst för den ovane ryttaren som kanske vill börja tävla lite. Där tycker jag filmen och annonsen hänger ihop bra.

Baserat på vad som syns på de filmer du visat tidigare tror jag att du också skulle kunna sälja honom som en okomplicerad häst med lagom mycket krut för den vane lättklassryttaren som vill tävla lite högre, om du visade honom lite ärtigare i filmen och lyfte fram de bra tävlingsegenskaperna mer i annonsen (spänstigt hopp, försiktig, reglerbar galopp). Det är möjligt att han skulle kunna betinga ett lite högre pris som sån, än som snäll nybörjarmulle.

Men det beror ju lite på vad du tror han skulle passa bäst som.:)
 
Senast ändrad:
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Tack så mycket!
Priset är inte så viktigt, vill bara att han ska komma till ngn som verkligen tycker om honom o vill ha roligt :-)
Han är en raring. Det har rasat in flera svar nu o jag har två bokade provridningar.
Vet att jag lusrider i galoppen, jag trivs bättre ute helt klart.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Mitt ridintresse har varit alltför dåligt det senaste 1,½ året och hästen vart mest ståendes tyvärr, har egentligen velat sälja ett bra tag, men jag har liksom inte orkat lägga ut annons, marknaden sägs ju vara helt död och nu när hösten är här då är det ju ännu mindre attraktivt att sälja häst så tänkte jag bara att jag kommer ju aldrig få hästen såld så kan lika gärna skita i att lägga ut annons, dessutom har pållen rätt mycket shivering så potentiell köparskara som kan acceptera detta känns som rätt liten.
En fredag början av Oktober nu i år testade jag att lägga ut en annons i alla fall, 2 provridningar och 3 dagar senare, på måndagkvällen var pållen såld :eek::eek:
Nu såldes han ju till reducerat pris p.g.a sin shivering, halvblod, 9 år, fin svensk stam Briar-Martini-Utrillo, varav elitpremierad mor, stor herre på dryga 180 i manken, utb LA dressyr, tävlad LB t.o.m LA:1 ett fåtal gånger med mig. Fantastiska gångarter, med potential för de högsta klasserna. Har en äldre helbror som tävlar GP. Begärde och fick 55.000 för honom. Är ju helt klart till att slumpa bort om man kollar på hans kvaliter, men som sagt så har han ganska grav shivering som gör att han svår att sko. Även jag köpte honom för 55.000 när jag köpte honom för 3 årsedan.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Nu säger inte jag att alla köpare är sådana men idag tror folk att en häst kommer med en innehållsförteckning.
Sen finns det olika stereotyper av köpare. Ta detta med en container salt...

Hypokondriker-köpare: Har varit inne på klinik och gjort en extrembesiktning med böj, röntgen av både ben och rygg och hittar inget men är stensäker på att det är något fel på hästen. Plus att köparen bara skall 30000kr för hästen och den skall användas på hobby nivå.

Hobby-eliten-köparen Denna köparen tittar inte på en häst för under 150 000kr för då är det ingen bra häst. Nu skall dom ut och göra karriär på tävlingsbanan! Detta efter att dom har pensionerat sin gamla trotjänare som ställde upp till 1000% när det blev fel i en 110cm.

Ut i verkligheten-köparen: Lilla Malin har just tagit steget från ridskolans duktigaste grupp och skall nu köpa sin alldeles egna häst! Hon har fått veta att man skall ABSOLUT inte köpa någonting äldre än 7 år för då får man aldrig igen pengarna i framtiden. Ifall man skulle sälja. Toppstammad och lovande skall det vara också. Hon kan inte i sin vildaste fantasi förstå varför dom sista 4 provridningarna har slutat i katastrof?

Dr jekyll and mr hayd-köparen: Äntligen har man hittat den perfekta köparen till sin häst! Som en frisk fläkt kommer denna underbara köparen och vill ha just din häst att satsa på. Rida kan denna köparen också! Du har ridit din häst hemma på banor runt 130cm men saknar rutin på tävlingsbanan. Denna köparen känns nästan som kompismatrial. 3 veckor senare ringer hon och skriker att du har lurat henne och att hästen vägrar att hoppa och är halt! Att hon skall häva köpet. På omvägar får du veta att veckan efter hon fick hem hästen hade hon varit ute på tävling och kraschat i en 130.

Den oerfarna och den mycket hästkunniga kompis köparen. Den här köparen kommer aldrig ensam i bilen. Det sitter åtminstone 1 vääääldigt erfaren hästkompis. I hemlighet hade denna köparen helst köpt sin favorithäst från ridskolan, men omgivningen har satt stopp för detta. Visst skall du ha en riktig häst. Kompisen slänger upp en bana på 120 samtidigt som denne pratar om sina framgångar när dom vann 1 m för två år sedan på lånad häst. Inte en distans är rätt. Tittar man på den något blyga köparen ser man hur likblek denne blir när hon ser hinderbanan kompisen har byggt upp....

Mer provridningar än födelsedagar-köparen: Denna köparen har provat mer hästar än ljus på tårtan. Denna kommenterar gärna hästen nackdelar. Att den är lite stor, på gränsen till för gammal/för ung. Något trög/ stark, Är inte 100%säker på att det är denna hästen som hade passat köparen i framtiden. Tar god tid på sig och kommer minst 4 gånger och tittar för att säga att det är en trevlig häst men känner att det inte klickar riktigt. Skall nog leta vidare och titta på häst 43 i ordningen. Att lägga märke till också är att under dom 4 gångerna denna köpare har tittat på hästen har personen i fråga inte gett så mycket som ett leende.

:angel::angel::angel:
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Hmm vilken sorts köpare är jag då?

Som åkte å tittade på en häst jag inte skulle ha, fastnade totalt bestämde mig för hästen på provridningen men säljaren ville ändå att jag skulle fundera ett par dagar om det fortfarande kändes rätt då hästen haft lite problem som bebis och han var fortfarande unghäst när jag köpte honom och ingen garanti om att han skulle hålla för mer än lätt skogsridning.
Jag köpte honom och gjorde trots allt jag vet bara en gårdsbesiktning, köpte hästen och han håller för mer än skogslufsning :)

Har snart haft honom i 4 år och har fortfarande kontakt med säljaren regelbundet på fb, msn och telefon.

Nöjd köpare, nöjd häst, nöjd säljare :)
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

:rofl::rofl::rofl:...och slutar genast skrattar när jag inser att jag förmodligen kommer uppvisa mycket starka hypokondrikertendenser när det väl är dags att börja provrida. :o :D
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Nu säger inte jag att alla köpare är sådana men idag tror folk att en häst kommer med en innehållsförteckning.
Sen finns det olika stereotyper av köpare. Ta detta med en container salt...

Hypokondriker-köpare: Har varit inne på klinik och gjort en extrembesiktning med böj, röntgen av både ben och rygg och hittar inget men är stensäker på att det är något fel på hästen. Plus att köparen bara skall 30000kr för hästen och den skall användas på hobby nivå.

Hobby-eliten-köparen Denna köparen tittar inte på en häst för under 150 000kr för då är det ingen bra häst. Nu skall dom ut och göra karriär på tävlingsbanan! Detta efter att dom har pensionerat sin gamla trotjänare som ställde upp till 1000% när det blev fel i en 110cm.

Ut i verkligheten-köparen: Lilla Malin har just tagit steget från ridskolans duktigaste grupp och skall nu köpa sin alldeles egna häst! Hon har fått veta att man skall ABSOLUT inte köpa någonting äldre än 7 år för då får man aldrig igen pengarna i framtiden. Ifall man skulle sälja. Toppstammad och lovande skall det vara också. Hon kan inte i sin vildaste fantasi förstå varför dom sista 4 provridningarna har slutat i katastrof?

Dr jekyll and mr hayd-köparen: Äntligen har man hittat den perfekta köparen till sin häst! Som en frisk fläkt kommer denna underbara köparen och vill ha just din häst att satsa på. Rida kan denna köparen också! Du har ridit din häst hemma på banor runt 130cm men saknar rutin på tävlingsbanan. Denna köparen känns nästan som kompismatrial. 3 veckor senare ringer hon och skriker att du har lurat henne och att hästen vägrar att hoppa och är halt! Att hon skall häva köpet. På omvägar får du veta att veckan efter hon fick hem hästen hade hon varit ute på tävling och kraschat i en 130.

Den oerfarna och den mycket hästkunniga kompis köparen. Den här köparen kommer aldrig ensam i bilen. Det sitter åtminstone 1 vääääldigt erfaren hästkompis. I hemlighet hade denna köparen helst köpt sin favorithäst från ridskolan, men omgivningen har satt stopp för detta. Visst skall du ha en riktig häst. Kompisen slänger upp en bana på 120 samtidigt som denne pratar om sina framgångar när dom vann 1 m för två år sedan på lånad häst. Inte en distans är rätt. Tittar man på den något blyga köparen ser man hur likblek denne blir när hon ser hinderbanan kompisen har byggt upp....

Mer provridningar än födelsedagar-köparen: Denna köparen har provat mer hästar än ljus på tårtan. Denna kommenterar gärna hästen nackdelar. Att den är lite stor, på gränsen till för gammal/för ung. Något trög/ stark, Är inte 100%säker på att det är denna hästen som hade passat köparen i framtiden. Tar god tid på sig och kommer minst 4 gånger och tittar för att säga att det är en trevlig häst men känner att det inte klickar riktigt. Skall nog leta vidare och titta på häst 43 i ordningen. Att lägga märke till också är att under dom 4 gångerna denna köpare har tittat på hästen har personen i fråga inte gett så mycket som ett leende.

:angel::angel::angel:

Jag hoppas att inte folk tar detta på för stort allvar....:rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Hahahahaha :rofl:

Jag passade dock inte in på någon av dessa :o
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

du har så väldigt specifika krav att det nog kommer att bli svårt att hitta en häst som passar in på alla....
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

du har så väldigt specifika krav att det nog kommer att bli svårt att hitta en häst som passar in på alla....
Verkligen?

lätt/normal modell
lagom känslig för hjälperna och mjuk i munnen
inte bockig eller mycket het,

LITEN stor häst ca 155 cm

rida för tränare i dressyr, lite hoppning och rida ut i skogen rätt ofta. Utan några större kvar på tävling


låter som en rätt normal alround häst, kan väll inte vara så omöjligt att hitta? eller jag kanske har fel?


det enda som är specefikt är väll detta:
är svag för mörkbruna skäckar och hästar med brun färg och vita tecken dock ganska vanliga färger, sen hoppas jag att färg inte är avgörande
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Jag tycker nog också att det var ganska många specifika krav. Kan du något om hästar egentligen börjar jag undra? Det här med lastning tex, det kan du ju själv lära den? om allt annat stämmer, men att hästen knappt åkt transport, då kan du väl själv träna den? alla hästar är ju inte färdiga på alla områden :)

Samma det här med att den ska vara lagom lätt för hjälper, lätt i handen osv. Det beror ju väldigt mycket på dig som ryttare. Och om en häst är het eller pigg, det beror ju vem som sitter på lite hur man upplever det?

En häst som jag tycker är lagom pigg kanske du tycker är trög, eller kanske het?

Ge fler hästar en chans så kommer du hitta din drömhäst tror jag :)
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Nu är Santos såld, under förutsättning att han går igenom besiktning såklart :)

Vill tacka igen för alla bra tips jag fick :bow:
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Vad roligt (eller vad jag ska säga) att det gått bra!

förstår att det givetvis inte känns kul, men det har ju funkat som du avsett! Verkligen positivt att höra!
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Ja det är roligt att allt gått bra :)

Men samtidigt väldigt tråkigt, han är en underbar häst på så många sätt.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Grattis!

sen vet jag inte hur det kommer sig att mitt förra inlägg ser ut att vara skrivit till Yttik ? jag trodde jag svarade någon annan. Nåja det spelar kanske ingen roll.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Tack.

Tror det inlägget du svarade tolkades som en ren annons, därför plockades det bort.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 986
Senast: co-SMAD4
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 692
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
776
Senast: julgrisen
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 025
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp