Bukefalos 28 år!

Är detta en hund?!

Scandi

Trådstartare
http://www.youtube.com/watch?v=qw7zOoJsY_I

Känner någon igen denna hunden? Är det en ras? Eller.. är det en hund överhuvudtaget? En smal isbjörn!? Ser ju ut som en korsning mellan isbjörn och hund x).

Står ju att det är en kurdish kangal dog, men andra hundar av den rasen ser ju inte ut som denna eller?

v5v91z.jpg


Tacksam för svar eller teorier! Har grubblat över denna ett tag nu :)
 
Senast ändrad:
Sv: Är detta en hund?!

ja visst är det en hund. öronen är nog kuperade så det är därför de ser så konstiga ut. rasen vågar jag inte uttala mig om men en snabb googling gav att det finns mer än en turkisk herdehundras. eller så är det bara en felfärgad kangal.
 
Sv: Är detta en hund?!

En hund är det ju helt klart, men det är definitivt inte en kangal. En kangal (anatolisk herdehund) ser ut såhär

kangal.jpg
 
Sv: Är detta en hund?!

det dar ar en SAO. Jag har en kennel som foder upp SAO som grannar, de gav mig en hund i present. Valdigt skarp vakthund, min vager 75 kg nu :)
Ska kolla upp bild
 
Sv: Är detta en hund?!

Om man bortser från den svarta näsan så har jag svårt att se skillnad. :o
 
Sv: Är detta en hund?!

Om man bortser från den svarta näsan så har jag svårt att se skillnad. :o

Alltså, precis som att en schäfer som föds vit eller blå inte får kallas "schäfer", så "får" ju inte detta kallas kangal egentligen. De ska inte se ut så även om det inte finns någon annan ras i den :)
 
Sv: Är detta en hund?!

Hittade en bild pa honom fran i mars. Han ar 6 manader pa bilden.

Rasen har kuperad svans och oron.
5ba90c5babakj
 
Sv: Är detta en hund?!

Bilden fungerade inte?
Testar igen
a90c5babak.jpg
 
Sv: Är detta en hund?!

Nej nej, det har inbgenting med saken att gora, SAO ar en egen ras, en valdigt gammal ras som har bevarats under alla dessa ar. En urgammal herdehund, en av de skarpaste, skarpare an KO hundarna.
Den behover inte vara vit, den kan vara flackig eller helfargad med vita tecken.
 
Sv: Är detta en hund?!

Det "kan" alltså vara en felfärgad Kangal? Även om det nu är en SAO, likheten är ju slående.

Vad nu SAO står för.
 
Sv: Är detta en hund?!

Får jag fråga varför man skär bort hundens öron? Vilken nytta gör det?
 
Sv: Är detta en hund?!

Hmm.. kollade nu ppa videon, det star tydligen att det ska vara en kangal, sag att den hade svans ocksa vilket inte en SAO har, men jag tycker enda att det ser ut som en ung SAO.
 
Sv: Är detta en hund?!

Jag har ingen aning faktiskt, men jag antar att det ar for att vargen inte ska ha nagonting att greppa tag om. Svansen halveras iallafall for att inte stora hunden i terrangen, och den halvan som lamnas ar till for balans.
 
Sv: Är detta en hund?!

Får jag fråga varför man skär bort hundens öron? Vilken nytta gör det?

Det är herdehundar som ska vakta sin "flock" (får, getter) från vilda rovdjur. Man klipper bort öronen för att de inte ska skadas/slitas bort i strid och/eller bli infekterade.

Att göra det om hunden inte ska användas till vakt är onödigt, men förekommer.
 
Sv: Är detta en hund?!

Alltså, precis som att en schäfer som föds vit eller blå inte får kallas "schäfer", så "får" ju inte detta kallas kangal egentligen. De ska inte se ut så även om det inte finns någon annan ras i den :)

Om jag inte mins fel så kallas varianten utan mask Akbash istället. Den är oftast vit, men fortfarande en anatolisk herdehund.

Jag har följt rasen och tycker den är grymt vacker. Men jag har mest läst om Kangal typen och vet därmed inte säkert om mitt påstående är korrekt :crazy:
 
Sv: Är detta en hund?!

Oj vad många svar! :D


champagne:
En SAO alltså, är ju onekligen väldigt lik din hund. Skär man alltid bort öron och svans på dem? När de är valpar? :(
Vad har de för form på öronen annars?

--

Hur får ni som tror att det är en kangal ihop det? Även om man tar bort det svarta från nosen? Hunden på videon ser ju nästan ut som en björn medans kangalen fortfarande är väldigt hundlik. Kankse har med vinkeln och kuperingen av öronen att göra i och för sig, men jag tycker inte det ser ut som en kangal. SAO låter troligare...
 
Sv: Är detta en hund?!

Ja svansen skars alltid bort, jag har aldrig sett en SAO med svans eller oron, dom kuperas direkt vid fodseln, fragade kennelagaren och oronen ska tydligen vara liggande.

Alltsa ingen skaffar en SAO om de inte behover den som gardshund, det ar ingen sallskapshund, och den har ett oerhort stort behov av ett revir att vakta, dessutom ar den sjalvstandig och jag tror inte att den ar speciellt kapabel till dressyr. Nej att ha min hund hemma vore galet!
Endast ett kullsyskon till min hund bor i lght, men nu ar hans agare en riktigt duktig hundtranare, och hans hund ar med pa utstallningar och anvands inom ryska militzen och kommer anvandas i avel.

Jag kan inte mkt om kangalen, men den ar tunnare och lattare i kroppen an SAO. Den har glesare och kortare pals och har annan farg. Mer an sa vet jag inte.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 829
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 303
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 617
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 918
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Betyg idrott högstadiet
  • Växtnäring
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp