Bukefalos 28 år!

Är flygskammen ute nu?

Då kan vi aldrig minska flygandet eftersom det bara är rika som flyger och dom kan betala

Det var en konstig tolkning. Uppenbarligen skulle vi kunna halvera utsläppen genom att se till att det blir rejält dyrare än idag - och förmodligen mer än så eftersom även den sista pocenten kommer dra ned sin överkonsumtion av transporter.

Men i slutändan tänker jag att det handlar om ett i grunden förändrat beteende från oss som skulle ha råd att belasta miljön, att helt enkelt välja att inte göra det och att inte förvänta oss av vänner, kollegor och leverantörer att göra det, att efterfrågan minskar radikalt på fysiska transporter. Vi får sluta förvänta oss att träffas ofta IRL, både privat, i näringslivet och i politiken.
 
Jag håller med och tillägger att jag tycker att "skyldigheten" hos individen att minska på flygresor, i den mån man alls kan tala om ett sådant ansvar eller skyldighet när det övergripande ansvaret först och främst är politiskt (det är ju ingen enskild som kommer ställas till svars om så Sverige brutalt missar att nå sina klimatmål 2030) och när människor dessutom har såpass skilda värderingar att alla inte vill försöka göra den sortens personliga förändringar under annat än tvång, klart varierar med privilegium.

Följande utveckling av det resonemanget är inte specifikt riktat till dig eller ditt inlägg.

Eftersom makt och möjligheter i mångt och mycket fortfarande är koncentrerade till västvärlden eller globala nord så blir det av naturliga skäl svårt att ta tåget hem till familjen för den som kommit långväga för ett annat liv. Sen reser man kanske generellt inte tillbaka varje år för att man dels måste spara ihop pengar och även mellan besöken skicka hem pengar och så vidare, men ändå är det en klar skillnad mellan en sådan resa och en genomsnittlig svensk nöjesflygning. Jag har en kompis som försörjer hela sin familj (alltså föräldrar, syskon med flera) på sin europeiska lön. Jag höjer inte på ögonbrynen över att hen flyger hem vart femte år eller vad det nu kan vara, det är liksom inte där problemet ligger i grunden. En annan vän flög ner på en familjemedlems bröllop till ett av länderna i östra Afrika som drabbades hårt av den gigantiska cyklonen för några år sedan, och hens europeiska lön betalade en annan familjemedlems vård som gjorde att hen kunde gå igen. Inte heller i den resan kan man totalt bortse från hur makten är fördelad i världen. Koldioxidekvivalenter i all ära, men det behövs ett intersektionellt eller ett maktperspektiv även på miljöfrågor.

För många svenskar är det ju inte alls samma läge, den genomsnittlige svensken har en helt annan potentiell möjlighet att reglera och minska (inte eliminera, det är nog omöjligt i ett samhälle så präglat av överkonsumtion, men på olika sätt minska) sitt personliga bidrag till Sveriges kollektiva klimatskuld. (I klimatsammanhang pratar man ibland hellre om skuld än om skam, skam kan pådyvlas utifrån, skuld är när man stämmer av handlingar mot värderingar. Nationellt har vi gjort värderingen att vi vill minimera utsläppen, den kollektiva skulden är att vi inte lyckas så bra med det.)

Tid spelar förstås också in i det privilegiet. Det pratas ofta om möjliga framtida tekniska genombrott i sådana här diskussioner men tiden vi har att nå klimatmålen är ju begränsad, särskilt när man tänker på de möjliga tipping points/självförstärkande mekanismer vi har att förhålla oss till, det närmsta decenniet kan till exempel vara avgörande. Framtida tekniska framsteg kanske idealt ger såpass låga utsläpp att vi inte ens behöver fundera över våra flygresor i framtiden, men här och nu representerar flyget fortfarande bara business as usual. Inte heller kan vi förlita oss på biobränslen utan att riskera den biologiska mångfalden genom att slita för hårt på de begränsade befintliga biologiska resurserna.
För fattiga länder räknas varje år och varje decennium som man inte drabbas av en klimatrelaterad katastrof, det ger mer tid att bygga upp sin motståndskraft, att lyfta fler människor ur fattigdom och utsatthet, att öka beredskapen inom vården för att förhindra sjukdomsutbrott i spåren av en katastrof, att förbättra infrastruktur och så vidare. Huruvida länder i riskzonen drabbas av hårda klimatkonsekvenser före eller efter de hunnit bygga upp ett mer motståndskraftigt samhälle kan göra en enorm skillnad för mänskligt lidande, utöver hur det påverkar ekosystemen. Alla de möjliga konsekvenserna av utsläppen och uppvärmningen är väldigt konkreta, och det är inte en verklighet jag tycker man ska väja för av rädsla för att stöta sig med de mer privilegierade och deras frekventa nöjesflygande. Men självklart är det i grunden upp till var och en huruvida man alls vill försöka minska på sina flygrelaterade utsläpp och just den delen av sitt bidrag till den svenska kollektiva skulden, man kan förstås även tala om den kollektiva skulden i att rösta fram diverse politiska alternativ som inte verkar bry sig om klimatfrågan (problemet är väl att dit hör nästan alla riksdagspartier, det är ganska få som faktiskt prioriterar frågan, vilket ytterligare försvårar den där stora politiska förändringen som många hoppas på).

Jag har nyligen tänkt en del på de här frågorna fast i samband med begreppet antropocen, även det ett kritiserat begrepp av förklarliga skäl, och tid i allmänhet, därför blev det kanske lite långt för många av de här frågorna hör ihop.
Om Sverige missar sitt klimat mål 2030 så är det fler länder
 
Men är det okej då att dom rika får flyga men inte fattiga pga om vi höjer priset så att individen självmant avstår att flyga
Det är inte en mänsklig rättighet att flyga, och flyget bör beskattas på samma sätt som övriga transportmedel, kan jag tycka. Det handlar ju inte om att staten skulle gå in och styra prissättningen, utan bara beskatta flygbränsle på samma sätt som övrigt fossilt bränsle.
 
Det var en konstig tolkning. Uppenbarligen skulle vi kunna halvera utsläppen genom att se till att det blir rejält dyrare än idag - och förmodligen mer än så eftersom även den sista pocenten kommer dra ned sin överkonsumtion av transporter.
Varför skulle rika plötsligt minska eller sluta sitt flygande? Vad får dom för det? Rika vill ju visa upp sitt lyxliv, sina semestrar utomlands m.m på sociala medier.
 
Säg det till dom fattiga när dom rika flyger iväg på solsemester
Det vore onekligen rättvist om det fanns ett system där en resa per år med flyg gick för en normalkostnad (dvs en framtida normalkostnad där flyget inte är subventionerat) varpå det sedan lades på skatter exponentiellt. Tex dubblandet av kostnaden varje gång en flygresemål bokas/varje gång man tar ett flyg från en flygplats i Sverige på ett år/flygplatsavgift. Jmf vägtullar, fast ökande eller jämför att det kostar svinmycket att gå av ett tåg på Arlanda jämfört med att gå av ett tåg i Stockholm.
 
De flesta som har familj och släkt riktigt utspridda träffas nästan aldrig, det är ett väldigt smalt privilegium att kunna överväga att flyga. Med den digitala revolutionen så kan de nästan träffas ofta ändå. Håller man sig till stora händelser vart femte år så kan vi andra se till att det utrymmet finns.

Men jag tror aldrig det kommer att funka att lägga ansvaret på individer samtidigt som politiken understödjer genom skattefrihet och stöd.
Fast är det nära släkt som barn så vill man kanske träffas oftare än någon gång vart 5:e år tänker jag. Och dödsfall och barnafödslar tenderar att vara svårt att planera med det intervallet.

Har en kusin som har sin fru och barn på Filippinerna, och föräldrar i Sverige. Han jobbar på tankfartyg och blir avsläppt på olika platser i världen. Ska han bara få träffa dem när båten råkar hamna i rätt land?
 
Fast är det nära släkt som barn så vill man kanske träffas oftare än någon gång vart 5:e år tänker jag. Och dödsfall och barnafödslar tenderar att vara svårt att planera med det intervallet.

Har en kusin som har sin fru och barn på Filippinerna, och föräldrar i Sverige. Han jobbar på tankfartyg och blir avsläppt på olika platser i världen. Ska han bara få träffa dem när båten råkar hamna i rätt land?

Spelar väl ingen roll vad man vill, "vanligt folk" har inte råd redan i nuläget.

Och ja. Det är så det är dags att börja tänka. Vill man träffas ofta, får man bo nära. Helt ohållbart med alla globala resor, för jobb, familj, och nöjen.
 
Spelar väl ingen roll vad man vill, "vanligt folk" har inte råd redan i nuläget.

Och ja. Det är så det är dags att börja tänka. Vill man träffas ofta, får man bo nära. Helt ohållbart med alla globala resor, för jobb, familj, och nöjen.
Jo på en medelinkomst kan man resa mycket om man håller igen på andra kostnader. Jag lyckas ju tydligen och jag har ingen hög inkomst.

Så om två föräldrar separerar och den ene behöver flytta pga jobb, så får barnen växa upp utan att träffa den föräldern? Låter väldigt hemskt.
 
Jo på en medelinkomst kan man resa mycket om man håller igen på andra kostnader. Jag lyckas ju tydligen och jag har ingen hög inkomst.

Så om två föräldrar separerar och den ene behöver flytta pga jobb, så får barnen växa upp utan att träffa den föräldern? Låter väldigt hemskt.

Då får man välja att inte flytta till andra länder så länge barnen är små.
 
Nu inbillar jag mig (optimistiskt...?) att flygindustrin jobbar rätt målmedvetet på att få fram alternativa flygbränslen, energisnålare motorer och så småningom eldrivna flygplan (å andra sidan måste ju även batterierna laddas och den energin tas någonstans ifrån, vilket har sina konsekvenser. Batterier är ju inte direkt miljövänliga till sitt innehåll...). Så jag tänker att lösningen finns där och hoppas den kommer snart. Istället för att mer eller mindre stänga ner flygtrafiken, vlket jag inte tror kommer att ske alls, tvärtom.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 947
Senast: lundsbo
·
Kläder & Bli fin I stället för att kapa VGV-tråden ytterligare så får det här nu en egen tråd. Kanske är det fler än jag som just nu letar efter en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 251
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 971
Senast: Yrsel
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 202
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp