Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag är själv såkallad nh människa och jag tar helt enkelt inte åt mig av den biten. Min häst är pigg och levnadsglad med gott självförtroende och har en väldigt massa åsikter. Jag vet det och dom andra i hans närhet ser det och det räcker för mig. Att ändra den åsikten hos folk som inte sysslar/förstår den typen av hantering, det går inte. Det är tyvärr bara att acceptera tror jag sålänge dom inte är mottagliga för någon info.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jo.. jag forstar, den varianten kanner jag ingen som kor - vilket jag tycker ar skont. Tror inte nagon i den har traden kor den heller...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jo, där håller jag med dig. Hästar är ju olika och klarar saker och ting olika och har olika förutsättningar för allt.

sag att du andrat lite, :)

i varan flock av ridhastar har vi allt ifran Jace, som ar en av de vildaste tama hastar jag kant. Vad han rakat ut for i tidigare liv vet jag inte, men han har en radsleproblematik som ar valdigt djupgaende. I hans fall sa slipper han -alla- trangda situationer som involverar folk. Till Joe som kom till oss efter att ha knackt forra agarens revben, han har fatt stryk - men - har ingen radsleproblematik i dagslaget. Den var ganska snabbt kurerad och han ar nu en av vara stabilaste arbetsmyror, spelar ingen roll hur trangt, hur mycket folk, hur mycket rorelse, han gor sitt jobb och ar duktig pa det. Till Yeller som nagonstans nagon gang larde sig att han kan bestamma, och att han kan skramma folk vilket slutade med att han stod i en hage i 2 ar utan sa mycket som en klapp pa nosen. Och Hammers som ar 12 ar och som aldrig riktigt blivit verkad... Vi har en valdigt varierad flock nar det kommer till individer, och ignorerar vi hur de funkar, inte lyssnar pa dom, inte laser dom ratt sa ar det hos oss det felar - inte hos dom.

De har alla hamnat hos oss av en anledning, och det ar bara 4 som inte har nagon form av bagage - vara unghastar och de tva inackorderingarna. De behover alla olika saker, klarar av olika saker.

Saker som inte beror den ena kan skramma den andra, beroende pa vad de har for radsle/smart minnen. Det ar nagot vi alltid tanker pa nar vi ar dar ute med dom och nagot som ar otroligt viktigt for deras valmaende och varat.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

det kan jag forsta, man haller ju pa med hastar for att de ar hastar och inte robotar.

Men jag grubblar lite,
min gamla tant larde jag att titta pa det som var laskigt - uppmuntrade nyfikenheten. Nu bet det mig i roven da och da, om nagot kom upp bakifran som hon inte var beredd pa sa skuttades det frammat 2-3 steg o sa en snabb vandning for att titta :) Gallde att man var foljsam, lol. Grabbarna har, och unghastarna i synnerhet, uppmuntras att undersoka laskigheter. Bada 2 aringarna har en stark naturlig nyfikenhet och ar valdigt coola overlag, vilket ar skont och badar gott infor framtiden.

Samtidigt finns det tillfallen da vara hastar inte -far- skutta at sidan, bakat eller frammat, for risken for skador pa hast och boskap, samt "groundcrew" ar for hog. Och dom sakerna maste vi, for allas sakerhet, da trana pa. Det ar ju extremfall i jamforelse iofs, men for allas skull sa tranas vara hastar metodiskt for att tolerera vissa saker. Sen betyder ju inte det att de ar bombsakra i alla lagen. Det ar inte alla av vara hastar som klarar av de mer "Extrema" situationerna pga tidigare liv, men de som inte har sadana mentala begransningar tranas for att acceptera ganska tighta lagen och att arbeta i dom. Att ta dit en hast som inte ar tranad for uppgiften, och som inte har mentaliteten for att klara av det, ar att be om en olycka. Och det vill vi inte ha... Dock, precis som du ar inne pa, sa spelar deras sjalvfortroende och fortroendet for ryttaren en stor roll. Har dom inte det sa funkar det ju inte sa dar jattebra.


Tar ni emot praktikanter? :)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det ar eg bara en forstaelse for tanket jag ar ute efter. Som jag skrivit tidigare jag propagerar inte for bruk av hobbles i sverige, anser inte att det ar "ultimat" pa nagot vis. Det hela borjade med att jag forsokte forklara hur hobbles ar anvanda av arbetande ryttare, sen eskalerade det darifran. Det finns miljoskillnader som spelar in, i sverige har man i stort sett alltid ett trad att binda upp en hast i. Pa prarien kan man sitta och rida i timmar innan man hittar nagot stabilare an en taggbuske. Pa en turridning kan man ha foljebil/hast med vagn och pa sa satt fa med sig stolpar till en temporar hage. Det ar lite svart nar man, som manga av de arbetande ryttarna ar, en eller tva personer till hast. Det gar inte sadar jattebra att ha en hog med stolp bundet bakom sadeln ;)

Det ar svart att relatera till det, jag vet, jag hade otroligt svart for en hel del saker innan jag -sag- dom och larde mig. T.ex. har jag otroligt svart for PNH, jag tycker inte om det, tycker inte om vad hastarna utsatts for. For jag har inte sett nagot -bra-, for mig ar det en extrem skola som i vissa fall ar snudd pa misshandel. Jag anser inte att hobbles ar nagot for gemene man eller gemene hast, utan jag kan helt enkelt forsta, NU, att det kan finnas ett behov av det i vissa situationer for vissa individer... det betyder ju dock inte att jag ranner ut och hobbletranar min hast, eller tycker att Lilla Lisa med Lilla Plutten genast ska ga ut och anvanda det... snarare tvart om. Det ar ett hjalpmedel som endast bor anvandas av de som vet hur det skall anvandas, utan att knacka hasten. ehm... ingen aning om jag lyckades fa till det klarare eller om jag bara blev mer rorig >.<
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag tror att Axel, Solis och gänget tycker att lagom räcker, de har så goda relationer till sina hästar att de inte reagerar på något. Idiotsäkra. Då behöver man inte träna mer. Då är man färdig.
Nej jag behöver ingen bulletproof häst.

alla reagerar på olika saker- har egna fobier.

så vi tränar inte. Vi tar itu med det som hästen visar verklig rädsla för den dagen det visar sig. Den litar som regel även på en. de går även om de är rädda o får då beröm o självförtroende.
Tränar inte på allsköns grejor som matte ängslar sig över....Den MÄNSKLIGA Mentala biten igen.

allt beror på hur man själv tacklar kommande problem. tar man det med ro så stissar inte hästen upp sig för att man har gjort affär av annat.

mina hästar vet av erfarenhet att jag försvarar dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Alltsa...

det har ar lite en allman reflektion.

Vad gor den vardaglige hastagaren med sin hast?

leder ut och in fran hagen, binder upp, kratsar hovar, ryktar, sadlar, transar, rider pa ridbanan/ut i skogen, tackar.

Allt det ar ju tranat i hasten nagonstans, eller hur?

Hopphastar tranas pa titthinder. Unghastar visas trafik, transporteras, tas hit och dit for att forberedas infor en tavlingskarriar.

Allt det ar ju traning, och till viss del immunicering. Att hoja den mentala tolerans nivan, for att minska styrkan i instinkten att springa ivag.

Var gar gransen da, egentligen? Vad ar "for mycket" och vad ar "lagom"?
Jag vill att hästen ska få livserfarenhet o viss samhällskunskap som den kan behöva för att t. ex tävla.
Att det har sett EN annan plats btyder inte att de har sett allt o blir immuna. de kan reagera på ngt på den 100 tävlingen o det är inget konstigt utan fullt normalt.
De ska inte vara avtrubbade.
Allt annat ger sig med tiden- kompanjonskapet.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

sjalvklart ligger mycket i handhavandet av hasten - alltsa manniskan :)

Men bara for ett en individ kan gora en sak med en hast sa betyder itne det att nasta individ kan automatiskt gora samma sak med en annan hast.. vi ar inte alla otroligt hast manniskor.. ratt manga av oss e ganska mediokra :)
Jag räknar inte med att alla ska vara lika. Jag ser olika personligheter hos alla hästar- inte bara 4 st som parelli.

Jag respekterar deras starka o svaga sidor.
Jag är inte heller perfekt.

man minns ju incidenter med var häst man har haft.
Den var si o den andra var det helt motsatta= vackert o unikt.Personligheter hos varje individ.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Egentligen ar vi nog inte sa olika, vi personer i traden ;) vara vardagar ser nog bara lite annorlunda ut.

Just kompanjonskapet ar nog valdigt viktigt for oss alla. Sen ar det kanske lite/storre skillnader i hur vi gar tillvaga for att komma dit, hur vi ar som personer och hur varan hast ar.

Jag ar faktiskt valdigt intresserad av hur andra gor, det ar larorikt och intressant. Det finns saker jag inte tanker pa, eller inte har referensramarna for att nyttja - eller kunnandet. Och det finns saker jag gor som andra kanske inte tankt pa. Skulle garna se eller lasa en mer detaljerad tanke och traningsgang fran dig, och resterande aktiva i traden. Kanske det finns ett "aha" dar?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Den var si o den andra var det helt motsatta= vackert o unikt.Personligheter hos varje individ.

Precis :) Det ar ju det som ar charmen, och det som ar utmaningen med hastarna. Att hitta, forsta och arbeta med individen. Vad ar inlart, vad ar personligheten, var finns de "mentala knapparna" - vad gillas, vad ogillas.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

¨

Det ligger mycket i det tror jag också och även Buck ;)

“The horse is a mirror to your soul. Sometimes you might not like what you see. Sometimes you will.” Buck Brannaman
Ja. jag tycker inte att det är ngn större skillnad på "sådan matte sådan hund".

Även hästar blir som man gör dem o på min agenda finns inget avtrubbande med. att den ska vara mer rädd för mig än för allt annat!
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Mitt "knep" är att umgås mkt med dem. Givetvis med måtta.

Deras liv med sina kompisar är ju prio ett.

Jag snackar mkt med dem o de har en stor ordlista på mänska;)

I mitt fall är det val. som är boss o bestämmer när det ska klias osv.

Jag berör dem mkt- där o om de önskar. De får vara lagom pushiga. Ställer frågan genom att visa vad de vill.

Jag är konsekvent när det BEHÖVS o annars är det mer på lika villkor.

Glömde. min röda märr har sina fobier o för att "få bort" dem skulle betyda avsevärd terror.
Jag respekterar det till en viss gräns. det är jobbigt när 800 kg blir okontaktbar.. nästan.

Det ligger i hennes natur o det fanns där redan vid köp som 2 åring o har bara bleknat en del.

Folk med mindre erfarenhet tror att jag är ute med cykeln. Nej jag hade inte heller träffat på en sdn innan henne. Den gudasnälla i normala fall.

Hennes storlek har gjort att ingen annan än mina tränare har fått rida henne. Den ena blev rädd- fast hon bara tvärvände o galopperade lite lugnt när det ploppade ut en karl ur buskarna.

Nervösa ryttare som håller i sig i tygeln tillåtes icke.
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det är skillnad, jag skulle aldrig vilja att min hästs flyktinstinkt försvinner, då försvinner även en del av honom som häst och därmed även en del av personligheten.

Däremot vill jag höja hans självkänsla/självförtroende så han vågar lita på sig själv och vågar ta för sig mera. Uppmuntra hans nyfikenhet och utnyttja den i i stort sett alla situationer som kan tänkas vara farliga enligt honom.

Första instinkten kommer alltid att vara att hoppa undan, sen lugnar han snabbt som bara den ner sig och vill undersöka vad det nu var som skrämde honom. Så det ska vara. Hans självbervarelsedrift får inte försvinna.
En likasinnad.

Prisa Gud:love:

Nej nu får ni vila.

ska motionera häststackarna lite....
Ha det:laugh:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

ja, den dar terrorn forstar jag... det ar dar vi sitter med Jace och hans radsleproblematik. Det snallaste mot honom ar helt enkelt att anpassa livet runt honom efter honom - inte honom efter resten. Vi har "lyxen" att kunna ge sadana hastar som Jace ett liv pa deras villkor, utan att det blir en vardagsproblematik i det hela. Jace ar en valdigt kanslig individ med valdigt mycket bagage - aldrig "elak", bara radd. Och nar man hanterar honom bor man komma ihag det, inga harda tag. Talamod och forstaelse, han har blivit battre men han kommer nog aldrig bli "bra", det ar han for traumatiserad for. Men hos oss fungerar en hast som honom, just for att det finns sa pass mycket frihet att anpassa arbetet efter individen. Han ar en arbetande hast, precis som de flesta andra har, men det anpassas och skots pa ett satt som ar Jace-vanligt. Och han slipper framlingar, bara "mamma och pappa" som haller pa med honom. Han ar egentligen en valdigt utbildad hast, men nagonstans pa vagen rakade han ut for nagot (nagon) som ruckade hans tilltro pa varlden, sig sjalv och manniskor.

Jag "hanger" valdigt mycket med vara hastar, umgas. Oavsett om vi bara star och "chillar" sida vid sida, eller kramas och snusar har/man. Vi flyttar flocken genom att jag ropar pa dom, och visar var de ska ga. Och de foljer. Jag ar kompis, i forsta hand, men ryar jag till - vilket ibland kravs - sa har jag hastar, och hundar eftersom vi har en hog av dom med, som skarper sig. Inte for att de ar radda for mig, de har pojkarna kan man inte kuva - det ar ju darfor de ar har... Utan for att vi har en omsesidig respekt. Den har jag fatt vinna, fortjana, genom att visa att jag ar -vard- att lyssna pa. Utan nagot varde i deras ogon har jag inget att komma med liksom.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

ja, den dar terrorn forstar jag... det ar dar vi sitter med Jace och hans radsleproblematik. Det snallaste mot honom ar helt enkelt att anpassa livet runt honom efter honom - inte honom efter resten. Vi har "lyxen" att kunna ge sadana hastar som Jace ett liv pa deras villkor, utan att det blir en vardagsproblematik i det hela. Jace ar en valdigt kanslig individ med valdigt mycket bagage - aldrig "elak", bara radd. Och nar man hanterar honom bor man komma ihag det, inga harda tag. Talamod och forstaelse, han har blivit battre men han kommer nog aldrig bli "bra", det ar han for traumatiserad for. Men hos oss fungerar en hast som honom, just for att det finns sa pass mycket frihet att anpassa arbetet efter individen. Han ar en arbetande hast, precis som de flesta andra har, men det anpassas och skots pa ett satt som ar Jace-vanligt. Och han slipper framlingar, bara "mamma och pappa" som haller pa med honom. Han ar egentligen en valdigt utbildad hast, men nagonstans pa vagen rakade han ut for nagot (nagon) som ruckade hans tilltro pa varlden, sig sjalv och manniskor.

Jag "hanger" valdigt mycket med vara hastar, umgas. Oavsett om vi bara star och "chillar" sida vid sida, eller kramas och snusar har/man. Vi flyttar flocken genom att jag ropar pa dom, och visar var de ska ga. Och de foljer. Jag ar kompis, i forsta hand, men ryar jag till - vilket ibland kravs - sa har jag hastar, och hundar eftersom vi har en hog av dom med, som skarper sig. Inte for att de ar radda for mig, de har pojkarna kan man inte kuva - det ar ju darfor de ar har... Utan for att vi har en omsesidig respekt. Den har jag fatt vinna, fortjana, genom att visa att jag ar -vard- att lyssna pa. Utan nagot varde i deras ogon har jag inget att komma med liksom.

Man skulle kunna tro att det var min älskade POONY du berättade om :love:
Precis sådär gör vi, bortsett från att hans "arbete" är att få min kropp så mjuk och så smärtfri det bara går. Det innebär förutom att vi umgås, tar en ridtur i skogen m.m. även att "skydda" mej mot hagens övriga hästar när det är matdags så dom inte av misstag råkar knuffa omkull mej eller försöker kliva på mej eller något annat som skulle skada mej :love::love::love:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

*Knapplån*

God förmiddag, go' vänner.

Städpatrullen är äntligen här. Jag har haft lite för mkt på jobbet. Men nu låser jag den här tråden och ser om det är något jag kan städa... eftersom jag fått flera påstötningar om att det behövs. Annars får ni som känner er skyldiga skämmas ändå... :devil:

Starta gärna en ny tråd i ämnet, så ska jag försöka bromsa er vid 1000 inlägg, som jag brukar.

Ha en underbar sommar, även om regnvädret idag inte är så lockande.

Mvh

Moderator
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Hej vänner igen, var vänliga och hjälp mig att triangla om ni ser ngt mer inlägg, som bör tas bort.

Tack!

Fröken Moderator som möttes av "ommöblerat stall" i morse, när jag tänkte åka ner och ta in min vita i sin box. Jag fick ställa in en svart köttbullsponny där i stället och städa hela stallet, för ponnyn tydligen tog det där med lösdrift på för stort allvar. Han har varit ute ur hagen flera gånger den här veckan och nu hade visst nån granne tröttnat och helt sonika, motat in honom i stallet... :crazy: bara glad att det inte verkar som att han fått i sig massa foder.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 357
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 025
Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 307
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp