Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

nej, trangsynt handlade inte om det, utan om oviljan att se att det finns, pa andra stallen, andra forutsattningar an sverige.

Jag har hela tiden haft förutsättningarna i Sverige i åtanke. Och här finns inget behov av fotbojor. Det har talats om att det vore bra med hobbles på fjället t.ex. Tja, jag rider inga långturer längre då min rygg inte klarar av det. Men jag gjorde det däremot som yngre. Jag minns särskilt långturer med övernatting i fjällvärlden, mycket trevligt. Bland det jag minns tydligast är de provisoriska hagar som sattes upp där hästarna fick gå fritt under natten.

Möjligen har man andra behov i Amerika, jag är inte insatt i hur arbet med häst ser ut riktigt där. Arbetande hästar i Amerika är heller inte detsamma som de arbetande hästar vi haft/har här. Det finns ingen här, vad jag vet, som skulle få för sig att binda ihop benen på sin häst när de lastar timmer. Hästarna sår stilla ändå. Hobbles blir dock alltid på människans villkor och jag tror att bla.a detta är mycket av en tradition, man är van att göra si och så utan någon egentlig eftertanke på om det finns något annat och bättre alternativ. Ungefär som att jägare här påstår att de inte kan jaga med hund i band, trots att andra klarar det alldeles utmärkt. Man släpper hellre lös sin hund mitt i vargreviren.

Kanske borde jag talat om att jag tänker på förhållandena i Sverige. Och kanske borde du ha frågat.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Kl.

Allmänt att tänka på: vi har alla olika referenser, erfarenheter. Så länge man är villig att alltid göra sitt bästa både för sig själv och självklart de i sin omgivning. Vi har ett ansvar för våra djur. Oavsett om det är hundar, hästar lr guldfiskar. Det är även rimligt att man har lagar och regler och kontroller så de följs.

Ekonomiskt kan det vara svårt att ha råd med lyxigaste hästtransporten/lastbilen. Sålänge den är säker och funkar och hästarna lasttränas bra innan. Fick hyra en gooseneck och vilken lyx! Men skulle inte kunna ha den själv. Bara problemet vart den ska stå :p tar sån plats. men skulle inte säga att vanliga transporter (har själv en vv, modell äldre) och det handlar om att hästen ska från punkt a till punkt b. Vi har krav på hur länge maxtiden får vara. (ska dock inte dra in lagar, ni vet själva vad som gäller, annat fall finns Google ;)). Och en del hästar verkar bli till och med lugnare m begränsat utrymme i transporten. Däremot är det lite dåligt att många är tänkta att hästen ska stå mot färdriktningen.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Aha! Så den typen av kommentarer som du slängt ur dig mot mig är ditt helt normala sätt att kommunicera? Usch då.

Jag har inte kallat någon varken "inskränkt" eller "trångsynt" av "de" du nämner, vilka det nu är. Jag har heller inte insinuerat lägre förstånd hos någon genom att inte "klara av att sänka mig till "din" nivå och förtydliga vokabuläret".
Fattar du inte själv hur illa du uttrycker dig? Ta dig en funderare på vad du skriver och om du möjligen eventuellt har någon endaste liten del i att det blir missförstånd. Det känns faktiskt som att prata med en vägg.
Vilka "låga" krav ställer jag på mig själv menar du? Frågan är möjligen mycket svår att svara på då du inte känner mig alls. Och eftersom du inte känner mig så är kommentarer av detta slag från dig rent ut sagt löjeväckande.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag har hela tiden haft förutsättningarna i Sverige i åtanke. Och här finns inget behov av fotbojor. Det har talats om att det vore bra med hobbles på fjället t.ex. Tja, jag rider inga långturer längre då min rygg inte klarar av det. Men jag gjorde det däremot som yngre. Jag minns särskilt långturer med övernatting i fjällvärlden, mycket trevligt. Bland det jag minns tydligast är de provisoriska hagar som sattes upp där hästarna fick gå fritt under natten.

Möjligen har man andra behov i Amerika, jag är inte insatt i hur arbet med häst ser ut riktigt där. Arbetande hästar i Amerika är heller inte detsamma som de arbetande hästar vi haft/har här. Det finns ingen här, vad jag vet, som skulle få för sig att binda ihop benen på sin häst när de lastar timmer. Hästarna sår stilla ändå. Hobbles blir dock alltid på människans villkor och jag tror att bla.a detta är mycket av en tradition, man är van att göra si och så utan någon egentlig eftertanke på om det finns något annat och bättre alternativ. Ungefär som att jägare här påstår att de inte kan jaga med hund i band, trots att andra klarar det alldeles utmärkt. Man släpper hellre lös sin hund mitt i vargreviren.

Kanske borde jag talat om att jag tänker på förhållandena i Sverige. Och kanske borde du ha frågat.
:bow:
Nej här är det inte för arbete som de ska hobblas utan för människans ointresse o egen rekreation. En lat :devil:

För när vi var till skogs barbacka för att hämta granris- band vi fast hästarna den lilla stunden i en gran o då givetvis inte i bettet. Sen fick de bära o en o en säck på vardera sida.

man behöver inte vänja hästarna vid allt.
Är man bara cool brukar de förlita sig på en...

tycker synd om hästar vars ägare har såna skräckscenarior själv att de måste immunicera häststackarn. Gå några mentalträningskurser o lär er hantera era egna farhågor i första hand. För mig råder det inget som helst tvivel att det är hos människan som problemet ligger.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

...

tycker synd om hästar vars ägare har såna skräckscenarior själv att de måste immunicera häststackarn. Gå några mentalträningskurser o lär er hantera era egna farhågor i första hand. För mig råder det inget som helst tvivel att det är hos människan som problemet ligger.
Exakt så känner jag det också. Jag har väl gjort nästan allt man inte ska kunna göra med dom hästar jag haft om hand, dom har varit med överallt där jag varit. På förra stället jag jobbade hade jag hästen med inne i slaktsvinstallet lös när jag skötte grisarna på helgerna, inga problem fast dom både lät och stank. Jag har gjort hund av alla hästar och dom har följt mig överallt, eller varit nån stans i närheten och dom har fått hålla koll på var jag var och inte tvärt om.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

sjalvklart ligger mycket i handhavandet av hasten - alltsa manniskan :)

Men bara for ett en individ kan gora en sak med en hast sa betyder itne det att nasta individ kan automatiskt gora samma sak med en annan hast.. vi ar inte alla otroligt hast manniskor.. ratt manga av oss e ganska mediokra :)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

tycker synd om hästar vars ägare har såna skräckscenarior själv att de måste immunicera häststackarn. Gå några mentalträningskurser o lär er hantera era egna farhågor i första hand. För mig råder det inget som helst tvivel att det är hos människan som problemet ligger.
¨

Det ligger mycket i det tror jag också och även Buck ;)

“The horse is a mirror to your soul. Sometimes you might not like what you see. Sometimes you will.” Buck Brannaman
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Alltsa...

det har ar lite en allman reflektion.

Vad gor den vardaglige hastagaren med sin hast?

leder ut och in fran hagen, binder upp, kratsar hovar, ryktar, sadlar, transar, rider pa ridbanan/ut i skogen, tackar.

Allt det ar ju tranat i hasten nagonstans, eller hur?

Hopphastar tranas pa titthinder. Unghastar visas trafik, transporteras, tas hit och dit for att forberedas infor en tavlingskarriar.

Allt det ar ju traning, och till viss del immunicering. Att hoja den mentala tolerans nivan, for att minska styrkan i instinkten att springa ivag.

Var gar gransen da, egentligen? Vad ar "for mycket" och vad ar "lagom"?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Allt det ar ju traning, och till viss del immunicering. Att hoja den mentala tolerans nivan, for att minska styrkan i instinkten att springa ivag.

Var gar gransen da, egentligen? Vad ar "for mycket" och vad ar "lagom"?
Det är skillnad, jag skulle aldrig vilja att min hästs flyktinstinkt försvinner, då försvinner även en del av honom som häst och därmed även en del av personligheten.

Däremot vill jag höja hans självkänsla/självförtroende så han vågar lita på sig själv och vågar ta för sig mera. Uppmuntra hans nyfikenhet och utnyttja den i i stort sett alla situationer som kan tänkas vara farliga enligt honom.

Första instinkten kommer alltid att vara att hoppa undan, sen lugnar han snabbt som bara den ner sig och vill undersöka vad det nu var som skrämde honom. Så det ska vara. Hans självbervarelsedrift får inte försvinna.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Alltsa...

det har ar lite en allman reflektion.

Vad gor den vardaglige hastagaren med sin hast?

leder ut och in fran hagen, binder upp, kratsar hovar, ryktar, sadlar, transar, rider pa ridbanan/ut i skogen, tackar.

Allt det ar ju tranat i hasten nagonstans, eller hur?

Hopphastar tranas pa titthinder. Unghastar visas trafik, transporteras, tas hit och dit for att forberedas infor en tavlingskarriar.

Allt det ar ju traning, och till viss del immunicering. Att hoja den mentala tolerans nivan, for att minska styrkan i instinkten att springa ivag.

Var gar gransen da, egentligen? Vad ar "for mycket" och vad ar "lagom"?


Jag tror att Axel, Solis och gänget tycker att lagom räcker, de har så goda relationer till sina hästar att de inte reagerar på något. Idiotsäkra. Då behöver man inte träna mer. Då är man färdig.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det är skillnad, jag skulle aldrig vilja att min hästs flyktinstinkt försvinner, då försvinner även en del av honom som häst och därmed även en del av personligheten.

Däremot vill jag höja hans självkänsla/självförtroende så han vågar lita på sig själv och vågar ta för sig mera. Uppmuntra hans nyfikenhet och utnyttja den i i stort sett alla situationer som kan tänkas vara farliga enligt honom.

Första instinkten kommer alltid att vara att hoppa undan, sen lugnar han snabbt som bara den ner sig och vill undersöka vad det nu var som skrämde honom. Så det ska vara. Hans självbervarelsedrift får inte försvinna.


Och... att höja deras självförtroende gör du genom att träna hästen, att inte skydda den från allt möjligt, att utsätta den för det som kan tänkas vara läskigt.
Till exempel, dra vattendunken bredvid honom på vintern när du ska till hagen, att rida förbi nyuppsatta kohagen i stället för att ta en omväg, att ta in soptunnorna tillsammans med hästen, att stå vid vägen när det kommer stora lastbilar, att gå och hälsa på damen med rullator som smyger som ett rovdjur, att stanna och hälsa på barnvagnar, att gå över och under saker, att gå i vatten, att stå i vatten.
Det är omöjligt att träna bort flyktinstinkten på en häst. Men det är möjligt att få dem att inte fly vid minsta lilla.
Sen är det inte alla som köper lobotomerade hästar, t ex jag som tog på mig en sk problemhäst, då har man inte så mycket val.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag tror att Axel, Solis och gänget tycker att lagom räcker, de har så goda relationer till sina hästar att de inte reagerar på något. Idiotsäkra. Då behöver man inte träna mer. Då är man färdig.

Snarare är det tvärtom, träna hobblandet tills hästen slutar reagera och få bort flyktinstinkten helt och hållet för att hästen inte ska snubbla och skada sig. Bind upp hästen såpass hårt att den omöjligt kan komma loss och däremd komma lös, få hästen att ge upp helt enkelt till den grad att man faktiskt kan binda ihop benen på den.

Dom som inte hejjar på hobblandet är ju snarare dom som faktiskt bryr sig om att hästen är ett flyktdjur och ska ha sin flyktinstinkt kvar, dom ska ha sin frihet och personlighet kvar. Många vill få bort allt och får däremd säkra hästar.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

det kan jag forsta, man haller ju pa med hastar for att de ar hastar och inte robotar.

Men jag grubblar lite,
min gamla tant larde jag att titta pa det som var laskigt - uppmuntrade nyfikenheten. Nu bet det mig i roven da och da, om nagot kom upp bakifran som hon inte var beredd pa sa skuttades det frammat 2-3 steg o sa en snabb vandning for att titta :) Gallde att man var foljsam, lol. Grabbarna har, och unghastarna i synnerhet, uppmuntras att undersoka laskigheter. Bada 2 aringarna har en stark naturlig nyfikenhet och ar valdigt coola overlag, vilket ar skont och badar gott infor framtiden.

Samtidigt finns det tillfallen da vara hastar inte -far- skutta at sidan, bakat eller frammat, for risken for skador pa hast och boskap, samt "groundcrew" ar for hog. Och dom sakerna maste vi, for allas sakerhet, da trana pa. Det ar ju extremfall i jamforelse iofs, men for allas skull sa tranas vara hastar metodiskt for att tolerera vissa saker. Sen betyder ju inte det att de ar bombsakra i alla lagen. Det ar inte alla av vara hastar som klarar av de mer "Extrema" situationerna pga tidigare liv, men de som inte har sadana mentala begransningar tranas for att acceptera ganska tighta lagen och att arbeta i dom. Att ta dit en hast som inte ar tranad for uppgiften, och som inte har mentaliteten for att klara av det, ar att be om en olycka. Och det vill vi inte ha... Dock, precis som du ar inne pa, sa spelar deras sjalvfortroende och fortroendet for ryttaren en stor roll. Har dom inte det sa funkar det ju inte sa dar jattebra.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Och... att höja deras självförtroende gör du genom att träna hästen, att inte skydda den från allt möjligt, att utsätta den för det som kan tänkas vara läskigt.
Till exempel, dra vattendunken bredvid honom på vintern när du ska till hagen, att rida förbi nyuppsatta kohagen i stället för att ta en omväg, att ta in soptunnorna tillsammans med hästen, att stå vid vägen när det kommer stora lastbilar, att gå och hälsa på damen med rullator som smyger som ett rovdjur, att stanna och hälsa på barnvagnar, att gå över och under saker, att gå i vatten, att stå i vatten.
Har jag påstått någonting annat? Jag undviker ingenting med min häst, men jag tränar också sällan på saker och ting. Vi tränar när situationerna händer. Vi tar det som det kommer och har aldrig undvikit en väg pga något som kan tänkas vara farligt. Han har sitt självförtroende av att vi alltid kommer förbi allting, tillsammans med mig som han litar på så ökar hans självförtroende varje dag.
Det är omöjligt att träna bort flyktinstinkten på en häst. Men det är möjligt att få dem att inte fly vid minsta lilla.
Sen är det inte alla som köper lobotomerade hästar, t ex jag som tog på mig en sk problemhäst, då har man inte så mycket val.
Är ju det jag skrev, jag vill och kan inte få bort flyktinstinkten, det är ingenting jag tränar specefikt på, han får rycka till, han får springa undan ett par meter och vara vaken på saker och ting. hästar ska ha en viss flyktinstinkt, dom är liksom flyktdjur. Men ju mer självförtroende och ju mer trygga dom blir i sig själva desto säkrare blir dom. Då får man en nyfiken och glad och vaken häst som tillsammans med den dom litar på tar sig fram precis överallt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jo, där håller jag med dig. Hästar är ju olika och klarar saker och ting olika och har olika förutsättningar för allt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

jag tror vi pratar lite om varandra egentligen i traden.

Oavsett om man planerar "spoktraning" eller "tar det som det kommer" sa ar ju malet en glad, trygg hast med gott fortroende for sin manniska och i sig sjalv. Tror inte det ar nagon har som ar en hastknackare eller har som mal att ha en knackt hast. Jag, personligen, vill ha en Stolt hast, med hjarta, hjarna och sjalvkansla. En som "pratar" med mig om man far uttrycka sig sa. Sen vill jag ha en stolt -hast- som kan hantera saker och ting pa ett for hasten sakert vis, det ar liksom min forbaskade skyldighet pa satt och vis att se till att min hast ar val forberedd for sin uppgift och att vi inte ger oss an nagot som han inte kommer klara av. Sa att sjalvfortroendet och fortroendet inte far sig en knack liksom, utan att vi gar ur situationen med en egoboost i stallet for en egobreak.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jo klart man måste träna om hästen är mer åt det lättskrämmda hållet och blir uppskärrad och okontaktbar, då blir ju hästen farlig för sig själv. Då måste man ju träna på ett annat sätt. Det jag menar är det här tragglandet hela tiden där man gör någonting tills hästen inte visar någon reaktion alls tillslut på någonting. Det är den träningen jag menar som jag tycker är lite fel.

Jag håller med dig i det mesta, det enda jag inte håller med om är det här med hobble. Mycket för att jag helt enkelt inte ser någon vits med att använda det, men det är ju som sagt olika i olika länder. Dock inte för att jag tycker det är mera okej i ett annat land men jag kan förstå tänket.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jo klart man måste träna om hästen är mer åt det lättskrämmda hållet och blir uppskärrad och okontaktbar, då blir ju hästen farlig för sig själv. Då måste man ju träna på ett annat sätt. Det jag menar är det här tragglandet hela tiden där man gör någonting tills hästen inte visar någon reaktion alls tillslut på någonting. Det är den träningen jag menar som jag tycker är lite fel.

Jag håller med dig i det mesta, det enda jag inte håller med om är det här med hobble. Mycket för att jag helt enkelt inte ser någon vits med att använda det, men det är ju som sagt olika i olika länder. Dock inte för att jag tycker det är mera okej i ett annat land men jag kan förstå tänket.


Och, det är ju det som jag och flera andra blir "anklagade" för i den här tråden, och andra som handlar om hippies inom hästvärlden.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Har jag påstått någonting annat? Jag undviker ingenting med min häst, men jag tränar också sällan på saker och ting. Vi tränar när situationerna händer. Vi tar det som det kommer och har aldrig undvikit en väg pga något som kan tänkas vara farligt. Han har sitt självförtroende av att vi alltid kommer förbi allting, tillsammans med mig som han litar på så ökar hans självförtroende varje dag.

Är ju det jag skrev, jag vill och kan inte få bort flyktinstinkten, det är ingenting jag tränar specefikt på, han får rycka till, han får springa undan ett par meter och vara vaken på saker och ting. hästar ska ha en viss flyktinstinkt, dom är liksom flyktdjur. Men ju mer självförtroende och ju mer trygga dom blir i sig själva desto säkrare blir dom. Då får man en nyfiken och glad och vaken häst som tillsammans med den dom litar på tar sig fram precis överallt.


Så då tycker inte du i alla fall att hästarna blir lobotomerade av sådant, skönt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 356
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 020
Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 307
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp