Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

O du inbillar dig att den alltid ställer sig i rätt position- att den tänker som en människa?

Tävlingshästar här som åker lastbil eller t o m flyg åker då inte runt i boxar, utan har lagom utrymme för att inte råka ut för lastförskjutning.

Vissa tävlingshästar (trav) som åker långresor (typ ner till Frankrike) åker i box om ägaren är villiga att betala för det. Queen L. åkte i box till Paris inför Prix d'Amerique. Jag såg film inifrån bilen. När de kom ut på E4an lade hon sig ner.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

ja ungefar sa, men varan ar solidare.

Oftast ar dar tva-tre-fyra (i varan 2) "sektioner" som ar avdelade med en svangande dorr som gar over hela bredden pa goosenecken, i varan finns en sliding groom door pa vanster sida utav "mittendorren". Langst fram, pa vanster sida, har vi en groomdoor som oppnas utat. Den kan dock inte oppnas innifran. I bakdorren har vi ytterligare en sliding groom door som aven den kan anvandas att lasta rt djur vidare till en urlastningsramp (t.ex. sjuka kor osv)

Uppe i nosen, dvs sjalva "gooseneck" delen har vi varan utrustning. Den ar alltsa avstangd fran resten av transporten med ytterligare en dorr.

Allt ar metall, stotdampande plastmattor pa golvet. Ingen av vara dorrar gar att oppna innifran, allt stangs med rejala klampar pa utsidan (utom mittendorrens groomdorr som har en spannande intrikat annordning vi aldrig anvander).

Goosenecks finns i lite olika utforanden, for oss ar det viktigt att det ar (forutom fonsterraden) hela vaggar. Dels for att vi kor "blandad kompott" dels for att vi kor mycket pa grusvagar och vi inte vill riskera ett stenskott pa nagon hast. Den risken finns i de mer oppnare varianterna som finns pa den sidan. (Sen ar det skont att kunna hysta in hastarna dar de ar helt skyddade om det borjar hagla/snoa/regna osv)

Nej jag menade inte att man ska vara neutral eller positiv till andra stallens skit! om det var sa det kom ut sa ber jag om ursakt for att jag formulerade mig daligt. Men jag tycker inte man skall vara inskrankt/trangsynt nog att sla sig pa brostet och tycka att "alla dar borta ar dumma i huvet" medan "alla i sverige minsann vet!" I synnerhet som alla i sverige INTE vet. Traktor + slap, travaggar pa slapet, draghastmarr bunden i hornet, folunge sprang los i slapet - inget tak = Sverige. ;) Det ar inte bra for att det ar i sverige, det ar inte bra for att det var i singapore lixom. Men ar man sa pass indoktrinerad, patriotisk eloler trangsynt att man inte kan inse att i vissa omraden sa kan man inte anvanda den "svenska etiken och moralen" (vad det nu ar) som mattstock. Utan bor forsoka se det utifran den vardagen och de praktiska behov som finns dar.

Sakerhets risker finns ju alltid, oavsett vad vi gor. Att min grabb ranner runt i en stor hage betyder inte att han har hogre eller mindre risk att skada sig pa en pinne an nagon annan hast i en hage med pinnar. Att jag ar en ok ryttare betyder ju inte att jag inte kan trilla av om olyckan ar framme... I sverige har man pa de flesta stallen trad att binda hastarna i. Det praktiska behovet av hobbles finns inte pa samma satt. Men bara for att behovet inte riktigt finns dar.. sa behover man ju inte se det som djavulen och uscha och fya sig sjalv bla over det utan att forsta var bruket kom ifran, vilka i majoritet det ar som anvander dom och vad tanken ar bakom... .tycker jag ;)


Tack för info om goose neck-trailern! Det finns väl för- och nackdelar med allting... de verkar stadiga i alla fall! ;)

Är det sådana som "alla" hästägare har, även de som bara äger en eller två tävlingshästar? Tänker att oftast så kör man ju runt med sin häst, eller kanske två, inte ett helt gäng. Men det finns kanske mindre trailers också, som kan dras av en personbil?

Angående kampen emellan länderna så har jag nog inte riktigt tänkt på diskussionen utifrån den vinkeln. :D Givetvis är det så att man måste förstå, och visa respekt för, hur någonting används i sitt ursprungsland. Hobbles är ju heller inget som ursprungligen kommer ifrån Nordamerika vad jag vet? Det används i Indien, i Latinamerika, i många afrikanska länder... Någon hobblingsvariant har säkert kommit med över atlanten med spanjorerna för flera hundra år sedan.

Det är ju som med allting annat. Vissa saker är bra, annat mindre bra, en del saker tänker man inte på förrän någon påtalar dem, och frågar - Varför gör ni så... vad konstigt?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

http://psychology.about.com/od/lindex/f/earned-helplessness.htm

Här finns lite mer konkret att läsa, jag länkade till Seligmans ursprungliga arbete tidigare i tråden. Men det finns länkar även i texten ovan.

Inlärd hjälplöshet som argument har ju används frekvent i tråden så jag tycker inte att det är att kapa den.


***************

Angående att binda upp i benen respektive att binda upp i huvudet... i min värld är det en enorm skillnad. Hästen är ett flyktdjur vars instinktiva respons är rycka till - springa - tänka.

Det går INTE att träna bort medfödda reflexer, lika lite som du kan träna bort att du blinkar när något kommer nära ögonen på dig. Man kan vänja den vid saker, man kan träna lydnad, man kan minimera riskerna, men aldrig hjärntvätta den helt (- om man inte aktivt tränar den hjälplös).

Att ha den fastsatt i grimma med säkerhetssnöre gör att den vid behov kommer loss, även om den enbart rycker till en gång vart fjärde år. Att ha den fastsatt med remmar kring benen gör att den kan skada senor och kotleder om den rycker till, i värsta fall kan ramla och faktiskt bryta benen om den försöker springa fort.

Det är helt onödiga risker i min värld, även om hästen är stencool och "aldrig" reagerar, så kommer dagen då något händer. Jag skulle exempelvis heller aldrig någonsin binda upp i repgrimma, eller binda upp i träns. Varför ska jag chansa med min häst?

Att "någon annan gör det och där går det minsann bra alltså är det helt ok att göra samma sak här", är inte argument som jag kan ta till mig.


Men pathmaker startade tråden med frågan:

"Nu är jag nyfiken att få veta vad andra tycker om detta? Både er som håller på med NH och ni som inte gör det Vad tycker ni om det? varför är det bra/dåligt? A penny for your thoughts!"

Så nog har vi kapat den alltid! :)


Jag chansar inte heller med min häst, men tycker helt annorlunda. I min värld är det farligare att de lär sig att de kan ta sig loss.
Jag skulle aldrig lämna honom utan uppsikt när han är uppbunden, jag är alltid så nära att jag kan rycka loss honom OM något skulle hända (förra vintern tyckte han t ex att snöslungan kom alldeles för nära, så jag ryckte loss honom men stod kvar och han kunde "gömma sig" och titta på monstret).
Om jag skulle lära honom att stå/gå hobblad, så kommer jag ju alltid att befinna mig inom fem tio meters avstånd, så om han blir rädd för något, så jag kan hålla honom. Jag vill ju inte att han ska springa bort på fjället, OAVSETT. Det är ju snarare MER säkert att hobbla en häst som ska rasta, sova över på fjället, än att den KAN springa, för då kommer den garanterat att skada sig så svårt att det är god natt. Ju mer jag tänker på och resonerar om det ju mer övertygad blir jag att det enda sättet att känna sig säker på långtur är att hobbla.
Sen kan man ju diskutera om man ska använda hästar på tur, om man ska rida i skogen överhuvudtaget, för de kan ju snubbla eller få en pinne uppkörd i sulan, bli rädd för djur, gå ner sig, bli rädd för vatten...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Vissa tävlingshästar (trav) som åker långresor (typ ner till Frankrike) åker i box om ägaren är villiga att betala för det. Queen L. åkte i box till Paris inför Prix d'Amerique. Jag såg film inifrån bilen. När de kom ut på E4an lade hon sig ner.

Jag får för mig att det är säkrare att åka stort, än våra små plåtburkar.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Aha... det visste jag inte. Flygcontainrarna exempelvis är ju väldigt tajta, det är som små spiltor, vanligen tre hästar i en container. Men det klart lastbilarna kan ju kosta på sig lite mer utrymme.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Fast allmänna säkerhetsrisker finns ju alltid. Som Bewildered skrev - den kan ramla och bryta benet i hagen också. Olyckan kan vara framme.

Och ja - vi tänker nog helt olika. Blir den rädd och reagerar på instinkt så hinner du inte hjälpa den om du är tio meter bort, det smäller bara. Det är inte samma sak som att den blir nervös och börjar trampa runt, eller stressar, att den försöker förflytta sig en bit bort för att titta på säkert avstånd. Det går riktigt riktigt fort.

Sedan är det min erfarenhet, tvärtom emot din kanske, att hästar lugnar sig så fort de inser att de kan komma undan. Det är exempelvis därför du och medhjälparen står på samma sida när du ska sitta upp på en oinriden häst. Den ska känna att det är "öppet" åt ena sidan. Känner den bara att den kan komma undan så är den vanligen också helt lugn.

Samma sak med hästar som lärt sig att slita sönder grimskaft, som jag skrev om tidigare i tråden. Tar det inte emot i nacken så kommer den inte att kasta sig. Det finns inget att kämpa emot, inget som håller fast.

När min har sprätt till och säkerhetssnöret gått av (har hänt cirka tre gånger på fyra-fem år) så stannar han direkt, han reagerar först på instinkt, men sedan kommer hjärnan igång och han kan processa vad som hände. Hade han suttit fast skulle han börjat kämpa emot trycket i nacken, han är en sådan som sparkat sönder boxar, han drar igång riktigt ordentligt.

Angående turritt på fjället så. Tja. I Norge hade de lösa grimskaft som släpade efter när hästarna gick lösa. De två män som red igenom landet för några år sedan hade med sig hagsnöre och pinnar. Det finns ju en massa varianter man kan välja.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Aha... det visste jag inte. Flygcontainrarna exempelvis är ju väldigt tajta, det är som små spiltor, vanligen tre hästar i en container. Men det klart lastbilarna kan ju kosta på sig lite mer utrymme.

Jo. På flyget finns ju en massa andra säkerhetsaspekter. Jag följde med tre av våra avelsston från Enköping till Toronto och på flyget över atlanten så var det 12 hästar och 200 passagerare samt tillräckligt med "sov-för-alltid-knark" för att däcka en elefanthjord. En urflippad häst på 10 000 meters höjd är ingen höjdare och passagerarsäkerheten är prio 1,2,3...minst. Jag vet inte om rent säkerhetsmässigt får flyga en häst i box men priset blir väl därefter. Flygpriset x3 antar jag. Om hästen tar upp en container som i orginal har tre hästplatser och en liten skötargång.

Sen vet jag inte hur vanligt det är idag med "lastbilsboxar". Men Stig H. kostade i alla fall på vissa av sina stjärnor detta. Men det kostar ju.

....är jag OT nu?:angel:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det är väldigt tråkigt att du blir så f-t otrevlig och spydig. Antagligen tycker du att jag trampat på dina tår. Men det hade faktiskt varit betydligt trevligare om du sagt det och undrat vad jag menade. Istället för att bemöta med allsköns spydigheter.

Att skriva "du förstår ingenting" gör inte alls att man förstår mer. En förklaring, ett förtydligande, kan däremot göra att förståelsen ökar. Om det nu handlar om förståelse. Det kan ju vara så att man helt enkelt tycker olika.

Jag bryr mig inte ett dyft om ifall du är svensk, amerikan, kines eller whatever. Men då du använder amerikanska uttryck som jag inte alltid hört talas om så blir jag frågande. Är det så hemskt? Eller löjligt?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Och jag ser fortfarande inte skillnaden mellan att binda upp hästen i huvudet eller benen. Den kan inte fly från någotdera.

Jo, den kan fortfarande fly vid behov om den är bunden i huvudet. Såvida du använder exterma doningar.

En fotboja kommer den däremot inte undan.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

binder man i repgrimma har den ingen nacke kvar:mad:

Klart att den kan lära sig den hårda vägen med den oxå, men...vettigt folk är rädda om sina hästar.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Man får väl hoppas att ingen är så dum att de binder hästen i repgrimma. Jag har iof sett folk som satt fast uppbindningen i bettringarna på tränset. Hu och fy!
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Tycker att det är tråkig attidyd mellan alla olika sätt.

Där jag började att sköta hästar hos en duktig frammstående dressyr ryttare. Där skickade vi in hästarna i transporten. Där lärde jag mej det. På ett helt vanligt stall där jag red haflinger där hade vi med en lös ute i skogen när vi gick promenader. Jag har fått lära mej att lyssna på hästen. Jag har alltid ett halvt öra mot hästen. Jag bestämmer och mina hästar vill inte tillbaka till stallet när jag rider de, de tar gärna en extra runda. Även om jag är ute själv.

Nh för mej är hur jag själv är mot hästen. Inte om jag gör vissa rörelser mm. Det handlar om min enrgi. Den ska vara lugn, säker, trygg och kärleksfull. Hästen känner våran enrgi. Har vi en bra energi ihop med hästen så är vi NH.

Men så fort den utländska NH kom in i bilden, så tror de att de har patent på att skicka in hästarna i transporten eller att hästen går lös, osv. Bara att de flesta männsikor gör det redan.

Jag blir rent av chockad. den utlädska Nh var bara en filosofi jag har kört med hela livet och lärt mej.

sen respekterar jag de som gör det. Tycker det är tråkigt att folk är rätt eller fel hela tiden. Hoppar på varann osv. De som håller på med utlländsk Nh tycker även de som inte gör det är Hippies! och tvärt om.

Nästan slagsmål om saken i mellan åt.

Så länge hästen mår bra så kvittar det väll! Bara vi själva har en bra energi med hästen. Det är enrgin som är det viktiga inte hur du rör dej, rider, leder osv

Bara älskar Tobbe Larssons kommentar!
Bara för att man har grimmskaft på hästen, betyder det inte att det är grimmskaften som leder hästen. Det kan lika mycket vara männsikan. :love:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

okey,
Jag uppfattar dina 2 sista medelanden som valdigt hanfulla och ignoranta, ja otrevliga. Dar till aven trangsynt och valdigt "helig i sin egen tro", darfor fraste jag ifran till dig.

Jag -FORSTAR- eran utgangspunkt, det tyckte jag att jag har gjort ratt klart.

NEJ jag foresprakar det inte som fralsningen och anser inte det finnas ett behov utav det i Sverige.
MEN jag kan se att det kan vara en praktisk och i vissa fall -nodvandig- losning. I en miljo och ett omrade det dar inte finns sa manga val.

Lager:
jag vet inte, jag kanske har en jattelustig referensram. Bott och arbetat i 4 olika lander sa jag har kanske, mojligen, sprungit pa lite mer "konstigheter" an gemene hastsvensk och det fargar mig nog. Jag menar inte att "for att det e oket dar ar det okey har". Jag menar att det finns lite olika forutsattningar. Och ja, du har ratt ;) hobbles ar inte en amerikansk eller kanadensisk uppfinning.

Sanio:
det Borde la vara manniskan som leder ;) annars har man val missat nagot *visel* ;)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

glomde gallande gooseneck trailers, det har ar till dig och Lobelia,

Det finns liknande slap for mindra bilar som hakas pa en "normal" dragkrok (de ser dock annorlunda ut har an i sverige) men deras mindre bilar som drar ar i manga fall fortfarande tyngre an de svenska personbilarna. De slapen ar dock just, mindre, smalare och kortare. Men de ger fortfarande hasten friheten att sta lite som den vill, dock tror jag itne de ar lika stabila. Varat slap har 8 hjul, vilket ar jatteskont, det ar alltsa 2 axlat med dubbla dack pa axlarna... sa far vi punka ar det inget problem, gor att den gar rejalt stadigt. Kanns sa mycket sakrare att transportera vara palsklingar i an nagon "normal" hasttransport jag nagonsin haft med att gora...

Ja Lobelia, jag vet att t.ex. vart ekipage hemma skulle klassas som lastbil. Och absolut har du ratt, det hade varit schysstare att jamfora med just en hastlastbil. vi anvander en 1 tonne, dually (alltsa den har dubbla axlar bak) som dragbil. Jag ska helt arligt saga att skulle vi mot formodan nagonsin flytta tillbaka till sverige sa tar vi det ekipaget med oss over. Inte nog med att det kanns -mycket- sakrare med tanke pa vaghallningen och stabiliteten, att inte behova braka vid lastning ar underbart! De hoppar sa glatt in, oavsett hur langt vi kor kommer de ut pigga o frasha, och lugna. Det kanns som om slapen som ar byggda sa verkligen minimerar transportstressen, till och med mina bebisar som var helt ohanterade och vilda klev in i den utan krangel, och klev ur lungt och sansat. Det ar verkligen helt underbart att slippa alla "tank om" man ar van vid med de mindre slapen.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

OK, det hade ju varit bättre om du frågat vad jag menat. Du har läst in ganska mycket mer än det som var avsett och uppenbarligen har jag uttryckt mig klumpigt.
Själv har jag retat upp mig på dina svar till mig som hela tiden blivit allt mer otrevliga, dryga och spydiga. Inlägg #1496 tog dock priset och jag ser det som ett direkt personligt påhopp faktiskt. Du känner inte mig och har inte den blekaste aning om hur jag fungerar som person. Skäll på mig för vad jag skriver men ge sjutton i att angripa min person.

Om jag är "trångsynt" därför att jag är total anti-hobbles, ja, då tänker jag fortsätta vara "trångsynt".
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

nej, trangsynt handlade inte om det, utan om oviljan att se att det finns, pa andra stallen, andra forutsattningar an sverige.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Sedan 146x nanting har du Solis, hintat att de som inte gor pa "ditt" satt har en
Dalig relation till sin hast
har en hast som ar radd for manniskor.
underforstatt da: ar daliga hastmanniskor.

Du har inte hintat pa ett snyggt satt och ja, jag lat det provocera mig.
Nar du sedan "hintade" att jag a) inte tanker pa sakerheten, b) inte lart mig under ordnade former och dar till hystade in att "i sverige vet vi minsann" sa ja, jag tappade humoret pa dig.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Inte konstigt alls...Solis och Axel är expterter på att "hinta" och komma med underförstådda gliringar. Jag förstår inte varför man är med och diskuterar då, för man kan ju verkligen inte ha mycket att säga egentligen, man retar upp nån sen kommer man med anklagelser mot den samma. Jag har märkt den här taktiken och brukar undvika att svara på deras gliringar, men ibland låter jag mig också provoceras så jag förstår precis hur det är...:)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

tja.. jag ar inte perfekt och jag vet det.. sen vet jag eg battre an att lata mig bli provocerad av sant - men ibland ar det svart att bara ta ett djupt andetag och skaka pa huvudet at det. Vilket jag gor for det mesta. :)

nu ska jag ga ut till min frontallobotomerade, negligerade stackars plagade hast som har en matte som inget kan och se om vi kan fortsatta jobba pa det dar samlandet i frihet eller om han tycker att det ar en gosegris och mulla runt dag. :) ;)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Förklara gärna hur du menar med utländsk nh och svensk nh, skillnader? Min erfarenhet är att det inte är så vanligt att skicka in hästen i dressyrkretsar. Vanligare att man går in samtidigt (vid bogen) lr först.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 357
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 021
Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 307
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp