Bukefalos 28 år!

Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

kl
Jag vill inte ha en häst som man måste ta i för kung och fosterland för att kunna flytta i stallgången,för att kunna backa undan,eller nån som ska stå nästan PÅ mig. Jag vill kunna lasta hästen själv,och då kunna skicka in den från marken,där är vi inte heller än,men vi är på väg. Han kunde inte stå still på gången,utan trampade runt,hängde i kedjorna,hoppade fram och tillbaka,nu står han helt löst på gången,och är faktist mer uppfostrad än många äldre hästar i stallet. Jag tycker att den övriga hanteringen funkar sååå mycket bättre nu,vi har aldrig nån diskution om något,han känns sååå lugn och harmonisk!

Att kunna flytta hästen åt alla håll,i alla situationer,från marken utan redskap är mitt mål,då vet jag att han är fokuserad på mig,att han lyssnar och förstår,samt att jag är hans trygga punkt,om han blir osäker på något ska han lita på mig när jag ber han fortsätta.

Om jag får han lyhörd för små hjälper från marken så kommer jag även få det från ryggen sen också.
Vad säger det om hästen inte får ha ngn åsikt?
att hålla på o flytta på dem... bara för att, brukar hästar ogilla. Lyssna på hästen ibland!

Det går bra att säga åt hästen utan ett enda tecken att flytta sig även på avstånd OM man behöver.

Har man kuvat hästen från marken får man köra vänd- vänd metoden uppsuttet för hästen är så avtrubbad att den inte vågar går före- utan att ngn går framför.

Jag anser att hästarna ska få ha en åsikt om vissa saker o känslor kvar. Få vara häst.
Ville jag ha en robot så köpte jag nog en sdn.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men Fibusen, det du skriver är ju normal hästhantering! Hur mycket pengar har du lagt ner på detta? Säg inte att du betalar tränare för sånt. Framförallt inte en så kallad NH-tränare?

Man kan se det så här också; är du villig att gratis åka land och rike runt för att lära folk att hantera hästar? För även om det är normal hästhantering så måste en person ju fortfarande lära sig från något håll och har man inte familj, vänner, ett fantastiskt hästsinne, mm som kan ordna detta gratis, så tycker jag att det är bättre att man betalar för att lära sig än att bara tänka att man ska kunna fixa det själv. Jag tror det blir bäst för hästarna på så sätt. Precis som att få inbillar sig att man kan lära sig rida helt på egen hand.

Men en följdfråga... Det skulle vara intressant att höra vad det finns för professionella tränare som ger hästhanteringslektioner och -kurser och som inte av någon "beskylls" för att vara en NH-tränare? Ingen behöver nämna namn, det skulle bara vara intressant att veta hur många "icke NH" hanteringsinriktade tränare det finns. :)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nu handlar det om en av förespråkarna o en guru i NH.

Du kan inte jämföra med när hästarna hade arbeten hela dagarna o traditionen i vårt land skiljer sig.. till det avsevärt bättre.
Dessa länder ser tjurfäktning o rodeo som människans rätt att visa sin manlighet.

Hästar är inte rovdjur, men man kan få det till att de är skräckinjagande varelser som inte är tamdjur.

I Sverige har/ hade man breda grimmor- för att man förstår att en smal eller t o m rep kan göra illa dem rejält.
bönderna satte inte ens på kogrimmor av en anledning. Vi har en helt annan relation o tradition som bör bevaras.

En trygg o säker hand är allt som behövs. tyvärr ser det nu inte ut så när så mkt kvinnor handskas med hästar o man tar till andra medel.
Många har hästarna istället för hundar o förstår sig inte på hästens behov av rörelse/ arbete- vilket hästarna o hästarnas foder är utvecklat för.Även nybörjarmän köper metoden- coolt!

Såg en som skulle bada med sin livrädda häst i ett tillhåll för broms.
hästen var helt blodig o sen band han fast den i ett träd med tränset med stångbettet o den slet sig. Han trodde att den var garanterat säker för att den var westerntränad o gammal. Idiot.

Hade han varit ball hade han galopperat därifrån med stackaren.

Okej så det handlade om Parelli? Jag trodde det gällde NH i stort. Jag håller med dig om att den hästhållning vi har i dag i vårat land är bättre än vad den var på tiden det begav sig. MEN det finns en gedigen kunskap baserad på en tradition av nära samspel med hästar som man kan lära sig mycket av, om man vill. Om man vill kan man välja ut de dåliga bitarna och spy galla också. En bra hästhantering kräver ingen speciell grimma eller ett speciellt rep, man behöver inte förlita sig på ett särskilt bett eller en pinne OM man har en bra kommunikation med sin häst. En särskild utrustning löser inget kommunikationsproblem - vilket i alla fall jag tycker blir tydligt när man jobbar utifrån NH. Självklart kan jag hålla med om att "Parellikulturen" gjort en grej av att marknadsföra sin utrustning som ett måste och en del köper hela konceptet och andra plockar bitar. Det handlar om pengar givetvis. Det finns andra namn som valt att lägga just det åt sidan och fokusera på hästen, vilket tilltalar mig mer.

Jag håller med om att hästar har ett stort behov av rörelse, självklart, de är stäppdjur och strövare. Många problem i hantering kan relateras till att de får röra sig för lite, överenergiska hästar med adrenalin är jobbigare att hantera än en som fått rasa av sig på långa turer i skogen. Jag tycker det är bra hästmannaskap att försöka se vad som är vad. I det sista du skriver om den som skulle bada sin häst i ett bromshål :confused: var det Parelli också då eller? Annars vad har det med saken att göra? Självklart är det uppåt väggarna att göra så, det tycker jag med men är det vad NH är för dig? I såfall förstår jag ditt agg. I grund och botten tror jag vi alla älskar hästar och vill behandla dem så shysst som möjligt, utan våldsamma och obehagliga metoder. Det är därför jag blir så irriterad när folk utger sig för att sitta inne med den absoluta sanningen om ord som kommit att betyda så olika saker....
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Är att lära sig kommunicera med en häst så den är fokuserad på sin människa och gör det man ber den om verkligen likvärdigt med att flytta på den i tid och otid bara för att?

Jag tycker det som Fibusen beskriver låter trevligt för såväl människa som häst.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Varför diskuterar du ämnen du inte är insatt i?

Har du läst någon bok av någon som utför NH? Har du satt dig in i vad som är filosofin?

Du ser ett kort klipp på en häst i en rundkorall och då är det allt som görs innom NH enligt dig?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Man kan se det så här också; är du villig att gratis åka land och rike runt för att lära folk att hantera hästar? För även om det är normal hästhantering så måste en person ju fortfarande lära sig från något håll och har man inte familj, vänner, ett fantastiskt hästsinne, mm som kan ordna detta gratis, så tycker jag att det är bättre att man betalar för att lära sig än att bara tänka att man ska kunna fixa det själv. Jag tror det blir bäst för hästarna på så sätt. Precis som att få inbillar sig att man kan lära sig rida helt på egen hand.

Men en följdfråga... Det skulle vara intressant att höra vad det finns för professionella tränare som ger hästhanteringslektioner och -kurser och som inte av någon "beskylls" för att vara en NH-tränare? Ingen behöver nämna namn, det skulle bara vara intressant att veta hur många "icke NH" hanteringsinriktade tränare det finns. :)

I min värld, som kanske är inskränkt, skaffar man inte häst utan att ha kunnigt folk runtomkring. Vanligtvis kommer man inte på att man borde köpa en häst utan att ngnsin har ridit eller haft med hästar att göra.

Det måste ju vara så oerhört sällan (aldrig?) att man inte har en kunnig i närheten. O kan man inte själv lära hästen att byta sida eller att inte springa över en, då bör man nog inte skaffa häst. O vem ska ha lärt en då? Ja, där man ridit kanske. Om man nu inte bara ha ridit och aldrig ställt in hästen i stallet igen. O har man aldrig gjort det ska man nog inte köpa häst. Det är nog därför NH har fått sådant genomslag i nybörjarvärlden. De vill ha en quick-fix o tittar hellre på youtube än frågar alla duktiga hästmänniskor som finns tillgängliga live.

Hur byter man sida på hästen? Jo, man ber den flytta sig. I början säger man vad man vill, jag säger "sida" och så petar jag på den. Efter 2-4 gånger med pet räcker det att säga sida.

Hur man får hästen att backa? Man tittar på bringan, säger backa, de första gångerna kan man behöva trycka på bogspetsen på det ben man vill den ska backa först med. Trycket försvinner när hästen gör rätt. Efter ett par gånger behövs inte trycket.

Jobbar man inte med tryck kommer man aldrig kunna rida den. Då handlar det ju om tryck hela tiden.

Om jag skulle behöva åka land och rike runt för sådan träning skulle jag verkligen undra hur det står till med hästkunskapen i detta land.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nej jag ser skiten dagligen:crazy:

folk som knappt vågar rida o som räknar med att hanteringen ska bli "magisk".
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men Fibusen, det du skriver är ju normal hästhantering! Hur mycket pengar har du lagt ner på detta? Säg inte att du betalar tränare för sånt. Framförallt inte en så kallad NH-tränare?

Om man vill bli bättre på något är det väl naturligt att man kan behöva investera en slant i att lära sig? :confused: Jag investerar ganska stora slantar totalt i ridningen och förmodligen många andra också, varför är det konstigare i att investera i att lära sig umgås i harmoni med sin häst till vardags än att investera i ridningen?
Jag investerar för övrigt slantar ibland på att träna egna fysiken och att träna mental träning också. De som tillhandahåller detta vill också bara sko sig på folk eller?

Det är knappast många som bara "har" bra horse sense som någon kallade det, eller har tillgång till gratis hjälp inom det.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nu låter det faktiskt i mina öron som att du menar att personer som inte har möjlighet att lära sig hästhantering utan att anlita en professionell tränare (notera att jag inte säger NH-tränare) inte ska få ha med hästar att göra. Men jag antar att det inte är vad du menar för det låter konstigt och ganska stöddigt tycker jag.

För även om man har en massa hästkunnigt folk runt sig så finns det alltid risk att det dyker upp ett problem som ingen av dessa vet hur man ska lösa och varför ska det då vara så fel att vända sig till en tränare som har stött på en massa hästar i sitt yrkesliv och därmed mycket väl skulle kunna känna igen problemet och ha lösningen på det?

Att hitta personer i Sverige som behöver och/eller känner att de behöver hjälp med sin hästhantering är nog inte särskilt svårt. Därmed inte sagt att allt är katastrof, men att lära sig bli bättre är aldrig fel.

En annan fördel med att köpa träningshjälp är att folk har en tendens att ta saker som man betalar för mer seriöst. Att man går in för att lära sig alla detaljer.

Visst finns det en risk att det blir fel med en tränare, men det kan det lika gärna bli med hästmänniskor runt omkring.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Tänk på att för att folk är kunniga och erfarna är faktiskt ingen garanti för att man är en bra pedagog inom området och inte har brister själv. Eftersom det är relativt få som faktiskt JOBBAR med sig själv inom det området regelbundet.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Precis som en vanlig instruktör tar betalt för att lära ut hoppning/dressyr eller liknande så tar väl också "NH-instruktörer" betalt för det dem gör. Jag hade inte som instruktör velat åka runt och lära ut saker gratis, även fast jag hade älskat det så kostar det mig mycket pengar, för bil, mat, kanske till och med boende!
Tycker inte att det är något fel att betala för hjälp så som Papaya verkar tycka att det är :)
Varför betala för hovslagare? Varför betala för veterinär? Varför betala för tränare?
Egentligen är en instruktör som man åker till bara en slags "rådgivare". Den berättar bara vad du skulle kunna göra för att utföra ett moment tillsammans med din häst bättre. Vem säger att du MÅSTE göra som instruktören säger? ;) Förvisso brukar ju instruktörer veta vad dem gör så det är bra att lyssna på dem. Men samtidigt, jag har mött instruktörer som har givit mig råd på hur jag ska jobba med min häst ( inom ridningen då) och många av dessa sätt har inte hjälpt mig ett skit! Så varför skulle jag då betala för en hjälp som kanske inte ens hjälper? Jo för jag ville ge det en chans! Man kan ju inte tro att allt är gratis här i världen.

Sen kan man undra om denna diskussion inte har tagit ut sig själv, med att Parelli skulle vara en idiot som många verkar påstå, jag vet inte för det är inte hans metod jag följer! Men grejen är att precis som inom ridningen, så lånar man från olika instruktörer. Alla instruktörer inom ridningen är ju inte klockrent duktiga! Man märker ju ibland att vissa är idioter, men bara för det kan man ju inte tro att ALLT I RIDNINGEN är idiotiskt :) Man går bara vidare och hittar en instruktör som passar en och ens häst bättre, precis som man gör inom NH:n. Vill man hålla på med det så kommer man garanterat leta upp en instruktör som hanterar hästar på det sättet man själv skulle vilja behandla hästarna :)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Uppenbarligen har inte de läst och förstått heller då. Vad någon hemmafantast gör är inte intressant för mig och det är ytterst få som enligt mig ens utför NH.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Uppenbarligen har inte de läst och förstått heller då. Vad någon hemmafantast gör är inte intressant för mig och det är ytterst få som enligt mig ens utför NH.

Enligt dig, ja, men om de själva säger att de utövar NH/plockat bitar från NH/är inspirerade av NH, hur ska man som oinsatt veta vem som "läst och förstått" och de som inte gjort det? NH verkar ha blivit ett samlingsnamn för en massa olika metoder.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ja NH kan egentligen betyda vad som helst. Men hur lätt är det att skapa en definition när alla har så olika åsikter? Och hur kan man dra allt över en kam bara för att en person har gjort något som inte var bra?´

NH för mig är kommunikation, förståelse och partnerskap i båda riktningar.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jo då jag har gått på en del kurser och fler cliniks, har haft både PP`s och MR`s matrial hemma.

Min häst kallades livsfarlig av NH tränare jag har varit hos men som en 5åring inte har några promlem med att hantera.
Dom jag var på träning hos var elever till PP eller MR.

Kan än idag inte förlåta mej för den psykiska terror jag utsate henne för :cry:.

Som tur är så kan min pappa djur dock inget om hästar så han pratade med en gammla bonde (RIP) som haft hästar på gården som jag och pappa sedan åkte till och som sedan kom hem till oss.
Det första han sa "jävlas aldrig med ett fux sto" och det första min häst gör är att lägga huvudet i hans fam sedan paratar vi häst i många timmar och han berättar om några hästar han har haft i livet.

Finns en uppe i norrland som håller kurser i "vanlig" hästhanterig sedan är dom gammla bönderna bara glada om man kommer med kaka och dom får tala om sitt liv med hästar, älskar dom men dom börjar dö ut.

Kram

Ps pappa vägrade köra mej till fler NH kurser Ds
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ja NH kan egentligen betyda vad som helst. Men hur lätt är det att skapa en definition när alla har så olika åsikter? Och hur kan man dra allt över en kam bara för att en person har gjort något som inte var bra?´

NH för mig är kommunikation, förståelse och partnerskap i båda riktningar.

Och för andra är NH att förstärka sitt ledarskap. Eftersom det inte finns någon definition kommer de som träffar på någon som säger sig utöva NH tro på vad denna säger, oavsett om personen rycker i repgrimma eller arbetar med sitt eget kroppsspråk. Att säga att "det där är inte riktig NH" leder ingenstans, förmodligen säger grimryckaren att "jo, det är det visst, det är du som har fel", och där står den okunnige och förstår ingenting.

Många i den här tråden - och andra NH-trådar - har tagit konsekvensen och plockat bitar som passar, utan att kalla det NH.

Att just repviftandet och jagandet i rundcorrall (hur många har koll på vilken metod som hör till vilken skola?) blivit synonymt med "NH" beror också på att det är det enda som är nytt - kommunikation, förståelse och partnerskap är är absolut inte nytt. I Sverige har inte "horse-breaking", som många av de nya amerikanska skolorna varit en reaktion på, varit någon vanöig metod. I stället har det handlat om lugn steg-för-steg-utbildning.

Jag är inte så orolig för att "de gamla hästgubbarna" ska dö ut - det oroade man sig för när jag började rida, på den tiden hästarna fortfarande hade tre tår (OK, slutet av 60-talet;)) men än finns de kvar. Det gäller bara att hitta dem -och hästgummorna- och lyssna och lära, eller kanske mer se och lära.

Att bli en duktig hästmänniska tar tid. Det finns inga genvägar.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

*KL

Jag kan inte vidare mycket och har aldrig jobbat med NH som träning eller liknande. Jag tror som de flesta att man kommer långt med sunt förnuft, konsekvens och ödmjukhet (men det är också aspekter jag har fått för mig ingår i NH som träning också).

Däremot tycker jag det är lite konstigt att vissa är totalt emot NH. Jag ser inget fel på att någon som inte tycker hanteringen fungerar riktigt, väljer att "träna" NH genom lekar. Så länge det görs med rätt inställning och på rätt nivå så har jag svårt att se att det skulle vara dåligt. Om både människan och hästen tycker det är roligt och det bidrar med att man lär sig förstå varandras signaler bättre än innan så är det väl bara jättebra. Sedan om man kallar det samarbetsträning, NH eller bara vardagshantering borde egentligen inte spela så stor roll.

Om det däremot går ut på att tvinga hästen till lydnad så tycker väl jag inte ens att man ska kalla det NH längre. Men det är väl individuellt hur man ser det.

Det jag vill säga, kortfattat är väl att det spelar inte någon vidare roll vad man gör eller vad man kallar det, utan det som spelar roll är väl vem som gör det och hur det görs. Idioter och skräckexempel finns i alla kategorier.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Uppenbarligen har inte de läst och förstått heller då. Vad någon hemmafantast gör är inte intressant för mig och det är ytterst få som enligt mig ens utför NH.
Det finns en GODKÄND PNH-instruktör.

De jag ser "tränar" hos en som utbildar instruktörer så det är inga hemmafantaster- vilket de flesta är iom att de inte har ngn kunnig på hemmaplan. alls.

Det handlar om att man vill ta en genväg o att det ska te sig som att man har en känsla. Man har inte tålamod att lära sig med tiden. Man skaffar unga hästar o sen behövs självklart NH.
Det här är inte folk som varit hästskötare hos proffs, utan som sitter hemma i busken o får problem för att man skaffat häst alldeles för tidigt.
Man skapar problem som kan lösas via IT o DVD o ngn enstaka helgkurs- quick fix.

jag är så glad över att mina mentorer sa till mig om jag gjorde fel med hästarna- som inte var mina.

Läs var o vareviga tråd om hästars s.k dominans.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Däremot tycker jag det är lite konstigt att vissa är totalt emot NH. Jag ser inget fel på att någon som inte tycker hanteringen fungerar riktigt, väljer att "träna" NH genom lekar. Så länge det görs med rätt inställning och på rätt nivå så har jag svårt att se att det skulle vara dåligt. Om både människan och hästen tycker det är roligt och det bidrar med att man lär sig förstå varandras signaler bättre än innan så är det väl bara jättebra.
Det finns alltid personer som snöar in på en grej och blir väldigt hatiska mot det utan någon som helst kunskap om ämnet, som är såpass låsta att dom inte går att prata med ens.

Vissa personer snöar ju in på att tex bett är djurplågeri eller att det är djurplågeri att ha skor på hästen osv. Hade en i mitt stall som flyttat som tur var som var extremt emot skor på hästar, männskan kunde ingenting om skornas funktion eller om behovet men ändå detta hat mot skorna. Männskan drog upp exempel på exempel hur illa det gått för vissa hästar med skor, att min häst övht knappt kan gå utan var inget som hon ville disskutera. Kan ju tillägga att hennes häst inte var ridbar en enda gång under vistelsen i vårat stall pga dåliga hovar.

Så sånt folk finns i alla kategorier, vissa värre än andra. Bara att ignorera för sånna går inte att prata med har jag lärt mig. Måste vara jobbigt för dom bara att vara såpass trångsynta och hatiska. Kan inte vara lätt.

Sånna personer kan heller inte se någon skillnad på saker och ting, att allt inte är antingen eller, att allt inte är bra och allt är inte dåligt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 589
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 488
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
920
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp