Bukefalos 28 år!

Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

/.../
Jag lade in filmen mest för att en dressyrryttare kanske lättare kan se och förstå vad jag menar med att arbete från marken, utan inspänning, också kan utövas så att hästen arbetar med formen.
/.../
Fast gör inte så - sagt i all välmening - vill du visa en film för att förklara någonting så välj en som du verkligen tycker förklarar tydligt och kan användas som förebild. Inte med en massa förbehåll, det blir mycket svårare att utgå ifrån filmen då. Vi är nog fullt kapabla att förstå samling även ur andra perspektiv.

Sedan finns det väl ytterst få filmsnuttar som är helt perfekta varenda sekund. Vi är ju alla bara människor.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Sen eftersom du hävdar att hästen behöver inspänningen för formen så antar jag att du vill träna den, med hjälp av detta, mot just samling. För innan den har formen så kan den ju inte samla sig...

Jag säger inte att inspänning behövs för att hästen ska gå samlat, jag säger att det är otroligt få som kan få hästen att arbeta samlat och komma mera under sig utan någon som helst hjälp av utrustning. Jag jobbar hela tiden med att kunna använda mindre och mindre, jag jobbar hela tiden på mitt kroppspråk som hempfling är så otroligt duktig på, men jag är inte där än och jag vill inte att min häst ska tappa alla muskler och kondition pga det. Därför så tar jag inspänningar om det är så att jag av olika anledningar inte kan rida.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det fetmarkerade tror jag inte riktigt stammer... finns tillrackligt med hastar dar ute som longerats med inspanningar som slagits mot dom och slagit over bakat.
Jag har sett hästar stegra och gå över pga för hårda inspänningar, det är fel. Dom inspänningar jag pratar om, då har hästen frihet, den sitter inte helt fast.
sen... lite kallt, om jag far lagga mig i igen sa ar man mer an lovligt korkad om man hobblar en hast i en miljo dar risken finns/ar overhangande att den blir skramd. :cool: Lika osmart som att binda upp den i en miljo dar det finns en overhangande risk att den blir radd.
Bara själva tränandet av hobblandet är illa nog för att jag ska vara starkt emot det. Det ser helt bedrövligt ut och jag anser att det är ett övergrepp mot hästen.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ja, det är ju bra att du jobbar med det, ett steg i rätt riktning är ju bättre än inget alls. Man jag tror att du gör det svårare än vad det är, att jobba en häst från marken alltså, man behöver inte stirra sig blind på "samling" (inte riktat till dig specifikt nu) utan tänka sig mer styrketräning/stretching och att det bygger muskler och teknik som man sen använder till ex "samling". Mycket enkla basala övningar egentligen.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men nu var det inte just "samling" jag syftade på med filmen utan vi diskuterade arbete från marken och hur det kan göras så att hästen ändå bygger muskler och håller/utvecklar formen och "samlingen". DET tycker jag filmen visade väldigt bra, det var alltså inte ridklippen jag syftade på i den filmen, utan klippen med arbetet från marken.

Jag skrev ändå i inlägget att det råkade vara ridbilder med i filmen, jag skulle kanske ha lagt till: bortse från dom...;)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Eg har du samma syn pa hobbles som jag har pa (de flesta) inspanningstyglar. Det ser bedrovligt ut, de anvands -imo- inkorrekt, for tidigt, for hart. Oschysst helt enkelt.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ja, det är ju bra att du jobbar med det, ett steg i rätt riktning är ju bättre än inget alls. Man jag tror att du gör det svårare än vad det är, att jobba en häst från marken alltså, man behöver inte stirra sig blind på "samling" (inte riktat till dig specifikt nu) utan tänka sig mer styrketräning/stretching och att det bygger muskler och teknik som man sen använder till ex "samling". Mycket enkla basala övningar egentligen.

Jag stirrar mig verkligen inte blind på samlingen, långt ifrån. Men jag och min häst har kommit till den nivån i dressyren att vi sysslar med mera samling och då måste den tränas. Jag kan inte fortsätta rida hästen lång och låg hela tiden eller vänta på att jag kan samla honom utrustningslös för då hade inte vi utvecklats övht.

Jag gör det verkligen inte svårare än vad som behövs, jag tränar för instruktör i tömkörning regelbundet och har väldigt sällan inspänningar.

Jag tränar ofta min häst lös, utan utrustning, för att kolla av våran kontakt, för att se hur han rör sig utan någon påverkan etc. Men som sagt, vi tränar på olika nivåer helt enkelt.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Eg har du samma syn pa hobbles som jag har pa (de flesta) inspanningstyglar. Det ser bedrovligt ut, de anvands -imo- inkorrekt, for tidigt, for hart. Oschysst helt enkelt.
Jag tar denna länken igen eftersom att folk uppenbart missade den. Hur kan man inte tycka detta är ett rent övergrepp mot ett flyktdjur, att binda ihop det enda som håller hästen vid liv mer eller mindre. En häst slutar inte vara ett flyktdjur pga av att man står på ett lugn ställe, psykiskt sätt så har hästen ändå koll på omgivningen och behöver benen. Man lär hästen att den måste underkasta sig och få benen ihopsnörade bara för att ryttaren ska kunna fika ifred.

http://www.youtube.com/watch?v=e0bm_SA2zVw

Att jämföra då med en löst spänd inspänningstygel där hästen har full rörelse åt alla håll, den är inte inspänd på något sätt, den kan ta upp och ner och ta huvet åt sidan om den så vill eller behöver, framförallt så kan den fly om den så behöver, det är inget som stoppar hästen.

Hobbles är en grej som enbart gör saker och ting bekväma för människan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men du

senast harom dagen sag jag en mkt nojd och rejalt mobil hastaplutt med hobbles pa och NEJ jag missade inte filmen.

Som jag skrev tidigare - vi ser saker med olika glasogon, du dommer hobbles efter youtube videos, jag dommer inspanningstyglar efter att ha sett alldeles for mkt skit irl.

Jag skrev aldrig "los" inspannings tygel -jag skrev inspanningstyglar. Som imo ar Felaktigt anvanda, for hart och for fort. Precis som vissa manniskor missbrukar hobbles. Precis som vissa notter ar idioter nog for att kora en version av kamelhobbling pa hast. Du pratar om inspanningstyglar krorekt - jag diskuterar dom utifran det i alldeles for manga fall felaktiga anvandadet av dom. Du diskuterar hobbles utifran youtube videos som ser, ja, for javliga ut, och inte fran nagon irl erfarenhet utav personer smo vet hur de ska anvandas och anvander de i sadana situationer dar de ar tankta att anvandas.... Jag skrev aldrig att vissa saker inte ar ett overgrepp - jag skrev tidigare i traden att vissa av hittarna man far nar man soker pa hobbles far mig att vilja spy over folk. Det star jag for. Men lika lite som ALLA som anvander inspanningstyglar ar notter, lika lite ar alla som anvander hobbles notter.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag skrev ändå i inlägget att det råkade vara ridbilder med i filmen, jag skulle kanske ha lagt till: bortse från dom...;)

Men även dom andra har utustning, det är inte bettet som påverkar samlingen, jag rider bettlöst en hel del också och det går lika bra det. Det är den utrustningslösa samlningen som är intressant, den som du påstår inte är så svår och att alla skulle klara av det. Att utrustningen inte behövs.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Hobbles är en grej som enbart gör saker och ting bekväma för människan.


Vara hastar stod uppbundna hela tiden - nar vi jobbade till fots, sa gjorde av de flesta andras emedan den hobblade hasten knallade runt och kakade gras. Vem tror du hade det trevligast? Vara grabbar som snallt fick sta och vanta kort bundna i transporten, eller Ed som kunde mumsa gras bast han ville?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Som jag skrev tidigare - vi ser saker med olika glasogon, du dommer hobbles efter youtube videos, jag dommer inspanningstyglar efter att ha sett alldeles for mkt skit irl.
Men så kan man inte resonera för då skulle all utrustning vara fel, man kan inte säga att man inte tycker om inspänningar pga att man har sett det användas fel.
Jag skrev aldrig att vissa saker inte ar ett overgrepp - jag skrev tidigare i traden att vissa av hittarna man far nar man soker pa hobbles far mig att vilja spy over folk.
Så det är inte så hobbles används som i den filmen? Jag har efterfrågat filmer där man ser att hästen rör sig obehindrat med hobbles men aldrig sett någon.

Folk påstår att hobbles inte hindrar hästen från att springa eller röra sig fritt och att det inte är någon som helst risk att hästen snubblar vid ett hastigt ryck om den skulle bli skrämd. Jag tror inte ett dugg på det, inte förren jag ser det.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Vara hastar stod uppbundna hela tiden - nar vi jobbade till fots, sa gjorde av de flesta andras emedan den hobblade hasten knallade runt och kakade gras. Vem tror du hade det trevligast? Vara grabbar som snallt fick sta och vanta kort bundna i transporten, eller Ed som kunde mumsa gras bast han ville?

Det handlar om att kränka flyktdjuret, det är ett flyktdjur som man binder ihop benen på. En otrolig risk man utsätter hästen för. Träningen är inte heller snäll, sen att hästen ger upp och anpassar sig, vill man få det till att hästen trivs och mår bra med hobblandet så visst men jag tycker det är en kränkande handling gentemot hästen.

Hästen ger upp och accepterar att den inte kan gå helt enkelt. Bra exempel på inlärd hjälplöshet är det.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nej jag hade inte kameran med sa jag kunde itne ta nagra bilder pa Ed - jag var upptagen med att jobba.

Risker finns ALLTID. Det ar en risk att binda upp hastarna som vi gor, det ar en risk att ha dom hobblade, det ar en risk att ha dom slapandes grimskaft. Skaderisken pa en -korrekt- hobblad hast ar inte sa enorm som du tycks tro.

Jag sa -inte- att det -inte- var hobbles. Var fick du det ifran? Och varfor det finns sa fa, om nagra, filmer med hastar som ranner ivag med hobbles... om du foresprakar hobbling som en motsvarighet till uppbindning och en del av din inkomst ar just att lara hastar att sta hobblade - inte fanken slanger man da upp en video som visar en hast fjompa ivag over faltet... lika lite som folk slanger upp videos pa uppbundna hastar som drar sig loss.

De jag kanner som anvander hobbles ar arbetande ryttare, de har varken tid eller intresse av att lagga upp nagot pa youtube - nar deras hastar ar hobblade ar det for att de jobbar till fots.

Och det ar val klart man kan resonera som jag gor - du gor ju det. Du har sett hobbles du itne tycker om - per automatik ar da alla hobble anvandare blasta. Det ar val i arlighetens namn precis lika "illa" som att jag inte gillar inspanningstyglar for att de anvands felaktigt - i betydligt storre utstrackning an hobbles och osamkar betydligt varre problem for betydligt fler hastar. Eller?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

och vad ar uppbindning da?

"Du sitter fast har, sa sta still och vanta snallt till jag slapper loss dig".

Inte fanken star ett djur som ar gjort for att vara i rorelse 20 timmar/dygn, atandes 18 av dom timmarna i snitt stilla bunden i ett snore for att den vet att den kan komma loss nar som helst....
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men det handlar inte om för mig om det är osäkert eller inte osäkert, det handlar om att kränka hästen, man binder inte ihop benen på ett flyktdjur. Sen hur mycket skador eller inte som uppstår för att hästen har gett upp sin chans att komma undan, det är inte bara det det handlar om.

Den filmen jag la in, det är alltså inte bra hobblande eller? Är det någon variant som är speciellt illa? Jag valdee ändå den filmen som såg minst hemsk ut bland alla filmer.

En uppbunden häst ska ha chans att komma loss om den blir rädd, min häst har kommit loss när han stått uppbunden och stuckit ett par meter tills han inser att det inte var någon fara. Uppbindningen för mig är mera som ett säkrare sätt att lämna hästen på, ingen garanti för att han står kvar.

Jag förstår inte heller vad du menar med att hästen står uppbunden 20 timmar per dygn.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

jag kan -forsoka- prata en av mina polare till att ga med pa att gora en video - men det ar ingen garanti, den kommer inte vara publik. Han ar en upptagen men.

Det mesta vi gor ar egentligen krankande, vi sitter pa ryggen pa ett flockdjur och sager at den vart den ska ga. 600 kg egen vilja som lyssnar pa ett litet snore, de flesta gor det inte for att de ar "snalla", de gor det for att de blivit larda att "Sa har ar det".

Gor matte/husse Si sa forvantar sig matte/husse Sa, och gor jag inte som matte/husse vill sa a) tjatas det b) okas tryck c) korrigeras det och i vissa fall d) lirkas det till onskat resultat uppnas.

Jag forsoker undvika det i storsta mojliga man, men jag kommer inte bort fran att ibland, for deras egens skull, sa maste hasten tyvarr acceptera saker den inte uppskattar.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Rider man eller vad man nu gör så gör man det på så mycket hästens villkor som går. Hästar är för snälla, dom gör allt vi vill och då ska vi också göra vårt bästa för att hästen ska få behålla sin värdighet. Den värdigheten försvinner när man binder ihop benen på den. Likaså så försvinner värdigheten när är för hård mot den i ridningen när man tvingar hästen dit man vill etc, när man drar och sliter och mer och mer trycker ner hästen psykiskt tills den helt enkelt ger upp sina försök att visa vad den vill.

Det är en konst att få hästen att vilja göra det vi vill, att få hästen att med egen vilja dansa runt med oss människor oavsett om det är inom ridningen eller markarbetet. Alla lyckas uppenbart inte med detta.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag förstår inte heller vad du menar med att hästen står uppbunden 20 timmar per dygn.

Jag skrev inte att den star uppbunden i 20 timmar, jag skrev att en hast naturligt ror sig 20 timmar/dygn. stillastaende antingen sover den eller har hittat en extra mumsig grastuva. Om den nu inte ar fodrad enbart stationart - hohack/dylikt. Da star den stilla mera.

Lat oss ta spiltor som exempel - en spilthast star inte i sin spilta stilla och lugn hela trakiga natten nar den har slut pa mumsmums for att den ar "snall" utan den star dar for att den ar overtygad om att den -inte kan ga ivag-. 8 timmar uppbunden, ge o ta nan timme hit eller dit. Vara pojakr star inte stilla lungt och fint uppbundna under x antal timmar for att de ar "snalla" utan for att de ar larda att ar man uppbunden sa betyder det att man ar uppbunden och dar ar man tills husse/matte tar loss en. Det ar sa "enkelt" eller sa "svart" hur man nu valjer att se det.

Vi har bulldozrar i hastformat, vill de komma loss sa kommer de loss, vill de springa genom ett staket sa kan de springa genom ett staket. Varfor de inte gor det? for att de larde sig som sma att det inte ar vart att forsoka, genom traning och egna erfarenheter.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Hastar ar inte "snalla", de ar daremot otroligt formbara och valdigt mottagliga for traning. En hast ar inte "snall" eller "elak" eller.. den ar mer eller mindre formbar, mer eller mindre "mild" i psyket.

Jag skulle -alska- att fa se dig och Fiador arbeta en hast, era hastar. For jag tror att jag nog kan lara mig ett och annat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 789
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 651
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 489
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
921
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp