Bukefalos 28 år!

Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Bara skrivet och förklarat, jag håller med dig i vartenda ord. Det är så himla lätt att bli "hemma blind", det är därför det är så bra att diskutera och "lufta" såna här saker. Du förklarar i alla fall bra och sätter verkligen fingret på vad som egentligen är problemet.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det ar sa latt att man glommer bort att de flestas referensramar ar olika, och det ar sa himla latt att satta sig pa en lite hog hast och tycka "etik och moral"... hur j-kla etiskt korrekt ar de overlag accepterade kombinationsbetten som var och varannan hoppryttare har hangande i sitt sadelskap?

Enkelt for mig som har lyxen att kunna halla mina hastar sa nara "naturligt" man kan komma att hitta fel och brister i de installade hastarnas liv.

Nu har jag ju bonusen att jag forstar, och sjalv har haft hastar pa box, i losdrift, arbetat med hastar som statt i spilta... och jag forstar behovet av ligghallar och stall i sverige - aret om. Alla har forstar inte det, for de har helt andra referensramar. De forstar inte varfor svenskar fodrar sina hastar minutsiost med en massa tillskott hitan o ditan, och det dar jakla (ho)silaget... de flesta blir upprorda bara man namner det, det ar ko-mat, punkt och slut. De skulle inte dromma om att ge det till en hast.

Sa det ojas och pekas ratt friskt at alla hall.. jag personligen tycker det hade varit ganska trevligt om vi alliahopa kunde vara lite mer oppensinnade och i alla fall -forsoka- forstar hur hobbles uppkom, varfor de fortfarande ar i bruk och varfor svenskar har 15 tacken till sin enda hast emedan prariefolket har 1 tacke till sina 15 hastar... ;)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ja men PRECIS Axel...

nej de flesta har har inte finkor, vi har gooseneck trailers. Visst blir rorelseenergin stor, det ar darfor det ar sa bra for hasten att den har Rorelsefriheten att Sta som den vill (vara vill garna aka baklanges alt. pa snedden) rorelsefrihet nog att parera upp sig sjalv, rora sig och kika ut genom fonstrena.

Du lyckas verkligen missa min poang helt, ar den sa svarforstadd?

Poangen ar:
att "begransad YTA" ar en forbaskat felaktig term nar man argumenterar mot hobbles. Hobbles har inget med "yta" att gora, utan med rorelse.

Forresten, sluta glomma bort att jag vet ratt bra hur svenska hastar i majoritet har det. :P

Sen, aprapa allt och inget, vem har pastatt att de som da och da hobblar sin hast inte har hagar for den? Tror du de star med hobbles 24/7? o0 Ar det verkligen det du tror eller var det bara en konstig formulering?
O du inbillar dig att den alltid ställer sig i rätt position- att den tänker som en människa?

Tävlingshästar här som åker lastbil eller t o m flyg åker då inte runt i boxar, utan har lagom utrymme för att inte råka ut för lastförskjutning.

Att åka med en gooseneck en öppen är då inget att rekommendera i LA´s stadskärna eller Sthlm för den delen.

Här har slaktlastbilarna samma funktion. det är inte så noga med dem...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Du har aldrig sett en slaktbils insida va? o0 Finns ingen likhet mellan varan gooseneck och en slaktlastbil, varken en svensk eller en kanadensisk.

Och du inbillar dig att det aldrig hander nagot i finkor och containrar som kostar hastar livet? du tror det ar -sakert-?

Du tror alltsa ett en finka som ar ganska daligt designad nar det kommer till balans bla. ar sakrare vid en krock t.ex. an varan gooseneck? o0 Helt seriost? Har du nagon aning om vad du pratar om?

Sa, lat oss jamfora mina ranchhastar med snordyra tavlingshastar? Nej. Lat oss jamfora Mitt slap med Ditt slap i stallet. For handen pa hjartat, jamfor du de hastar som flygs i containrar med privata grooms, pa lugnande droger med en hast som star uppbunden, utom synhall (men val pa kannhall) utan lugnande, utan veterinarer i narheten?

I stockholm borde man inte komma upp i sadan hastighet att varat tunga ekipage skulle hamna i rugning nog for att paverka vara hastar. Det ar ingen liten volvo vi snackar om som drar och ingen fjadervikts vagn pa 1 axel... Den hast finns inte som skulle flyga igenom varat slaps vaggar Axel, inte som de kan komma utfarande ur en finka.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

tillagg: den enda losa last vi haft i slapet som paverkat markbart var en 1300 kg tjur +900 kg kossa som var mattligt forbannade. Ungefar samma utslag nar de kastade sig runt dar bak som volvo+normalt svenskt hastslap bid lite blast.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

http://www.gooseneck.net/ - ursäkta en stackars obildad, men detta är alltså en goose neck? Jag hade ingen aning om vad det var och googlade. Står hästarna på snedden, eller med näsan i färdriktningen? När jag såg bilden kände jag igen den från Animal Police-serierna, men själva ordet sade mig inget.

Angående den övriga diskussionen så, visst förstår jag hur du resonerar. Det vore upplyftande med några "ojande" ickesvenska människor på forumet som kunde utmana. Sådant är alltid nyttigt, och intressant när det blir lite intensitet. Som jag skrev tidigare, vore det en klubb för inbördes beundran kan jag lika gärna stirra in i en spegel.

Samtidigt vet jag inte om jag håller med helt om den där relativistiska grundsynen. Det finns en massa skit här, jag är medveten om rätt mycket av den, kanske inte allt såklart. Det betyder dock inte att jag behöver vara positiv, eller neutral, till den skit som finns på andra ställen.

Ska vi prata hobbling så är det (för mig) en enorm säkerhetsrisk med sammanbundna hästben. Det är en säkerhetsrisk med (korrekt anpassad) inspänning, och är även en risk med att binda upp i vanlig grimma. Tror fullt och fast att Ed var nöjd med att beta, och var/är en välskött häst. Jag köper att kulturen är annorlunda och att en del saker är riktigt bra, andra mindre bra. Men jag kan inte (här) se orsakerna till den risk som hobblingen innebär. Även om inte den arbetande cowboyen på prärien kan ta med hage, så kan jag det. Jag kan däremot, i vissa situationer, se en orsak till den säkerhetsrisk som ex en halsförlängare är. Vilket givetvis är en diskursiv tolkning av situation och behov. Som allting annat.

Sedan är det alltid så - "du ser inte bjälken i ditt eget öga"
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

KL

Jag har hört att det finns studier på hur hästar väljer att stå när de blir transporterade. Man har visst testat med stora släp och hästarna väljer att ställa sig på snedden med huvudet bakåt, för att få bäst balans. Stora hästlastbilar kan vara konstruerade så, men våra vanliga finkor är alltså inte speciellt bekväma för hästen enligt detta. Har dock inga belägg för detta, bara något jag hört.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

O du inbillar dig att den alltid ställer sig i rätt position- att den tänker som en människa?

Tävlingshästar här som åker lastbil eller t o m flyg åker då inte runt i boxar, utan har lagom utrymme för att inte råka ut för lastförskjutning.

Att åka med en gooseneck en öppen är då inget att rekommendera i LA´s stadskärna eller Sthlm för den delen.

Här har slaktlastbilarna samma funktion. det är inte så noga med dem...

Forts. Och det handlar nog inte om att de tänker som en människa. Det var konstigt sagt.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Och då var vi tillbaka till där vi kapade tråden.

Jag tycker att snacket om "inlärd hjälplöshet" är snicksnack. Det finns hästar som blivit svårt misshandlade som stänger av. Men det du och Miloni snackar om, som skrevs om i artikeln (där diskussionen startade), skulle jag vilja påstå inte ens existerar.
Tycker dock att "övningen" i filmen inte ser speciellt trevlig ut, men att det skulle handla om hjälplöshet, håller jag inte med om alls.


Inlärd hjälplöshet är ett konkret uttryck, som formulerades efter vetenskapliga undersökningar. Det finns tydligt definierat vad det innebär i Seligmans arbete om du är intresserad.

Sedan har uttrycket, de sista tio sidorna av tråden, används väldigt generöst - om nosgrimmor, inspänning, hobbles, uppstallning...

Men oavsett behöver ett djur inte utsättas för massor av stryk för att bli passiv, "hjälplös". Psykisk nedbrytande träning ger samma resultat.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

"friARE" betyder inte "fri" det betyder "mindre hammad"

eftersom vi tydligen gillar jamforelsen med fotbojjor pa folk - ar inte individen med fotboja som kan knalla runt hemma, pula i sin tradgard och laga sin egen mat betydligt friARE an filuren som bor i en fangelsecell som bara far vara i "rastgarden" nan timme om dagen?

Tack! Sjysst jämförelse!
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag har på det senaste hyrt lastbil när vi ska åka, faktiskt. Det har ju inte varit så ofta. Där står de ju på snedden, och det känns dessutom tryggare än den vanliga transporten. Nu har det funkat att göra så för att vi varit flera som delat på kostnaderna...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

ja ungefar sa, men varan ar solidare.

Oftast ar dar tva-tre-fyra (i varan 2) "sektioner" som ar avdelade med en svangande dorr som gar over hela bredden pa goosenecken, i varan finns en sliding groom door pa vanster sida utav "mittendorren". Langst fram, pa vanster sida, har vi en groomdoor som oppnas utat. Den kan dock inte oppnas innifran. I bakdorren har vi ytterligare en sliding groom door som aven den kan anvandas att lasta rt djur vidare till en urlastningsramp (t.ex. sjuka kor osv)

Uppe i nosen, dvs sjalva "gooseneck" delen har vi varan utrustning. Den ar alltsa avstangd fran resten av transporten med ytterligare en dorr.

Allt ar metall, stotdampande plastmattor pa golvet. Ingen av vara dorrar gar att oppna innifran, allt stangs med rejala klampar pa utsidan (utom mittendorrens groomdorr som har en spannande intrikat annordning vi aldrig anvander).

Goosenecks finns i lite olika utforanden, for oss ar det viktigt att det ar (forutom fonsterraden) hela vaggar. Dels for att vi kor "blandad kompott" dels for att vi kor mycket pa grusvagar och vi inte vill riskera ett stenskott pa nagon hast. Den risken finns i de mer oppnare varianterna som finns pa den sidan. (Sen ar det skont att kunna hysta in hastarna dar de ar helt skyddade om det borjar hagla/snoa/regna osv)

Nej jag menade inte att man ska vara neutral eller positiv till andra stallens skit! om det var sa det kom ut sa ber jag om ursakt for att jag formulerade mig daligt. Men jag tycker inte man skall vara inskrankt/trangsynt nog att sla sig pa brostet och tycka att "alla dar borta ar dumma i huvet" medan "alla i sverige minsann vet!" I synnerhet som alla i sverige INTE vet. Traktor + slap, travaggar pa slapet, draghastmarr bunden i hornet, folunge sprang los i slapet - inget tak = Sverige. ;) Det ar inte bra for att det ar i sverige, det ar inte bra for att det var i singapore lixom. Men ar man sa pass indoktrinerad, patriotisk eloler trangsynt att man inte kan inse att i vissa omraden sa kan man inte anvanda den "svenska etiken och moralen" (vad det nu ar) som mattstock. Utan bor forsoka se det utifran den vardagen och de praktiska behov som finns dar.

Sakerhets risker finns ju alltid, oavsett vad vi gor. Att min grabb ranner runt i en stor hage betyder inte att han har hogre eller mindre risk att skada sig pa en pinne an nagon annan hast i en hage med pinnar. Att jag ar en ok ryttare betyder ju inte att jag inte kan trilla av om olyckan ar framme... I sverige har man pa de flesta stallen trad att binda hastarna i. Det praktiska behovet av hobbles finns inte pa samma satt. Men bara for att behovet inte riktigt finns dar.. sa behover man ju inte se det som djavulen och uscha och fya sig sjalv bla over det utan att forsta var bruket kom ifran, vilka i majoritet det ar som anvander dom och vad tanken ar bakom... .tycker jag ;)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

glomde hur de valjer att sta!

De flesta av vara hastar vill sta pa snedden men med rumpan mer i fardriktningen. Och sen ett par av dom som vill aka med rumpan -helt- i fardriktningen och star mer eller mindre rak. Vara hastar aker ALDRIG med huvudet i fardriktningen... Alltsa helt tvart om hur vara "normala" (svenska..) slap vill stalla dom.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nej, jag har aldrig trots 30 år med häst, hört talas om "ground tie". Varför borde jag det? Ingen annan jag känner har heller använt sig av uttrycket "ground tie" så vi uppenbarligen en hel hög obildade barbarer här. Det tillhör nämligen inte god hantering att lämna sin häst med hängande grimskaft. Det finns något som heter säkerhetstänk och som man blir itutad redan från ostadiga nybörjarben i Sverige. I alla fall om man väljer att lära sig om hästar och ridning i ordnade former.

Man kan fråga sig VARFÖR du tror att "man" inte bryr sig det allra minsta om andra missförhållanden bara för att "man" i denna tråd kommit in på HOBBLES? Dock skulle det förvåna mig om en diskussion om frimärkshagar, uppbunden häst i timmar, instängd i stall 23/7 skulle leda så värst långt. Jag tror inte det finns särskilt många på buke i alla fall som skulle försvara sådant.

Och lik f-t så har hästen fortfarande tillgång till sina BEN om den har nosrem, inspänning, är uppbunden osv. Det har den INTE när den är HOBBLAD. Eller hur i hela fridens dar ska den kunna komma loss om den är hobblad?

Du förstår verkligen inte alls vad jag menar och jag ger upp. Jag visste inte att man i diskussionen om HOBBLES måste punkta upp ALLT som man anser är fel. För jag anser inte att enbart hobbles är oetiskt, förstår du.
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

KL

Jag har hört att det finns studier på hur hästar väljer att stå när de blir transporterade. Man har visst testat med stora släp och hästarna väljer att ställa sig på snedden med huvudet bakåt, för att få bäst balans. Stora hästlastbilar kan vara konstruerade så, men våra vanliga finkor är alltså inte speciellt bekväma för hästen enligt detta. Har dock inga belägg för detta, bara något jag hört.

Detta har jag också hört. Våra minishettisar åker lösa eftersom det inte finns något praktiskt sätt att binda dem i trailern. De brukar vända på sig och åka baklänges.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Detta har jag också hört. Våra minishettisar åker lösa eftersom det inte finns något praktiskt sätt att binda dem i trailern. De brukar vända på sig och åka baklänges.

teorin, om jag minns ratt, ar att hastarna har lattare for att halla balansen vid inbromsning om de aker med rumpan forst. Men jag kan minnas fel.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det kommer att dröja länge innan "Goosenecks" blir populära i Sverige, det har inget att göra med att de skulle vara dåliga eller att det är trassligt att få dem registrerade utan mer med vad för fordonspark vi har i övrigt. I Sverige har folk mest olika typer av personbilar dessa fungerar inte som dragbilar. Ska man skaffa sig en Gooseneck måste man dessutom skaffa en dragbil. För svenskar blir det mer jämförbart med att skaffa sig en lätt lastbil/lastbil och komforten och säkerheten för hästarna bör jämföras med dessa och inte transporter som dras av vanliga personbilar.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nej, jag har aldrig trots 30 år med häst, hört talas om "ground tie". Varför borde jag det? Ingen annan jag känner har heller använt sig av uttrycket "ground tie" så vi uppenbarligen en hel hög obildade barbarer här. Det tillhör nämligen inte god hantering att lämna sin häst med hängande grimskaft. Det finns något som heter säkerhetstänk och som man blir itutad redan från ostadiga nybörjarben i Sverige. I alla fall om man väljer att lära sig om hästar och ridning i ordnade former.

Man kan fråga sig VARFÖR du tror att "man" inte bryr sig det allra minsta om andra missförhållanden bara för att "man" i denna tråd kommit in på HOBBLES? Dock skulle det förvåna mig om en diskussion om frimärkshagar, uppbunden häst i timmar, instängd i stall 23/7 skulle leda så värst långt. Jag tror inte det finns särskilt många på buke i alla fall som skulle försvara sådant.

Och lik f-t så har hästen fortfarande tillgång till sina BEN om den har nosrem, inspänning, är uppbunden osv. Det har den INTE när den är HOBBLAD. Eller hur i hela fridens dar ska den kunna komma loss om den är hobblad?

Du förstår verkligen inte alls vad jag menar och jag ger upp. Jag visste inte att man i diskussionen om HOBBLES måste punkta upp ALLT som man anser är fel. För jag anser inte att enbart hobbles är oetiskt, förstår du.



Men om nosgrimman är spänd så att det gör ont, eller skaver, vilket jag i de flesta fall tycker att det ser ut som att de gör (jag syftar på den remmen som man drar åt nedanför bettet, som i min värld är så otroligt onödig och dessutom osnygg) och hobblesen (osnygg böjning) sitter väl anpassat och inte gör illa hästen, vilket är då värst? (jag vet inte varför jag formulerar det som en fråga, för jag vet ju ung hur du kommer att svara)

Och jag ser fortfarande inte skillnaden mellan att binda upp hästen i huvudet eller benen. Den kan inte fly från någotdera. Tyckte att Bew hade en bra beskrivning av den dömda som med fotboja kunde strosa omkring hemma, jämfört med den fängslade.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Inlärd hjälplöshet är ett konkret uttryck, som formulerades efter vetenskapliga undersökningar. Det finns tydligt definierat vad det innebär i Seligmans arbete om du är intresserad.

Sedan har uttrycket, de sista tio sidorna av tråden, används väldigt generöst - om nosgrimmor, inspänning, hobbles, uppstallning...

Men oavsett behöver ett djur inte utsättas för massor av stryk för att bli passiv, "hjälplös". Psykisk nedbrytande träning ger samma resultat.


Åh nej, det här var ju så sjukt intressant att läsa om, nu kommer jag att bli fast här och inte få något jobb gjort alls.... Måste även diskutera detta med min vän som forskar inom psykologi, de måste ju ha läst mycket om detta.
Återkommer.
Men jag funderar på om vi ska sluta kapa den här stackars tråden och starta en ny om det här?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

http://psychology.about.com/od/lindex/f/earned-helplessness.htm

Här finns lite mer konkret att läsa, jag länkade till Seligmans ursprungliga arbete tidigare i tråden. Men det finns länkar även i texten ovan.

Inlärd hjälplöshet som argument har ju används frekvent i tråden så jag tycker inte att det är att kapa den.


***************

Angående att binda upp i benen respektive att binda upp i huvudet... i min värld är det en enorm skillnad. Hästen är ett flyktdjur vars instinktiva respons är rycka till - springa - tänka.

Det går INTE att träna bort medfödda reflexer, lika lite som du kan träna bort att du blinkar när något kommer nära ögonen på dig. Man kan vänja den vid saker, man kan träna lydnad, man kan minimera riskerna, men aldrig hjärntvätta den helt (- om man inte aktivt tränar den hjälplös).

Att ha den fastsatt i grimma med säkerhetssnöre gör att den vid behov kommer loss, även om den enbart rycker till en gång vart fjärde år. Att ha den fastsatt med remmar kring benen gör att den kan skada senor och kotleder om den rycker till, i värsta fall kan ramla och faktiskt bryta benen om den försöker springa fort.

Det är helt onödiga risker i min värld, även om hästen är stencool och "aldrig" reagerar, så kommer dagen då något händer. Jag skulle exempelvis heller aldrig någonsin binda upp i repgrimma, eller binda upp i träns. Varför ska jag chansa med min häst?

Att "någon annan gör det och där går det minsann bra alltså är det helt ok att göra samma sak här", är inte argument som jag kan ta till mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 595
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 522
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 458
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
915
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp