Bukefalos 28 år!

Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

För det första, jag är starkt emot spiltor, jag är allmänt starkt emot att ha hästar installade mer än vad som behövs.

Jag skriver ju, hästar är för snälla och det får vi inte utnyttja, jag har aldrig min häst uppbunden mer än absolut nödvändigt. Och ja, han är lydig, dom flesta hästar är lydiga, men det får man heller inte utnyttja, man binder inte upp en häst längre än vad som absolut behövs.

Och jag arbetar inte nåt mera konstigt än någon annan, jag tränar dressyr med både sadel och träns och med nosgrimma ibland, jag tömkör med tömmar och gjord, jag löslongerar för att kolla av våran kontakt och för att kolla hästens rörelser fritt. Inget konstigt med det alls, ungefär säkert som dom flesta mer eller mindre gör.

Det ända jag gör vilket är en stor skillnad mot dig antaligen, det är att jag hindrar aldrig min häst från att uttrycka sig, han har otroligt mycket åsikter vilket gör honom till en häst som inte riktigt går att tävla med ens. Han anpassar sig inte och jag tvingar inte in honom i någonting.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

"man" ar ett springande ord. DU binder inte upp hasten mer an vad DU absolut behover, hejja va bra!

"man" lamnar sina hastar bundna i stallgangen och gar ivag och packar ho. "Man" spoar hasten som vagrar pa ett hinder. "Man" hackar hasten med sporrar i sidorna om den inte bibehaller frammatbjudningen i skankelvikningen. "Man" tar sa harda halvhalter pa kandar att hasten gapar for varje tygeltag. "Man" sagar i hastens mun for att fa ner huvudet.

JAG lirkar med mina hander, rider sallan med helt slutna hander, tygeln halls mellan tumme och pekfinger - resten av handen ar avslappnad. JAG rider inte med sporrar, JAG anvander positiv forstarkning och ager bara en longerpisk som da och da anvands som en forlangd arm nar jag ar ute o jobbar kor om fallorna inte ar satta sa att jag kan rida dar inne. JAG har min hast los nar jag ryktar, sadlar, transar. JAG har en transport dar min hast star los i ett utrymme inte mycket mindre en an normal box. JAG har en hast som gar ute, med skydd, aret runt. Som far sin vila, som har en matte som tittar till honom 20 ganger/dag for att jag alskar se alla mina hastar. JAG har en hast som inte -maste- acceptera sarskilt mycket alls udner kategorin "hastvardag" i sverige. Men inte fanken ar jag varken speciell eller "man". Jag har en hast som -aldrig- kommer behova accepteras att transporteras fastbunden i en pyttetransport... ;) MANs hastar har i majoritet inte den lyxen min har. Sen ar jag langt ifran den ultimata hastagaren/ryttaren, men nar det kommer till tvang och vardagliga "krav" sa har nog min hast ett valdans fritt och trevligt liv.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jo,dom musklar sig snabbt måste jag säga, vi har ju gått på sparlåga mest hela vintern/våren nu pga av hans skada och viktnedgång, så inte har det varit mycket till träning inte, men attans vad snabbt han repar sig, och musklerna dom kommer tillbaks nästan alldeles av sig själv, kan ju tyvärr inte ta åt mig äran för det då:D

Ja såna där aha upplevelser kan man leva på länge, har haft några själv också, när allt bara hamnar på plats utan att man egentligen gjort något särskilt alls, tyvärr har man sällan kameran eller kameramannen med sig då..

...det absolut roligaste med hästträning är just samspelet tycker jag...det rent tekniska, ändamålsenliga, får komma lite i andra hand...och konstigt nog så kommer formen och "samlingen" lite av sig själv då...

Tillägg: Såg nu att diskussionen har rullat på lite, hoppas du förstår vilket inlägg jag svarade på:-)
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

*Skrev precis ett inlägg, och tog sådan tid på mig att ni redan hunnit svara flera gånger om. Tar bort det för att inte upprepa vad som redan sagts.*
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

jag tror pa att variera saker och ting, just den hasten jag refererar till som "min" blir valdigt latt uttrakad och blir han uttrakad sa blir han tjurig. Sa man far lirka med honom och fa honom att tanka, ge honom utmaningar - da har han som roligast.. och har han roligt, ja da blir allt mycket enklare lol MEN han ar ocksa en sadan hast att ger du honom lillfingret sa tar han hela armen, han ar inte "snall", respekterar han inte dig som individ sa gar han rakt over dig, satter sig pa dig eller skiter rent blankt i dig. O ena sidan jattesmidigt for mig som vet att skulle det behovas sa har han inga problem med att ramma rakt in i en annan hast, manniska, ko eller vad det nu vara mande, o andra sidan sa betyder det att vi har en balansgang dar jag behover bibehalla den respekt, tillit och det fortroende vi har kosta vad det kosta vill. Han ar en otroligt intressant individ att arbeta med, valdigt valdigt rolig. Och en utmaning da mycket av det "standardiserade" inte fungerar alt inte ger onskad respons. Clickertraning daremot ar en jattehit! Vi tranar inte "Tricks" utan vi forsoker ha.. tja.. roligt hahaha han blir stolt nar han "fortjanar" sitt mumsmums, och jag blir stolt nar han laser mig korrekt ^^ Men, jag har ju ocksa det overhangande pluset att jag inte behover prestera med honom, det vardagsjobb vi gor kan han utan och innan, vi tycker bada det ar ganska tradigt, men vi gor det anda ihop och ar ignet vi behover trana pa.. allt annat ar bara pa skoj ^^
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det ända jag gör vilket är en stor skillnad mot dig antaligen, det är att jag hindrar aldrig min häst från att uttrycka sig, han har otroligt mycket åsikter vilket gör honom till en häst som inte riktigt går att tävla med ens. Han anpassar sig inte och jag tvingar inte in honom i någonting.

:rofl:

Jag har en grabb, min grabb, mammas pojke, som VERKLIGEN har asikter. Gillar han inte -dig- sa kommer du ingenstans med honom. Han kommer ga over dig, satta sig pa dig, mosa dig mot transportvaggen, vagra sadlas, inte lyssna nar du rider. Han kommer korsgaloppera och shortsteppa tills han poppar ur dig ur sadeln. Och det ar om du ens far tillatelse att fanga honom!

Jag o andra sidan har han aldrig korsgalopperat med, mig vaktar han, haller saker fran kossor (och folk.. ehm) Jag kan kalla ur honom ur en springande flock och be honom sta med mig. Jag kan saga at honom att halla sig ur vagen om jag ska ta nagon annan. Jag kan ropa pa honom fran huset om han brakar med en annan valack och han slutar. Varfor? For att han beslutade sig for 3 ar sedan att han gillar mig.

Hos oss hamnar de hastar som folk inte reder ut. De som bockar, som ar svarfangade, som springer ivag, ar traumatiserade. Som ar sour, inte gillar folk osvosvosv. De ar sina egna individer med sina egna asikter, tycken och tankar och ingen av dom arbetas eller rids likadant. De har ratt till sina asikter, till att ha daliga dagar, till att visa att de inte gillar nagot. Och vi lyssnar pa dom, kan vi undvika att anvanda dom for den del av arbetet de inte gillar sa undviker vi det.

Vi sager att vara hastar och vi har "an understanding". De kan krangla o upplysa oss om vad de tycker - majoriteten av dom staller upp och ser till att jobbet blir gjort om det maste goras. Jack vill inte garna fosa kor, han gillar att fosa hastar for det gar fortare och ar roligare - MEN han foser kossor anda. Yellow gillar inte hagroping, nar vi behandlar stutar - darfor slipper han det. Han ar daremot outstanding vid sorting, roundups och rodeos. Jace gillar inte folk - men en battre ute pa faltet kossehast far man leta efter. Joe gillar inte arenan, darfor slipper han det - daremot gillar han att knuffa kossor i alla mojliga o omojliga hastigheter och miljoer, sa da far han gora det.. och sa vidare for alla 9 hastarna.

Vi har inte lobotomerade kadaverdisciplinhastar. Vissa saker kraver vi - for sakerhetens skull, men for det mesta ar de helt fria att beratta for oss exakt vad de tycker och tanker om saker och ting.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag blir oerhört trött när man försöker att likna all annan utrustning med att binda ihop benen- med kedja för säkerhets skull.

Nåja. De flesta här i S. är nog fullkomligt eniga med att man har hagar till hästar.

I UK är det oxå förbjudet.

Karln står o ser på. :mad: Den synen på hästen har man tydligen. Samma när man binder fast den. Den ska lära sig den hårda vägen. Tala för Guds skull inte med den. Quick fix med allt.
Undrar om de filmar när det inte går fullt lika bra- shit happens

Här har vi en förlängning av hobbling.

Jag mår illa. det ska vara för att få hästen att "slappna av" samt vinna dens förtroende. snick snack. Inlärd hjälplöshet!!http://www.youtube.com/watch?v=O1k5w7BdCXc&feature=player_detailpage
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag blir oerhört trött när man försöker att likna all annan utrustning med att binda ihop benen- med kedja för säkerhets skull.

Nåja. De flesta här i S. är nog fullkomligt eniga med att man har hagar till hästar.

I UK är det oxå förbjudet.

Ja men precis!

En människa kan dömas till straff med vistelse i hemmet med fotboja. H*n kan då röra sig på ett begränsat område men inte dra iväg några längre sträckor. Precis detsamma som yttrats i denna tråd som goda skäl till att ha fotboja på hästen, att den kan röra sig men på begränsad yta. Flyktdjuret. Med behov av sina ben.

Om man måste öva inför hobbles bara för att hästen inte ska få frispel bara för att ett grimskaft, bensnören på täcket osv kan råka beröra benen, ja, då kan man undra vad man har för relation egentligen till sin häst. Är den rädd för människan?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag blir oerhört trött när man försöker att likna all annan utrustning med att binda ihop benen- med kedja för säkerhets skull.

Nåja. De flesta här i S. är nog fullkomligt eniga med att man har hagar till hästar.

I UK är det oxå förbjudet.

Karln står o ser på. :mad: Den synen på hästen har man tydligen. Samma när man binder fast den. Den ska lära sig den hårda vägen. Tala för Guds skull inte med den. Quick fix med allt.
Undrar om de filmar när det inte går fullt lika bra- shit happens

Här har vi en förlängning av hobbling.

Jag mår illa. det ska vara för att få hästen att "slappna av" samt vinna dens förtroende. snick snack. Inlärd hjälplöshet!!http://www.youtube.com/watch?v=O1k5w7BdCXc&feature=player_detailpage



Och då var vi tillbaka till där vi kapade tråden.

Jag tycker att snacket om "inlärd hjälplöshet" är snicksnack. Det finns hästar som blivit svårt misshandlade som stänger av. Men det du och Miloni snackar om, som skrevs om i artikeln (där diskussionen startade), skulle jag vilja påstå inte ens existerar.
Tycker dock att "övningen" i filmen inte ser speciellt trevlig ut, men att det skulle handla om hjälplöshet, håller jag inte med om alls.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ja men precis!

En människa kan dömas till straff med vistelse i hemmet med fotboja. H*n kan då röra sig på ett begränsat område men inte dra iväg några längre sträckor. Precis detsamma som yttrats i denna tråd som goda skäl till att ha fotboja på hästen, att den kan röra sig men på begränsad yta. Flyktdjuret. Med behov av sina ben.

Om man måste öva inför hobbles bara för att hästen inte ska få frispel bara för att ett grimskaft, bensnören på täcket osv kan råka beröra benen, ja, då kan man undra vad man har för relation egentligen till sin häst. Är den rädd för människan?


Trots era upprepade argument, ser jag fortfarande inte skillnaden mellan att binda upp, eller hobbla, förutom att hästen är friare när den är hobblad (vilket Bewildered kommenterar ovan).

Att "utsätta" hästen för olika "hemskheter" som presenningar, paraplyn, soptunnor, rep runt benen, vågor i vattenbrynet (måste jag räkna upp alla vardagsgrejer jag gör med min häst?), istället för att rida runt och undvika dem, handlar inte om att förutsätta att det kommer att uppstå paniksituationer, utan det handlar om att skapa en trygg häst och en härlig relation mellan häst och människa. Men det här handlar ju mycket om att ha tiden att lära sig och att lära hästen, och det är ju inte alla som har tid att hänga med sina hästar halva dagarna. Jag är priviligerad där.
Om man inte har så mycket tid, är det klart att det är lättare att sätta den i kedjor när man gör i ordning den och att undvika vägen där de nyss släppt korna för sommaren.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

H*n kan då röra sig på ett begränsat område men inte dra iväg några längre sträckor. Precis detsamma som yttrats i denna tråd som goda skäl till att ha fotboja på hästen, att den kan röra sig men på begränsad yta. Flyktdjuret. Med behov av sina ben.

Box, transport, uppbindning, spilta, fallor, rasthagar, ridhus. Allt ovan faller under kategorin "begransad yta", flyktdjuret som behover fa springa av sig... som vandrar, i sma sockerbitshagar mumsandes ho fran en hohack. Ska vi da borja prata om att VERKLIGEN inskranka hastens ytan - transportering, lamna den uppbunden I transporten. Golv som ror sig, hogljutt, stinkande avgaser, om nagot gar fel enorm skaderisk i de sma finkorna som anvands i sverige. x antal hundra kg pa "pyyyytteliten bostadsyta".

Om man måste öva inför hobbles bara för att hästen inte ska få frispel bara för att ett grimskaft, bensnören på täcket osv kan råka beröra benen, ja, då kan man undra vad man har för relation egentligen till sin häst. Är den rädd för människan?

Har du nagonsin tackat en vuxen hast som aldrig varit tackad forr? Det kan bli ratt spannande om amn inte har en vettig teknik for det. o0

OM man maste OVA uppbindning for att hasten inte gillar det, ar det fel da med? Vad har man for relation med sin hast da? Varfor har man inte lart den ground tying utan maste ga pa detta stenalders satt att binda upp den och Trana for det? Din hast ar nog radd for manniskor om du inte kan ground tie...

oki, dagens laga humor ar nu uppanvand! :banana: Aterkommer senare med mera hjarna och mindre daliga skamt :)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ja släpp hästarna fria...

Den sitter fortfarande ej fast i fotboja.

Hästarna ska under färd inte ha för stor rörelsefrihet då om de händer minsta lilla- att du t, ex måste bromsa. Du får det som att låta att hästarna bor i en trailer. Ja kanske gör de det där borta. jag har ingen aning:confused:

rörelseenergin blir stor när 600- 8oo kg hamnar i rörelse med kraft.

här bryr man sig om både hästens o andra medtrafikanters säkerhet o har som lag att alla andra än föl ska sitta fast o vara "säkrade"

här i S. vet man hur tung en hund eller rent utav bara en matkasse i baksätet blir vid en incident.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ja men PRECIS Axel...

nej de flesta har har inte finkor, vi har gooseneck trailers. Visst blir rorelseenergin stor, det ar darfor det ar sa bra for hasten att den har Rorelsefriheten att Sta som den vill (vara vill garna aka baklanges alt. pa snedden) rorelsefrihet nog att parera upp sig sjalv, rora sig och kika ut genom fonstrena.

Du lyckas verkligen missa min poang helt, ar den sa svarforstadd?

Poangen ar:
att "begransad YTA" ar en forbaskat felaktig term nar man argumenterar mot hobbles. Hobbles har inget med "yta" att gora, utan med rorelse.

Forresten, sluta glomma bort att jag vet ratt bra hur svenska hastar i majoritet har det. :P

Sen, aprapa allt och inget, vem har pastatt att de som da och da hobblar sin hast inte har hagar for den? Tror du de star med hobbles 24/7? o0 Ar det verkligen det du tror eller var det bara en konstig formulering?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men du verkar inte förstå vad som händer när hästens balans ruckas på:confused:

de flesta har trailers där hästen kan ställa sig bredbent bak o oxå ha stöd från väggar om de vill. Därav att man har mellanväggar med gummi/ plast.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag forstar precis, men du har uppenbarligen aldrig sett en hast som transporteras i en gooseneck. De -tar- stod av vaggarna. Med sidan. Inte en boge mot en liten pinne, inte arslet mot en liten pinne. Tror du verkligen en hast i en finka kan stalla sig lika bredbent eller parera upp lika bra som en hast i en gooseneck?

Lat mig saga sa har: vara hastar skiter inte det forsta de gor, de kranglar extremt sallan och om de gor det sa ar det tva minuters "mja". Ytterst sallan ar det nagra stress tecken hos vara hastar nar det kommer till lastning.

I finkor gar hastar over bommar, trillar och fastnar, faller -ur- transporten. Trampa sig sjalva, trasslar in sig. Ar det verkligen forsvarbart att anvanda finkor nar det finns vettiga goosenecks? Det finns -inget- min hast kan fastna i, inget han kan trassla in sig i, Skulle han trilla av nagon anledning kommer han kunna ta sig upp latt sjalv. Skulle vi hamna i diket och trailer mot formodan skulle hamna pa sidan sa ar den stor nog for honom att stalla sig upp och GA ut.

Fysikens lagar ar "det du forlorar i langd vinner du i styrka" det galler absolut "los last", sjalvklart, MEN min hast kommer isf klonka sin sida mot en plan yta - inte sin bog mot en liten "pinne".
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Trots era upprepade argument, ser jag fortfarande inte skillnaden mellan att binda upp, eller hobbla, förutom att hästen är friare när den är hobblad (vilket Bewildered kommenterar ovan).

Att "utsätta" hästen för olika "hemskheter" som presenningar, paraplyn, soptunnor, rep runt benen, vågor i vattenbrynet (måste jag räkna upp alla vardagsgrejer jag gör med min häst?), istället för att rida runt och undvika dem, handlar inte om att förutsätta att det kommer att uppstå paniksituationer, utan det handlar om att skapa en trygg häst och en härlig relation mellan häst och människa. Men det här handlar ju mycket om att ha tiden att lära sig och att lära hästen, och det är ju inte alla som har tid att hänga med sina hästar halva dagarna. Jag är priviligerad där.
Om man inte har så mycket tid, är det klart att det är lättare att sätta den i kedjor när man gör i ordning den och att undvika vägen där de nyss släppt korna för sommaren.

Jag förstår faktiskt inte hur du kan tycka att hästen är "fri" när den har fotbojor. Tror du att man sätter fotbojor på brottslingar för att de ska vara fria?

Man behöver inte undvika vissa situationer, vägar osv osv bara för att man inte tränar med allehanda medel såsom presenningar osv som du skriver ovan. Jag talar faktiskt av egen erfarenhet då jag har en häst med extremt mycket nerver och energi. Hon har aldrig någonsin skyddats av oss utan tvärtom uppmuntrats att ta för sig. Hon är tömkörd efter väg, hon har alltid uppmuntrats att gå först. Vi rider var som helst och tränar i stort sett alltid utomhus. Allt detta går alldeles utmärkt trots hennes nerver och trots att hon inte tränats på ovan citerade sätt. Hon har bara utsatts för livet helt enkelt och blivit en modig häst. Hon är förvisso vår egen uppfödning och vi har en mycket god relation.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

"friARE" betyder inte "fri" det betyder "mindre hammad"

eftersom vi tydligen gillar jamforelsen med fotbojjor pa folk - ar inte individen med fotboja som kan knalla runt hemma, pula i sin tradgard och laga sin egen mat betydligt friARE an filuren som bor i en fangelsecell som bara far vara i "rastgarden" nan timme om dagen?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Varför tar du upp frimärkshagar och hästar som lämnas uppbundna åt sitt öde när vi pratar om hobbles och kränkning av hästen genom att binda ihop benen på den? Anser du att hobbles helt enkelt är jämförbart med frimärkshagar? Eller kanske bör man istället kunna diskutera etiken/brist på etik att sätta fotbojor på ett djur som är beroende av sina ben i högsta grad - utan att lägga fokus på annat.

Vad menar du med "ground tie", är det någon amerikansk specialitet? Om du menar ordet "uppbindning" (?) så skulle jag undra varför man inte lärt hästen något så grundläggande redan som mycket ung. Jag tycker att uppbindning, kratsa hovar, ledas, borstas är det allra mest grundläggande och inga konstigheter alls. Om inte denna grundhantering fungerar så har hästen problem med människan.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Är inte hästen som får gå i en hage, om än provisorisk sådan, betydligt friare än en häst med fotbojor?

Jag tror inte att det jag säger alls går fram. Jag anser det oetiskt i högsta grad att förhindra hästen att använda sina ben så mycket som behövs. Jag tycker det är oetiskt att sätta fotbojor på ett djur som är så beroende av sina ben. Uppenbarligen tycker också lagstiftare i Sverige det eftersom det inte är tillåtet här annat än i extrema undantagsfall. Och till dessa undantag räknas inget enda argument för som uppkommit i denna tråd.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

du forstar inte alls, eller hur? o0

jag argumenterar inte -for- hobbles -mot- uppbindning.

Jag argumenterar for ett vidare perspektiv an det "ni" har.

Saker -du- anser normala skulle inte flera av mina hastar acceptera. Vi ar alla overrens om att hastar behover rora sig - vem har pastatt nagot annat? Jag har sagt att i jamforelsen med -mina- uppbundna hastar sa tror jag -ED- som var hobblad hade det betydligt trivsammare.

De som Anvander hobbles, igen ska jag poangtera att jag talar om de som ar ARBETANDE ryttare, har inte mojlighet eller tid att slapa med sig en "provisorisk hage" som tar tid att bygga, Var ska de ha stolpen? hangande i sadeln?

Ground tie ar att lara en hast sta stilla med grimskaftet hangande pa marken. Kan du inte ens sadana elementara termer? Det ar en term och en traningsmoment som funnits i sverige under manga manga ar.

Att det ar olagligt i sverige hindrar inte att man diskuterar det. och det heter "inte ett enda". Sen, mer exakt vad ar "som behovs"? Den kan ga, om an med kortare steg. Vad ar Behovlig steglangd?

Varfor jag tar upp frimarkshagar och hastar som binds upp i spilta? for att det ar LAGLIGT i sverige. Det ar LAGLIGT att lamna din hast uppbunden, timme ut och timme in utan uppsikt. Det ar LAGLIGT att ha en hast pa sa pass liten yta att den eg. inte kan fylla sitt naturliga behov av att GA och beta.

Ja hobbles ar olagligt, och GUD vad BRA att folk ar intresserade av hastens valfard - men som ni sa garna papekar sa ar hobbles forbjudet, utom i vissa undantagsfall, daremot ser jag inte ER bekymra ER sa pass mycket over det som ar LAGLIGT men som i ganska hog grad faktiskt borde anses krankande och onaturligt i Sverige.

Varfor?
For att det ar er vardag och ni ser det inte pa samma satt som nagon fran ett annat land gor dar det -inte- tillhor vardagen. ;)

Forstar du nu eller behover jag uttrycka mig tydligare? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 658
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 700
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 459
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
915
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp