Äta billigt.

Ah, så skinnet ska bort så småningom :D jag var lite nervös för vad jag skulle gilla att få in en annan, död individs smaklökar i min mun :p
Mer utförligt, så kokar (sjuder) jag den med lagerblad och kryddpeppar i ett antal timmar så att skinnet släpper.

Skalar bort skinnet och släpper ner den i kokvattnet igen. Förvarar den alltså i kokvattnet. Äter den kall med tillbehör eller på smörgås.
Helt fantastiskt kött!
 
Mer utförligt, så kokar (sjuder) jag den med lagerblad och kryddpeppar i ett antal timmar så att skinnet släpper.

Skalar bort skinnet och släpper ner den i kokvattnet igen. Förvarar den alltså i kokvattnet. Äter den kall med tillbehör eller på smörgås.
Helt fantastiskt kött!
Det låter ju ganska spännande. Just den kryddningen har jag fått lite mycket av så att säga men man måste ju kunna krydda den som vilket kött av samma art som helst antar jag.
 
g8wEYvZ.jpg

Ni som är glutenallergiska, hur kommer ni billigt undan med brödbaket?
SP8WIUO.jpg


4WaCia7.jpg


75C87Ck.jpg
 
Det är intressant att läsa vad olika folk tycker är billig mat.
Tex reklamen laga billigt fyra port för 80:-, för mig är det verkligen inte billigt, likaså matkassar, det är lyx och dyrt mot så vi handlar till vardags....
Tycker inte alls att vi äter snålt på något sätt, men ändå ligger våra matportioner oftast en bit under 10 kr styck.
Mest handlar det om att köpa på rea, frysa in när det är billigt, laga efter det man har hemma eller det som man fyndade i butiken. Vara prismedveten, en tomat kan ju kosta allt mellan 19kr/kg och 80kr/kg
Vanligt bröd mellan 15kr/kg och 50kr/kg potatis 2kr/kg eller 25kr/kg
Det kan ju kosta 150kr för en full bra matkasse eller hur mycket som helst för "samma" produkt i lyxigare format.
 
Det är intressant att läsa vad olika folk tycker är billig mat.
Tex reklamen laga billigt fyra port för 80:-, för mig är det verkligen inte billigt, likaså matkassar, det är lyx och dyrt mot så vi handlar till vardags....
Tycker inte alls att vi äter snålt på något sätt, men ändå ligger våra matportioner oftast en bit under 10 kr styck.
Mest handlar det om att köpa på rea, frysa in när det är billigt, laga efter det man har hemma eller det som man fyndade i butiken. Vara prismedveten, en tomat kan ju kosta allt mellan 19kr/kg och 80kr/kg
Vanligt bröd mellan 15kr/kg och 50kr/kg potatis 2kr/kg eller 25kr/kg
Det kan ju kosta 150kr för en full bra matkasse eller hur mycket som helst för "samma" produkt i lyxigare format.
ja min uppfattning är också att matkassarna innehåller massa småkraffs dvs sånt som egentligen inte behöver.
 
Det är intressant att läsa vad olika folk tycker är billig mat.
Tex reklamen laga billigt fyra port för 80:-, för mig är det verkligen inte billigt, likaså matkassar, det är lyx och dyrt mot så vi handlar till vardags....
Tycker inte alls att vi äter snålt på något sätt, men ändå ligger våra matportioner oftast en bit under 10 kr styck.
Mest handlar det om att köpa på rea, frysa in när det är billigt, laga efter det man har hemma eller det som man fyndade i butiken. Vara prismedveten, en tomat kan ju kosta allt mellan 19kr/kg och 80kr/kg
Vanligt bröd mellan 15kr/kg och 50kr/kg potatis 2kr/kg eller 25kr/kg
Det kan ju kosta 150kr för en full bra matkasse eller hur mycket som helst för "samma" produkt i lyxigare format.

Jag håller med om matkassar men de köper man väl inte för att man vill äta så billigt som möjligt? Snarare för att man slipper ha fantasi till ny mat, leta recept och åka och handla :)

Jag håller absolut med om att man kan komma mycket lägre i kostnader om man gör som du beskriver. Men det går ju inte att komma ifrån att det kräver mer i tid och arbete :)
 
Fast när jag läste igenom tråden så var det en eller flera som faktiskt tipsade TS om matkasse. TS frågade specifikt om hur man kommer undan med att äta billigt. Därav min komentar om matkassar.
 
Just nu av olika anledningar har vi en ganska ansträngd ekonomi. Vi klarar oss men det är precis. Så nu är planen att dra ned på våra matkostnader, ordentligt.
Den billigaste maten att äta är den man redan har. Mitt förslag förutom alla de tips ni redan fått i tråden är att äta det ni redan har i skafferi och frys. Man har mycket mer mat än vad man tror att man har.
 
Den billigaste maten att äta är den man redan har. Mitt förslag förutom alla de tips ni redan fått i tråden är att äta det ni redan har i skafferi och frys. Man har mycket mer mat än vad man tror att man har.
Håller med. Ibland är det bra att bli lite kreativ och se vad man kan laga till av vad som redan finns :up: !
 
Håller med. Ibland är det bra att bli lite kreativ och se vad man kan laga till av vad som redan finns :up: !
Japp.
Att lära sig "uppfinna maträtter" är väldigt kostnadseffektivt.

Det har ju varit TV-program där en kock kommit hem till en kändis och lagat mat av det som fanns i skåp och kyl. Det har blivit riktigt bra mat.

Själv har jag en frysbox, ett frysskåp en kyl och ett kafferi fulla med mat.
Borde egentligen inte behöva köpa mer än bara mjölk, ost och kryddor...
 
Jag är lat, men känner mig snål. Det går hemskt mkt bröd här. Är det verkligen värt att baka eget? Blir det billigare? Jag bakar aldrig dvs det finns nog inget hemma att baka av. Jag brukar också misslyckas med det mesta så det måste typ vara ungefär lika enkelt som att köpa en jäkla limpa... :angel:
Så..hm. Hur mycket billigare är det att baka bröd själv?
 
Så..hm. Hur mycket billigare är det att baka bröd själv?
EXTREMT mycket billigare.

Till mitt matbröd bakat på en liter vatten åtgår det 26 dl mjöl (har ett 13 dl mått jag fyller två gånger) , ett paket jäst, lite salt och olja och lite frön efter smak.

Kolla vad ett paket mjöl kostar.....

Eftersom jag bakar lite då och då går bakandet på rutin. Mesta tiden är ju jäsning och gräddning så den aktiva baktiden är väldigt kort. Och jag använder hushållsassistent.
 
EXTREMT mycket billigare.

Till mitt matbröd bakat på en liter vatten åtgår det 26 dl mjöl (har ett 13 dl mått jag fyller två gånger) , ett paket jäst, lite salt och olja och lite frön efter smak.

Kolla vad ett paket mjöl kostar.....

Eftersom jag bakar lite då och då går bakandet på rutin. Mesta tiden är ju jäsning och gräddning så den aktiva baktiden är väldigt kort. Och jag använder hushållsassistent.

Billigare, väldigt gott, och för egen del så känns det så himla fint att ta upp egenbakat bröd ute frysen eller som igår ställa sig på kvällen och baka när jag såg att brödlådan i frysen började se lite tom ut :) !

41751A14-8B85-4D45-A930-4CC04B4DCBD8.jpeg


Har också hushållsassistent, sen jag fick den har jag inte misslyckats med ett enda bröd :)!
 
EXTREMT mycket billigare.

Till mitt matbröd bakat på en liter vatten åtgår det 26 dl mjöl (har ett 13 dl mått jag fyller två gånger) , ett paket jäst, lite salt och olja och lite frön efter smak.

Kolla vad ett paket mjöl kostar.....

Eftersom jag bakar lite då och då går bakandet på rutin. Mesta tiden är ju jäsning och gräddning så den aktiva baktiden är väldigt kort. Och jag använder hushållsassistent.
Ähum. :o Till en liter degvätska använder jag två paket jäst. Inte ett.

Skyller på att jag just nu väntar på att frallorna till kulturverkstaden ska jäsa klart och de bakar jag på ett paket och 5 d vatten.
 
Jag är lat, men känner mig snål. Det går hemskt mkt bröd här. Är det verkligen värt att baka eget? Blir det billigare? Jag bakar aldrig dvs det finns nog inget hemma att baka av. Jag brukar också misslyckas med det mesta så det måste typ vara ungefär lika enkelt som att köpa en jäkla limpa... :angel:
Så..hm. Hur mycket billigare är det att baka bröd själv?
Extremt mycket billigare. Det som kostar är möjliga brödformar.
Vi brukar baka ett bröd som bara rörs ihop, knådas över huvud taget inte. Sen får det jäsa ett dygn i bunke under plast innan det kastas in i en föruppvärmd ugnsgryta i 25+15 min.
Grytan kostar ju mycket pengar, men brödet av mjöl, salt och jäst är löjligt billigt och smakar som ett dyrt, luftigt surdegsbröd med härlig seghet.

Recept på dygnsvilat bröd
1 & 1/2 sats, går att ta bort 1/3 av allt för ett mindre bröd, baka då istället 15+15 min.
Du behöver: Glaserad ugnsform/gryta med lock på ca 4 L. Bunke på ca 4 L. Plastfolie.

600 g mjöl (valfritt, från 100 % vete till mix med rågmjöl + rågsikt + fruktbitar funkar)
12 g salt
1/2 paket torrjäst
4 dl ljummet (27 grader) vatten

Möjligen 1 msk äppelcidervinäger för lite mindre sötma.

Mät upp mjöl + salt på våg i vald bunke, rör om så saltet inte dödar jästen och häll i jäst. Häll över vattnet och rör om så all mjöl är blöt och i degen men börjar inte knåda.
Täck över med plast eller liknande så fukten inte smiter.

Ställ rumstempererat i 24 h, någon timme hit eller dit är inte så noga.

Ställ in form/gryta med locket glipandes i ugn och vrid till 250 grader.
När ugnen är varm, tjälp ur degen på mjölad bänk och bara precis vält runt degen så hela är täckt i nytt mjöl.
Plocka ut grytan och släng degen i den heta grytan och på med grytlocket innan den snabbt ställs i i ugnen 25 min.

Efter 25 min, ta av grytlocket och grädda 15 min till.

Tjälp sedan ut brödet ur grytan och låt svalna.
Klart!


Vi brukar baka två bröd efter varann på helgen, då räcker det en vecka till 2 & 1/2 pers. :D
 

Liknande trådar

Mat Ska snart upp till Stockholm för en jobbgrej och ska bo på hotell Birger Jarl. Är helt lost inom restaurangvärlden i Stockholm så nu...
Svar
10
· Visningar
947
Senast: Mineur
·
Mat Hemma hos mig slängs det mer än vad som skulle behövas vilket är enormt störande. Vi har blivit bättre. Jag är av den devisen att mat...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 573
Senast: _Taggis_
·
Mat Jag är inne på att spara in rejält på min matbudget, varit mycket småhandlande, hämtmat och uteätande. Men nu när jag ska spara ihop...
2
Svar
29
· Visningar
5 278
Senast: Elektronen
·
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
14 360

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp