Bukefalos 28 år!

Äta billigt.

Just nu av olika anledningar har vi en ganska ansträngd ekonomi. Vi klarar oss men det är precis. Så nu är planen att dra ned på våra matkostnader, ordentligt.

Så vad har ni för tips på billig och bra mat? Jag och 2 åringen äter det mesta, jag har celiaki (gluten) och diabetes. Sambon däremot är världens petigaste människa. Så där skyndar vi långsamt, men han äter bättre och bättre.

Jag tycker om att laga bra mat från grunden. Gör hellre egna köttbullar och fryser in än köper. Jag som gluten äter knappt pasta eller bröd alls. Om jag inte bakar brödet själv.

Jag har hittat bloggen undertian. Men behöver fler tips och jag tror sambon begär skilsmässa om jag skulle kräva att han åt vegetariskt mer än 2 gånger/vecka.
Dottern och jag äter gärna fisk.

Vad äter ni för bra, billig och god mat?
Beroende på var ni bor och hur stora i maten ni är hade jag funderat på matkasse faktiskt. Alla gånger jag haft matkasse har det varit fler portioner än utlovat, ffa för de för färre personer. Jag har tex matkasse nu för en person när min pojkvän inte är hemma, det blir lätt 4 portioner av det.. För 345 kronor. Men svårt med en kinkig person i hushållet kanske.
 
Tycker att det är rätt årstid att spara pengar på mat :) . Rotfrukter! Vilka goda soppor man kan göra. Jag gjorde en hitte-på-soppa (nästan alla mina soppor är sådana ;) ) häromdagen på bacon, potatis, morötter, palsternacka och buljong. Kokte allt tills det blev mjukt och mixade sedan soppan tills den blev nästan slät. HUR gott som helst :) !

Jag hade några äpplen i kylen så jag gjorde en snabb och enkel smulpaj som efterrätt.
 
Just nu av olika anledningar har vi en ganska ansträngd ekonomi. Vi klarar oss men det är precis. Så nu är planen att dra ned på våra matkostnader, ordentligt.

Så vad har ni för tips på billig och bra mat? Jag och 2 åringen äter det mesta, jag har celiaki (gluten) och diabetes. Sambon däremot är världens petigaste människa. Så där skyndar vi långsamt, men han äter bättre och bättre.

Jag tycker om att laga bra mat från grunden. Gör hellre egna köttbullar och fryser in än köper. Jag som gluten äter knappt pasta eller bröd alls. Om jag inte bakar brödet själv.

Jag har hittat bloggen undertian. Men behöver fler tips och jag tror sambon begär skilsmässa om jag skulle kräva att han åt vegetariskt mer än 2 gånger/vecka.
Dottern och jag äter gärna fisk.

Vad äter ni för bra, billig och god mat?
Vegetariskt är ju bästa sättet att äta billigt?

Bönor, linser, rotfrukter och kål är mitt bästa billigtips annars. Kostar väldigt lite och mättar bra. Köp bönor och linser torkade och blötlägg och koka själv. Måste det vara kött så ät inte helt kött, utan gör mat där köttet är strimlat, då äter man mycket mindre av det dyra köttet.

T ex rårakor med bacon, chili con carne, lins- och potatissoppa, kålsoppa, kålpudding, ugnsbakad vitkål, soppa på vita bönor, bönbiffar, ärtsoppa...
 
https://undertian.com/portfolio/fruktig-kokosmjolksgryta/

Jag gjorde denna idag. Den blev en riktig favorit (hos mig i vart fall). Lite flygande Jakob över det hela.

Men sambons kommentar var "smakerna finns där, men när man biter i en kikärta..."

Han är med med vegetariskt, men han får allt lära sig! Speciellt nu då han har typ 8 matlådor att ha med till jobbet med :angel:

Kommer bli mer linser, bönor och kikärtor inframtiden!
 
Beroende på var ni bor och hur stora i maten ni är hade jag funderat på matkasse faktiskt. Alla gånger jag haft matkasse har det varit fler portioner än utlovat, ffa för de för färre personer. Jag har tex matkasse nu för en person när min pojkvän inte är hemma, det blir lätt 4 portioner av det.. För 345 kronor. Men svårt med en kinkig person i hushållet kanske.

Vi hade Linas matkasse en period förra året. Då jag är gluten är alternativen inte så många. Men det fanns en del roliga recept i dom.
Dock är Linas den enda kassen som kan levereras hit och icas är den enda som kan hömtas, men då är det 4 mil åt fel håll, i en ort där vi aldrig är.
 
Just nu av olika anledningar har vi en ganska ansträngd ekonomi. Vi klarar oss men det är precis. Så nu är planen att dra ned på våra matkostnader, ordentligt.

Så vad har ni för tips på billig och bra mat? Jag och 2 åringen äter det mesta, jag har celiaki (gluten) och diabetes. Sambon däremot är världens petigaste människa. Så där skyndar vi långsamt, men han äter bättre och bättre.

Jag tycker om att laga bra mat från grunden. Gör hellre egna köttbullar och fryser in än köper. Jag som gluten äter knappt pasta eller bröd alls. Om jag inte bakar brödet själv.

Jag har hittat bloggen undertian. Men behöver fler tips och jag tror sambon begär skilsmässa om jag skulle kräva att han åt vegetariskt mer än 2 gånger/vecka.
Dottern och jag äter gärna fisk.

Vad äter ni för bra, billig och god mat?


Vi äter svensk husmanskost som lagas från grunden. Potatis till maten och någon gång ca 1-2 ggr i månade äter vi ris till maten. Äter vi pizza tillagas den hemma. Även pizza degen till botten.
Långkok som grytor mm då gör vi större mäng mat. Antingen äyer vi den flera dagar eller fryser in matlådor.
 
Om ni inte redan äter "udda" köttdelar, så testa och kolla om ni gillar det. I butikerna jag handlar i har de nästan varje dag -50% på styckningsdelar som många ratar med kort datum och då är det halvgratis. T.ex. tycker vi att tacos blir mycket godare med oxtunga än med köttfärs och senast i går köpte jag en tunga för 30 kr kilot.
 
https://undertian.com/portfolio/fruktig-kokosmjolksgryta/

Jag gjorde denna idag. Den blev en riktig favorit (hos mig i vart fall). Lite flygande Jakob över det hela.

Men sambons kommentar var "smakerna finns där, men när man biter i en kikärta..."

Han är med med vegetariskt, men han får allt lära sig! Speciellt nu då han har typ 8 matlådor att ha med till jobbet med :angel:

Kommer bli mer linser, bönor och kikärtor inframtiden!
Min make skulle nog inte uttrycka sig så men jag vet att kikärtor och bönor inte är hans favorit. Men dealen är ungefär så att jag bestämmer vilken mat jag lagar, han bestämmer vad han har i maten han lagar. Ibland lagar jag mat jag vet att han ogillar för att jag är sugen och han äter på sin höjd tills han är ohungrig. Duger det inte får han ordna något eget. Det innebär hos oss att vi inte ens äter kött varje vecka och därmed hyfsat mycket bönor och linser.

Wok är enkel mat och går ju att fylla med "allt". Om man inte har något bra protein man vill ha i kan man ju servera en sallad med bönor eller liknande på sidan med någon god vinägrett eller annan dressing. Vinägretter och liknande livar ju upp de flesta sallader tycker jag. Jag fick i matkassen med recept på en salladsdressing häromdagen. Olja, kapris, lite senap och ganska mycket citron (skal och saft). Den var helt oslagbar!
 
Om ni inte redan äter "udda" köttdelar, så testa och kolla om ni gillar det. I butikerna jag handlar i har de nästan varje dag -50% på styckningsdelar som många ratar med kort datum och då är det halvgratis. T.ex. tycker vi att tacos blir mycket godare med oxtunga än med köttfärs och senast i går köpte jag en tunga för 30 kr kilot.

Hualigen att äta tunga, hellre svälter man ju. :crazy:
 
Utöver soppor så är även pajer toppen. Gör offta det här hemma och det mesta som finns i kyl och frys går att ha i.
Perfekt "kylskåprensarmat".
Köper mycket av de varor som affären har kampanj på under veckan. Fryser in överskottet.

En annan billig rätt är spagetti Carbonara.
"Pastafräs" är en annan. Då tar jag också rester ur kylen tex grönsaker, korv och liknande och fräser upp det i stekpannan nen nån pastasort, vitlök och pesto.

Har man bara ägg och pesto hemma så kommer man långt på rester :)
 
Hualigen att äta tunga, hellre svälter man ju. :crazy:

Jag förstår att man hellre svälter än äter tunga om man är vegetarian. För allätare är det till konsistens och smak som vilket långkokskött som helst. Idén till mina tungtacos har jag fått av en vän som är kock, enligt honom är det rätt vanligt att restauranger använder tunga i pulled beef tacos och -burgare. Restaurangerna skyltar väl inte med att det är just tunga, men om man frågar vilken del de använt sig av så är det såklart ingen hemlighet.
 
Jag förstår att man hellre svälter än äter tunga om man är vegetarian. För allätare är det till konsistens och smak som vilket långkokskött som helst. Idén till mina tungtacos har jag fått av en vän som är kock, enligt honom är det rätt vanligt att restauranger använder tunga i pulled beef tacos och -burgare. Restaurangerna skyltar väl inte med att det är just tunga, men om man frågar vilken del de använt sig av så är det såklart ingen hemlighet.

Från personer som är långt ifrån livsmedelsproduktionen (och alltid har varit) hör jag många sådana konstiga resonemang. Att visst kött är otänkbart, medan annat är vardagsmat/festmat. (Ofta kallar sig samma människor "miljövänner" och inte förstår vad som skulle hända med belastningen på miljön om endast 15% av djuret skulle användas och resten destrueras.)

Tunga är ett riktigt bra kött, och precis som du anger så är det vanligt bland restauranger både som mer allmänt "långkokskött" men även som väldigt tydligt annonserade lyxiga delikatessrätter.
 
Vi sitter en gång i veckan och gör matsedel, kollar in närmsta butikens extrapriser och försöker planera in efter det. På vägen till sambons jobb ligger Coop som har medlemstisdagar dvs 5% rabatt på ditt köp på en tisdag. En gång i månaden handlar han färs (nöt och bland) där som brukar räcka 1-2 månader för oss. De har butiksmald färs och den smakar så mycket bättre än maxis vakuumförpackade och tar han det på vägen från jobb slösar vi inte drivmedel för att åka någon annanstans. Vi har en lista på kylen där allt som tar slut skrivs upp. Det planeras sen in när vi behöver det och klaffar det med extrapris så handlar vi det den veckan.
Köttfärssås/lasagne drygar vi gärna ut med morötter och kidneybönor. Nu har vi mjölkallergi här hemma så en hel del mjölkprodukter köps inte hem, vill man göra riktig fattigmans kan man göra en redning på vatten och mjöl. Att baka mycket själv är bra (speciellt om du har celiaki, visst är glutenfritt bröd rätt dyrt?). Köper gärna storpack och delar upp och fryser in. Varje fredag har vi tacos, går att variera i det oändliga!
Jag gillar soppor, övriga familjen är inte lika förtjusta men linssoppa och broccolisoppa brukar gå hem.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 383
Senast: SiZo
·
Mat Ska snart upp till Stockholm för en jobbgrej och ska bo på hotell Birger Jarl. Är helt lost inom restaurangvärlden i Stockholm så nu...
Svar
10
· Visningar
963
Senast: Mineur
·
Mat Hemma hos mig slängs det mer än vad som skulle behövas vilket är enormt störande. Vi har blivit bättre. Jag är av den devisen att mat...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 693
Senast: _Taggis_
·
Mat Jag är inne på att spara in rejält på min matbudget, varit mycket småhandlande, hämtmat och uteätande. Men nu när jag ska spara ihop...
2
Svar
29
· Visningar
5 309
Senast: Elektronen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp