Bukefalos 28 år!

Äta billigt.

Just nu av olika anledningar har vi en ganska ansträngd ekonomi. Vi klarar oss men det är precis. Så nu är planen att dra ned på våra matkostnader, ordentligt.

Så vad har ni för tips på billig och bra mat? Jag och 2 åringen äter det mesta, jag har celiaki (gluten) och diabetes. Sambon däremot är världens petigaste människa. Så där skyndar vi långsamt, men han äter bättre och bättre.

Jag tycker om att laga bra mat från grunden. Gör hellre egna köttbullar och fryser in än köper. Jag som gluten äter knappt pasta eller bröd alls. Om jag inte bakar brödet själv.

Jag har hittat bloggen undertian. Men behöver fler tips och jag tror sambon begär skilsmässa om jag skulle kräva att han åt vegetariskt mer än 2 gånger/vecka.
Dottern och jag äter gärna fisk.

Vad äter ni för bra, billig och god mat?

Några tips är att köra mycket på konserver och fryst, det brukar bli mycket billigare än färskt. Frysgrönsaker, fisk från frysdisken, frysta kycklingklubbor eller fryst hel kyckling är billigt. Typ korvgryta med några få korvar och sen dryga ut med krossade tomater, bönor, morötter, vitkål, zucchini m.m. blir mycket mat för väldigt lite pengar. Ofta brukar proteinet (om det är animaliskt) bli det dyra i en måltid så kan man få det till ett lågt pris och dryga ut med grönsaker, rotfrukter och protein i form av t.ex. bönor och linser får man ner priset rejält.
 
https://undertian.com/portfolio/fruktig-kokosmjolksgryta/

Jag gjorde denna idag. Den blev en riktig favorit (hos mig i vart fall). Lite flygande Jakob över det hela.

Men sambons kommentar var "smakerna finns där, men när man biter i en kikärta..."

Han är med med vegetariskt, men han får allt lära sig! Speciellt nu då han har typ 8 matlådor att ha med till jobbet med :angel:

Kommer bli mer linser, bönor och kikärtor inframtiden!

Det där med (många) mäns skräck, snudd på fobi, för vegetarisk mat i allmänhet och bönor och linser i synnerhet är nog ganska mycket fördomar och okunskap och lite en vanesak. Jag berättade en gång för någon att jag tänkte göra och servera linssoppa till kvällsmat. Och möttes av samma entusiasm som om jag tänkt göra en soppa med cyanid som huvudingrediens. "Eh! Jamen... jag kan ta några mackor i stället".

Tills soppan var klar och smakades och konstaterades mot alla odds faktiskt fungera väldigt väl som människoföda. Det verkade slå omkull en föreställningsvärld att linssoppa skulle bestå av lika delar vatten och små osmakliga tingestar som flöt runt i vattnet, och innehålla cirka 0, 001 kalorier.
 
Från personer som är långt ifrån livsmedelsproduktionen (och alltid har varit) hör jag många sådana konstiga resonemang.

Så nedlåtande. Majoriteten i dag är långt från livsmedelsproduktionen. Och tunga är ingen vanlig styckdel, inte ens jag som hade en farfar som jobbade på slakteriet har vuxit upp med den. Den kanske ansågs ”påver” när annat kött blev tillgängligt prismässigt? Och att det isåfall är därför som den inte lika gärna halkar ner i kundkorgen som köttfärs och korv. Vi kanske tappade vanan att äta den. Precis som vi tappade vanan att äta grisfötter.

Men jag gissar att detta nu ska bli tråd nr 375 om hur mycket bättre folk på landet är ;):D
 
Det där med (många) mäns skräck, snudd på fobi, för vegetarisk mat i allmänhet och bönor och linser i synnerhet är nog ganska mycket fördomar och okunskap och lite en vanesak. Jag berättade en gång för någon att jag tänkte göra och servera linssoppa till kvällsmat. Och möttes av samma entusiasm som om jag tänkt göra en soppa med cyanid som huvudingrediens. "Eh! Jamen... jag kan ta några mackor i stället".

Tills soppan var klar och smakades och konstaterades mot alla odds faktiskt fungera väldigt väl som människoföda. Det verkade slå omkull en föreställningsvärld att linssoppa skulle bestå av lika delar vatten och små osmakliga tingestar som flöt runt i vattnet, och innehålla cirka 0, 001 kalorier.

Haha. Precis samma här.. men han får vänja sig. Har lovat att inte servera vegetariskt varje dag och ikväll är han lovad lasagne. Sedan att han har 8 matlådor med vegetarisk gryta att ha med till jobbet :angel:

Han får gärna laga maten (han är duktig på det) men jag är den som tycker att det är roligt. Och vi kan inte laga 2 rätter då 2 åringen är lärd att hon äter det vi äter = pappa måste äter det som serveras.

Han åt inte fisk innan vi träffades heller, men så länge den är stekt nu äter han det gärna. Så det känns bra. Han lär sig :D
 
Mitt tips är att laga grunden vegetarisk och sedan strössla över lite knaperstekt bacon, skinka eller annat rökt kött. Lurar alla köttätare ;). Soppor är bra mat när man är fattig. Rotsaksbaserade gratänger (med bacon eller sidfläsk eller vad ni nu gillar, rökt är grejen för då smakar lite mycket) så här års men det är ju snart vår så då blir det billigt med grönsaker. Ungspannkaka med fläsk och lingon, billig mat går att stuva i lite äpplen i med. Ägg är billigt med så omelett, pannkaka, paj.
 
Har du möjlighet så kan jag rekommendera dumpstring, vill du ha mycket grönsaker, rotfrukter mm. sådant så är LIDL ett säkert kort och deras tunnor är på dom flesta ställen inte inlåsta utan står nära lastkajen.

Mvh. "Tvättbjörnen" - som reducerat matkontot till en bråkdel och allt som oftast kan äta rena lyxmåltiderna i princip gratis. :)
 
https://undertian.com/portfolio/fruktig-kokosmjolksgryta/

Jag gjorde denna idag. Den blev en riktig favorit (hos mig i vart fall). Lite flygande Jakob över det hela.

Men sambons kommentar var "smakerna finns där, men när man biter i en kikärta..."

Han är med med vegetariskt, men han får allt lära sig! Speciellt nu då han har typ 8 matlådor att ha med till jobbet med :angel:

Kommer bli mer linser, bönor och kikärtor inframtiden!

Jag förstår honom :D Jag äter gärna vegetariskt och gillar de flesta bönor och linser men kikärtor är oätligt :p
 
Jag förstår honom :D Jag äter gärna vegetariskt och gillar de flesta bönor och linser men kikärtor är oätligt :p
Av någon anledning tycker min man det också, och han ÄLSKAR alla andra sorters bönor, linser, osv. Förstår inte riktigt vad det är med kikärter som är så annorlunda :confused:????
 
Jag förstår honom :D Jag äter gärna vegetariskt och gillar de flesta bönor och linser men kikärtor är oätligt :p
Av någon anledning tycker min man det också, och han ÄLSKAR alla andra sorters bönor, linser, osv. Förstår inte riktigt vad det är med kikärter som är så annorlunda :confused:????

Här äts helst inget som bär namnet ärta, böna, lins eller kål. Med undantag coleslaw och hericoverts.
Och då är det på riktigt namnet han reagerar på, egentligen inte smaken :p
 
Så nedlåtande. Majoriteten i dag är långt från livsmedelsproduktionen. Och tunga är ingen vanlig styckdel, inte ens jag som hade en farfar som jobbade på slakteriet har vuxit upp med den. Den kanske ansågs ”påver” när annat kött blev tillgängligt prismässigt? Och att det isåfall är därför som den inte lika gärna halkar ner i kundkorgen som köttfärs och korv. Vi kanske tappade vanan att äta den. Precis som vi tappade vanan att äta grisfötter.

Men jag gissar att detta nu ska bli tråd nr 375 om hur mycket bättre folk på landet är ;):D

Ja, det är tråkigt att människor saknar kunskap i ett så viktigt ämne. Men livsmedelsproduktion sker väl i väldigt hög utsträckning i stan, det är knappast enkom en angelägenhet för folk på landet.

Om skolan gjorde studiebesök på bondgårdar, slakterier, fabriker, restauranger och butiker kanske kunskapen kunde öka.

Med kunskap kommer även kunskap om att äta billigt, näringsrikt och gott - där hela djuret kan användas. Det är nyckeln till både billigt och klimatsmart.
 
Ja, det är tråkigt att människor saknar kunskap i ett så viktigt ämne. Men livsmedelsproduktion sker väl i väldigt hög utsträckning i stan, det är knappast enkom en angelägenhet för folk på landet.

Om skolan gjorde studiebesök på bondgårdar, slakterier, fabriker, restauranger och butiker kanske kunskapen kunde öka.

Med kunskap kommer även kunskap om att äta billigt, näringsrikt och gott - där hela djuret kan användas. Det är nyckeln till både billigt och klimatsmart.
Att livsmedelsproduktion sker inne i stan innebär väl inte mer insyn för gemene man?

Vad skolan gör för studiebesök har jag ingen aning om.
 
Så nedlåtande. Majoriteten i dag är långt från livsmedelsproduktionen. Och tunga är ingen vanlig styckdel, inte ens jag som hade en farfar som jobbade på slakteriet har vuxit upp med den. Den kanske ansågs ”påver” när annat kött blev tillgängligt prismässigt? Och att det isåfall är därför som den inte lika gärna halkar ner i kundkorgen som köttfärs och korv. Vi kanske tappade vanan att äta den. Precis som vi tappade vanan att äta grisfötter.

Men jag gissar att detta nu ska bli tråd nr 375 om hur mycket bättre folk på landet är ;):D
Snart kommer inlägget om fiskpinnar...
Stackars stadsbarn som inte vet vart de kommer ifrån...
 
varför är tunga så obehagligt att äta?
jag är inte så förtjust i kött så tycker väl att tunga borde vara som allt annat kött? varken mer eller mindre obehagligt...
Jag äter kött men tycker att tunga smakar obehagligt, likväl som nötkött och ”hamburgekött” (smörgåspålägg). Skulle inte vilja påstå att allt kött smakar lika dant, ungefär som att alla olika tomatsorter inte smakar lika dant :)
 
Jag äter kött men tycker att tunga smakar obehagligt, likväl som nötkött och ”hamburgekött” (smörgåspålägg). Skulle inte vilja påstå att allt kött smakar lika dant, ungefär som att alla olika tomatsorter inte smakar lika dant :)
ok. ja jag äter kött idag men tycker det är lite snuskigt..
speciellt tungt kött...
 
Jag gjorde 4 liter morotssoppa häromdagen. Med lök, buljong, en påse mjöl till frallor och 5 dl creme fraiche blev det 88 kronor.....

Om man tänker efter i affären, blir maten väldigt mycket billigare än om man bara går och plockar ner i korgen.
Din morotsoppa? Recept?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 375
Senast: SiZo
·
Mat Ska snart upp till Stockholm för en jobbgrej och ska bo på hotell Birger Jarl. Är helt lost inom restaurangvärlden i Stockholm så nu...
Svar
10
· Visningar
963
Senast: Mineur
·
Mat Hemma hos mig slängs det mer än vad som skulle behövas vilket är enormt störande. Vi har blivit bättre. Jag är av den devisen att mat...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 692
Senast: _Taggis_
·
Mat Jag är inne på att spara in rejält på min matbudget, varit mycket småhandlande, hämtmat och uteätande. Men nu när jag ska spara ihop...
2
Svar
29
· Visningar
5 307
Senast: Elektronen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp