Åka iväg på tävling själv?

Sv: Åka iväg på tävling själv?

Nu har jag inte fått punka än som tur är. Men kan man inte byta däck med hästen kvar i trailern? Så hade jag tänkt göra om det händer. Jag har garagedomkraft i bilen och ett lång järnrör som förlänger verktyget som man tar upp muttrarna med. Jag envisas med att själv byta däck vid vanliga däckbyten för att vara någorlunda tränad om jag får punka, samt att jag alltid fettar mina muttrar vid däckbyten så de inte ska trilskas för mycket vid bytena.
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Intressant tråd då jag själv kommer att få börja åka själv på tävling med min lilla tjej snart. Åkt själv till träning och kliniken förut utan större problem. Men då var det ju mer plats så man kom fram till sadelkammaren ifram på transporten, Henra contessa XL, och inte allt lika stressigt.
Har inte vågat binda henne i transporten, dragit långt grimskaft genom ringen har jag provat och det funkade okej men misstänker att jag då måste fälla upp rampen på tävling eftersom ingen plast finns på sidorna (här gillar de att parkera transporterna på varandra) och kan inte göra iordning i transporten eftersom det inte går att flytta mellanväggen med bakbommen kvar.

Men på både henne och gammelhästen (RIP) har jag kört med sadeln och skydden på och sen bara tränsat i transporten . Funkar utmärkt om man inte åker allt för långt.

Tror att jag ska göra en lista med nummer och namn att sätta på bilen/ transporten om något skulle hända. Man får ju en sån lapp att fylla i sitt eget nummer på när man parkerar men tänkte lite utförligare.
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Beundrar er som åker själva, jag själv har aldrig gjort det till en tävling själv. På träning har jag gjort men på tävling är det lite skillnad.

Usch jag är nog mycket beroende av att alltid ha med mig någon, oftast följer dom med frivilligt då dom gärna ser tävlingarna själv :) Samt att jag har någon som snällt tar min häst eller skrittar fram när det behövs :)
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

mycket imponerad av er som fixar att åka själv på tävling. Än så länge har jag bara åkt på träning själv en gång och annars haft med min 75-åriga pappa som "hjälp". Har fixat allt själv men bara som en hjälp OM något skulle gå fel. Men på träning kan jag ställa pållen i en uthyrningsbox så jag kan meka av täcke, boots, sätta på sadel osv.
Den gången jag åkte själv ville inte pållen in i transporten efter träning, lagom kul då träningen slutade 22.15 och det inte var många kvar i stallet....
Men men, jag får väl fortsätta åka själv på träning och öva, öva , öva. Utmana mig själv och hästen när det börjar kännas tryggt och sedan ha medhjälpare på tävling som rycker in om jag inte fixar något moment själv.
Det jag är mest nervös över är att pållen är stirrig och svänger runt för det mesta. Som när jag plockade av skydden med kardborre så hoppade han högt!!
Men eftersom han inte åkt mycket alls så hoppas jag att han kommer bli lugnare.
Ni som binder upp på utanpå transporten, vågar man göra det? Tänk om hästen blir rädd och springer / kastar sig och får panik?
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Vill bara lägga till att naturligtvis skulle jag inte binda upp min lillkille i transporten då jag VET att han är lite stirrig. Men om man har en lugn häst, det kan väl alltid hända ändå att hästar blir rädda?
Kanske det som är mitt problem, ser problem i allt och tänker alltid på vad som SKULLE kunna hända :)
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Det har jag också. Skulle man skada sej medvetslös på tävling så är det säkert nån som vet vlken bil/transport som är min och kan hämta mobilen där.

Jag har ju min bil låst MEN bilnyckeln har jag ju på mig så förhoppningsvis hittar någon den...

Men inte såå ofta man blir medvetslös på dressyrtävling va?
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

KL

Egentligen är vi rätt dumma!
När man går på tivoli med ungarna så får dom ju ett sånt där plastband om armen där man skriver sitt mobilnummer.
Varför inte ha ett sånt? Supersmidigt ju :idea:
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

KL

Egentligen är vi rätt dumma!
När man går på tivoli med ungarna så får dom ju ett sånt där plastband om armen där man skriver sitt mobilnummer.
Varför inte ha ett sånt? Supersmidigt ju :idea:

JÄTTEBRA idé! Kanske inte skriva sitt eget nr dock :D

Men helt klart nr till en anhörig och kanske även till en "ice häst-ansvarig"
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

KL

Jag ska i sommar bygga en liten "låda" under front-fönstret i min transport, där jag ska ha en massa säkerhetsgrejer har jag tänkt (reflex till häst och människa, för vad hjälper det om man är två och får punktering om det är mörkt ute - man måste ju synas också :) , verktyg, första hjälpen o.s.v.). Där kan jag ju faktiskt skriva en telefonlista till akut-veterinär, anhörig o.s.v. och sätta utanpå så att det syns så fort man öppnar skötardören! Jag åker iof inte på tävling själv men på träning, och även om man är två så är det bra att veta exakt vart saker och nummer finns.
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Ni som binder upp på utanpå transporten, vågar man göra det? Tänk om hästen blir rädd och springer / kastar sig och får panik?

Man binder ju inte bara hästen och lämnar den vind för våg. Det beror helt på hur man står också om och vart jag binder min häst. Och för det första så får man ju ha en bindvan häst :D Dessutom får man väl ha en häst som står där man lämnar den och är lite uppfostrad, dvs så den inte bara flänger runt och drar i repet. Repet har man ju bara för att inte riskera att hästen går i väg - inte för att hålla fast hästen.

Jag gillar tex bäst att binda hästen precis vid skötardörren för då har jag nära till hästen hela tiden även om jag hämtar grejer i bilen (jag lägger dem på rätt sida och/eller i bakluckan). Riskmomentet där tycker jag är om någon kommer förbi släpet på baksidan lite "fort" och min häst reagerar, då håller man ju lite koll på det medan hästen står bunden.

Förutom om det skulle hända en olycka så har jag faktiskt väldigt svårt att förstå varför det skulle vara en sådan grej att åka själv med hästen. Om hästen är stirrig får man väl ägna de första gångerna åt att uppfostra den bara? Och framför allt inte SJÄLV göra en sådan stor grej av att åka bort. jag reflekterar inte öht över ev problem som kan uppstå när jag åker bort. Jag åker bort för att rida på annat ställe eller för att träna. DET är liksom grejen, inte att hästen ska åka bort.
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Alternativet till att binda är ju att ha hästen på släp i ett längre grimskaft, det är väl inga större problem det heller om det nu inte är så att man står smalt? Hästen förljer med när man går och hämtar grejer och står still medan man fixar en sida i tagen. Enda skillnaden för mig är att man inte kan gå runt hästen i ett svep (om man nu inte svingar repet över huvudet på hästen men det gör inte jag :p).

Står hästen inte still när man ber den är det ju knappast ett åka-bort-problem liksom :) Och då är den nog inte så lämplig att binda fast heller.
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Kanske det som är mitt problem, ser problem i allt och tänker alltid på vad som SKULLE kunna hända :)

Fast det får man hoppa att fler än du gör :D Däremot är det ju himla trist att du ser problem i allt, då blir det nog inte så lätt att få hästen smidig att ha o göra med. Lär honom stå still på kommando och öva det i "stirriga" situationer, tex borta. Stirriga hästar blir dessutom oftast mycket lugnare när de får tydliga instruktioner om vad de ska göra, får göra och inte för göra. Mao lär din häst att stå till betyder att slappna av så går det säkert att binda honom sen också :)
 

Liknande trådar

Träning Jag lämnade iväg min häst till ryttare för försäljning och efter lite uppmärksamhet har det nu blivit dragkamp om hästen från flera...
Svar
4
· Visningar
1 957
Senast: Waikiki
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 726
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är märkligt hur dessa djur kan fluktuera i pris så snabbt. Från "bortskänkes mot avhämtning" ena dagen till en miljon dollar den...
Svar
2
· Visningar
1 088
Senast: cewe
·
Hästhantering Tidigare har jag inte varit runt så mycket på träning och tävling som jag är nu, och då har jag aldrig riktigt tänkt på det här. Även...
2
Svar
34
· Visningar
4 803
Senast: Kallebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp