Åka iväg på tävling själv?

aramis

Trådstartare
Jag hör ju då och då att folk åker iväg till tävlingar med hästen själv, så jag undrar kort och gott hur ni som åker själva gör rent praktiskt? Det vore super om man kunde det, slippa be om hjälp och fråga folk som man vet kanske inte tycker det är så kul att hänga med jämt.

Jag lastar själv hemma och åka själv ser jag inte som ett problem.
Men sen. när ni ska ta av benskydd, sadla, sadla av hur gör ni då? Har ni superlugna hästar som snällt står och väntar vid transporten? Binder ni upp dom vid transporten?

Antar att man får värma i kavaj och skippa vattenflaskan?!

Vore kul att höra hur ni gör. :laugh:
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Jag åker nästan alltid själv. Ja som du säger så får man sadla, tränsa, ta på benskydd mm så gott det går. Jag vågar inte binda upp någonstans utan har ett långt grimskaft. Och kavajen tar man ju på innan man hoppar upp. Svårast var det när jag skulle brodda inför start på gräsbana, fick göra det inne i transporten och det gick bra. Hästen är 173 så lite trångt var det men det funkade.
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Ja, jag tycker också det känns otryckt att binda i transporten, men det är väll för att min trampar runt så mycket....

Har du sadelskåp som du når när du har hästen i lina, eller raddar du upp allt du behöver på marken innan du lastar ur?

I vilka situationer tycker du det är svårast att inte ha en hjälpande hand?
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Jag åker själv, men jag har en pärla, som står lugnt i transporten medan jag förbereder, och som man kan lasta en stund om det är lång väntan mellan klasserna. Däremot är det ju mer avkopplande och roligare att ha någon med sig. man kan gå banor o titta i lugn och ro om man har någon som sköter marktjänsten ju, och dessutom är det trevligt att ha lite sällskap och peppning;)
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Jag åker alltid själv. Binder hästen i transporten.
Varför inte liksom? Jag binder upp hästen hemma också i stallgången.

Givetvis ska hästen fått öva innan på att stå uppbunden. Det är ju lite annorlunda än hemma. Jag har ett gummigrimskaft (inte H**ks-varianten, det ska vara en häst och en vägg markerat i vardera ände) som kan töja sig flera meter om det skulle behövas. En rejäl grimma också förstås. Övar när jag är på träning för då är det ju lite lugnare. Ber om en lite avskild plats på tävling de första gångerna men tycker de flesta hästar snabbt vänjer sig.

Bra överdragskläder är ett måste. Man vill ju inte lämna hästen själv alltför länge och byta kläder i bilen brukar ta tid.

Sedan måste man ju vara lite effektiv när man inte har någon som kan springa och hämta "allt". Packa alla grejor i ordning tex.

Gott om tid är också viktigt. Det finns inget som stressar en häst som en stressad skötare/ryttare.

Men som sagt öva att åka själv på träning, då får man lite känsla för hur det är.

Lycka till!
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Tillägg:
Du behöver inte alls skippa vattenflaskan eller alltid rida fram i kavaj. Skaffa en midjeväska som du hänger tillsammans med kavajen på staketet (det finns ju nästan alltid ett staket vid alla framridningar). Utnyttja sedan någon av dina konkurrenters hästskötare :).

Däremot kan du inte räkna med att dessa andras medhjälpare håller reda på din tid. Försäkra dig om att det finns funktionärer som ropar eller håll dig i närheten av en bra högtalare. Eller om du har fast starttid är ju klockan livsviktig.
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Tack, ja i mitt fall är det nog bara att träna på.... började hemma någon gång.
Tänkte att jag kan ju borsta och sadla vid transporten istället för stallet, men det var inte bara att göra :crazy:.

Hon vart så stissig och ALL enerig gick åt att bara få henne att stå någorlunda på samma fläck.... så fort jag bara vände huvudet åt ett annat håll trampa hon runt.
Men det är väll som sagt "bara" att öva och köra på konsekvent och lugnt.
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

KL

Jag åker alltid själv, träningar som tävlingar. Har en väldigt cool häst så ingen fara för den skull, han står där jag ställer honom. Men värre med unghästen det är lite svettigare innan hon är klar. Men övning ger färdighet, heter det väl ;)

Värst är det nog med ryttaren, väldigt nervös och stirrig för det mesta ;)
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Jag är född och uppväxt norrlänning. Eftersom jag oftast hade minst 30 mil enkel väg till tävlingarna när jag tävlade de högre klasserna så åkte jag oftast runt 03.00 hemifrån till stallet. Pga av dessa hiskeliga tider så ställde nästan aldrig ngn upp som hästskötare. Dessutom hade jag på den tiden en super hopphäst som var svårlastad. Såg därför alltid till att gå banan, sadla mm innan urlastning och sedan om jag hade tur kunde jag få in honom i släpet mellan klasserna. Det jag gjorde med honom var att jag flyttade mellanväggen när jag kom till tävlingsplatsen och på det sättet hade jag plats att göra iordning honom.

Sedan kan man alltid be om hjälp. Har bett främmande personer om hjälp när jag måste på toaletten eller ngt. Glömmer aldrig ett tillfälle när jag redan hade gått banan, satt upp och börja värma hästen när de ropar ut att de måste ändra banan pga av att underlaget blivit dåligt. Denna gång var det absolut kris eftersom jag var första startande och inga funktionär i närheten. Jag bad första bästa person jag hittade hålla hästen sedan drog sprang jag in på banan. Det komsika var att jag lyssnade aldrig vad denna man svarade mig. När jag kom tillbaka så sa mannen till mig att han var livrädd för hästar men att det gått bra. Vilken underbar männsika som stod där med min häst i ca 5 minuter fast han tyckte det var hemskt. Nu kan väl tilläggas att denna valack jag hade var en sådan herre som tog varje tillfälle i akt att sova. Men ändå. Underskata aldrig ordet hjälp och andras välvilja.
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Min häst parkerar jag utanför släpet. Har ett 4 meter långt grimskaft som jag knäpper fast i bettet och så kan jag gå till sadelkammare/bil och hästen är kvar bakom släpet, men jag håller ju i den så ingen behöver bli orolig.

Men är han parkerad så är han. Ställd häst står :D

Det man får skippa då när man är själv är som du skrev vattenflaska men framförallt benskydd vid framridningen.



Förut tyckte jag det var jobbigt att ha medhjälpare med då jag är en sån "att vill man ha nåt ordentligt gjort får man göra det själv". Men nu på senare år uppskattar jag en hinknisse så man själv kan gå runt och kolla resultat och prata med folk lite mer!

PA106827.jpg
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Jag tycker det fungerar hyffsat att åka själv. Jag ställer sadeln på sadelbock vid transporten, tar fram hjälm, kavaj etc och lägger lättåtkomligt innan jag lastar ur. Jag binder min i transporten. Vattenflaska har jag någon gång haft en med en karbinkrok på som jag satt i sadeln sedan har jag givit den till en funktionär på framridningen. Jag har inga skydd på min häst (tävlar dressyr) så jag behöver ingen hjälp att få av dem.
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Åker alltid själv till träningar och tävlingar :)

Transportskydd använder jag aldrig, ska hästen ha skydd, om det är terräng eller hoppning, så tar jag på dem hemma och så får hästen åka med dem på. Ska jag rida terräng så broddar jag hemma och sätter på boots runt om på hästen. (jag använder endast mindre brodd, de allra längsta är inget för oss)

Eftersom "stå stilla och ha tålamod", speciellt när det är nåt kul på gång, är min äldsta märrs absolut sämsta gren :angel: , så sadlar och tränsar jag alltid henne i transporten, eftersom det tar 5 gånger så lång tid om jag ska göra det utanför, och av gammal vana har det blivit så med unghästen också eftersom det är praktiskt :)

Sadla av gör jag utanför transporten.
Jag har alltid longerlina som jag håller hästarna i, då kan man fixa och greja och ändå hålla, samt att jag inte vill göra en "Schockemöhle" :devil:
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Jag åker också ofta själv. Jag förbereder så mycket som möjligt innan jag lastar ur. Åker utan mellanvägg, så jag kan till och med sadla i kärran om jag vill. Brukar inte sätta på benskydd/lindor om jag åker själv.
Lastar ur och fäster långt grimskaft i bettet eller i ett delta och har allt tillhands när jag väl lastat ur. Det är ju inte alltid så gott om utrymme mellan bilarna så då har jag ställt sadeln mot sidan av transporten och lagt fram allt nnat nödvändigt innan jag lastar ur.

Kavajen och stövlar och annat sätter jag på mej innan urlastning. Vattenflaska ställer jag lättillgängligt på en staketstolp eller så.

Det negativa tycker jag är på dressyrtävlingar där resultatpinnarna sätts upp där man inte får gå med häst...
Är man ensam och rider halvsent i klassen där högtalarna med resultat inte hörs eller man inte är i närheten just då och vill veta om man ska ställa in hästen eller vänta så får man antingen försöka be någon hålla i eller be nån kolla hur man ligger till. Och det är inte alltid det finns någon till hands.

Efter ritten sadlar jag av och ställer den mot kärran igen, knäpper det långa grimskaftet i bettet och tar på transportskydden. Eventuellt kan jag ta åp skydden i kärran. Det har hänt om det regnar och så, men så har jag en häst som står snällt och låter en krypa runt där inne också ;)
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

*kl*
Hur gör ni som grejjar på inne i transporten?? Åker ni helt utan mellanvägg? Annars må de ju bli skittrångt :p Funderar på att starta en klass nu i höst och det lutar åt att jag får åka själv. Till min stora fasa. :( Men jag vette tusan om jag skulle få plats inne i släpet med hästen? Då har jag 3/4bom så han åker ju brett men med mellanvägg i. Tycker inte jag får plats :D
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

*kl*
Hur gör ni som grejjar på inne i transporten?? Åker ni helt utan mellanvägg? Annars må de ju bli skittrångt :p Funderar på att starta en klass nu i höst och det lutar åt att jag får åka själv. Till min stora fasa. :( Men jag vette tusan om jag skulle få plats inne i släpet med hästen? Då har jag 3/4bom så han åker ju brett men med mellanvägg i. Tycker inte jag får plats :D

Jag har ingen mellanvägg när jag pysslar inne i kärran. hade inte heller trängt mej in med en mellanvägg i. Då tar jag ut och har ett längre grimskaft att hålla i eller ber nån vänlig själ bara hålla medan man tar på sadel och det viktigaste om hästen inte vill stå still.
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

*kl*
Hur gör ni som grejjar på inne i transporten?? Åker ni helt utan mellanvägg? Annars må de ju bli skittrångt :p Funderar på att starta en klass nu i höst och det lutar åt att jag får åka själv. Till min stora fasa. :( Men jag vette tusan om jag skulle få plats inne i släpet med hästen? Då har jag 3/4bom så han åker ju brett men med mellanvägg i. Tycker inte jag får plats :D

Jag har också 3/4-bom :) , jag behöver inte flytta mellanväggen för att få plats, men klart att man skulle kunna lyfta av bakbommen och skjuta väggen helt åt sidan om det skulle behövas.
Sadeln lägger jag på från hästens vänstra sida (då står jag på andra sidan mellanväggen), sedan går jag runt och in bredvid hästen. Med häst av större/grövre modell hade det nog blivit trångt :)

pannis: Schockemöhle frångick ju rutinerna vid en veterinärbesiktning i våras och visade sin hingst i bara tränset. Hästen gjorde nåt (kommer inte ihåg vad) och han tappade den, varpå den attackerade RGB:s häst :(
Inte för att mina hästar skulle attatcker någon, men om det skulle hända nåt och man bara har tyglar, så är det lätt att man tappar greppet. Då är longerlina en fördel, för där kan man släppa efter, men fortfarande hålla i :)
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Då är jag med. Jag har tyvärr en väldigt stor/grov häst så det är trångt som det är :p och dessutom Kylinge så jag har väldigt hög mellanvägg. Men jag har turen att han oftast är väldigt trevlig att åka med så han går att fästa med lång lina i transporten på utsidan. Kommer nog fastna mellan han och väggen om jag ska försöka klämma mig in i transporten :D
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Tänkte just samma sak, hur i friden får man plats att sadla i transporten. Åker också en kyllinge med hög vägg och jag kommer inte åt att knäppa upp en täckesgjord ens....

Men jag tror jag ska ta ett ryck och öva lite sadling vid transporten hemma, så får man försöka överföra det borta med hjälp av en extra hand första gångerna så kanske även jag kan komma iväg ensam sen om och när det behövs. Om inte annat så är det ju skönt att veta att det fungerar om det skulle hända någonting.
 

Liknande trådar

Träning Jag lämnade iväg min häst till ryttare för försäljning och efter lite uppmärksamhet har det nu blivit dragkamp om hästen från flera...
Svar
4
· Visningar
1 961
Senast: Waikiki
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 727
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är märkligt hur dessa djur kan fluktuera i pris så snabbt. Från "bortskänkes mot avhämtning" ena dagen till en miljon dollar den...
Svar
2
· Visningar
1 088
Senast: cewe
·
Hästhantering Tidigare har jag inte varit runt så mycket på träning och tävling som jag är nu, och då har jag aldrig riktigt tänkt på det här. Även...
2
Svar
34
· Visningar
4 804
Senast: Kallebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp