Åka iväg på tävling själv?

Sv: Åka iväg på tävling själv?

Jag har åkt flera gånger med sadeln på. Ett tunt täcke över sedan bara så inget riskerar att fastna/repa något så det har gått jättebra :)

Skulle dock inte göra det om jag hade över en timme i resväg :)
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

När jag åker iväg till träning på ridskolan så har jag sadeln på. Där är det liv och rörelse och ingen stans att ställa sig lite mer "inramad" (då kan jag åka själv) Lika så åker jag alltid själv när jag tränar privat, men då är det lugnt och fint och jag kan ställa hästen på "gången" i ridhuset (utanför banan) där kan jag sadla henne och efteråt så får jag hjälp av tränaren att hålla i och sadla av mm. Även om det skulle gå bra själv med, så uppskattas verkligen en hjälpande hand! :)
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Det gör jag också - till träning alltså. Att åka sadlad till tävling känns däremot lite bakvänt iom att jag alltid måste besikta först.
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

pannis: Schockemöhle frångick ju rutinerna vid en veterinärbesiktning i våras och visade sin hingst i bara tränset.[/QUOTE]

Nu är jag förvirrad...visade sin hingst i bara tränset? Vad skulle man annars visa den i? :confused:
Jag har iofs bara varit på avels"grejer" med hingstar och inte tävlingar, men där har man dom i "bara" träns.
Vad är annars "rutin" att använda?
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

kanske en extra lina knäppt i tränset utifall att hästen drar iväg? jag vet inte, men jag skulle gissa på det. :)
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Ja jag blev mest nyfiken. Hade jag haft med min herre på en tävling hade jag inte haft en tanke på annat än att ha ett normalt träns, men så finns det ju hingstar med bra mycket mer testosteron i också.
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

...
Nu är jag förvirrad...visade sin hingst i bara tränset? Vad skulle man annars visa den i? :confused:
Jag har iofs bara varit på avels"grejer" med hingstar och inte tävlingar, men där har man dom i "bara" träns.
Vad är annars "rutin" att använda?

Hästen slet sig, och det var tydligen inte första gången. Har man bara tyglar är det ju lite kort om det skulle hända nåt.
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Ja jo vet man att hästen är benägen att hitta på dumheter dessutom är det ju bara dumt. :crazy:

Blev bara lite fundersam över om det var någon praxis jag hade missat. ;)
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Åkte alltid själv till tävlingar och träningar, och har aldrig sett det som något svårt. Tränsade i transporten, lastade ur, satt på all annan utrustning samtidigt som jag höll hästen i ena tygeln (tyglarna hängde över halsen på hästen, och jag trädde armen igenom tyglarna). Hästen var såpass resvan att han inte brydde sig om vad som pågick utanför oavsett stoj och stim på platsen, så att jag klädde på honom rubb och stubb utanför trailern var vardagsmat.

Däremot lärde jag mig den hårda vägen att det inte alla gånger är så smart att åka iväg helt själv på tävling. (så dags att tänka på det när man ligger mitt i ett hinder och väntar på ambulans...). Nu ordnade det sig ändå tack vare hjälp från en klubbkamrat som först körde hem min häst (ca 7 mil enkel resa) för att sedan få skjuts tillbaka av min pappa så att hon kunde köra hem sin egen häst också.
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Åkte mycket själv förut (just nu åker jag inte alls) framförallt på träningar och visst det var lite stökigt när man skulle sadla ibland men ofta åkte jag i god tid så jag kunde leda runt hästen en stund, rasta av transportspänningen så att säga, sen band jag i transporten eller så drog jag grimskaftet, jag har ett långt grimskaft ca fem meter, genom uppbindningen på transporten och höll i andra änden, hästen satt alltså inte fast men jag kunde styra huvudet så hästen inte vände efter mig när jag skulle fixa med sadel och bakskydd, hoppas ni fattar.

Däremot så tyckte jag det var synnerligen jobbigt med hopptävlingar när man fick ett tidigt startnummer. Var det första klassen för dagen så gick det ju ofta bra men var det en senare klass så blev det så stressigt ibland att jag skippade att gå banan eller till och med strök mig. För då ska man rida fram sen hitta någon som kan hålla hästen, vilket inte alltid är det lättaste och springa in på banan sen ut och upp igen. För att ställa in hästen i transporten, sadlad och uppvärmd för att gå banan känns inte bra alls.

En gång bad jag om att få ett sent startnummer då jag den gången inte hade någon som kunde följa med .... fick startnummer två :(

Skulle önska att det fanns "hästhållare" på hopptävlingar ja även dressyr, men jag tror det är större behov på hopptävlingar. Kanske banpersonalen mellan klasserna skulle kunna vara hållare, jag skulle utan tvekan kunna betala en liten slant för tio minuters hästhållande
 
Senast ändrad:
Sv: Åka iväg på tävling själv?

jag planerar att kunna åka på tävling/träning själv i framtiden, nu så behöver jag både nån som kör och last hjälp :(. men jag har tränat på att göra i ordning hästen i hagen (dvs jag var för lat för att ta in henne i stallet under sommarbetet)^_^. först så gick hon runt och var allmänt jobbig men efter nån vecka så stod hon fint och var lugn även när sadeln skulle på.
men om man inte har så långt att åka och inte behöver vet besikta, så kan man ju ta på träns(utan tyglar) och benskydd innan man lastar. då slipper man den farliga delen där man har tyglarna i ena handen och med andra försöker ta på bakbens skydden samtidigt som hästen är stressad eller sparkar efter flugor :/. (sett 2 personer bli sparkade i huvudet vid broddning och när dom tog av skydden, svettig häst + flugor :()
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Varför ta på tränset innan du åker? Det är väl nästan det enklaste, måste man ju ändå göra i släpet innan man lastar ur:)

KL
Jag åker ofta själv, det är lite olika från häst till häst:). En del har jag kunnat binda på utsidan av släpet andra har jag haft långt snöre att hålla i. Det var lite jobbigt i början när min nuvarande unghäst inte var så lättlastad;) Men han lärde sig nog betydligt snabbare av att jag alltid var ensam och väääldigt envis. Än om jag skulle ha haft en massa människor som skulle komma med linor och annat... Nu vet han att jag inte ger mig, och klampar snällt in!

Det kan dock bli lite jobbigt ibland, som när jag var på en tävling ensam (fälttävlan) skulle starta terrängen vid 3 tiden, klockan var väl ca 12 och jag var ute och gick terrängbanan. Hade just ridit klart dressyr och hoppning. Kommer tillbaka till sekreteriatet för att kolla resultaten och möts av info att de har flyttat starttiderna. Jag hade 15 minuter på mig att ta mig bort till parkeringen, byta om, klä på hästen och rida fram:angel:
Hade varit skönt med en medhjälpare då:D

Dock var det ju fler som fick problem när tiderna ändrades så mycket så man fick starta när man var klar.
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

[QUOTE

Skulle önska att det fanns "hästhållare" på hopptävlingar ja även dressyr, men jag tror det är större behov på hopptävlingar. Kanske banpersonalen mellan klasserna skulle kunna vara hållare, jag skulle utan tvekan kunna betala en liten slant för tio minuters hästhållande[/QUOTE]

Frågan är om man törs lämna sin häst med nån 12-13 åring med erfarenhet av ridskolehästar? Visst, vår äldsta häst skulle jag kunna lämna själv utanför banan och han skulle stå kvar när jag kom tillbaka, fullblodet och unghästen kräver nog en "hållare" med hästvana.

Åker själv med vår ena häst. Sadlar i transporten om det regnar, annars står han snällt nästan var som helst. Har bara startat dressyr men funderar på en nån liten hopptävling. Hur bär man sig åt med bangången om han har tidigt startnummer och det kanske tar 5 min att gå till parkeringen? Tips?
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Åker jag kortare bit så förbereder jag hästen hemma, sadlar och har på benskydd och träns, grimma över. Då är allt redan klart när jag kommer fram. Åker jag längre har jag alltid någon med mig och hade jag inte det skulle jag hålla i hästen medan jag gjorde i ordning den (hon har slängt sig vid flera tillfällen när jag bundit vid släpet, dock går det bra att binda hemma). Mellan klasserna hade jag stoppat in henne i släpet då hon är superlättlastad.
Eftersom min häst är så snäll, söt o rar :love: så finns det alltid någon som kan tänka sig att hålla i henne också om man skulle fråga :D
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Åker jag kortare bit så förbereder jag hästen hemma, sadlar och har på benskydd och träns, grimma över. Då är allt redan klart när jag kommer fram. Åker jag längre har jag alltid någon med mig och hade jag inte det skulle jag hålla i hästen medan jag gjorde i ordning den (hon har slängt sig vid flera tillfällen när jag bundit vid släpet, dock går det bra att binda hemma). Mellan klasserna hade jag stoppat in henne i släpet då hon är superlättlastad.
Eftersom min häst är så snäll, söt o rar :love: så finns det alltid någon som kan tänka sig att hålla i henne också om man skulle fråga :D

Det fetmarkerade förutsätter att det rör sig om dressyrtävlan, eller lokala hopptävlingar. Hur hanterar du att åka själv till tävling som har vet.bes?
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

KL

Har hört någonstans att det står i Jordbruksverkets (?) regler att man inte få köra hästen med sadel på. Lika lite som man får köra längre en vissa sträckor utan strö i transporten.
Tycker sadling är ett mindre problem, har åkt själv även med mitt ganska taggade fullblod och det funkar utmärkt att sadla - men hur gör man med bangång?
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

men hur gör man med bangång?

man går banan innan man lastar ur hästen :p, eller skippar bangången och kollar på övriga ekipage. hur gör du i vanliga fall?
de gångerna man rider fram innan bangången är väll bara när man startar bland dom första? och har man en lättlastad häst så kan man ju slänga in den i släpet efter framridningen, springa till bangången, springa tillbaka och ta framhoppningen? hästen lider nog inte av det mer än när en medhjälpare står och vänta med den.
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

hehe, har bara startat dressyr och då kan man ju banan...

Har varit på pay n jump med fullblodet men då gick han banan med mig. Han var inte någon vän av att stå i trailern om den inte rullade, och vi var på hemmaklubben så det var flera gröna hästar som gick banan.
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

aha, dressyr är ju lite fuskigt :p ni får veta banan innan och ni har fasta start tider :rofl: ingen stress och inga framflyttade tider som gör att man bara hinner sadla och slänga sig upp på hästen innan man ska in på banan :p
 

Liknande trådar

Träning Jag lämnade iväg min häst till ryttare för försäljning och efter lite uppmärksamhet har det nu blivit dragkamp om hästen från flera...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Waikiki
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 798
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är märkligt hur dessa djur kan fluktuera i pris så snabbt. Från "bortskänkes mot avhämtning" ena dagen till en miljon dollar den...
Svar
2
· Visningar
1 095
Senast: cewe
·
Hästhantering Tidigare har jag inte varit runt så mycket på träning och tävling som jag är nu, och då har jag aldrig riktigt tänkt på det här. Även...
2
Svar
34
· Visningar
4 808
Senast: Kallebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp