Åka iväg på tävling själv?

Sv: Åka iväg på tävling själv?

Min förra häst åkte jag med själv, och gjorde på ungefär samma som de tidigare skrivit = Lasta in/ut inga problem, knyta fast i transporten under all hantering. Sitter upp färdig för start, men brukar inte rida fram så länge så har inget behov av vatten förrän efteråt =)

Nya hästen håller på att skolas för att åka själv, men än så länge vill hon att jag ska gå före in i transporten (4 årig jättebäbis + att transporten vi lånar inte har ramp utan 'steg' in och det är nytt för henne). Henne är det dock inga problem att knyta fast när vi väl är framme. Hon är väldigt kool o stressar inte upp sig även om hon tycker att det här med tävlingar är SUPERHÄFTIGT ;)
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Jag åker oftast själv. Hästen lastar sig själv, både i- och urlastning. Jag har en sadelhängare som jag hänger på innerväggen precis innan urlastning. Lägger alla saker jag behöver som borstar, benskydd m.m. precis under sadelhängaren, närmast luckan på transporten. Lastar ur hästen och når alla sakerna. Hästen är så pass väluppfostrad så kan släppa honom även om det inte är det ultimata att göra på en tävlingsplats. Snabbt och smidigt! :D
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

kl.

Vad gör ni som åker Själva om det händer något? På vägen eller på tävlingsplatsen. Har ni en tydlig plan b?

Jag kan inte tänka mig att det skulle bli så kul att få punka på transporten när man är ensam. :crazy:
Eller om man samlar av och skadar sig? Man kan ju inte direkt förvänta sig att arrangörerna ska ta hand om hästen?
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Jag har ingen Plan B alls. Men en punktering skulle jag nog fixa själv. Men det är klart, som du säger, om man ramlar av och blir medvetslös tex.... Då blir det värre.


Men ja, nej, jag har fortfarande ingen plan B. Åker och både tävlar och tränar själv och vet många som gör det. Vet inte hur dom tänker heller. Egentligen är en plan B så kan man sätta upp en telefonlista i sitt släp tex.
Det ska jag nog göra :)
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Men var skulle du göra av hästen? Är ju kanske inte så lämpligt att binda den vid transporten i närheten av motorväg exv.

Jag undrar bara av nyfikenhet alltså, om ni tänker "steget längre" eller om ni tänker "det händer inte mig" :D

Anledningen är väl egentligen att jag fick lasta ut och in två hästar själv när det hände mig. I det läget (ens med en häst) hade det inte varit spec lämpligt att vara själv.
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Mitt råd är att ta med någon som låtsas att den inte är där, första gången du ska åka själv. Om det skulle vara något du absolut inte kan göra själv så finns det alltid någon redo. Så får du prova på att åka själv fasten du inte gör det :)
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Klart att jag tänker att det inte händer mig. Annars skulle man ju inte ens våga sig ut från hemmet.

Jag har en boggietransport så jag hade kunnat rulla av motorvägen ändå med punktering på ett däck. Och sen antagligen ringa någon och fråga om den kan komma med ett annat släp alternativt komma och hjälpa till med att byta däck/hålla häst om jag inte kände att jag kunde ta ut hästen och binda vid släpet medan.

Men hur som så skulle nog tävlingen vara åt skogen den dagen i så fall. Tror inte jag skulle vara så tävlingssugen längre ändå om det skulle hända nåt sånt...


Så jag antar att jag har en plan B i alla fall: Min mobiltelefon :)
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Men var skulle du göra av hästen? Är ju kanske inte så lämpligt att binda den vid transporten i närheten av motorväg exv.

Jag undrar bara av nyfikenhet alltså, om ni tänker "steget längre" eller om ni tänker "det händer inte mig" :D

Anledningen är väl egentligen att jag fick lasta ut och in två hästar själv när det hände mig. I det läget (ens med en häst) hade det inte varit spec lämpligt att vara själv.

Nja nu har ju jag med råkat ut för "missöden" när jag kör själv...
Hade sålt en 4 åring och skulle köra ner den till Kungsbacka (från Sthlm) och körde själv... Halvvägs hoppar hon över frambommen... Stannar, på vägrenen på E4an, öppnar skötardörren ... Tittar på häst som tittar tillbaka nerifrån golvet där hon ligger typ upp å ner, hon hänger med bakknäna mot frambommen... frambenen under hennes krökta huvud... Stod å klia mej själv i huvet ett bra tag tills jag insåg att ingen kommer kunna hjälpa mej , jag får ta tag i de på nåt sätt... Åkte Kylinge (91a, men "hingstvarianten" = högre och bredare än den "vanliga" boogien) så in, dra upp "sprintarna" till frambommen, vilket gick lättare än man tror.. Då "ramlade" hon ner på backen med även baken. Då kunde hon resa sej och jag backade tillbaka henne igen (behövde alltså inte ens lasta ur... Satte fast hästen åkte ca 50 m då hon gjorde samma sak igen :( men då hade jag ju redan lösningen klar så, stanna igen å göra om samma procedur... Sen satte jag fast henne så hon stod med huvet max 30 cm från bommen = kunde inte hoppa över igen...


Men hur jag skulle göra om jag råkade ut för en olycka vet jag inte, där har jag ingen plan B, mer än som nån annan sa... MOBILEN... Men om jag blir medvetslös mm så nä då finns ingen plan B...

Jag åker ensam typ hälften av de gånger jag åker iväg, oavsett träning eller tävling. Sätter inte fast min häst men har ett ca 3 m långt grimskaft som jag håller honom med... Nu är min häst lugn å snäll ;) så har inga problem alls.
Borstar gör jag hemma, på med täcke, är det hoppträning/tävling på med skydd redan hemma, dressyrträning lindor på hemma (använder dem endast för syns skull iaf) och tävling åker utan skydd. Behöver jag kissa gör jag det medans hästen står i transporten och skulle jag behöva det efter att han är ute så får jag helt enkelt hålla mej tills han är tillbaka i transporten igen. På dressyrtävlingar är det ju inga som helst problem att åka själv, har inte tävlat hoppning på ett tag men jag är lika fräck som nån annan i tråden och ber "främlingar" hålla i min häst medans jag går banan om så behövs... Har ju å andra sidan bara haft "snälla" hästar så de har inte vart nåt problem...

Ska tävla min första hopptävling på säkert 10 år nu på söndag men de e på hemmaklubben (står ca 10 min bort m släp, ca 20 min ridmässigt) så jag kommer åka upp till sekreteriatet, visa vacc intyg och sen gå banan å sen åka ner till stallet, göra iordning hästen och rida upp... Startar som 39 av 44 starter och då hinner jag ju de. Däremot om jag MOT ALL FÖRMODAN blir plac så blir de jobbigt då prisutdelning ska ske utan häst i min klass... men som sagt iom att de e hemma klubben hoppas jag nån av mina klubbkamrater kan hålla honom då :)
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Förstår inte problemet.:D
Självklart står hästen stilla medan man tar av ev extrautrustning och sadlar. Jag brukar ha grimman ovanpå tränset, och ett grimskaft i därför avsedd ögla på utstidan släpet, för säkerhets skull.
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

kl.

Vad gör ni som åker Själva om det händer något? På vägen eller på tävlingsplatsen. Har ni en tydlig plan b?

Jag kan inte tänka mig att det skulle bli så kul att få punka på transporten när man är ensam. :crazy:
Eller om man samlar av och skadar sig? Man kan ju inte direkt förvänta sig att arrangörerna ska ta hand om hästen?

Jag har fått punka på ett enaxlat släp på motorväg för en massa år sen innan jag hade mobiltelefon men det löste sig genom att en snäll medtrafikant stannade och ringde polisen och de kom och spärrade av motorvägen, hjälpte mig att byta hjul och hjälpte mig slutligen att lasta min något svårlastade häst efteråt.

Det ordnar sig alltid. :)

Jag har också blivit skadad på tävling, drog av ett korsband på fälttävlan i Örebro och var tveksam till om jag skulle klara att köra hem efteråt men gjorde upp med några K1-are att nån av dem skulle köra min lastbil om det inte gick.
Nu gick det bra att köra men som sagt, det ordnar sig alltid.
 
Senast ändrad:
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Mitt däck exploderade på mitt släp, enaxlat, på väg hem från tävling. Var vackert att stanna där vi stod och på ruskigt trafikerad väg med mycket tung trafik. Har världens snällaste häst att lasta i och ur men tyckte det var för stor olycksrisk att lasta ur där vi stod. Var ca 50cm vägren endast och smal väg. Diket var krondike på bägge sidor och bilen stod ju mitt på vägbanan eftersom det inte fanns någon vägren att prata om. Så jag bytte hjulet med hästen i släpet. Tyckte inte det fanns någon annan möjlighet att lösa situationen. Gick väldigt bra. :)
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Plan B är för mig ganska enkelt eftersom jag håller mig inom 6 mils radie (jag behöver helt enkelt inte åka längre för mitt behov) så kan jag alltid få dit pappa, sambo eller stallägare att köra hem hästen eller hjälpa mig om det krisar.
Dessutom känner jag så många ryttare att någon alltid kan hjälpa mig om jag skulle drutta av på banan och inte kan ta hand om hästen själv.

En bra tanke är egentligen att man skulle kunna registrera ett par "nödnummer" i tdb så funktionärerna kan meddela någon närstående om det skulle hända en allvarligare olycka!
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Jag har "ICE" framför min mamma och pappas namn i mobilen. Det är internationellt som folk kan söka genom medvetslösas mobiler. In case of emergency.

Men det är ju inte så ofta man har mobilen med sig inne på banan dock
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Det är ju jättebra! Har faktiskt glömt att göra det, ska fixas på en gång.

Men det hjälper ju som sagt inte inne på banan, jag har bara bilnyckeln på mig.
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Jag är aldrig helt själv då jag inte har körkort än så min pappa eller hon som vi lånar transporten av(då våran e för liten) brukar köra mig. Men jag fixar ändå det mesta själv spec när jag åker med pappa då han inte är så intresserad. Det han brukar göra är att hålla hästen om jag måste gå banan efter jag lastat ut och håller när jag ska sadla. Men annars så fixar jag det mesta själv packar, planerar och har koll på tider osv då han inte vet hur något fungerar XD Ibland har jag haft med nån kompis då det blir roligare om man har nån att diskutera planering på ritt, resultat hur hästen ser ut på framridningen osv :D
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Här uppe i norr finns det nästan bara meetingtävlingar att åka på när man tävlar dressyr, så även om jag åker själv så behöver jag aldrig hålla på med hästen i transporten utan kan göra allt sånt i boxen.
Hästen lastar på och av sig själv så där är det inga problem. Tar inga lindor på framridningen om jag är själv.

Det ända som är besvärligt med att tävla dressyr själv är att hinna hämta protokollet, kolla procenten och resultatlistan för att se om man sedan ska in på prisutdelningen. Ibland är klasserna små eller om man startar långt bak i startfältet så är det inte alltid man hinner ställa in hästen för att springa och se sitt resultat. Speakerljuden är det ofta lite si och så med och det kräver bara att det blåser lite för att man inte ska höra vad de säger i högtalarna.
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Jag har "ICE" framför min mamma och pappas namn i mobilen. Det är internationellt som folk kan söka genom medvetslösas mobiler. In case of emergency.

Men det är ju inte så ofta man har mobilen med sig inne på banan dock

Det har jag också. Skulle man skada sej medvetslös på tävling så är det säkert nån som vet vlken bil/transport som är min och kan hämta mobilen där.
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Det ända som är besvärligt med att tävla dressyr själv är att hinna hämta protokollet, kolla procenten och resultatlistan för att se om man sedan ska in på prisutdelningen. Ibland är klasserna små eller om man startar långt bak i startfältet så är det inte alltid man hinner ställa in hästen för att springa och se sitt resultat. Speakerljuden är det ofta lite si och så med och det kräver bara att det blåser lite för att man inte ska höra vad de säger i högtalarna.

Eller när de sätter resultatpinnarna där man inte får vistas med häst alt inomhus och man kanske inte befinner sej så man hör speakern och resultatet.
Också besvärligt om man ligger trea och man står beredd med häst till prisutdelning och så petar sista man ner en till fjärde :D
Men jag antar det egentligen bara är angenäma problem :angel:
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

*knapp*

Jag har åkt själv med flera av mina hästar, men aldrig med unghästar/ovana hästar eller med mer än en häst åt gången.
Binder aldrig fast i transporten utan sätter lina/grimskaft i tränset och håller i. Jag har sadelkammaren längst fram i transporten och brukar be om en extra meter på den sidan. Hos de arrangörer som följer 3 meters-regeln är det inga problem, men tyvärr är de lätträknade.
Bangång på lokal tävling kan jag skippa på utetävling, ofta kan man stå precis vid banan och se de andra + räkna när de stegar :D Någon gång när det knipit har jag fått rida fram, ställa in hästen med all utrustning, gå (jogga) banan, ta ut hästen, hoppa något språng och starta. Det går det också!
Knepigast är brodda bak, jag brukar knipa fast grimskaftet under armen men det finns en och annan ÖD som inte räknar det som att hästen är fasthållen, men de brukar snällt ställa upp och hålla de minutrarna det tar om man förklarar läget :angel:
En gång fick jag ta med hästen in på prisutdelning som skulle vara till fots på en dressyrtävling eftersom jag red näst sist och inte hann lasta in emellan (var inte beredd på placering heller), men det var heller inga problem, sa bara som det var.
Dressyr är inga större problem, får skippa skydd på framridningen bara.
Hoppning kan bli lite trixigt med bangången.
Fälttävlan funkar bra, man kan gå banan när man vill och att byta sadel + sätta på skydd mellan dressyr och hoppning går snabbt. Sedan är det (oftast) gott om tid för bangång och framridning i terrängen.
Det enda jobbiga är om vädret inte samarbetar...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Jag lämnade iväg min häst till ryttare för försäljning och efter lite uppmärksamhet har det nu blivit dragkamp om hästen från flera...
Svar
4
· Visningar
1 959
Senast: Waikiki
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 726
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är märkligt hur dessa djur kan fluktuera i pris så snabbt. Från "bortskänkes mot avhämtning" ena dagen till en miljon dollar den...
Svar
2
· Visningar
1 088
Senast: cewe
·
Hästhantering Tidigare har jag inte varit runt så mycket på träning och tävling som jag är nu, och då har jag aldrig riktigt tänkt på det här. Även...
2
Svar
34
· Visningar
4 803
Senast: Kallebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp