Åka iväg på tävling själv?

Sv: Åka iväg på tävling själv?

Min häst parkerar jag utanför släpet. Har ett 4 meter långt grimskaft som jag knäpper fast i bettet och så kan jag gå till sadelkammare/bil och hästen är kvar bakom släpet, men jag håller ju i den så ingen behöver bli orolig.

Men är han parkerad så är han. Ställd häst står :D

Det man får skippa då när man är själv är som du skrev vattenflaska men framförallt benskydd vid framridningen.



Förut tyckte jag det var jobbigt att ha medhjälpare med då jag är en sån "att vill man ha nåt ordentligt gjort får man göra det själv". Men nu på senare år uppskattar jag en hinknisse så man själv kan gå runt och kolla resultat och prata med folk lite mer!

PA106827.jpg


Herregud, vad är det för lyxiga tävlingsplatser du åker på som man får så mkt plats per transport? Det måste vara dressyrtävlingar för där är ju inga folk jämförelsevis med hopptävlingar.

Jag tar ur mellanväggen när jag åker själv och så gör jag allt i trailern. Eller har jag tur så får jag parkera längst ut då kan jag binda upp hästen utanför.
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Frågan är om man törs lämna sin häst med nån 12-13 åring med erfarenhet av ridskolehästar? Visst, vår äldsta häst skulle jag kunna lämna själv utanför banan och han skulle stå kvar när jag kom tillbaka, fullblodet och unghästen kräver nog en "hållare" med hästvana.

Nej det kan ju kännas lite osäkert men i alla fall på mindre lokala tävlingar tycker jag folk känner till vilka som är mer hästvana. Jag brukar vara funktionär och jag är ganska hästvan och de vet de i klubben om så jag skulle nog kunna vara "hållare" till de flesta.

Åker själv med vår ena häst. Sadlar i transporten om det regnar, annars står han snällt nästan var som helst. Har bara startat dressyr men funderar på en nån liten hopptävling. Hur bär man sig åt med bangången om han har tidigt startnummer och det kanske tar 5 min att gå till parkeringen? Tips?

Det är ju just det som är det knepiga. Är det en enkel bana och man har åtminstone en startande framför sig och framridningen ligger så att man ser tävlingsbanan har jag flera gånger skippat att gå banan och bara tittat på ekipaget före. Men det är just sådana situationer man ville ha en hållare
 
Senast ändrad:
Sv: Åka iväg på tävling själv?

de gångerna man rider fram innan bangången är väll bara när man startar bland dom första? och har man en lättlastad häst så kan man ju slänga in den i släpet efter framridningen, springa till bangången, springa tillbaka och ta framhoppningen? hästen lider nog inte av det mer än när en medhjälpare står och vänta med den.

Fast det kräver en synnerligen stadig och lugn häst som kan kliva in i släpet med sadel på efter att ha blivit framriden. Jag har prövat det med min förra häst och det blev inte bra alls. Var han lite uppe i varv så hade han absolut inga planer på att stå still i släpet och det kändes väldigt osäkert. Hästen var resvan och lättlastad i övrigt men inte när han var sadlad och redo för hoppning.
Så det är något jag absolut inte tänker pröva igen.
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Herregud, vad är det för lyxiga tävlingsplatser du åker på som man får så mkt plats per transport? Det måste vara dressyrtävlingar för där är ju inga folk jämförelsevis med hopptävlingar.

Jag tar ur mellanväggen när jag åker själv och så gör jag allt i trailern. Eller har jag tur så får jag parkera längst ut då kan jag binda upp hästen utanför.

Just den där bilden är tagen på klubbtävling så det förklarar saken ;)
Vi vanlig tävling, där det även kan blir trångt vid dressyrtävling, så fäller jag upp bakrampen så står hästen bakom släpet men jag når sadelkammaren på släpet och bakluckan på bilen ändå när jag håller i det långa grimskaftet :)

Åker man själv ser man till att hänga fram saker och lägga det där man når det innan man tar ut hästen.

Jag har en stång på mitt släp (syns på bilden) där jag kan hänga allt jag vill :) Mycket praktiskt
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Det fetmarkerade förutsätter att det rör sig om dressyrtävlan, eller lokala hopptävlingar. Hur hanterar du att åka själv till tävling som har vet.bes?

Då får jag väl göra som jag skrev att jag håller i hästen medan jag gör i ordning den. Min häst är lättlastad så jag kan lasta ur , gå och besiktiga, lasta igen, gå banan, lasta ur och sedan fixa i ordning henne. Om det skulle behövas. Jag har oftast min mamma med mig eftersom hon är intresserad och vill titta på.
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

KL

Har hört någonstans att det står i Jordbruksverkets (?) regler att man inte få köra hästen med sadel på. Lika lite som man får köra längre en vissa sträckor utan strö i transporten.
Tycker sadling är ett mindre problem, har åkt själv även med mitt ganska taggade fullblod och det funkar utmärkt att sadla - men hur gör man med bangång?

Har precis läst dessa regler och där finns inget som säger något om i vilken utrustning hästen får/inte får transporteras.
Om transporten är på 50km eller mer ska det finnas strö att stå på.

Jag åkte ofta själv innan jag fick barnen och det går bra under förutsättning att man inte blir så stressad av tävlingar själv, har god organisationsförmåga samt en lättlastad häst :)
Eftersom jag bara har en häst så har jag en extra bom som går paralellt med mellanväggen på den tomma sidan, den är till för att hänga sadel och täcken på så att man kan nå dom när man har hästen stående bakom transporten.
En av mina bättre idéer :idea:
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Alla mina tre hästar kan tas ut, lastas, tas ut igen och sadlas/ta på och av benskydd runt om fast jag är ensam. 4-åringen har visat sig vara en klippa även på tävling, han står som ett ljus!
De står även med sadeln på i släpet om det skulle behövas, då brukar jag ha sadelöverdrag plus eventuellt täcke beroende på väder.

Jag brukar ta ut en låda med alla saker och lägga sadeln ovanpå om jag inte kan stå och göra i ordning bredvid min sadelkammare. Lådan ställer jag sedan in i släpet på den sida där det är hästfritt. Om det är skitväder så går det bra att göra i ordning inne i släpet om jag lyfter av bakbommarna och flyttar mellanväggen. Brukar då vänta med bakskydden tills jag lastat ur.

Om jag behöver gå banan efter jag ridit fram brukar det finnas någon jag känner eller någon som ser pålitlig ut som kan hålla i hästen.

Tävlar jag dressyr så skippar jag benskydd till framridningen. Skulle jag absolut måsta ha skydd så kliver jag av när jag ridit fram och tar av skydden för att sedan sitta upp igen. Beroende på temperatur och väder och var vi tävlar så brukar det funka bra att ha med sig en vattenflaska att ställa från sig på framridningen. Kavaj däremot tar jag alltid på mig innan uppsittning.
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Helt OT, men jag kom precis att fundera på varför alla hästtransporter har sadelkammare framtill?
det är ju aldrig att man får plats att stå med hästen på sidan om släpet och göra i ordning :(, och är man ensam så blir det ju att man får dra fram allting och ha på rampen, göra i ordning hästen och gå iväg. när transportskydd, täcke, borstar osv ligger kvar inslängt i transporten! det är ju fritt fram för vem som helst att ta :(, ser också ofta sadlar och träns ligga framme hos dom som har mer än en häst att tävla med. det är ju onödigt att ha sadelkammare med lås om man inte kommer åt den när den behövs XD. nej, när jag väl får en transport så ska den vara utan sadelkammare fram och så bygger jag ett fast sadelskåp med lås på sidan där hästen inte står, då kan jag nå allt utan att behöva ha sadeln på marken när jag gör iordning hästen och kan låsa in allt när jag går iväg ^_^!
(geni som nu ritar för fult på den perfekta transporten :love:)
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Men alltså... :D Är det någon som sett detta irl?? Ser ju sjukt roligt ut. :D
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

:O:O:O:O:O!!!!!! men fy vad häftigt släp!!!! fortfarande problem med att sadlarna är fram på släpet dock, men det finns ju verkligen allt!! till och med en stege för att komma upp på hästen :love: e.. eller??
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

:O:O:O:O:O!!!!!! men fy vad häftigt släp!!!! fortfarande problem med att sadlarna är fram på släpet dock, men det finns ju verkligen allt!! till och med en stege för att komma upp på hästen :love: e.. eller??

:rofl::rofl: Tänkte detsamma :D
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

kl

Har åkt själv på tävling en gång och står nog inför 2 ensamma helger till :(

Jag binder min häst utanför transporten. Hon står som ett ljus i alla lägen så det är ingen fara. Borstar, sadlar och grejar med henne innan jag byter om (oftast bara från tröja till skjorta) och slänger på chapsen innan jag tränsar.

Om jag behöver gå en bana ber jag bara nån snäll människa utanför att hålla i hästen.

Men nog tycker jag av flera anledningar att det är roligare med en medhjälpare. Att gå och kissa kan bli besvärligt eftersom du måste hitta nån som håller. Vid längre pauser slänger jag in hästen i släpet, eller binder utanför med ett hönät och det är finare väder.

Tycker en krånglig sak kan vara att ingen kan hålla saker. Jag behöver till exempel ha med mig benskydden till framridningen eftersom dom ska på och av lite då och då, samt att ingen kan hålla min jacka!

Anyway, det funkar men jag föredrar att ha med nån.
Ska genast börja övertala min kille att följa med på lördag :rofl:
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Det är ju för att du bor så långt bort, jag hade kunnat följa med och vara skrittneger en dag och kolla på fina cowboyhästar ;)



BUCK: Är det inte för att komma upp på taket? Släpet har ju takräcke i alla fall :p
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

jo det är nog för att komma till taket :) men hade varit mycket bättre med en inbyggd komma upp på stora hästen stege/pall :rofl:
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Som är typ utdragbar ur släpet :D

Jag skulle dock hajja till lite om jag mötte ett släp fullt med packning på taket :D
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

kl

Jag skulle inte binda min häst utanför släpet på en tävling om jag inte var helt säker på att den kommer att stå stilla.
Min bökar inte hemma men när jag provade på tävling så slutade det med en trasig grimma, en repad sadel som hamnade på marken och en rätt sur hästägare dvs jag.
Som tur är var det inte mycket folk och parkeringen låg på baksidan så det störde ingen.
Jag gör inte om det.
Däremot kan jag sätta på benskydd och brodda i transporten (bakbenen tar jag från utsidan med öppen bakläm men bommarna på) och så kan jag lasta med sadel på men jag brukar slänga ett täcke över.
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Det är vanligare än man tror att köra foder på taket om man åker på längre meeting. (många har lastbilar men för dom som inte har kör ofta på bilens tak ;) )
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Rent krasst skulle jag kunna åka iväg på tävling själv, om man ser till skötsel och ordningställande av hästen. Inga problem att sadla, tränsa, brodda och hela kittet i transporten om det behövs.

Men, eftersom han inte är som ett urverk gällande lastning så spricker det på den punkten.

Dessutom, det är ju väldigt smidigt att ha någon med sig, hästvan eller inte (i alla fall om man har en relativt beskedlig pålle och inte alltför rädd kompis) OM något skulle hända. Och framförallt så är det ju trevligare att ha någon med, särskilt på vägen till och från tävlingen.

Ja, och så underlättar det ju vid toalettbesök med... :)
 
Sv: Åka iväg på tävling själv?

Men jag har aldrig sett en vanlig finka med takräcken där man lastar packning. Men det kanske är vanligt nere i söder?? :) Här uppe går mest Ume, värmlandsvagnar, Kylinge, Ifor Williams och liknande och ingen av dem har jag sett packade på taket iafl. :)
 

Liknande trådar

Träning Jag lämnade iväg min häst till ryttare för försäljning och efter lite uppmärksamhet har det nu blivit dragkamp om hästen från flera...
Svar
4
· Visningar
1 959
Senast: Waikiki
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 726
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är märkligt hur dessa djur kan fluktuera i pris så snabbt. Från "bortskänkes mot avhämtning" ena dagen till en miljon dollar den...
Svar
2
· Visningar
1 088
Senast: cewe
·
Hästhantering Tidigare har jag inte varit runt så mycket på träning och tävling som jag är nu, och då har jag aldrig riktigt tänkt på det här. Även...
2
Svar
34
· Visningar
4 803
Senast: Kallebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp