Bukefalos 28 år!

Akvariefiskar

Sv: Akvariefiskar

ja, det skulle jag aldrig göra. kommer vara så rädd om mitt akvarium så :D
 
Sv: Akvariefiskar

Måste putta i tråden lite då jag känner att mitt akvarium snart är nära :angel: :D

Vilken fisk tycker ni är den absolut bästa fisk att skaffa i ett nytt akvarium?
som första fisk alltså

Jag vill ju såklart ha neontetra, men läste att dom ska man hellst skaffa ungefär ett halvår efter man startat upp sitt akvarium..
 
Sv: Akvariefiskar

Beror vad du vill ha för typ av fiskar senare.

Jag har alltid haft i räkor +platys i nyuppstartade akvarium, men då har jag alltid haft fler än 1 akvarium och således flyttat över de tillfälligt i några veckor bara tills akvariumet stabiliserat sig lite.
 
Sv: Akvariefiskar

Äh, inte behöver du vänta ett halvår med neontetror. Så länge väntar jag inte ens med saltvattenfisk. Vänta några dagar till en vecka, och börja med några enstaka fiskar. Jag skulle möjligen vänta till andra inköpet med stimfisken, just pga att de är fler till antalet.
 
Sv: Akvariefiskar

Ja, jag vill ju ha fiskar som går bra ihop med neontetran.. det är ju en fisk jag alltid velat ha sen spelar det ingen roll.

sedan har jag funderat på en fisk som jag sg i akvariebutiken, den ser ut som en miniål, tror det inte blev så stor heller, så då borde ´den passa i det jag ska köpa.

det r en skygg fixk som gömmer sig ofta, men kommer fram då och då :) tyckte den lät spännande.

så då tänker jag, kan man stoppa dit en mal som den första? eller ska man vänta med malfiskar?
ska åk in till akvariebutiken och prata med han som jobbar där också, han verkade vara väldigt kunnig ^^
 
Sv: Akvariefiskar

okej, ja det stog så i en äldre akvariebok. lånade ett äng på bibblan.

ja har verkligen läst igenom böckern. så man har lärt sig ett och annat trick, som det där med frigolitplatta under akvarium, tycker ja var ganska smart.
 
Sv: Akvariefiskar

Jag hade en gång ett akvarium, men det växte ett grönt lager med alger på botten och på glaset och blev helt överfullt med ohyressnäckor :crazy:

Finns det akvariedjur som äter ohyressnäckor? och finns det de som äter sånadär alger ? :)
 
Sv: Akvariefiskar

ja har verkligen läst igenom böckern. så man har lärt sig ett och annat trick, som det där med frigolitplatta under akvarium, tycker ja var ganska smart.

Inte bara smart utan en nödvändighet, förutsatt att akvariet inte har en ram. Liggunderlag går också bra.
 
Sv: Akvariefiskar

Jag hade en gång ett akvarium, men det växte ett grönt lager med alger på botten och på glaset och blev helt överfullt med ohyressnäckor :crazy:

Finns det akvariedjur som äter ohyressnäckor? och finns det de som äter sånadär alger ? :)

Då har du inte lyckats få riktig balans, om det blev så. Det finns djur som äter alger, och de som äter snäckor, men du måste även ändra i akvariets balans för att på sikt sluta producera mer alger + mer snäckor.
 
Sv: Akvariefiskar

I mitt blandakvarium har jag:

Neontetror
Kardinaltetror
Black Molly (även i vita och prickiga varianter, minns inte vad de heter)
Sunset Play
Musse Pigg Platy
Praktbotia
Pakistanbotia
Ottosar (algätare)
Guppy
Pansarmalar

Playsarna och Mollysarna ynglar av sig som tusan så sådana har jag aldrig brist på. Tetrorna är långlivade. Det som går åt mest hos mig är guppysarna som jag aldrig lyckas få särskilt långlivade.
 
Sv: Akvariefiskar

Inte bara smart utan en nödvändighet, förutsatt att akvariet inte har en ram. Liggunderlag går också bra.

Jo, men det var en grej jag ALDRIG skulle ha tänkt på om jag inte hade läst boken, :angel:

jag köpte ett litet akvarium igår, ett karantän akvarium, för sjuka och nya fiskar..
Men då undrar jag.. eftersom att det inte kommer användas helatiden går det då bra att ha plast växter?
men då tänker jag att det kanske inte är så bra att bara ha plastväxter?
eller så har man den igång helatiden bara det att den kommer va tom ganska mycket.
hur gör ni? misstänker att ni också har ett akvarium på sidan om som ni borde använda som karantän eller liknande?
 
Sv: Akvariefiskar

japp, nu har jag köpt ett akvarium, ska troligen hämta den ikväll :)

blev ett mindre än vad jag hade tänkt mig, men den bara stog där och ingen ville köpa.

blev ett 102l tror jag det var, med en välvd? heter det så? framruta...
Och ett passande bord till :D

Har väl det jag gör i helgen då ^^

men jag måste fråga.. när man har gjort klart allt och ska till att plantera växterna, kan man göra det samma dag som man inreder resterande saker? eller måste man kanske vänta några dygn innan man planterar växterna?

vet ej hur känslig dom är, och akvarieböckerna säger direkt inget om det. bara hur man planterar dom..

Vi har VÄLDIGT bra vatten här där jag bor. inget tillsatt i vattnet förutom en pytteliten mängd klor som knappt går att mäta säger dom.. så det är ju bra att veta :)
 
Sv: Akvariefiskar

mm, jag är äntligen klar med allt, har sköjt stenarna, och lagt i dom, lagt i roten jag köpte till, så nu väntar jag tills vattnet ska bli omkring 20grader innan jag planterar i växterna, eller kan jag göra det även om vattnet är 15grader?

har en till fråga som du kanske kan hjälpa mig med. har bild också som jag kan lägga ut.. hur långt ner man ska sätta doppvärmaren?
Sambpn säger att det borde inte sättas ner helt. men jag menar att bara reglaget ska vara ovanför vattenytan.. du ska få se bild snart så kanske du förstår..
 
Sv: Akvariefiskar

27799286.jpg


Ska den ner mer eller duger det?
 
Sv: Akvariefiskar

Den ska inte ner mindre iaf. Står den för långt upp är det lätt att den spricker. Jag pular alltid ner dom helt, men på en del bruksanvisningar står det att toppen ska sticka upp.
 
Sv: Akvariefiskar

svårt att läsa denna bruksanvisning, för det är varken Engelska eller Svenska.-.. >_<

Men jag fyllde på mer vatten och nu är den så reglaget är ovanför. verkar fungera än så länge..

men nu fick jag ett nytt problem.. helt plötsligt så slutade lysröret att fungera.
Finns det någon inbyggd timer eller överhettningsskydd i överdelarna? eller är det helt enkelt trasigt? =/

Blir så less. allt som fungerade så bra och så slutar det att lysa.. hur klarar sig växterna en hel dag utan ljus? jag kommer inte åt affären förrens på måndag..

tur att det finns garanti.. skulle dom säga att man måste skicka in hela akvariet blir jag galen :cool:
för det är ju bara överdelen det är fel på verkar det som..
 
Sv: Akvariefiskar

suck... trasigt :(

Vad gör man då? tål inte lysrörshållarna vatten?
helt värdelöst, det som har kontakt med vatten så ofta..
Ingen instruktion på svenska finns det heller...
hur ska växterna klara sig utan lyse tills en ny kommer?

jag är så försvirrad just nu, vet inte vad jag ska göra >_<
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 437
Senast: LiviaFilippa
·
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 659
Senast: Butros
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 345
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp