Akvariefiskar

Sv: Akvariefiskar

Det är ett alternativ, om det behövs ja. I ditt fall behövs det nog inte. Själv hade jag använt torv eller bikarbonat, beroende på om jag vill höja eller sänka.
 
Sv: Akvariefiskar

okej, härligt. lite miljöväligare alternativ?

Det gillar jag :D

längtar som bara den tills mina första fiskar :D

Tack för all hjälp, det är mycket att lära. så undrar jag nått mer så återkommer jag :angel: ;)
 
Sv: Akvariefiskar

:eek:

igår upptäckte jag att det fanns sniglar i mitt akvarium :rofl:

då undrar man, var kom dom ifrån? växterna?

har inget emot att om är där, sägs ju vara väldigt bra algätare, men idag sitter typ alla vid ytan och surar.. tråkiga saker :p
 
Sv: Akvariefiskar

Någon enstaka kan säkert komma med växterna. Om de förökar sig och blir fler hos dig bör du kika över mängden matrester i gruset...perfekt grogrund för snäckbebisar.
 
Sv: Akvariefiskar

ja, de finns väl fiskar som äter upp dom också. om det skulle bli för många.
 
Sv: Akvariefiskar

kl

Var köper man egentligen frigolitskiva? Borde skaffa en ny till mitt kar men insåg att jag inte har nån aning om var jag ska hitta en.
 
Sv: Akvariefiskar

Jag måste jub ha riktiga monstersniglar i mitt akvarium :eek:

ser det ut som iaf :angel:
jag satt igår och missade nästa hela mitt tvprogram för jag blev så intresserad då snäckorna började.. slåss? såg ju väldigt våldsamt ut iaf. för dom reste sig mot varandra och så gjorde som utfall så ena snäckan tappade greppet om akvarieväggen och höll på att sväva fritt i vattnet.
tillslut så lyckades en av dom att komma upp på den andras snäcka och bara satt där. efter ett tag kröp den av.. men jag undrar vad dom håller på med? :confused:

sen har det tillkommit 2 snäckor.. hade 6st förut. nu har jag runt 8st. såg en pytteliten snäcka igår som kröp omkring.
Så jag googlade lite och kom fram till att det borde vara en snäcka som heter physa marmorata.
och att dom är riktigt duktig på att föröka sig, även om ajg inte har fiskar än och dom har alltså inge fiskmat som jag kan råka övermata dom med så forökar dom sig ändå.. antar att det kanske finns mycket alger dom lever på då >_<

och då börjar jag fundera på att skaffa snigelätande sniglar, för jag ser ju att sniglarna har en funktion att fylla i akvariet, dom är bra städare och äter gamla växtdelar men jag vill inte ha för många som dom här kan bli.
nackdelen med snigelätaren (som jag har fått höra) är att dom kan ge sig på sovande fiskar och börja gnaga på dom. men när jag googlar runt så hittar jag aldrig nått negativt utan bara positiva grejr om dom sniglarna. så jag gisssar på att chansen att dom börjar äta på fiskarna är små?

någon som har en sådan snäcka som kan dela med sig lite info om dom?

anentome helena är en snigelätare.. google igen :angel: :D
 
Sv: Akvariefiskar

mina första fiskar :D

28115980.jpg

en kuhliiål. en sak jag undrar om den här fisken, läste att den var allätare. äter den då alger i akvariet?
för jag testade mata dom nu för första gången och dom andra fiskarna åt upp precis allt, så det kom ingenting ner till ålen, vad äter han då? hur ska jag se till så att han får mat?
har köpt flingfoder just nu till att börja med.

28115996.jpg

5 sebrafiskar, 3 honor och 2 hanar. riktigt aktiva små fiskar, utforskar verkligen allt i akvariet.. och fina :love:
 
Sv: Akvariefiskar

Kuhliin äter inte alger, så den får du fodra på annat sätt. Om de andra fiskarna äter bottenfodret kan man testa att ge lite efter att belysningen släckts.
 
Sv: Akvariefiskar

Jag fattar det som att TS köpt flingfoder, så då skulle mitt tips nog vara att ge bottenfoder också till att börja med, så får den lite närmare till maten i alla fall.
 
Sv: Akvariefiskar

jag brukar utfodra, eller har bestämt att utfodra just då jag ska till att släcka. just för att han är mer nattaktiv.
Så har jag också bara flingfoder just nu, finns det nått speciellt bottenfoder ni kan tipsa om? namn?

har annars tänkt köpa frysfoder om en vecka då jag hade tänkt köpe in fler fiskar.

han på akvarieaffären sa att kuhliin är en riktig överlevare, och då han verkligen vill ha mat så brukar dom simma upp och ta för sig. och så äter dom maskar som håller till i botten.
 
Sv: Akvariefiskar

Jag fattar det som att TS köpt flingfoder, så då skulle mitt tips nog vara att ge bottenfoder också till att börja med, så får den lite närmare till maten i alla fall.

Givetvis måste man ge ett sjunkande foder till bottenfiskar, det tog jag för givet att alla var med på, men det kanske jag inte skulle gjort.

Å andra sidan kan ju flingfoder fungera som sjunkande foder om man släpper det under ytan och efter släckning.
 
Sv: Akvariefiskar

han på akvarieaffären sa att kuhliin är en riktig överlevare, och då han verkligen vill ha mat så brukar dom simma upp och ta för sig. och så äter dom maskar som håller till i botten.

Förutsatt att man har maskar i botten ja. det är det ju inte alla som har. Någon slags bottenfoder får du se till att den har.
 
Sv: Akvariefiskar

maskar har jag, det har jag då sett :D

jag tänkte då inte på bottenfoder som du säger att du tar för givet att alla tänker på, eftersom att ibland blir det rester av flingfoder som åker ner till botten och lägger sig, maskar och att han på akvariebutiken sa att flingfodret var bra att börja med och att kuhliin simmar upp då det är matning då den väl känner att den vill ha.

så därför tänkte jag att flingfoder skulle räcka. (till att börja med)
men jag kollade runt nu på en hemsida..

Länk raderad av moderator

Liknande foder du menar? för alla bottenlevande fiskar..
tycker det fodret ser stort och hårt ut. kuhliin som är så liten :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Akvariefiskar

Så, nu har jag sett till så att kuhliiålen fick sig lite flingfoder, så får jag köpa in ett bra bottenfoder till h*n när jag far förbi affären igen ^^

fast zebrafiskarna är snabba att sniffa till sig flingfoder som ligger på botten, även om den är gömd :p
 
Sv: Akvariefiskar

Jag hade valt ett sjunkande granulat hellre, men även tabiminen löser upp sig lite efter några timmar så det kan fungera. Olika frysfoder brukar också nå botten, typ bosmider och cyclops för kuhliin.

Det kanske är en yrkesskada eftersom jag står och säger det i nio timmar om dagen, men jag tycker det är rätt givet att man ser till att all mat inte är på ytan hos ytfiskarna om man även har bottenfiskar, men jag vet att det tyvärr finns spridda uppfattningar om att bottenfiskar lever på noll och ingenting (bajs, alger, slam, smuts, allt har jag hört). Det blir heller inte lättare att veta om zooaffärspersonal står och säger att de inte behöver mat. (Hade dessutom varit merförsäljning för honom om han sålt lite mat)
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 252
Senast: LiviaFilippa
·
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 579
Senast: Butros
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 217
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 439

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp