Akvariefiskar

Sv: Akvariefiskar

rättaresagt, hur länge kan dom klara sig? kan dom klara sig i 2 veckor, nyplanterade utan att vissna bort?

har gjort en liten nödlösning.. jag kom ju på att jag hade ett 52l akvarium ståendes..
så jag la en glasskiva på mitt 102l och så tog jag toppen på den lilla och la dit, det får duga så länge :p
 
Sv: Akvariefiskar

ja, jag misstänker att lysrören har ett syfte.. ska prata med han på affären imorgon, får antagliogen köpa ett nytt lösrör till nödlösningen. för den är lätt över ett år gammal, och det är nått lila aktigt sken, gillar det inte alls.

misstänker att jag måste vänta i några veckor på att få tillbaka om det går på garantin. om han inte kan försöka laga och kanske byta ut det som inte fungerar.
 
Senast ändrad:
Sv: Akvariefiskar

Hur stort är akvariet, och hur mycket ljus är det? Min gissning är att du förmodligen måste byta belysningen oavsett om den fungerar eller inte, för den medföljande ljusrampen är oftast helt otillräckligt. Det är ett elände att få balans och algfritt i ett akvarium som inte har tillräckligt med ljus.
 
Sv: Akvariefiskar

Ja, vad ska jag annars göra lixom? det är väl bättre än ingenting? tills det blir lagat.

akvariet är 102l och ljusrampen som följde med borde ju vara tillräckligt? 2 lysrör..

det jag använder nu är till en 52l akvarium och bara ett lysrör, som min nödlösning..
 
Sv: Akvariefiskar

Du kan ju lägga till reflektorer, och välja bra rör när gamla rampen blir lagad. Två st Aquarelle tex brukar vara fint för växterna.
 
Sv: Akvariefiskar

Ja, vad ska jag annars göra lixom? det är väl bättre än ingenting? tills det blir lagat.

akvariet är 102l och ljusrampen som följde med borde ju vara tillräckligt? 2 lysrör..

det jag använder nu är till en 52l akvarium och bara ett lysrör, som min nödlösning..

Ljusrampen som följer med behöver inte vara tillräcklig, det beror på. Hur många watt är det i lysrören?

Rekommenderar verkligen att du köper reflektorer till (kostar typ en hundralapp max) och att du köper växt-lysrör, typ aquarelle. För mycket och för bra ljus kan man i princip inte ha. Blir så otroligt mycket roligare att ha akvarium när växterna trivs istället för algerna!
 
Sv: Akvariefiskar

okej, tack för tipset båda två.
han som jag köpte det av sa att det brukar var bra kvalite på ljusrören som han köper ifrån.. den gav iaf ett väldigt bra ljus..
tror dom var på 18watt vardera..

jag kommer iaf att få hem en ny ljusramp, kommer om någon dag bara..
tydligen var det fel på en serie ramper som dom har haft mycket problem med, så dom tvekade aldrig utan skulle skicka upp en ny direkt.. kommer vilken dag som hellst :D
 
Sv: Akvariefiskar

Ett lysrör kan vara av bra kvalitet, men ändå inte ge tillräckligt ljus för växter tex. Om akvariet är strax över hundra liter vill man nog gärna ha 50 W ca (0,5 W per liter). Du har 2 x 18W, vilket ändå är bättre än många som köper ett klassiskt nybörjarpaket med 15 Ws ljus. Sen hänger det även på totaldjupet och vilka växter man vill ha.
 
Sv: Akvariefiskar

50watt totalt?

om man sätter in en reflektor, kan man öka wattstyrkan då? eller vad har reflektorn för uppgift? sprida ljuset bättre?
 
Sv: Akvariefiskar

dom verkar iaf har skjutit rötter väldigt bra även om dom har väldigt dåligt med ljus..

och en enstaka växt har börjat fått några skott också.. så ja, för mig verkar det som att dom mår ganska bra ändå..?
coh bättre borde dom väl må när dom får tillbaka det rätta ljuset ^^
 
Senast ändrad:
Sv: Akvariefiskar

Hoppas jag inte kommer med för svåra frågor.. men jag håller på att mäta PH värde och liknande..
mätstickan jag har mäter

nitrat NO3
kvävedioxid NO2
och PH

Men vad är GH och KH? som den också mäter
 
Sv: Akvariefiskar

50watt totalt?

om man sätter in en reflektor, kan man öka wattstyrkan då? eller vad har reflektorn för uppgift? sprida ljuset bättre?

50 W totalt i hundra liter ja. Wattstyrkan kan inte bli högre av reflektorer, men du kan minska svinnet. Tvärtom mot att sprida ljuset så riktar den ljuset så att det bara sprids dit man vill ha det.
 
Sv: Akvariefiskar

hur ska man göra om alla värderna blir på tok?

till exempel nitrat, då brukar väl det väl hjälpa med vattenbyte?
Kvävedioxid ?
Ph?
hårdheten?

eller hålls allti i balans om man gör regelbundna vattenbyten, eller måste man då och då tillsätta nått i vattnet som hjälper till?
 
Sv: Akvariefiskar

Då alla fiskar inte vill ha samma vattenvärden så kan det aldrig automatiskt bli bra för alla fiskar av sig självt, men många sydamerikanska och asiatiska fiskar tex går bra i ett obehandlat kranvatten om man inte har extrema värden där från början.

Nitrat är ju mer belastning än vad pumpar och vattenbyten klarar av att ta bort, och nitrit är ett omoget akvarium som har belastats för hårt, för snabbt.
PH kan höjas och sänkas, och samma med KH och GH. Generellt är det lättare att höja än att sänka.
 
Sv: Akvariefiskar

jag kommer ha fiskar som går bra ihop med neontetror och sebrafisk.
så vattnet som dom klarar, sånna fiskar kommer jag att ha.. sebrafisken vad jag vet ör en väldigt tålig fisk, så det kommer väl bli den första jag skaffar på fredag.

Gör jag rätt om jag skaffar fisk en vecka efter jag startat mitt akvarium?
på fredag har det gått en veckja prick. alla värden och temperaturen är redan perfekt..
 
Sv: Akvariefiskar

jag vet också att det finns, vad hette dom.. tetra ph/kh minus och plus.
är det värt att använda nått liknande om man behöver ändra Phvärdet?
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 252
Senast: LiviaFilippa
·
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 579
Senast: Butros
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 217
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp