Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Men om Hotrodkitten ska skaffa större så är det ju jättebra :) hur stort letar du efter?
Så stort som det bara gååår! :p Hehe när men de vi kollade på i fredags var mellan 350 (hörnakvarium som var väldigt snyggt!) och 500 liter. Så vi får se vad det blir när det blir dags. Måste väl kanske kolla med hyresvärden också om de har någon gräns för hur stort man får ha.
 
Sv: Akvarietråden

kl

Är det någon av er har bra tips när det gäller att flytta akvarium. Har ett på 46l och ett på 180l tropiska båda två med växter? Vi har gurami, malar(brussel nose plec, inkl yngel i olika ålder), rummy nose tetra, corydoras catfish, galaxy rasboras, minnowas, rock shrimp, kuhlis, whiptails, red tail shark, guppy och nån form av mini variant av ciklid.
Förhoppningsvis kommer vi ha nya stället nån vecka innan vi måste vara ute från gamla.
Ett alt som vi kommit fram till är att sätta upp ett gammalt akvaruim på nya stället och få igång det ett par dagar och sen flytta fiskarna från ena tanken till det nya huset sen ta den tanken och sätta upp den i nya huset och flytta över fisken dit innan vi tar fiskarna från nästa tank i gamla huset och flyttar till tillfälliga tanken. Går det att göra så har båda akvarierna lite tid på sej att byggas upp igen.

Om detta inte funkar vad tycker ni skulle vara bästa sättet? Det kan bli så att vi inte har så lång tid att flytta, eller att tilltänkta reservakvariet inte är helt. Försöka få med så mycket av det gammla vattnet som möjligt?

Hur transporterar vi fiskarna (och räkorna) på bästa sätt? Ska fixa transportpåsar från akvarieaffären, men det blir en del påsar fyllda med fisk som ska packas in i bilen.
 
Sv: Akvarietråden

Det bästa sättet är att tömma ca 50 % av vattnet från respektive kar i hinkar, byttor, baljor.
Samma med filter, substrat, växter och fisk: i med allt i baljor. Tvätta inte substrat och filter.

Sen när akvariet väl står där de ska stå så i med inredningen, fyll på med det gamla vattnet och resten med kranvatten. Klart!
Gör man såhär så blir det inte mycket jobbigare för fisken än ett vanligt vatten byte.
 
Sv: Akvarietråden

Men det kan vara värt att tänka på att akvarium inte är gjorda för att bäras med tyngd i. Om jag mot förmodan skulle välja att flytta ett akvarium en längre sträcka, (dvs inte bara dra bänken över golvet) med vatten i så skulle jag ha så lite att fiskarna i princip bara var blöta, och så skulle jag bära det på en rejäl skiva, typ bänkskiva, så att botten hade stöd hela vägen.
 
Sv: Akvarietråden

Ja herregud - akvariet ska vara helt tömt på vatten och allt annat också förstås, för säkerhets skull.
Jag menade att resten av vattnet slangar man bara ut i avloppet, inte att man skulle behålla det i karet. Spara 50 % av akvariets vatten i baljor och ta med, och så göra sig av med resterande 50%!
 
Senast ändrad:
Sv: Akvarietråden

OK, jag tolkade det som att; sedan kan man bära iväg det. Det är inte helt ovanligt att folk gör så, men lite risky.
 
Sv: Akvarietråden

Det bästa sättet är att tömma ca 50 % av vattnet från respektive kar i hinkar, byttor, baljor.
Samma med filter, substrat, växter och fisk: i med allt i baljor. Tvätta inte substrat och filter.

Sen när akvariet väl står där de ska stå så i med inredningen, fyll på med det gamla vattnet och resten med kranvatten. Klart!
Gör man såhär så blir det inte mycket jobbigare för fisken än ett vanligt vatten byte.

Så har jag gjort när jag har flyttat med, karet har nog flyttat 5 ggr på 10 år och alla fiskarna har överlevt flyttarna.

Till TS
Jag har haft 20liters hinkar, med vatten å fiskar å allt, ta med å mycket akvarievatten om du har möjligthet till. men ha akvariet tomt.
om akvariet blir tomt i flera timmar se till att pumpen och filter får åka i en hink med akvarievatten och dra igång pumpen så fort du kan, i hinken undertiden du fixar grus, växter och vatten.
 
Sv: Akvarietråden

Kl

Hur kan jag göra med mina matvrak om jag ska åka bort? Kanske nån vecka.

Måste man ha fiskvakt eller går det att lösa på nåt annat sätt?

Har ju fyra scalarer på 10-12 cm och fyra guramis med samma längd, lite småfiskar och Göran på närmare 20 cm. Å just det, tre slöjisar.

Känns inte som de där klumparna man kan slänga i skulle funka.
 
Sv: Akvarietråden

*kl*

Jag har dragit igång mitt 375 l kar. Och ska köpa en pump till min filterhörna på 10l, vad ska jag räkna att jag behöver för pump?
velar mellan två, 1000l/h och 2000l/h, jag ska ju ha slöjstjärtar i som inte vill ha för strömt. men dom bajsar en hel del.
 
Sv: Akvarietråden

Är pumparna ställbara? Jag hade tagit den större och dragit ner kapaciteten lite när filtret är nytt och rent.
 
Sv: Akvarietråden

Oj, resunpumpar.
Du kan inte slänga på någon hundring och handla tysta, ställbara pumpar av ett bättre märke? Jag gillar AquaClears pumpar väldigt mycket. AC 50 drar runt 1100 l/h och AC 70 1500 l/h. Båda ställbara.
 
Sv: Akvarietråden

ohhh jag har ju glomt bort att saga tack till dig!:bow:

anvande ju mina ciklider for ett forsknings projekt till en kurs for nagon vecka sedan, hade i vanlig ordning glomt bort deras latinska namn. Vilket du gav mig for typ ett ar sedan, smidigt att bara ga bakat i traden och hamta fram informationen och lagga in i rapporten! (hade ju tagit mig nagra timmar av googling annars)

Tack igen :D
 
Senast ändrad:
Sv: Akvarietråden

KL

:(

vi verkar ha fatt problem i bada tankarna, och undrar om nagon har nagon aning om vad det kan vara? osaker pa om det ar sammankopplat.

Vardena i 100liter tanken ar helt ok, en fisk dog for nagra dagar sedan. En annan har nu varit sjuk sedan igar och blev nu avlivad. Kan inte simma och kroppen ar krokig :crazy: (sa tror inte att det ar fel pa simblasan). Guppisar och nagra danios i den. Bytte 30 liter forra veckan och rorde inte filtrerna (manga fiskar i sa har tva pumpar igang, ser dock ej ut att vara for stromt). Kan inte se nagot fel alls pa dem andra fiskarna.

375 liters tanken hade helt sunkiga varden for en vecka sedan sa bytte 150 liter. Nu har pH vardet sjunkit till 6.4 igen och Cl2 ligger pa 0.8 (det finns inga plantor i denna tank), med tanke pa Cl2 vardet sa antar jag att vattenberedare, men det sjunker ju valdigt snabbt????. Ciklider i den, alla ser ut att ma bra, igar kvall var alla helt ok. Nu ligger det ett uppatet lik pa botten (skelletet kvar). Samma sak hande forra veckan. Bada var Labidochromis caeruleus, har tva sadana kvar i tanken (ser helt friska ut). Har aven Cyrtocara moorii och Nimbochromis livingstonii. Jag undrar om det helt enkelt ar sa att min N. livingstonii hane har fatt for sig att ata upp dem andra fiskarna :crazy: (med hjalp av honorna). Han borjade skifta i blatt for tre manader sedan sa ar ju konsmogen (honorna ligger nara 15cm, hanen borjar narma sig 20cm.

Har ocksa insett att varan tank ligger nara minimi mattet for denna fisk, gjorde oss precis av med ett gang (7) red zebra sa utrymmet har ju okat markant. Men undrar om det helt enkelt ar utrymmes brist som forstor vardena?

Eller ar problemen i tankarna helt enkelt sammankopplat????? Har aldrig varit problem med vardena forut, speciellt inte i den stora (den har vi haft sedan februari forra aret, lilla tanken har varit igang sedan Juni forra aret).

Kanske ska tillagga att NO3, NO2, GH,KH har bra varden i den stora tanken. Ar det nagot annat vi bor testa?
 
Senast ändrad:
Sv: Akvarietråden

Oj, resunpumpar.
Du kan inte slänga på någon hundring och handla tysta, ställbara pumpar av ett bättre märke? Jag gillar AquaClears pumpar väldigt mycket. AC 50 drar runt 1100 l/h och AC 70 1500 l/h. Båda ställbara.

joo, nån hundring kanske jag kan slänga på. AquaClears? Finns dom på samma sida eller vart får jag tag på dom?
jag har inte jättemycket pengar att röra mig med när det nu blev akut att dra igång det karet.

Hittade dom på pwss, är det billigaste där? Sen stod ju att 70in klarar akvarium mindre än 300l. Funkar den även att jag har 375? :/ :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Akvarietråden

*kl*

Jag har dragit igång mitt 375 l kar. Och ska köpa en pump till min filterhörna på 10l, vad ska jag räkna att jag behöver för pump?
velar mellan två, 1000l/h och 2000l/h, jag ska ju ha slöjstjärtar i som inte vill ha för strömt. men dom bajsar en hel del.

Jag skulle ha satsat på den lilla pumpen och mycket filtermassa där bakterierna kan gro :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
239
Senast: Lillefrun
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
543
Senast: Amha
·
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
837
Senast: Unafraid
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 493
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp