Bukefalos 28 år!

Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Jag har ett ganska litet 6-kantigt akvarium. Vill gärna ha ett större men har varken tid, plats eller råd just nu. För tillfället bor det 5 guppyhanar och ca 10 st av en sort som jag inte har namnet på. Är lite nybörjare på akvariefronten så har lättskötta firrar. :D
Har inga bilder men kan försöka fixa om ni vill se.
 
Sv: Akvarietråden

*KL*

Här kommer lite bilder på mitt/vårt akvarium (jag är den som är intresserad och satt igång projektet :angel:) :)

Det innehåller 2 dvärggurami hanar, 2 guppy hanar, 10 neontetror och en antennmal (tror jag det är, skulle inte blir så stor iaf!)

Innan de nya växterna och fiskarna:

rsfsq1.jpg


Med nya växter och fiskar (bland annat en anubis som jag gillar jättemycket):

vhw3gl.jpg


Någon som kan tala om för mig vad de andra växterna heter? :o Vet att den mörkgröna brevid vita stenarna är en anubis och den grön/vita närmast är en dracena. De andra har jag inte koll på.

Har flyttat lite på fyren då jag höll på att ha ihjäl växten bakom, antar att den inte fick tillräckligt med ljus då rötterna typ ruttnade. Verkar ta sig nu igen iaf.

Lite mer bilder på några av mina "okända" växter ;):

24144co.jpg
 
Sv: Akvarietråden

Har lite problem med anubisen förresten. Den är jättesvår att plantera, jag har försökt 2 gånger men rötterna är som en hög pall som växten står på och jag vill inte vara för hårdhänt mot växten och kanske döda den. En stor del av rötterna är liksom ovanför gruset, men den flyter inte upp.

Någon som har planterings tips? Vill gärna att den ska växa upp på vita stenen så småning om också.

Guramisarna är jättelätta att ta kort på, de kommer fram till rutan så fort man visar sig, guppysarna är däremot svårare och framförallt kvickare.
Här har jag iallafall fått med allt utom huvudet på en av dem :rofl::

25sr8k8.jpg


Antennmalen:
2113pe0.jpg
 
Sv: Akvarietråden

Dracenan är inte en undervattensväxt, men det verkade du veta redan. Den höga ljusgröna med stora blad är antingen en Echinodorus eller en Spathiphyllum. Det bästa är om det är den förstnämnda, men är den köpt i samma butik som dracenan ökar ju risken för att det är en Spatiphyllum, dvs inte heller en vattenväxt.

Anubiasen ska du helst inte stoppa i gruset alls, sätt den på stenen direkt och surra fast den med fiskelina eller nån starkare tråd.
 
Sv: Akvarietråden

Nej den är inte köpt i den butiken jag köpte Dracenan i, dit går jag inte igen :devil:
Efter googling på de växter du nämde är jag nästan helt säker på att det är en Echinodorus. Kunde inte hitta nån av den andra som liknade riktigt.
Bladen på min växt är lite transparenta.

Aha, tack för tipset, då ska jag flytta upp den ur gruset imorgon och kanske sätta den på snedden lite på stenen :)
 
Sv: Akvarietråden

Hej!
Vet inte hur jag ska starta en egen tråd så jag frågar här.
Min Black molly fisk har blivit sjuk. Han är svart normalt, men nu är han vit på nästan hela kroppen utom huvudet och så händer han upponer i en växt. Vad ska jag göra? Har bara haft mina fiskar i 2 veckor.
 
Sv: Akvarietråden

Jag är nybörjare ska jag först säga.

Men när jag har pratat med kunniga inom ämnet så ska man om fisken är så pass dålig och den ändå kommer dö - avliva. Man spolar INTE ner i toaletten direkt utan lägger den i en kastrull med vatten som redan kokar. Sen kan man spola ner.

Du behöver nog också ta vattenprov innan du skaffar fler fiskar, kanske är giftigt på nått sätt?

Antar att det står "hänger upp och ner i en växt"? Det låter ju inte så bra. Hur ser de andra fiskarna ut att må?
 
Sv: Akvarietråden

Man spolar INTE ner i toaletten direkt utan lägger den i en kastrull med vatten som redan kokar. Sen kan man spola ner.

Koka bör man inte heller göra (speciellt om det rör sig om lite större fiskar). Inte heller frysa in eller vad man nu kan komma på att göra. Halshuggning (med vass kniv eller sax) eller hårt slag mot huvudet (t.ex. genom att lägga firren i en fryspåse och slå ett par snabba slag mot något) är nog bäst.
 
Sv: Akvarietråden

Verkar vara många olika bud.
Jag tyckte det lät sunt, man kokar ju kräftor liksom och de är ju stora och dör direkt om man inte lägger i för många i taget utan en och en.
 
Sv: Akvarietråden

Att skilja huvudet från kroppen är det mest humanaste. (kniv, sax eller mixer) Dänger man håven (med fisk i) i vägg/bänk först så är de rejält bedövade.

Frysa och spola ner är rent skärt djurplågeri, att koka är heller inte humant. Vid kokning kan mycket gå fel med.
 
Sv: Akvarietråden

*kl*
Skulle avsluta mitt ena akvarium, efter att kampfisken fått flytta till ett annat kar. Men så när jag var in på djuraffären råkade jag se en snygging...

Picture31.png
 
Sv: Akvarietråden

Den var riktigt fin!!!

Var i en djuraffär och spanade lite idag och såg ett par kampfiskar, men de så väldigt slitna ut på något sätt. Inte som de jag sett innan.
 
Sv: Akvarietråden

*halvt kl*
Vad får ni ge för era kampfiskar.
Och vad kostar det i månaden ungefär och ha ett akvarium på ca 150/200 liter. :) Är väldigt sugen på att införskaffa ett. men frågan är hur ja ska placera det. Har en klåfingrig son på 1½ och 2 busiga katter. :)
 
Sv: Akvarietråden

Det som kostar mest är nog elen, har inte koll på hur mkt det kan gå på och har inte fått någon elräkning sedan jag skaffade mitt stora.

I övrigt så kostar det inte alls mycket med akvarium. När allt väl är igång (och ja, inredning kan ju gå på några tusen beroende på vad man vill ha) så är det ju mat på några tior i månaden max, lite vattentester om man vill ha det men de räcker ju typ hur länge som helst. Nya fiskar och växter då och då, olika kostnad beroende på vad man vill ha.

Edit: Kampfiskar brukar väl kosta 40-50 kr om jag minns rätt.
 
Sv: Akvarietråden

Tack är så himla sugen på kampfiskar, men vilka andra fiskar kan man ha tillsammans med dom, två hanar är ju inte så lämpligt kanske.
 
Sv: Akvarietråden

Denna grabb är ju "vanlig" veil tail och kostade 49 kronor. Vill man ha speciella sorter brukar de kosta mer.
 
Sv: Akvarietråden

Tack är så himla sugen på kampfiskar, men vilka andra fiskar kan man ha tillsammans med dom, två hanar är ju inte så lämpligt kanske.

De är mest aggressiva mot varandra. Vi har iofs kortfenade, som är mycket snällare än de långfenade, men de är snälla mot alla i akvariet. Ibland bråkar de lite sinsemellan, men så fort den andra simmar undan så att den inte syns slutar de genast. Två hanar skulle jag däremot inte våga ha.
 
Sv: Akvarietråden

Någon som vill ha äppelsnäckor om ett par veckor?

Jag fick ett par hundra knappnålshuvudstora äpplesnäcksbebisar igår, alla gula vad jag kan se. Har fler äggkorvar liggandes och en av dem vet jag att en blå snäcka lade, väntar på att de vita, rosa och lilla ska bli stora nog att börja lägga ägg också =)

Ska lägga upp lite bilder jag med, har ett ca 340 l kubakavarie med massor av crystal red räkor, cherryräkor, äpplen, gula och bruna små ancistrusar, en gibbiceps, tre blåögon ( gaffelstjärtad regnbågsfisk) brigittae rasboror, endlers guppy ( tyvärr bara hanar) , indiska glasmalar, vanliga neontetror och gröna neontetror, några khulis, och så senaste nytillskottetsedan igår en afrikansk jättefilterräka, alldelles blå=)
 
Sv: Akvarietråden

Lägg gärna upp bilder, skulle vara kul att se!

En nyfiken fråga - hur gör du för att förhindra att räkorna inte förökar sig okontrollerat, såg inte ut som du hade någon fisk som åt dem i akvariet?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
276
Senast: Lillefrun
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
603
Senast: Amha
·
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
17 684
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 575

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp