Bukefalos 28 år!

Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Det gör inget om det blir mycket räkor, gott om plats =) Men tror tetrorna och blåögonen kniper lite räkyngel..
 
Sv: Akvarietråden

Jag vill ha äpplen. Men götet ligger ju bra långt ifrån mig. Är ju för kallt för att skicka på posten nu och jag åker tyvärr inte långt för att hämta dem.. :) Har du bebisar i sommar så betalar jag gärna en slant mot att du skickar några
 
Senast ändrad:
Sv: Akvarietråden

Jag har säkert bebisar i sommar också och då kan jag gärna skicka!
 
Sv: Akvarietråden

Lite OT här men hur ofta matar ni fiskarna? upptäckte att det på paketet stod 2-3 ggr per dag, mina har oftast bara fått en, och ibland inte ens det. :o
Mitt akvarium är inte ens en månad gammalt och jag hade för mig att man inte skulle mata så mycket i början, innan karet var igång, men jag kanske har fel? Har jag svält mina fiskar? Än ser de välmående ut i alla fall...

Så, borde jag mata mer? :laugh:
 
Sv: Akvarietråden

Det är bara bra att du matat så som du gjort nu i början. Matar du för mycket de första veckorna kan det vara lätt att du får för hög nitrithalt i akvariet. Mata sparsamt nån vecka till sen kan du öka och ge oftare. Variera gärna maten också, istället för att bara ge flingfoder. Finns tex fryst foder att köpa på djuraffären, mygglarver räkmix mm.

Jag brukar ge mina fiskar 3ggr per dag, ibland mer ibland mindre. Men jag ger lite åt gången så jag är säker på att all mat äts upp.
 
Sv: Akvarietråden

Jag är visserligen akvarienörd men just nu funderar jag på frimärken ist. Hade ett 500-liters som bestämde sig för att börja läcka en natt, 250-liter på golvet *SUCK* Har nu ett rum utan golv och alla möbler inslängda i dom andra rummen. Tursamt nog el vad man ska kalla det gick det bara en fisk i akvariet, en Clarias-mal + ett par hundra äppelsnäckor. Hade malen i ett sittbadkar av plast ett par veckor, men det höll han på att slå sönder. Fick tag på en farmartank tillslut som jag har honom i nu. För er som inte vet vad en farmartank är så är det en stor fyrkantig, ogenomskinlig plasttank som rymmer 1000-liter och står på träpall i metallställning.

Hoppas jag snart får mitt golv tillbaka...:(
 
Sv: Akvarietråden

Tack! Skönt att jag inte är helt fel ute i alla fall..

Ska se vad jag hittar för foder nästa gång jag är i en djuraffär, just nu fodrar jag bara med flingfoder + någon gurkbit eller liknande ibland till malen, fast alla fiskar verkar uppskatta det.
 
Sv: Akvarietråden

oj det var ju inte alls roligt, rena skräcken! Hoppas du får tillbaka golvet snart.. Usch jag lider med dig :(

Hur kom det sig att det läckte, var det silikonen som gett vika? hur gammalt var akvariet?
 
Sv: Akvarietråden

kl

Är det OK att komma med en fiskfråga (istället för att starta en ny tråd)??

Jag har tre stycken pansarmalar i mitt akvarium (runt 160-180 liter).
Jag har haft dem i några månader och de har sett ut att må bra, rört sig mycket och ätit bra. Men nu börjar jag bli lite orolig, för två av dem ser inte riktigt bra ut på stjärtfenorna.

DSC00477.jpg

DSC00479.jpg

DSC00480.jpg


Jag har ett palettciklidpar som vaktar ungarna, kan det vara dem som är på dem? Eller kan det vara något annat?
(Så fort palettyngelna blivit självständiga ska jag se till att de inte får fler ungar).

I övrigt har jag några regnbågsmollys, svärdbärare, neontetror och ett fåtal platys, samt ca 10 paletter som är halv-vuxna.

Jag är lite orolig eftersom jag försökt med pansarmalar förut, men de har inte fungerat alls, de har fått dåliga fenor och dött allihopa. :(
Vill inte att det ska hända igen!
 
Sv: Akvarietråden

Vad fint =) Kommer bli kanon när växterna tagit sig lite :)

För mig har 2 st växter tvärdött... Vet inte vad som hänt. Måste nog skaffa växtnäring, men de andra ser ut att må bra iaf :)
 
Sv: Akvarietråden

Ja, det blir ju bättre när de växt till sig lite.

Men de växterna börjar se lite krassliga ut, så jag tänkte köpa lite gödning till dem. Sambon föreslog hönsgödsel, men det hoppar jag nog över, hihi.

Längtar tills jag kan köpa lite mer fiskar!

Förresten så är ditt kar våran dotters favorit just nu, med fyren, hihi.
 
Sv: Akvarietråden

Vad fint!

Önskar mitt akvarium vore lite större, svårt att inreda 54 l på ett bra sätt, dessutom är jag rätt dålig på planera. :p

Får köpa ett större med tiden tror jag!
 
Sv: Akvarietråden

Hihi, vad kul :D Furen var det jag som propsade på att vi skulle ha ;)

En av mina dvärgguramis har ett hål i huvudet! :eek: Lite sliten på fenorna också. Men han äter och simmar bra.
Vet inte vad jag ska göra riktigt. Tyckte att den andra blivit lite snällare mot den. Vet ju inte om det är någon annan fisk iofs. Ser konstigt ut, som en krater ner...
Kanske ska ha nått sånt som de har kampfiskar i ett tag, så han får vara ifred lite.

Det där med gödning verkar vara en djungel. Har läst här om PPMD (eller vad det hette), och det förstår jag mig inte riktigt på...
 
Sv: Akvarietråden

Vad fint!

Önskar mitt akvarium vore lite större, svårt att inreda 54 l på ett bra sätt, dessutom är jag rätt dålig på planera. :p

Får köpa ett större med tiden tror jag!

Jag vill också ha större, kikar på ett Juwel Vision 180L i smyg :angel:
 
Sv: Akvarietråden

Det kan verka som en djungel, men det är rätt enkelt.

Man delar upp växtgödning i två grupper: makrogödning, sånt som växterna behöver mycket av, och mikrogödning, sånt som växterna behöver lite av. Använder man PMDD ger man dem båda sorterna.
 
Sv: Akvarietråden

En av mina dvärgguramis har ett hål i huvudet! :eek: Lite sliten på fenorna också. Men han äter och simmar bra.
Vet inte vad jag ska göra riktigt. Tyckte att den andra blivit lite snällare mot den. Vet ju inte om det är någon annan fisk iofs. Ser konstigt ut, som en krater ner...
..

Jag har sagt det många gånger förut, och jag kan säga det igen. Dvärggurami är en riktigt, riktigt dålig fisk att börja med. Det finns inte en sjukdom som är främmande för dem, blodiga bölder, kraftig avmagring, kratrar in i kroppen. You name it, they got it.

Ska man hålla dessa fiskar gäller ett riktigt välplanterat akvarium, och ett falköga vid de första tecknena på sjukdom.
 
Sv: Akvarietråden

Tror inte att det är HiH. Det har jag aldrig sett på en Colisa. Däremot kan man såklart få hål i huvudet utan att det är protozoer inblandade, jag tänker snarare åt kraftigt bakteriellt angrepp. Möjligen i kombination med att fisken är uppvuxen i medicinerat vatten och sedan inte får det längre när den kommer till Sverige.
 
Sv: Akvarietråden

Tack för tips/synpunkter.
Det konstiga är att den andra Guramin växter som bara den och ser jättefin ut. Den har varit lite elak mot den mindre och nu har den ännu mer övertag. Men jag tycker ändå att den stora bryr sig mindre om den lilla.

Ang hålet i huvudet så är det en vit krater i mitten på huvudet några millimeter över ögonen. Ser ungefär ut som att man gröpt ur en konformad bit. Längst bak på ryggfenan är den lite fransig.

Tar den sig inte får den utgå ur akvariet helt enkelt. Synd på så fina fiskar att de ska vara sönderavlade. Får se till att inte sponsra den aveln mer...

Vattenkvalite'n var inte dålig för ca 1-2 veckor sedan iaf och jag har inte ändrat något sen dess. Kom över en natt hålet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
275
Senast: Lillefrun
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
603
Senast: Amha
·
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
17 653
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 445

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp