Bukefalos 28 år!

Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Om du inte bytt vatten på två veckor har du kanske anledningen till den dåliga vattenkvaliteten där iofs.

Min erfarenhet av sjuka fiskar är att de förr eller senare trillar av pinn, tyvärr, har aldrig sett någon som repar sig och blir helt frisk igen.
 
Sv: Akvarietråden

Jo jag har bytt vatten sen dess, varje lördag ;) Men det var 1-2 veckor (nu borde det vara 2) sen som jag tog med vattenprov så de kollade värdena åt mig, och jag har inte ändrat rutiner eller liknande sen dess. Och då såg vattnet bra ut sa de.
 
Sv: Akvarietråden

Var med en kompis som skulle köpa fisk häromdagen, tog inte med mig plånboken för att jag inte skulle kunna shoppa fiskar..

Men så gick jag där mellan raderna av akvarien och då... blev jag kär.. Fick syn på afrikansk jättefilterrräka, stor, blå och med fluffiga fötter som den silade vatten med.. Såklart att en sådan fick komma med hem :)

Men nu ska jag försöka låta bli att handla mer ett tag, förutom endlers honor om jag hittar några, någon här som har??
 
Sv: Akvarietråden

Men så gick jag där mellan raderna av akvarien och då... blev jag kär.. Fick syn på afrikansk jättefilterrräka, stor, blå och med fluffiga fötter som den silade vatten med.. Såklart att en sådan fick komma med hem :)

Får vi se bild på den ? :laugh:
*nyfiken*

Vad äter den ? Den käkar väl inte andra fiskar ?
 
Sv: Akvarietråden

Om den silar vatten med fötterna äter den rimligen plankton och andra småpartiklar?
 
Sv: Akvarietråden

kl

Mitt akvarium har fått tillökning och det tar sig riktigt fint. Nu bor där 3 ancistrus, 20 lykttetror och 5 skalarer. Växterna växer ordentligt men jag ledsnade på hornsärven förra veckan och hårdgallrade. I väntan på något snyggare ska den dock få växa till sig igen, vill ju ha det mer välplanterat än det är än så länge.
IMG_3710.jpg

Nyaste bilden på hela karet (från i lördags).
IMG_3522.jpg

de snygga invånarna kalasar på artemia för några veckor sedan.
 
Sv: Akvarietråden

Jättefint :)

Jag var och köpte växter idag, 2 av mina tvärdog. Ovh växtnäring. Har även beställt ett lysrör som ska get rätt ljus som jag ska hämta i nästa vecka :laugh:
 
Sv: Akvarietråden

En liten fråga...

Vad tror ni om en uppsättning på öronålar, en pleco, glasmalar och mosaikgurmais? Funkar det?
 
Sv: Akvarietråden

Sorry om mitt inlägg är lite rörigt, jag är trött. Har pillat om lite där jag ser att det blivit för tokigt, men jag är som sagt väldigt trött. Ni får ha överseende, om det är något ni inte förstår så fråga gärna. :)

Jag börjar ledsna på mitt akvarium lite. Eller inte på akvariet, men inredningen i det. Vill göra om helt! Just nu har jag engelsk sjösten som bottenmaterial, jag skulle vilja byta ut det till ett mer fint bottenmaterial. Inte helt finkornig sand, men som är några mm istället för en halv till en cm som mitt är just nu. Men hur går jag tillväga? Jag har ju bara ett akvarium. Är det inte ett projekt som blir som en nystart för akvariet vid byte av bottenmaterial? Hur gör jag då med den fisk jag har? Är det kanske bättre då att skaffa ett nytt akvarium och göra i ordning det till hur jag verkligen vill ha det, köra in det för att sedan släppa in fiskarna?

Men så började jag fundera över vattenbyten. Hur mycket vatten byter ni vid delvattenbyten? Nu har jag bytt nästan 50 % vid varje byte, dvs 30 liter ungefär. Med ett större akvarium så blir ju vattenbyten på 50 % genast mycket mer kraft- och tidskrävande. Vill ju att det fortfarande ska vara roligt och inte bara jobb. Hur gör ni som har akvarier på flera hundra liter? Byter ni flera hundra liter varje vecka då?

Har ni några tips för hur jag underlättar vattenbytena så att de inte blir så jobbiga? Att ta ur vattnet är för mig just nu inga problem, städhinken på golvet och sughäverten som jag slamsuger bottnen med. Det av bottenstenen som åker med upp sköljer jag innan jag lägger tillbaka den i akvariet. Men när jag ska fylla på med nytt vatten blir det jobbigare. Om jag häller rakt ned så hamnar vattentryck på botten som gör att smuts i bottnen virvlar upp och det kommer skit över hela akvariet igen. Så jag måste ta en liten bytta (har en treliters nu) som jag häller i med en hand, samtidigt som jag håller den andra handen vid vattenytan så att vattenstrålen bryts av min hand och kommer i akvariet utan att sprida skit över hela. Men det blir ju många svängar när byttan bara rymmer tre liter och den kan inte bli så mycket större då det ska gå att hålla i den med en hand. För att sughäverten ska funka ur en större bytta måste ju den byttan stå högre än akvariet, och det har jag inte möjlighet till.

Jag har funderat på någon slags variant med vattenslang från handfatet, är det någon som löst det så? Det borde ju inte vara svårare än att byta ut munstycken i kranen för att sedan kunna skruva på en vattenslang som jag drar till akvariet när jag ska fylla på akvariet med nytt vatten? Fördelar/nackdelar/andra förslag? :)

Tack på förhand!
 
Sv: Akvarietråden

Vi har nio burkar hemma och byter INTE med hink kan jag säga. Vi kör hälften i alla akvarier varje el. varannan vecka, och då har vi lång slang med ett eheim insugsrör i ena änden så att den kan hänga över kanten på akvariet (och en sil) och så en koppling till kranen i andra änden när vi vänder på steken och fyller på.
 
Sv: Akvarietråden

Lite av mina gamla fiskar:

Klas-Otto:
50phl1.jpg


Petter-Niklas och Olga, dvärggurami.
30lm7tz.jpg


Voldemort, dvärgurami.
2dvn7e0.jpg


Bäbismalen Sayid och Glasmalarna.
2lxe4c8.jpg
 
Sv: Akvarietråden

Åh, black mollys! Min pappa tycker bäst om dem av alla fiskar!

Var och kollade på ett nytt akvarium i helgen och jag ville ha ett trigon 350 till öronålarna jag tänker köpa :love: Men pappa ville ha ett jättestort med välvd framruta... och i det skulle jag minsann ha ett jättestim med neontetror! Han passade även på att försöka få mig att köpa black mollys till mitt nuvarande guppyakvarum :p
 
Sv: Akvarietråden

Jo, Gabbi! Jag undrade en sak... kommer ihåg att du påpekade att dvärgguramis hade hög dödligehet som akvariefisk. Varför är det så?
 
Sv: Akvarietråden

Jo, Gabbi! Jag undrade en sak... kommer ihåg att du påpekade att dvärgguramis hade hög dödligehet som akvariefisk. Varför är det så?

Tror att aveln fokuseras runt kvantitet och färger istället för kvalitet. I andra länder finns det också andra regler vad gäller tex antibiotika i vattnet, så ofta lever de väl så länge tills de exporteras och flygs tex till Sverige där vi inte medicinerar. Då får de allsköns problem och trillar av pinn.
 
Sv: Akvarietråden

Tack!

Det är på 150 l. Nu har vi fem black molly, tre svärdbärare och två ancistrusmalar. Vi har även tre crystal red, och två amanoräkor.

Vi håller på att veva igång det så sakteliga :-)
 
Sv: Akvarietråden

Jaha :( Vad tråkigt. Ville gärna ha nya, mina gamla har ju dött... men om de bara ska dö väntar jag nog hellre tills jag köpt ett större akvarium och så köper jag två mosaikguramis istället. Tack för svaret!
 
Sv: Akvarietråden

Jisses vad äppelsnäckorna förökar sig, vill inte riktigt tänka på hur många småttingar jag stoppat ner i akvariet nu, ett par hundra sådär... Gula och blåa verkar det vara..
Får nog börja slänga äggkokonger snart:(

Ska bli kul när mina rosa, lila och vita snäckor blivit stora nog att lägga ägg!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
311
Senast: Lillefrun
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
682
Senast: Amha
·
Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 125
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
17 18 19
Svar
375
· Visningar
23 536
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp