Alhohol o hästar...

Sv: Alhohol o hästar...

*KL*

Jag tror inte det är förbjudet att rida full eller cykla för den delen heller. Det för att häst och cykel endats är fordon men inte motordrivet fordon.

Pappa berättade om en händelse på landet för en snart 20 år sedan. Grannarna hade haft fest och så hade ölen tagit slut. Då hämtade dom nordsvensken i hagen och körde i väg med vagn in till byn för att köpa mer öl. Hästen kunde man ta lagligt, men inte bilen!

Själv skulle jag aldrig rida full, bakis har jag dock varit! Fast det hände mer förut. Sen jag tog körkortet vill jag alltid ta bilen ut till stallet, ja och då får man ju se till att inte dricka kvällen innan! :smirk:
 
Sv: Alhohol o hästar...

Kan inte uttala mig om om det är förbjudet att rida med alkohol i kroppen.

Däremot har jag en vän som fick böter efter att han cyklade hem från krogen :devil:
 
Sv: Alhohol o hästar...

Ne e d sant? :o
Stackars kompis!

Fast det är nog sånt man kan skratta gott åt efteråt! :D
 
Sv: Alhohol o hästar...

Rider bakfull på helgerna, dock inte jättetidigt på morgonen. Tävlar även bakfull ibland. Har ridit berusad några gånger när jag haft lektion sent en fredagskväll (mellan förkrök och festen) Kanske låter oansvarigt men det har aldrig skadat min häst.
 
Sv: Alhohol o hästar...

Att rida full är vi nog alla överrens om att det är dumt. Och farligt. Men att handskas med dom, fodra, ta in för kvällen och sådant, kan ju inte skada om man är lite berusad. Bara man inte är FÖR full och knappt kan stå upp själv. Men att fodra onykter skulle jag lätt kunna göra.

Sen har jag en egen häst så jag måste till stallet och mocka, göra mat VARJE dag. Oavsett om det är fest kvällen innan eller inte. Dock brukar jag planera hästens träningsschema efter fester ibland så han har vilodag dagen efter utgång.
 
Sv: Alhohol o hästar...

Men ni som har vart lite onyktre ni kör väl inte fulla till stallet med barn i bilen ialla fall. Då tjejen som har hästarna är för lat för att ta hand om dem.
 
Sv: Alhohol o hästar...

Jag är bara 18 och har haft körkort i snart ett halvår. Är alltid supernoga med att inte köra bil ens dagen efter jag varit full. Då får mamma skjutsa mig till stallet eller så samåker jag med någon av de andra inakorderingarna.
 
Sv: Alhohol o hästar...

Rider bakfull på helgerna, dock inte jättetidigt på morgonen. Tävlar även bakfull ibland. Har ridit berusad några gånger när jag haft lektion sent en fredagskväll (mellan förkrök och festen) Kanske låter oansvarigt men det har aldrig skadat min häst.

Det där med att tävla bakfull KAN vara riskabelt. Det var så den där diskningen på islandshäst-SM för några år sedan gick till. Ryttaren hade varit på ryttarfest dagen innan, och hade bevisligen inte nyktrat till tillräckligt när det var dags att rida....
 
Sv: Alhohol o hästar...

OM någon skulle göra ett alkotest på dig då du är på tävling och du blåser över 0,2 så åker du dit. Likväl om du rider ut och är påverkad/bakfull. På egen mark vet jag faktiskt inte.

Dock har jag varken varit med om eller någonsin hört talas om ngn som fått blåsa när man rider :D

Ridit bakfull har jag gjort många gånger och likaså kvällsfodrat fast än jag druckit. Ser inget fel i det alls men allting är ju relativt. Jag skulle ju aldrig ragla ut i stallet. Jag blir inte heller våldsam eller dum när jag dricker osv osv. Det är ju stor skillnad på att ta ett glas vin/dricka några öl/vara jättefull.

Jaja, rörigt kanske. :angel:
 
Sv: Alhohol o hästar...

Är ju skillnad på full/berusad, lite alkoholpåverkad, bakfull.

Jag har både ridit och skött om kuse vid 1-2 tillfällen när jag druckit lite innan. Motsvarande 1-2 cider alltså inga större mängder. Likaså har man ju varit bakis i stallet några gånger, ffa vid morgonjourer :angel: största risken är väl att man missar smådetaljer man skulle ha gjort, inte att det skulle gå ut över hästen i sig.

Berusad vill jag inte vara när jag håller på med hästarna. Kanske mest för skaderisken, man känner inte när man gör illa sig och tar inte saker på allvar på samma sätt.
 
Sv: Alhohol o hästar...

ja rida full skulle jag aldrig göra, men däremot bakfull har nog hänt ett antal gånger, men alltid då sent sent på kvällen dagen efter så man känner sig någorlunda pigg, har aldrig märkt någon skillnad på min häst, hon beter sig som vanligt.

har min häst inackorderad så det är 15 mins bilresa till stallet så ska jag ut så ser jag till att hästen är klar för kvällen innan jag börjar festa.

tävlat bakis har man gjort måååånga gånger när man var liten 14:is och det var mamma som körde, gick faktiskt bäst när man var bakis och helt lugn. skulle dock aldrig göra det idag eftersom jag måste köra själv och vill absolut inte må så dåligt som jag gjorde när 14-15 hehe sen så vill man juh vara pigg o utvilad när man ska tävla.
 
Sv: Alhohol o hästar...

Är frågan om jag utesluter alkohol helt (vilket jag iof gör) eller bara när jag är runt hästar?


Jag anser att har man en hög halt (så man är påverkad) ska man hålla sig undan alla djur.

De känner av att något är fel, de vet förstås inte att det är alkoholen som är i farten, de ser bara att husse/matte blir konstiga och uppför sig "fel" utifrån deras perspektiv.

När det kommer till alkohol övht. så anser jag att det är upp till var och en.
Jag dricker inte, har aldrig gjort heller.
Orsaken är snarare itne varför jag inte gör det, utan snarare "Varför skulle jag?"

Vill jag festa har jag lika roligt utan.

Vill jag äta god mat och dricka gott? Vin och dyl. som är "smakförhöjjande" smakar bara surt för mig. Och det finns en mängd annat gott jag kan dricka till mat, tex vatten. Hur gott är inte iskallt norrländskt vatten!!! (även om det kanske inte har vinets smakförhöjjande egenskaper).

Jag tänker inte heller falla för grupptrycket, det är under min värdighet.

Jag har änn idag inte hört en ursäkt till Varför jag skulle dricka, som skulle vara godtycklig för mig.


(inte för att det egentligen hör hit men jag röker heller inte, använder inte droger och dricker inte kaffe).

Och när det kommer till ridning/körning/hantering av häst och alkohol, vet jag om att det hänt att folk åkt dit för Alkoholpåverkad vid "körning". Och huruvida det bara gäller på vägarna eller även på andra ställen ställer jag mig tvivlande till att du Inte skulle kunna "åka dit" om du red full i ridhuset/skogen.
Får du köra full på en parkering?
 
Sv: Alhohol o hästar...

Det är en tråd igång nu om röka eller ej hos hästen o då tänker jag genast på alkoholen... hur förhåller ni er till det?

Jag såg som barn hur knepiga folk blev i fyllan så jag bestämde mig för att ldrig bli sån o aldrig komma till mina hästar bakfull... 24 år idag o håller fast vid mina barndomstankar. Alltid nykter...

Tycker ni det är ok med alkohol i kombination med hästar?

Att finnas i hästens närhet är väl ok...men vi rider aldrig inte ens efter "bara" en öl....total förbud!!!:eek:
 
Sv: Alhohol o hästar...

Att rida/hantera hästar full är så fel på så många sätt.

Dock har jag varit i stallet småbakis ett par gånger och har även druckit bubbel för att fira saker. Men då är det ½ glas för att fira att en häst gått i genom vet. besiktning, gått bra på tävling eller liknande. Skulle skämmas om jag visade mej i stallet "påverkad"....
 
Sv: Alhohol o hästar...

*kl*
Nå det beror väl på vad man menar med att ha druckigt. Har firat många nyårsaftonar hemma på gården. Då titar vi alltid till hästarna på natten mitt i firandet. Går runt och önskar gott nytt år.

Har även tagit in hästarna på kvällen efter ett par glas vin. I princip händer det inte att jag dricker mig redlös men skulle inte få för mig att rida ut efter ett par glas. Vill ha full koll på kroppen i sadeln.

Släpper dock INTE in andra som druckit i stallet. Inte ens för att säga hej til hästarna. Låter heller inte folk på fest vara kring min hundar. (undantaget egna familjen såklart).
 
Sv: Alhohol o hästar...

Alkohol är ingenting med kombinerar med djur eller barn. Där är det punkt för min del. Det finns inga undantag, inga undanflykter, ingenting.

Klappar man en häst på fyllan är det en sak men man ska inte hantera djur i onyktert tillstånd och inte heller ha ansvar för dem när man är onykter. Precis som med barn.
 
Sv: Alhohol o hästar...

Alkohol är ingenting med kombinerar med djur eller barn. Där är det punkt för min del. Det finns inga undantag, inga undanflykter, ingenting.

Klappar man en häst på fyllan är det en sak men man ska inte hantera djur i onyktert tillstånd och inte heller ha ansvar för dem när man är onykter. Precis som med barn.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Alhohol o hästar...

Det är dessutom förbjudet att rida med alkohol i kroppen.

Stämmer inte!
I somras var det en helt underbar sommarkväll och jag tog hästen och red ner till sommarstugeområdet vid havet. Några vänner till oss har en stuga där. Hon bjöd på vin och vi satt i trädgården och pratade en stund medan hästen betade på gräsmattan. Så jag red hem "salongsberusad". :o

Dagen efter ringde jag till polisen och frågade vad som gällde. Och det svar jag fick var att det är inte förbjudet att rida efter vägen om man är onykter!!!! Hästen är ett fordon men inte ett motorfordon.
Men, sa polisen, Du får ju inte vara redlös för då tar vi dej för fylla.
Samma sak gäller att köra häst och vagn!
Det var det svar som jag fick när jag frågade.

Maria
(som tycker att man ska ta det försiktigt i samband med stora djur)
 
Sv: Alhohol o hästar...

Jag hade en häst på foder ett tag som ägdes av en "periodare". Jag vet inte riktigt vad hon hade för erfarenheter av fulla människor, men inga bra iaf. Hon vart skitsur på mig den gång jag kom bakis till stallet... så det gjorde jag inte om igen!
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
836
Senast: MiniLi
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 012
Senast: jemeni
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 568
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Funderat lite som ”återvändare” till stallet för 5 år sedan. Barn och tonåren upp till 20 års ålder spenderades dock i stallet 24/7...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 424
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp