Alhohol o hästar...

S

Svanhild

Det är en tråd igång nu om röka eller ej hos hästen o då tänker jag genast på alkoholen... hur förhåller ni er till det?

Jag såg som barn hur knepiga folk blev i fyllan så jag bestämde mig för att ldrig bli sån o aldrig komma till mina hästar bakfull... 24 år idag o håller fast vid mina barndomstankar. Alltid nykter...

Tycker ni det är ok med alkohol i kombination med hästar?
 
Sv: Alhohol o hästar...

komma bakfull till hästen gör väl inte så mycket, förutom att de är väldigt jobbigt att va i stallet bakfull..men sålänge inte de går ut över hästen så spelar de väl ingen roll.

sen är de ju självklart inte bra att vara full o dricka tillsammans med hästen..eller något annat djur.
 
Sv: Alhohol o hästar...

Jag och en kompis var lite pa lyset en gang och fick for oss att vi skulle skritta hastarna barbacka nar vi tog in dem fran hagen. Hastarna markte att vi inte var som vanligt och undrade lite men snalla som de var och vana vid alla annan lek och spex sa tror jag de trodde att detta var annu nat skoj bus pa gang sa de pinnande glatt pa hem till stallet. Det var forsta och enda gangen. Inget jag rekomenderar, lika dumt som att tex satta sig pa cykeln nar man druckit (som jag tyvarr gjort manga ganger under min studenttid), man kan sla sig halvt fordarvad.
 
Sv: Alhohol o hästar...

Jag har varit i stallet nångång när jag har börjat dricka, för att se till hästen el liknande. (minns inte exakt då det var några år sedan..)
Jag har även varit i stallet "dagen efter" när jag varit mer eller mindre onykter.. :angel:

Dock är det inget jag skulle göra nu längre, utan det var mer i min vilda ungdom.
Ska aldrig mer dricka dagen innan en dressyrtävling iaf. ;)
 
Sv: Alhohol o hästar...

Aldrig varit hos min häst när jag varit full.
Har dock tävlat bakfull vilket är kanske en dum grej att göra men det gick faktiskt skit bra :D Placering och allt :p
 
Sv: Alhohol o hästar...

Jag kan ju bara nämna att det finns vissa hästar som reagerar väldigt starkt på människor som är alkoholpåverkade (det behöver dock inte vara nå mycket, inte ens märkbart). Man ska vara försiktig i vilket fall..
 
Sv: Alhohol o hästar...

att handskas med häst när man är berusad är korkat, det säger ju sig själv, alla vet ju vad som händer i huvudet med alkohol.
men att gå ner och fodra eller mocka osv ser jag inga problem med.
 
Sv: Alhohol o hästar...

Självklart är alkohol & hästar ingen bra kombination, lika lite som lugnande & alkohol ungefär.
Man tappar mkt av reaktionsförmågan som är bra att ha när man hanterar hästar.
 
Sv: Alhohol o hästar...

Jag skulle aldrig ge mej ut på att rida eller hantera min häst med avanserat än leda henne in/ut från stallet/hagen om jag druckit.

Jag har vid flera tillfällen innan/efter fest åkt o fodrat mina djur. Oftast vid dessa tillfällen så får de maten i hagen. Så jag inte ska vara konstig i deras ögon. Även om jag bara druckit lite..

Som vid tex angling. Det börjar tidigt på morron.. Ca 06. Då har man tagit sin första öl.. Hästen ska fortfarande ha mat.. Men hon tar inte skada av att jag är lite berusad o slänger in hö/vatten o foder till henne.

Men jag är anti de som kör/rider sina hästar och är full.
Dagen efter har jag ofta varit där.. Men jag har bara haft 1 enda riktig bakfylla. Alla andra gånger mår jag som vilken dag som hellst.
 
Sv: Alhohol o hästar...

en bra fråga är ju NÄR hinner man bli dricka sig packad med eget stall och innehåll på 3 hästar :crazy::confused:

nå nu är det ju VÄLLDIGT länge sedan jag varit berusad och då var jag och mockade bakis och det var en mindre rolig känsla även en fin lärdom :crazy:


/ ofrivillig nykterist som skulle behöva sig en rejäl bläcka till jul:D
 
Sv: Alhohol o hästar...

Det är klart att alla typer av droger och sport inte hör ihop... rent generellt! Men som många andra sagt, vad spelar det för roll om man är lite bakfull och står och mockar?

Har ridit bakis ett antal gånger, det har gått bra det med... jag har ju knappast varit full... bara lite seg! Min häst är lugnare att rida när jag är bakis :idea::angel:

Har även tävlat dagen efter fest en gång... och tja det är väl inget att rekomendera men vi vann 1,10 och kom 2:a i 1,20 så det gikc vägen trots det :p. Var dessutom tävlingsldeare på samma tävling... Detta är alltså något som jag aldrig kommer göra om och verkligen inget att rekomendera, det hade lika gärna kunna gå åt h-vete allt ihop!
 
Sv: Alhohol o hästar...

Tja, alkohol i vilka mängder? Om jag tar ett glas vin till maten är jag inte full och går ut och donar i stallet trots detta. Jag rider dock inte om jag har vin i kroppen...sånt ordnar jag med innan, i så fall.
 
Sv: Alhohol o hästar...

Jag red ut en långritt på min häst dagen efter att jag varit rejält full, så man kan säga att jag var väldigt bakfull.

Men, lugnet och harmonin man får när man rider och umgås med hästar botade verken i huvudet, och jag mådde mycket bättre efteråt. Skulle dock ALDRIG rida full. Efter att ha sett Black Beauty.. :crazy:
 
Sv: Alhohol o hästar...

en bra fråga är ju NÄR hinner man bli dricka sig packad med eget stall och innehåll på 3 hästar :crazy::confused:

nå nu är det ju VÄLLDIGT länge sedan jag varit berusad och då var jag och mockade bakis och det var en mindre rolig känsla även en fin lärdom :crazy:


/ ofrivillig nykterist som skulle behöva sig en rejäl bläcka till jul:D


Håller med denna skribent.

När skulle an ha tid? Blir aldrig tillfälle att förtära alkohol..
Bor man i skogen är man dessutom dömd till nykterist.

/ skogsmullen utan privattaxi
 
Sv: Alhohol o hästar...

När jag jobbade i handelsstall träffade jag en hel del hästar som varit ute för hårda 'uppfostringsmetoder' i sina ursprungsland, dvs helt enkelt fått en hel del stryk :(
Det yttrade sig på lite olika sätt, en del var aggressiva och gick till attack...vissa försökte komma undan, klättrade på väggarna etc när det kom en människa.
Aldrig såg jag dock så starka reaktioner som hos vissa av hästarna då de träffade någon som luktade alkohol :crazy:
Min dåvarande chef tog sig ofta ett järn, och kom han ner i stallet och luktade alkohol blev vissa hästar som tokiga av rädsla - förmodligen hade dessa någon gång blivit illa behandlade av en berusad människa.
Detta har fått mig att länge automatiskt se kombinationen hästar+alkohol som totalfel, även om det kanske inte alltid behöver vara så.

I stallet där min häst står nu finns det en pub på gården, och sommartid händer det rätt ofta att man blir inropad på en after-ride-öl :d
dock tackar jag konsekvent nej till before-ride-öl :p
 
Sv: Alhohol o hästar...

Alkohol + rida är för mig big nono!
Skulle aldrig få för mig att pyssla med hästen om jag inte var nykter..
Däremot så är det väl inte så farligt när man är bakis, är ju mer jag som mår dåligt - inte han.. :angel:
 
Sv: Alhohol o hästar...

Det är klart att alla typer av droger och sport inte hör ihop... rent generellt! Men som många andra sagt, vad spelar det för roll om man är lite bakfull och står och mockar?

Har ridit bakis ett antal gånger, det har gått bra det med... jag har ju knappast varit full... bara lite seg! Min häst är lugnare att rida när jag är bakis :idea::angel:

Har även tävlat dagen efter fest en gång... och tja det är väl inget att rekomendera men vi vann 1,10 och kom 2:a i 1,20 så det gikc vägen trots det :p. Var dessutom tävlingsldeare på samma tävling... Detta är alltså något som jag aldrig kommer göra om och verkligen inget att rekomendera, det hade lika gärna kunna gå åt h-vete allt ihop!


Precis som med mig :)
Asså jag kan vara lite av ett kontrollfreak ibland. När jag ridit bakfull och varit trött och seg så har det gått hur bra som helst faktiskt :D
Gäller dock vid hoppningen. Dressyren är lättare spiknykter ;)
Men man ska inte alltid räkna med att det går bra :p
 
Sv: Alhohol o hästar...

men, är det inte så att det är förbjudet att rida full, precis som att cykla/köra full?
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
836
Senast: MiniLi
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 019
Senast: jemeni
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 571
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Funderat lite som ”återvändare” till stallet för 5 år sedan. Barn och tonåren upp till 20 års ålder spenderades dock i stallet 24/7...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 424
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Bildtråden
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp