Bukefalos 28 år!

Alkoholkulturen (#metoo-relaterat)

Det kan jag däremot. Det hände för att han var en våldtäktsman.

Blöh. Drömde om den där jäveln inatt bara för det. Ser att han poserar tungt beväpnad på Facebook. När jag säger att jag inte är rädd för män så är inte han inräknad där. Just honom är jag fullkomligt livrädd för.
 
Blöh. Drömde om den där jäveln inatt bara för det. Ser att han poserar tungt beväpnad på Facebook. När jag säger att jag inte är rädd för män så är inte han inräknad där. Just honom är jag fullkomligt livrädd för.
Honom är det ju bevisligen välmotiverat att vara rädd för. Mer rimligt än att inte vara det. Din reaktion är jobbig, men alldeles frisk.

En man som har våldtagit dig (och gud vet hur många andra) och som poserar i tung beväpning. Fy fan så djävla äckligt!
 
Honom är det ju bevisligen välmotiverat att vara rädd för. Mer rimligt än att inte vara det. Din reaktion är jobbig, men alldeles frisk.

En man som har våldtagit dig (och gud vet hur många andra) och som poserar i tung beväpning. Fy fan så djävla äckligt!

Ja, det känns helt overkligt. Han var redan då en ung man som misstagit respekt för fruktan och satte skräck i din omgivning som ingen annan. Våld och hot, han och hans bröder. De var redan då involverade i kriminell verksamhet och bar ofta vapen. Nu är han ett muskelberg till vuxen man, tatuerad upp till öronen och står med två K-pistar som pekar rakt upp i luften. Blir nästan kräkfärdig. Och samtidigt oerhört tacksam över att både han och hans vänner och bröder förmodligen har glömt bort vem jag är för många många år sedan, och att jag får leva mitt liv ifred här på andra sidan stan.
 
Varför är det ingen som tänkt så angående brottslighet förr, att folk bara borde sluta.

Det är precis det här det handlar om. Folk borde bara sluta. Det handlar om män som av egen fri vilja väljer att bete sig sexistiskt. Ingen annan har någon skuld i deras beteende. Det har ingen annan förklaring än att de väljer att bete sig som rövhål. Och man kan alltid välja att sluta att vara ett rövhål.
 
Det är precis det här det handlar om. Folk borde bara sluta. Det handlar om män som av egen fri vilja väljer att bete sig sexistiskt. Ingen annan har någon skuld i deras beteende. Det har ingen annan förklaring än att de väljer att bete sig som rövhål. Och man kan alltid välja att sluta att vara ett rövhål.

Det låter fantastiskt och jag hoppas verkligen av hela mitt hjärta att förändring sker. Tyvärr så är jag ganska desillusionerad och realistiskt lagd så jag tippar på att världen alltid kommer att befolkas av rövhål som tar sig friheter att utföra övergrepp och trakasserier av andra. Jag hoppas att all denna energi som läggs på tro at man kan ändra på världen genom att hashtagga och döma folk på sociala medier för övergrepp som skett för länge sedan utan att man sagt ifrån, eller har rapporterat in det när det hände - om det kan få folk att vara rakryggade från och med i dag och faktiskt peka ut exakt var det sker, när det sker så vore vi ett steg på vägen.

Sen kan vi fundera lite över hur tex en människa som polischef Kapten Klänning efter allt illa han gjorde, grova sexuella övergrepp, pedofilövergrepp, våldtäkter, sadistiska sexuella övergrepp, trafficing osv osv - bara fick sex års fängelse. Men det kanske var för att han hade ett gott hjärta som hade ord som värdegrund och respekt i sitt jämställda hjärta och var en av förebilderna i arbetet mot sexuella trakasserier och övergrepp, som han slapp undan så lätt, vad vet jag?
 
Det är precis det här det handlar om. Folk borde bara sluta. Det handlar om män som av egen fri vilja väljer att bete sig sexistiskt. Ingen annan har någon skuld i deras beteende. Det har ingen annan förklaring än att de väljer att bete sig som rövhål. Och man kan alltid välja att sluta att vara ett rövhål.
Det låter fantastiskt och jag hoppas verkligen av hela mitt hjärta att förändring sker. Tyvärr så är jag ganska desillusionerad och realistiskt lagd så jag tippar på att världen alltid kommer att befolkas av rövhål som tar sig friheter att utföra övergrepp och trakasserier av andra. Jag hoppas att all denna energi som läggs på tro at man kan ändra på världen genom att hashtagga och döma folk på sociala medier för övergrepp som skett för länge sedan utan att man sagt ifrån, eller har rapporterat in det när det hände - om det kan få folk att vara rakryggade från och med i dag och faktiskt peka ut exakt var det sker, när det sker så vore vi ett steg på vägen.

Sen kan vi fundera lite över hur tex en människa som polischef Kapten Klänning efter allt illa han gjorde, grova sexuella övergrepp, pedofilövergrepp, våldtäkter, sadistiska sexuella övergrepp, trafficing osv osv - bara fick sex års fängelse. Men det kanske var för att han hade ett gott hjärta som hade ord som värdegrund och respekt i sitt jämställda hjärta och var en av förebilderna i arbetet mot sexuella trakasserier och övergrepp, som han slapp undan så lätt, vad vet jag?
 
En enkätundersökning gjordes redan 2010 och kommenterades då av Lena Endre, en av dem som nu gått och undertecknat uppropet.

https://www.expressen.se/noje/lena-endre-teatern-ar-en-sexuell-bransch/

När jag läser den artikeln blir jag lite undrande.

Det kan ju hända att man ändrat inställning på 7 år. Människor förändras, framför allt med ny kunskap på bordet. Jag trodde som sagt inte att jag blev våldtagen när jag blev våldtagen, det tog mig några år att förstå att så var fallet.

Förutsatt att artikeln nu stämmer. Expressen har ju en tendens att vinkla lite också.
 
Vad gör det för skillnad om man sagt ifrån eller inte?

Jag blev lite förvirrad här nu, jag lyckades tydligen "återsända formulär" och reposta en väldans massa flikar på min dator när jag startade om datorn...ifall någon undrar varför jag postat samma citatsvar på hermelins post två gånger.

Singoalla, nu tar du ut en liten del av en hel menng i ett svar till hermelins post. Läs vad han skrev så förstår du min formulering. Argumentationsteknik som den du nu gjorde är ful om den är avsiktlig, jag förutsätter att du kanske inte såg vad för sammanhang jag svarar på.
 
Det kan ju hända att man ändrat inställning på 7 år. Människor förändras, framför allt med ny kunskap på bordet. Jag trodde som sagt inte att jag blev våldtagen när jag blev våldtagen, det tog mig några år att förstå att så var fallet.

Förutsatt att artikeln nu stämmer. Expressen har ju en tendens att vinkla lite också.

Det kan ju också bli så att man går i försvar lätt när ens bransch eller kön anklagas för så extrema saker.
Det gör ont att erkänna att det är ett problem. Det är lättare att blunda.

Sen kan man ju efteråt inse att ”fan, det stämmer ju ändå”.

Det är väl liksom lite samma grej som ”inte alla män”.
Förhoppningsvis kommer de männen också omvärdera sina åsikter någon gång och inse att det är ett mans-problem även om det inte är exakt alla män.
 
Jag blev lite förvirrad här nu, jag lyckades tydligen "återsända formulär" och reposta en väldans massa flikar på min dator när jag startade om datorn...ifall någon undrar varför jag postat samma citatsvar på hermelins post två gånger.

Singoalla, nu tar du ut en liten del av en hel menng i ett svar till hermelins post. Läs vad han skrev så förstår du min formulering. Argumentationsteknik som den du nu gjorde är ful om den är avsiktlig, jag förutsätter att du kanske inte såg vad för sammanhang jag svarar på.

Det är inte argumentationsteknik det var en uppriktig fråga. Jag har läst vad du svarade på men förstår ändå inte formuleringen. Jag upplevde att du tog upp det här med att inte säga ifrån att förstärka din poäng och jag undrar uppriktigt vad du menade med det.
 
Det är inte argumentationsteknik det var en uppriktig fråga. Jag har läst vad du svarade på men förstår ändå inte formuleringen. Jag upplevde att du tog upp det här med att inte säga ifrån att förstärka din poäng och jag undrar uppriktigt vad du menade med det.
Nej du är inte intresserad av att diskutera det sammanhang min formulering ligger i, du klipper ut en del av en längre mening i ett längre sammanhang. Lite typiskt för hela detta debackel nu. Du är enbart intresserad av att peka ut mig som en hemsk människa som pekar ut SKULD på OFFER med att dra ut ett par ord ur en mening.
 
Nej du är inte intresserad av att diskutera det sammanhang min formulering ligger i, du klipper ut en del av en längre mening i ett längre sammanhang. Lite typiskt för hela detta debackel nu. Du är enbart intresserad av att peka ut mig som en hemsk människa som pekar ut SKULD på OFFER med att dra ut ett par ord ur en mening.

Nej, jag var intresserad av vad du menade med att inte säga ifrån. Jag vet inte hur jag ska kunna uttrycka mig tydligare än så.
 
Nej du är inte intresserad av att diskutera det sammanhang min formulering ligger i, du klipper ut en del av en längre mening i ett längre sammanhang. Lite typiskt för hela detta debackel nu. Du är enbart intresserad av att peka ut mig som en hemsk människa som pekar ut SKULD på OFFER med att dra ut ett par ord ur en mening.

Fast jag är rätt sansad i både tanke och diskussion och har inget behov av att peka ut, överdriva etc.

Men i så här känsliga frågor så tycker jag det är extremt viktigt att inte uttrycka sig på ett vis som någon kan såras rejält av, oavsett om man menar något illa eller inte.
Och här tycker jag du uttryckte dig klantigt. Det betyder inte att du är en ond person, bara mänsklig som oss andra.
Men jag tycker man gör gott i att fundera kring det istället för att bli arg, gå i försvar och slå ifrån sig att man faktiskt kanske borde fundera på hur man uttrycker sig.

Det här är ju ett ämne som är extremt känsligt. Skam brukar ju räknas som en av de absolut svåraste negativa känslor att lyckas bli av med. Och det här ämnet är ju väldigt fyllt av skam för många(trots att de inte bör känna den skammen iom att de inte är förtjänta av det som offer).
Men just iom det så kan man väl tänka sig för lite extra hur man uttrycker sig.
Man behöver inte ta upp det som är utan mening för brottet. Det ÄR ett övergrepp oavsett om man sagt ifrån eller inte. Det är våldtäkt lika mycket oavsett hur lång tid som gått. Det är enormt svårt att anmäla. Jag vet rätt få som orkat göra det. Så att det dröjer ser jag inget märkligt med. Det kan krävas några år innan man ens vågar berätta och i den berättelsen kan den där skulden/skammen etc lyftas och man vågar erkänna även för sig själv att det faktiskt var så att man blev utsatt för ett brott.
Man an faktiskt lätt välja att blunda för det för att det är så jäkla jobbigt att tänka på.
 
Det kan ju också bli så att man går i försvar lätt när ens bransch eller kön anklagas för så extrema saker.
Det gör ont att erkänna att det är ett problem. Det är lättare att blunda.

Sen kan man ju efteråt inse att ”fan, det stämmer ju ändå”.

Det är väl liksom lite samma grej som ”inte alla män”.
Förhoppningsvis kommer de männen också omvärdera sina åsikter någon gång och inse att det är ett mans-problem även om det inte är exakt alla män.
Ja, det skulle vara både spännande och välgörande att se män som började tänka på smått och gott som hänt under åren - vanliga saker - och som då började fråga om det där de gjorde, kan ha varit gränslöst och kränkande. Att de testade att titta på det ur den synvinkeln, inte vifta bort det med att det är/var vanligt och att ingen sa något om det.

Jag tänker inte främst på grova övergrepp, utan snarare allt det andra.
 
Ja, det skulle vara både spännande och välgörande att se män som började tänka på smått och gott som hänt under åren - vanliga saker - och som då började fråga om det där de gjorde, kan ha varit gränslöst och kränkande. Att de testade att titta på det ur den synvinkeln, inte vifta bort det med att det är/var vanligt och att ingen sa något om det.

Jag tänker inte främst på grova övergrepp, utan snarare allt det andra.
Ja, jag har haft flera såna samtal med män i min närhet nu. Där de sagt att "det där har ju jag gjort, det är så jävla sjukt att man inte fattade bättre".
Och jag menar inte heller grova övergrepp. Men liksom haft en mansgrisig jargong, säkert kladdat på någon i ett raggförsök på krogen, "retats" med tjejer under uppväxt a la kärlek börjar med bråk..

Jag tror de allra flesta gjort iaf något sånt. Och jag tycker det är skönt med de som kan erkänna sånt rakt av och ta på sig hundhuvudet utan att för den sakens skull vilja ha cred, ha offerkofta etc.
Bara rakt av säga : Fan, vad dum jag varit..
Även om det bara är små saker.
 
Ja, jag har haft flera såna samtal med män i min närhet nu. Där de sagt att "det där har ju jag gjort, det är så jävla sjukt att man inte fattade bättre".
Och jag menar inte heller grova övergrepp. Men liksom haft en mansgrisig jargong, säkert kladdat på någon i ett raggförsök på krogen, "retats" med tjejer under uppväxt a la kärlek börjar med bråk..

Jag tror de allra flesta gjort iaf något sånt. Och jag tycker det är skönt med de som kan erkänna sånt rakt av och ta på sig hundhuvudet utan att för den sakens skull vilja ha cred, ha offerkofta etc.
Bara rakt av säga : Fan, vad dum jag varit..
Även om det bara är små saker.
Jag tror VERKLIGEN också att de allra, allra flesta män har gjort sånt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 293
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 754
Senast: jemeni
·
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 627
Senast: Fibusen
·
Relationer Jag vet inte hur jag ska formulera mig för att någon ska förstå jag känner mig så fruktansvärt ensam, har haft en relation i 6 år som...
Svar
10
· Visningar
3 230
Senast: Anders
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp