All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

ja du vi tänker alla på olika sätt å besitter alla olika erfarenheter och kunskaper. logiken var för mig att hästen kunde få mask på sommarbetet....men som sagt jag har inte koll på läget! kanske kan hästen få mask året runt? å då är det juh absolut inte logiskt. allt är självklart när man kan.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

okej så nu behöver jag alltså inte avmaska henne? jag vet juh inte hur det såg ut inne sommaren då jag inte ägde/kände =) henne?
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Ja, det låter ju helt rimligt. Jag börjar nog begripa lite bättre nu iallafall... Vi ska nog avmaska hästen nu i veckan så får vi se om det blir bättre med magen. Tack än en gång för svaren, jag har läst dina andra inlägg och du verkar kunna mycket om avmaskning, och det är verkligen trevligt med folk som delar med sig av sin kunskap! :bow:
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Det beror ju på om hon har mask eller inte.... Ta ett träckprov så får du reda på om du behöver avmaska eller inte ;)
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

De flesta hästar har maskar, alltid. Om nivåerna hålls i schakt så besväras inte hästen.

Dock är det hästen som smittar betet, så om det inte finns rent bete eller god strategi för parasitbekämpning så kommer det nog att brista nånstans. Här kan du läsa mera:
http://www.sva.se/sv/navigera/tjanster_produkter/Parasitologi/Forebyggande-avmaskning-hast/
http://www.sva.se/sv/navigera/tjanster_produkter/Parasitologi/test/
http://www.vidilab.se/?sida=fakta&kategori=hast
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Hej Madicken! Orkar du med fler frågor? :p
Försöker verkligen förstå mig på det här, men känner mig lite trög... :o
Om man påvisar EPG på vintern, som i mitt fall (snö och minusgrader) och man har avmaskat på hösten, borde det inte varit noll då?
Finns det då larver kvar inne i tarmen som inte slogs ut av avmaskningen i höstas och nu utvecklats till maskar som släpper ägg?
Eller kan det vara ägg/larver som bor i lösdriftshallen (halmbädd) och gottar sig i värmen som hon äter upp och sedan utvecklas till maskar?
För i sådana fall borde man ju skicka ut bädden och bädda med spån istället som de inte äter av, där av min fundering!
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Hej Madicken! Orkar du med fler frågor? :p
Försöker verkligen förstå mig på det här, men känner mig lite trög... :o
Om man påvisar EPG på vintern, som i mitt fall (snö och minusgrader) och man har avmaskat på hösten, borde det inte varit noll då?
Finns det då larver kvar inne i tarmen som inte slogs ut av avmaskningen i höstas och nu utvecklats till maskar som släpper ägg?
Eller kan det vara ägg/larver som bor i lösdriftshallen (halmbädd) och gottar sig i värmen som hon äter upp och sedan utvecklas till maskar?
För i sådana fall borde man ju skicka ut bädden och bädda med spån istället som de inte äter av, där av min fundering!

Man känner sig trög oavsett vad det gäller som man inte behärskar ju! Ingen fara, bara fråga på, det är så man lär sig.

När du avmaskade i höstas med t.ex. Ivomec så dödade du vuxna äggläggande maskar och "ungdomar" som inte var könsmogna än. Fortfarande då fanns ännu yngre larver i stadier som inte gick att nå med det medlet. Det tar ca 4v/stadie, så 8v efter en ivermektin-avmaskning har du vuxna äggläggande maskar igen. Det är alltså något din häst tuggade i sig i somras eller ännu tidigare, lilla blodmasken kan ligga latent i flera år.

Vissa sorter av lilla blodmasken går in i ett vilostadie när klimatet inte är gynnsamt (för kallt eller för varmt/torrt), men det finns också väldigt många sorter som inte gör det.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Tack du underbara människa! :love:
Då klarnade det lite grann!
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Ännu en fråga till oraklet... ;)
Fick svar på min lille hingsts (f-07) träckprov idag: blodmask 30 EPG, spolmask 60 EPG. Behöver jag avmaska pga spolmasken? Han är rund o go o har tjock o blank vinterpäls.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Ännu en fråga till oraklet... ;)
Fick svar på min lille hingsts (f-07) träckprov idag: blodmask 30 EPG, spolmask 60 EPG. Behöver jag avmaska pga spolmasken? Han är rund o go o har tjock o blank vinterpäls.

60 EPG är väldigt lite. Det tyder på att han håller på att bekämpa spolmasken själv, jag skulle inte avmaska.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

*halvt KL*

En liten fråga:

Går masken i "dvala" nu när vintern är såpass dålig som den är nu. Det har ju bara varit minus någon/några dagar, sedan var det runt 0 och som nu plus 5. Masken borde då vara aktiv enl vad jag kan räkna ut. Frågan är, ska man ta träckprov redan nu och avmaska snart? Eller ska man vänta tills gräset börjar växa mer? Det växer inemellan nu.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Det är bara några få sorter av lilla blodmasken som går i dvala.

Det som gör att man inte behöver avmaska på vintern är i första hand att äggen dör i minusgrader, alltså de som landar på snön i rejäl kyla.

Som det är nu så kan äggen visst utvecklas och det kan vara läge att göra en extra koll för att inte få för mycket smitta i vinterhagarna.

De prover jag gjort under den här skumma vintern har visat på samma äggförekomst som under sommaren.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Aha, Ok.

Misstänkte att trycket av mask på hagarna är stora nu. Suck!

Frågan är, är det bra att gå in och maska av nu om det visar på höga förekomster?
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Aha, Ok.

Misstänkte att trycket av mask på hagarna är stora nu. Suck!

Frågan är, är det bra att gå in och maska av nu om det visar på höga förekomster?

Det är inget problem att avmaska om hästen bevisligen har aktiva maskar.
 
Avmaska eller ej?

Hej! Undrar hur ni gör med era hästar ang avmaskning.
Ska snart flytta hem nya hästar på gården, där också vår andra häst ska stå.
 
Sv: Avmaska eller ej?

Vi tar träckprov, och avmaskar efter detta. Under vintern avmaskar vi inte, har inga föl/ unghästar. Numer är även samtliga avmaskningsmedel receptbelagda.
 
Sv: Avmaska eller ej?

Hej! Undrar hur ni gör med era hästar ang avmaskning.
Ska snart flytta hem nya hästar på gården, där också vår andra häst ska stå.

Träckprov först. Den här vintern är inte så trevlig ur masksynpunkt, så jag skulle faktiskt ta prov redan nu och avgöra efter det.
 
Sv: Avmaska eller ej?

Så det är bra att ta prov nu, eller kan man vänta till mars kanske?
Avmaskar inte förrän vid hagbyte sedan ju (för om de har mask så vill man gärna ha bort dessa, och då är det ju bra att byta hage) och förra året togs träckprov och maskade enligt konstens alla regler så det borde vara låg "mask-halt" på samtliga i år. Nordisen räknar jag med har närmare 0.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
303
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Såg i dag att min gamla hund har mask i avföringen, såg ut som många små vita maskar. Blä. Ska jag köpa något receptfritt i dag eller...
Svar
2
· Visningar
641
Senast: fijja
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
633
Senast: Hazel
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 416
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp