All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Men vaddå, säger hon nej om du betalar träckprovet? Vill hon inte få svart på vitt att hon har rätt om hon är så säker?
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

En helt annan sak.. Den här sk vintern är ju.. rolig. 6 grader plus igår, var kallt en kort period dock och strax under minus tio som lägst, men sen blev det varmt igen.

Hur sjutton gör man med avmaskning och träckprov och grejer nu, bara låtsas att det är vinter och går efter almanacken, eller avmaskar igen eller vad?

Vision är inte avmaskad i år, inte träckprovad heller (snålmatte..), men brukar ju 'aldrig' ha problem.

(Blivande) tvååringen hade en hel del blodmask i våras/somras, och är avmaskad enligt intervall fram tills i oktober då han fick sista dosen. Fick cydectin då.

Och nye herrn är avmaskad med fyrantel precis innan han kom, dvs mitten på november. De fick dock 'inte i honom allt', hur mkt han fick i sig är okänt. Jag har inte tagit träckprov på honom, trodde ju det skulle bli vinter och tänkte göra det i vår.

De har fram till dagens datum gått på sommarbetet (som inte kommer hämta sig..), och det är ju ett tag sen gräset slutade växa, men de käkar fortfarande 'gräs' därute även om det är gammalt visset, äckligt.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Och vad gör jag med svaret då? ;) Alltså, om jag tar prov nu och Liemannen och/eller Disse har ordentligt med blosmask. Men det dagen efter jag tog provet blev vinter och minus, ska jag avmaska iaf då?

Inte tror jag väl att maskarna hinner kola och dö på en natt... och det är fortfarande smittan du vill åt. Även om nu smittan hamnar på fryst mark plötsligt så väcks den ju till liv i vår.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Nej, men hinner de dö på en vecka säg? Alltså var går 'gränsen'? (Man är ju ganska indoktrinerad att inte avmaska vintertid, samtidigt så det här är ju.. nån ny konstig årstid..)

För igår blev det kallt igen, och idag SNÖAR det *halleluja*. Hur det ska bli sen vet ju ingen, men om man antar att det fortsätter. Jag skickar prov den 2:a, de har det den 3:e kan vi hoppas iaf, och jag har svar senast den 5:e. Får tag i vet för att få recept den 8:e, och hämtar ut den nionde.

Omd et är kallt hela tiden då, från nu tills dess, är det fortfarande okej att avmaska?

Kylan innan förresten, så det var nästan två veckor med sammanhängande kyla, mellan minus 8 och minus 12. Sen liten period med lite mindre kyla men ändå minus, sen slog det om igen.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Har du positivt EPG kan du avmaska. Men har det frusit på så smittar det ju inte längre...
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Livar upp den här gamla tråden igen, så den inte går i dvala som alla maskar...;)
Man ska ju helst analysera innan man avmaskar. Men hur är det med dräktiga ston. Har alltid avmaskat mina ston strax innan/efter fölning då jag hört att de är nån mask som överförs med mjölken (stämmer det?) Borde jag göra en analys strax innan fölningen och strunta i den avmaskningen om stoet nollar. Hon hade nollade i våras på analysen, men jag avmaskade sent i höstas, pga lite styngfluge ägg. Eller ksa jag avmaska som vanligt i samband med fölningen?
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Avmaskningen vid fölning är mot fölmasken, och den är ytterst sällsynt idag. Så hade jag ett nollande sto skulle jag inte avmaska vid fölningen.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Oki, men då gör jag en analys i mars. Eller är det för tidigt att analysera då om de skulle vara kallt ute?(att maskarna fortfarande skulle vara i dvala). Hon ska föla runt 1 april.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

alltid träck prov tycker det är absolut bäst, jag tycker att det är bra att allt avmaskningsmedel nu är receptbelagt.:bow:
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

jag köpte en häst i somras borde jag avmaska henne nu? har inte gjort det efter sommarbetet än....

sen om jag förstått allt rätt så avmaskar man sin häst innan sommarbetet typ i april?

hur många ggr per år avmaskar man, vilka månader?

det mest logiska för mig är att avmaska efter sommaren.....

går ens häst med en annan häst behöver de alltså inte avmaskas samtidigt?

(jag har haft sån lyx att alltid stå i "servicestall" som har fixat detta åt mig....så måste lära mig nu! jag vill juh inte att min vilda ska stå med massa maskar i magen :eek:
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

det mest logiska för mig är att avmaska efter sommaren.....
Vad är logiken i detta?
OM hästen har mask, hinner den ju sprida smittan hela sommaren ... :crazy:

Det vettigaste är att läsa in sig på ämnet och upprätta strategi både för hagar och hästar.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

*knapplån*
Hej, mycket intressant tråd detta! Jag hoppar in med en fråga till och hoppas på kloka svar!

Jag undrar om vi bör avmaska vår häst nu?

Bakgrund:
Vår häst har 650 EPG blodmask (vi missade tyvärr beställa odling så vi vet inte om det är stora eller lilla) enligt träckprov strax innan jul. Hon är inte avmaskad efter sommaren eftersom stallet tog ett gemensamt träckprov (5 hästar) i september och det inte gav nåt utslag värt att avmaska för. Dock blev vi sedan lite oroliga för att vår häst kanske hade mask ändå och tog alltså ett träckprov i december.

Jag pratade med labbet och de sa att vid 650 och om hästen inte magrat eller är lös i magen så är det bättre att vänta till april att avmaska.

Hon är fortfarande inte lös i magen, men däremot har hon börjat reagera mot skänkeln precis som att det gör ont. :(

Dessutom tycker vi nu att hon blivit lite tunnare...

Har förstått att det inte är bra att avmaska på vintern.

Gäller det även här (södra skåne...) där vi för det mesta inte har nån vinter i bemärkelsen snö och massa minusgrader? :confused: Det var väl två minus några timmar nu i helgen, men nu är det plus igen som vanligt...
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

jag köpte en häst i somras borde jag avmaska henne nu? har inte gjort det efter sommarbetet än....

sen om jag förstått allt rätt så avmaskar man sin häst innan sommarbetet typ i april?

hur många ggr per år avmaskar man, vilka månader?

det mest logiska för mig är att avmaska efter sommaren.....

går ens häst med en annan häst behöver de alltså inte avmaskas samtidigt?

(jag har haft sån lyx att alltid stå i "servicestall" som har fixat detta åt mig....så måste lära mig nu! jag vill juh inte att min vilda ska stå med massa maskar i magen :eek:

Avmaskningen är i första hand för att stoppa smittspridningen, så viktigaste avmaskningen är FÖRE betet, inte efter.

Träckprov på våren någon/några veckor före betessläpp, eller tidigare om man har vinterhagar med gräs. Därefter avgör man hur ofta hästen behöver avmaskas den säsongen. Har den mycket på våren är det lämpligt att avmaska med medlets intervall hela betessäsongen och så nytt prov våren efter. Har den noll eller väldigt lite räcker det att inte avmaska, men ta nytt prov till hösten om det är första gången man fått lågt.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Bakgrund:
Vår häst har 650 EPG blodmask (vi missade tyvärr beställa odling så vi vet inte om det är stora eller lilla) enligt träckprov strax innan jul. Hon är inte avmaskad efter sommaren eftersom stallet tog ett gemensamt träckprov (5 hästar) i september och det inte gav nåt utslag värt att avmaska för. Dock blev vi sedan lite oroliga för att vår häst kanske hade mask ändå och tog alltså ett träckprov i december.

Jag pratade med labbet och de sa att vid 650 och om hästen inte magrat eller är lös i magen så är det bättre att vänta till april att avmaska.

Hon är fortfarande inte lös i magen, men däremot har hon börjat reagera mot skänkeln precis som att det gör ont. :(

Dessutom tycker vi nu att hon blivit lite tunnare...

Har förstått att det inte är bra att avmaska på vintern.

Gäller det även här (södra skåne...) där vi för det mesta inte har nån vinter i bemärkelsen snö och massa minusgrader? :confused: Det var väl två minus några timmar nu i helgen, men nu är det plus igen som vanligt...

Jag skulle avmaska, hästen har ju börjat reagera, och även om det inte är masken så är 650 EPG för mycket för mig för att jag skulle vilja ha ut det i hagarna den här knepiga vintern.
 
Sv: När är det dags att avmaska?

ah tack bra tråd!!! :banana:

jag har kört med equimax 2ggr på rad (pratat med vet)... men vet inte vad jag ska ha nu.. nytt stall... funderar på träckprov!

men... om det visar sig att hästen INTE har mask, kan man då strunta i avmaskning (måste man väl kunna göra?)

å VAD gör man om de andra har mask å avmaskar???
tvingar man dem å stå i sjukruta 3 dagar?

Är de bara jag som är trög men måste amn inte göra träckprov nu för att få recept av vet.?
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Tack så mycket för ditt snabba och kloka svar!! :bow:

Jag undrade om vintern eftersom jag hört att hästen kan få kolik om man "väcker upp" maskarna med att avmaska på vintern :confused:
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Tack så mycket för ditt snabba och kloka svar!! :bow:

Jag undrade om vintern eftersom jag hört att hästen kan få kolik om man "väcker upp" maskarna med att avmaska på vintern :confused:

Det är ca 6 arter av lilla blodmasken som kan gå i dvala. Har du positivt på träckprov så har du ju aktiva maskar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
303
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Såg i dag att min gamla hund har mask i avföringen, såg ut som många små vita maskar. Blä. Ska jag köpa något receptfritt i dag eller...
Svar
2
· Visningar
641
Senast: fijja
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
633
Senast: Hazel
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 426
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp