Bukefalos 28 år!

Allt om avel

Men det kan han ju vara, utifrån vad som syns på MH. Sen kan han funka hur bra som helst i er vardag, men är inget för avel ändå som du konstaterat tidigare.
Detviktigaste för det flesta av oss är ju att hunden funkar som familjemedlem, ine hur den skulle prestera som fiktiv avelshund. Att veta om sin hunds svagheter och brister är ju bara en fördel, då kan man ju hjälpa den vid behov.
Det tog mig många år att hitta ras när BC tiden var över. Nu kommer jag inte att skaffa ny hund, men om jag skulle göra det skulle jag absolut inte skaffa en av samma ras. Vad jag förstått är han en ovanligt trevligt exemplar av sin ras.
 
Det tog mig många år att hitta ras när BC tiden var över. Nu kommer jag inte att skaffa ny hund, men om jag skulle göra det skulle jag absolut inte skaffa en av samma ras. Vad jag förstått är han en ovanligt trevligt exemplar av sin ras.

Är det vanligt med rädslor och utbrytarkungstendenser?
 
Njae... Joae... I vissa stadier av utbildningen så är inte initiativ uppskattade. När hunden har fattat grejen med fåren, så behöver många av dem få hjälp med "samarbetet" - de är ju precis lika nöjda med att gå till skogs med djuren som att gå med dem dit vi vill. Under en period blir det alltså ganska mekanisk och tråkig träning där vi helt kontrollerar vad som sker och när, för att kunna ta bort tillgången till belöningen (arbetet) om hunden inte samarbetar.

(ta bort belöningen = ger stoppkommando så att hunden lägger sig ner så den inte kan arbeta. Kräver alltså sjuk disciplin, eftersom hunden själv måste välja att sluta arbeta.)

Ot men det är alltid lika intressant att läsa dina inlägg! Kommer gärna med min ponny till dig för lite tips någon gång!
 
Jag hade nog mest tyckt att min hund var lite fånig och lite olydig om den drog som en avlöning på lilla jakten... :o

Däremot har jag fått säga "ok" åt dem, & då har de sprungit fram och kikat läget. 2/4 bc har kommit med grejen. En av dem gick inte fram alls, utan började istället bjuda på beteenden :p Den bästa brukshunden, men den sämsta fårhunden. Grym med ankor dock! :angel:
 
Ot men det är alltid lika intressant att läsa dina inlägg! Kommer gärna med min ponny till dig för lite tips någon gång!
Förövrigt den främsta orsaken till att lära in stoppet på ett lugnt och bra sätt och aldrig -nånsin - korrigera eller pressa hunden när den valt att lägga sig på kommando. Då har den ju valt att göra det svåraste som finns: lyssna på oss istället för sina instinkter. Det otyget (att gå fram och "säga till den ordentligt" ) när den väl har stannat tycker jag är ett oerhört stort svek mot hunden.
 
Förövrigt den främsta orsaken till att lära in stoppet på ett lugnt och bra sätt och aldrig -nånsin - korrigera eller pressa hunden när den valt att lägga sig på kommando. Då har den ju valt att göra det svåraste som finns: lyssna på oss istället för sina instinkter. Det otyget (att gå fram och "säga till den ordentligt" ) när den väl har stannat tycker jag är ett oerhört stort svek mot hunden.
Håller med. Varit med om helt fruktansvärd träning där föraren går fram till den redan liggande hunden och dänger huvudet i backen på den. :(
 
Det tog mig många år att hitta ras när BC tiden var över. Nu kommer jag inte att skaffa ny hund, men om jag skulle göra det skulle jag absolut inte skaffa en av samma ras. Vad jag förstått är han en ovanligt trevligt exemplar av sin ras.
Min brorsdotter har en som omplacering. Den dras med stora problem med rädslor, kan inte avreagera och har rejäla problem med andra hundar samt separationsångest. Så mot det är Leon ett praktexemplar ;)
 
Ja, det är hemskt att se ibland. Just denna hunden däremot vallar inte mer. Den tävlar agility hos en som "enbart använder positiva metoder." :crazy:
Konstigt nog har jag sett den mest hårda och feltajmade träningen utföras av "kända" svenska instruktörer som pratade mycket om vikten av att inte vara hård, samt varnade för de brutala britterna och deras träning. Nog för att brittisk hundhållning skiljer sig från mitt ideal med ett ljusår, mem den träningen jag sett på clinics har varit motsatt mot "svensk": lugn, pedagogisk och konfliktminimerande. De vet att hundarna vill samarbeta!
 
Konstigt nog har jag sett den mest hårda och feltajmade träningen utföras av "kända" svenska instruktörer som pratade mycket om vikten av att inte vara hård, samt varnade för de brutala britterna och deras träning. Nog för att brittisk hundhållning skiljer sig från mitt ideal med ett ljusår, mem den träningen jag sett på clinics har varit motsatt mot "svensk": lugn, pedagogisk och konfliktminimerande. De vet att hundarna vill samarbeta!

Ja, jag också. Tror att det helt enkelt hänger ihop, på ett udda vis.
 
Min brorsdotter har en som omplacering. Den dras med stora problem med rädslor, kan inte avreagera och har rejäla problem med andra hundar samt separationsångest. Så mot det är Leon ett praktexemplar ;)
Det är svårt att hitta info om rasens mentalitet, ytterst få har gått MH. Rasvarianterna blev nästan utplånade under världskrigen, de var duktiga rapporthundar. De trovärdigaste källorna jag hittat är:
http://www.pyrs.net/pyrsheps_info.html
http://www.pyreneer.net/
Där de omnämns i förbigående.

Vad jag förstått är de framgångsrika på agilitybanorna men inte uppskattade av andra hundar/hundägare utanför banorna.
Speciellt de svartvita är för vackra för sitt eget bästa.
 
Jag tycker också det är bra att det görs MH/BPH.
Ljudrädslan har kommit med stigande ålder (vilket inte är ovanligt). Att han fungerar beror kanske på att det är han o jag ensamma i skogen.
Han for illa under de ca 6 månader han var på kennel när jag var sjuk. En hund med stabilare mentalitet hade förmodligen inte farit lika illa.
Min erfarenhet är att även stabila hundar kan fara illa va att hamna på kennel. Ofta är det hundar som har en nära relation till sin ägare som far illa (enligt min erfarenhet).
 
Jag tror knappast att @vallhund är ensam om att ha hund som är utbrytarkung. Inte heller är det rasbundet. Finns rätt många som kan intyga att malle, schäfer etc kan vara mästerliga på att bryta sig ut (och in för den delen också) om det behövs.
Själv vet jag en schäferhane som bröt sig ur sitt hus, sprang fem (!) km och bröt sig in i nästa hus, för att träffa på träningskompisen som löpte... :devil:
Och en malle som bodde i hundgård (i annat land) tog grannskapets katter genom att klättra över tre meter högt staket, ta katten, klättra in igen och gömma katten under hundhuset (imponerande målmedvetenhet)... :nailbiting:
 
Jag tror knappast att @vallhund är ensam om att ha hund som är utbrytarkung. Inte heller är det rasbundet. Finns rätt många som kan intyga att malle, schäfer etc kan vara mästerliga på att bryta sig ut (och in för den delen också) om det behövs.
Själv vet jag en schäferhane som bröt sig ur sitt hus, sprang fem (!) km och bröt sig in i nästa hus, för att träffa på träningskompisen som löpte... :devil:
Och en malle som bodde i hundgård (i annat land) tog grannskapets katter genom att klättra över tre meter högt staket, ta katten, klättra in igen och gömma katten under hundhuset (imponerande målmedvetenhet)... :nailbiting:
För att inte tala om min lilla 26cm höga Papillon (må han vila i frid) :nailbiting:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 847
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 261
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 162
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp