Allt om avel

Jag tycker det är rätt stor skillnad på fodertik och leasing. Fodertiken är en risk för uppfödaren ( den kan ju bli oanvändbar i aveln) men leasing är risk för tikägaren ( som i värsta fall kan förlora sin hund). Jag räknar med att ersätta med absolut minst ett valppris om/när jag leasar in en tik för avel.
Sant. Jag menar mer när det gäller riktlinjerna för ersättning. Kan tänka mig att de är låga av den anledningen.
 
Jag tycker det är rätt stor skillnad på fodertik och leasing. Fodertiken är en risk för uppfödaren ( den kan ju bli oanvändbar i aveln) men leasing är risk för tikägaren ( som i värsta fall kan förlora sin hund). Jag räknar med att ersätta med absolut minst ett valppris om/när jag leasar in en tik för avel.

Det tycker jag är schysst.

Jag skulle nog kunna leasa ut till uppfödaren om denne så vill, om min hund har tillräckligt att bidra med i aveln. Men då vill jag ha ekonomisk möjlighet att köpa en ny hund om det värsta händer utan att lägga ut själv. Är hon fin men inte behövs avstår jag och är nöjd med det, jag vill absolut inte ha en hel valpkull själv. Huvva!
Nån annan än uppfödaren skulle jag inte leasa ut till, jag vill vara säker på att denne prioriterar tikens mående och att vi har samma syn på det.

Min är avelsförsäkrad sen 8 veckor med maxad vetvård i agria samt livvärde, vi har ju bara en hund så why not.
Vill ha hängsle och livrem denna gång.
 
Det tycker jag är schysst.

Jag skulle nog kunna leasa ut till uppfödaren om denne så vill, om min hund har tillräckligt att bidra med i aveln. Men då vill jag ha ekonomisk möjlighet att köpa en ny hund om det värsta händer utan att lägga ut själv. Är hon fin men inte behövs avstår jag och är nöjd med det, jag vill absolut inte ha en hel valpkull själv. Huvva!
Nån annan än uppfödaren skulle jag inte leasa ut till, jag vill vara säker på att denne prioriterar tikens mående och att vi har samma syn på det.

Min är avelsförsäkrad sen 8 veckor med maxad vetvård i agria samt livvärde, vi har ju bara en hund så why not.
Vill ha hängsle och livrem denna gång.

Har du/uppfödaren tecknat en ordentlig livförsäkring och tiken dör så får du ju pengar för att köpa en ny hund. Är den meriterad så får du ju ut ganska mycket dessutom.
Jag håller dock med om att minst ett valppris eller en valp borde vara en rimlig ersättning.
 
Tack allihop för era tankar och tips!
Jag läser, begrundar och funderar och har väl mest fått bekräftat en del av det jag känner själv. Ska försöka ta "mod" till mej att ställa högre krav.
Biten med att hon ska teckna försäkring för den tiden hon har W är ett måste inser jag ju, och definitivt ett minimum.
 
Den här frågan riktar sig ffa till er uppfödare som leasat tikar för att ta en kull valpar men även till er som har tikar och leasat ut dom.

W's uppfödare ska låna in henne för att ta en kull och häromdagen pratade vi om avtal och ersättning. SKK's leasingavtal ska skrivas. Men det jag reagerade på var den ersättningen jag kommer få för att låna ut min hund för denna kull.
På ett plan känns ersättningen orimlig (för lite) men samtidigt så känner jag mej sniken och snål som ens tänker tanken att jag vill ha mer.

Så, vad har ni för erfarenheter? Hur mycket har ni som uppfödare betalat tikägare och ni tikägare, hur mycket har ni fått?
Är inte intresserad av kronor och ören utan om dealen. Alltså betalade/fick ni en viss % per valp eller ett valppris tex?

Ett valppris är nog det vanligaste för en normalstor kull inom rasen. Blir där färre så bör man ha avtalat om vad för ersättning som då ska utgå.

Sen så kan ju inte uppfödaren teckna nån typ av kortvarig dubbelförsäkring för hunden (förutsätter att du har den försäkrad) så Om något går snett så går det på hundens försäkring, men givetvis ska uppfödaren stå för självrisk och ev övriga kostnader som inte täcks av försäkringen.

Sedan står ju också uppfödaren för parningskostnader, reg.kostnader och vet.kostnader på valparna, foder, avmaskningar, df-försäkring osv så det är ju inte så att man som uppfödare direkt tjänar storkovan på att leasa in en tik..
 
Hon som leasar bör även teckna en egen försäkring under tiden, för hur kul för dig om det blir ett kejsarsnitt en helg och 30-40.000 kr försvinner på hundens veterinärkonto.

Man kan inte teckna en fullvärdig korttidsförsäkring för någon annans hund som dessutom redan är försäkrad, så hur skulle det gå till?
 
Man kan inte teckna en fullvärdig korttidsförsäkring för någon annans hund som dessutom redan är försäkrad, så hur skulle det gå till?
Tja, på något sätt måste det gå då det är oerhört många uppfödare som gör så :) Jag har själv aldrig behövt göra det så inte kollat närmare. Du kan ha en hund försäkrad i flera bolag, så länge du inte tar ut ersättning för samma saker :)
 
Har man en sk kennelförsäkring så ingår den nog där, men sådana anser i af jag är rätt så ofördelaktiga om man har många hundar.
Har både leasat in och leasat ut genom åren och aldrig har det varit tal om någon separat korttidsförsäkring, så oerhört vanligt tror jag nog inte det är även om det säkerligen förekommer. Personligen är jag inte speciellt intresserad av att försäkra en redan försäkrad hund, men står givetvis för ev kostnader som en försäkring inte tar. Fast å andra sidan så har jag på 20 år som uppfödare aldrig behövt veterinärvård i samband med en valpning heller. Har man raser där sånt är mer vanligt förekommande så kanske man är mer benägen till ett annat upplägg.
 
Ett valppris är nog det vanligaste för en normalstor kull inom rasen. Blir där färre så bör man ha avtalat om vad för ersättning som då ska utgå.

Sen så kan ju inte uppfödaren teckna nån typ av kortvarig dubbelförsäkring för hunden (förutsätter att du har den försäkrad) så Om något går snett så går det på hundens försäkring, men givetvis ska uppfödaren stå för självrisk och ev övriga kostnader som inte täcks av försäkringen.

Sedan står ju också uppfödaren för parningskostnader, reg.kostnader och vet.kostnader på valparna, foder, avmaskningar, df-försäkring osv så det är ju inte så att man som uppfödare direkt tjänar storkovan på att leasa in en tik..

Det här med försäkring, om det nu mot förmodan skulle hända något under valpningen och hund måste in på djursjukhus på helgen. Notan stannar på att 40000kr av hundens veterinärvård försvinner iom detta. Då har jag i så fall 20000kr kvar att använda mej av om det skulle hända nåt mer det försäkringsåret. Vem betalar resterande kostnader om hund måste behandlas/opereras för 40000kr till det året?
Det är ju inte "mitt fel" att hundens försäkring inte räcker i det läget? (Om man inte anser att jag borde ha ett högre tak förstås men det bortser vi från nu)
 
Det här med försäkring, om det nu mot förmodan skulle hända något under valpningen och hund måste in på djursjukhus på helgen. Notan stannar på att 40000kr av hundens veterinärvård försvinner iom detta. Då har jag i så fall 20000kr kvar att använda mej av om det skulle hända nåt mer det försäkringsåret. Vem betalar resterande kostnader om hund måste behandlas/opereras för 40000kr till det året?
Det är ju inte "mitt fel" att hundens försäkring inte räcker i det läget? (Om man inte anser att jag borde ha ett högre tak förstås men det bortser vi från nu)
Din försäkring ska inte nyttjas alls. Din uppfödare ska teckna en försäkring själv.
 
Man kan inte teckna en fullvärdig korttidsförsäkring för någon annans hund som dessutom redan är försäkrad, så hur skulle det gå till?

Det borde ju gå att skriva över försäkringen på uppfödaren precis som när man säljer en hund. När allt är över för man över försäkringen på tikägaren igen.
 
Man kan inte teckna en fullvärdig korttidsförsäkring för någon annans hund som dessutom redan är försäkrad, så hur skulle det gå till?

Jo då det går.
@falukorw du hade väl hanen (Mave) försäkrad medan han bodde hos dig i två mån för parning?

Om uppfödaren tecknar en avelsförsäkring för hunden så kommer ju inte tikägarens försäkring gå åt vid ett eventuellt kejsarsnitt.
Det går att ha hundar försäkrade i flera olika bolag också, dvs dubbelförsäkrad.
 
Kan någon svara på varför en uppfödare av bruksras skulle välja att avstå skott på MH med en av sina egna hundar?
 
För jag får känslan att "hunden har en femma för att vi avstod skott" känns som en dålig ursäkt för att avla på en hund som antagligen är skotträdd..

Tråkigt i en bruksras. :(
 
För jag får känslan att "hunden har en femma för att vi avstod skott" känns som en dålig ursäkt för att avla på en hund som antagligen är skotträdd..

Tråkigt i en bruksras. :(

Lika värdelöst som att avla på en oröntgad hund....
Tester ska göras och de ska ha ett bra resultat!
 
Konstigt nog har jag sett den mest hårda och feltajmade träningen utföras av "kända" svenska instruktörer som pratade mycket om vikten av att inte vara hård, samt varnade för de brutala britterna och deras träning. Nog för att brittisk hundhållning skiljer sig från mitt ideal med ett ljusår, mem den träningen jag sett på clinics har varit motsatt mot "svensk": lugn, pedagogisk och konfliktminimerande. De vet att hundarna vill samarbeta!
Intressant! Pratade med en i höstas som hade liknande upplevelser om en av de "stora" namnen i Sverige. Har själv inte tränat för några av de stora svenska namnen men jag var på en clinic i höstas som hölls av en från Storbritannien. Han hade nyligen innan hållit i en clinic för svenska tränare, tror dock ingen av de kändare, men han var lite förskräckt över deras träningsmetoder och kunde inte förstå att det fanns folk som faktiskt tränade för dem.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 353
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 712
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 489
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp