Bukefalos 28 år!

Allt om avel

Den här frågan riktar sig ffa till er uppfödare som leasat tikar för att ta en kull valpar men även till er som har tikar och leasat ut dom.

W's uppfödare ska låna in henne för att ta en kull och häromdagen pratade vi om avtal och ersättning. SKK's leasingavtal ska skrivas. Men det jag reagerade på var den ersättningen jag kommer få för att låna ut min hund för denna kull.
På ett plan känns ersättningen orimlig (för lite) men samtidigt så känner jag mej sniken och snål som ens tänker tanken att jag vill ha mer.

Så, vad har ni för erfarenheter? Hur mycket har ni som uppfödare betalat tikägare och ni tikägare, hur mycket har ni fått?
Är inte intresserad av kronor och ören utan om dealen. Alltså betalade/fick ni en viss % per valp eller ett valppris tex?
 
Den här frågan riktar sig ffa till er uppfödare som leasat tikar för att ta en kull valpar men även till er som har tikar och leasat ut dom.

W's uppfödare ska låna in henne för att ta en kull och häromdagen pratade vi om avtal och ersättning. SKK's leasingavtal ska skrivas. Men det jag reagerade på var den ersättningen jag kommer få för att låna ut min hund för denna kull.
På ett plan känns ersättningen orimlig (för lite) men samtidigt så känner jag mej sniken och snål som ens tänker tanken att jag vill ha mer.

Så, vad har ni för erfarenheter? Hur mycket har ni som uppfödare betalat tikägare och ni tikägare, hur mycket har ni fått?
Är inte intresserad av kronor och ören utan om dealen. Alltså betalade/fick ni en viss % per valp eller ett valppris tex?

I min ras är kotym 2000:- för inlåningen och sen 1000-1500:- per levande valp alternativt ett valppris. Alltså ungefär samma som för en hane.
Uppfödaren står för alla kostnader som extra försäkring, transporter och vetvård.

Tiken tar alla riskerna så ersättningen ska vara skälig i mitt tycke.
 
I min ras är kotym 2000:- för inlåningen och 1000-15000:- per levande valp alternativt ett valppris. Alltså ungefär samma som för en hane.
Uppfödaren står för alla kostnader som extra försäkring, transporter och vetvård.

Vad händer om tiken dör eller skadas allvarligt?
 
Se till att tiken har en gedigen avelsförsäkring som täcker allt tänkbart. Och ett rejält tak i vetvård. Detta ska uppfödaren betala.

Hon är givetvis försäkrad idag inklusive "avel" som jag står för, på vilket sätt kan uppfödaren försäkra henne mer?
Anser du att uppfödaren ska betala hennes försäkring under tiden hon är parad och har valparna eller bör hon teckna en utökad/ny försäkring?
 
Den här frågan riktar sig ffa till er uppfödare som leasat tikar för att ta en kull valpar men även till er som har tikar och leasat ut dom.

W's uppfödare ska låna in henne för att ta en kull och häromdagen pratade vi om avtal och ersättning. SKK's leasingavtal ska skrivas. Men det jag reagerade på var den ersättningen jag kommer få för att låna ut min hund för denna kull.
På ett plan känns ersättningen orimlig (för lite) men samtidigt så känner jag mej sniken och snål som ens tänker tanken att jag vill ha mer.

Så, vad har ni för erfarenheter? Hur mycket har ni som uppfödare betalat tikägare och ni tikägare, hur mycket har ni fått?
Är inte intresserad av kronor och ören utan om dealen. Alltså betalade/fick ni en viss % per valp eller ett valppris tex?

Det viktigaste är att man kommer överens om ett pris innan man drar igång allt med parning och hälsotester. Jag har leasat en tik från min uppfödning som jag hade på halvfoder men gärna ville ta en kull till på då hon är en super avelstik och viktig för mig för att bevara min ena tiklinje.
Valparna i min ras säljs vanligtvis för 15000kr, vi var båda överens om att det absolut jämnaste är om jag ersätter henne med en summa per valp, vi kom överens om 1500kr/valp. I rasen ligger kullsnittet på 4,3 valpar men denna gång fick min tik hela 8 valpar. Eftersom tikägaren var så hjälpsam med att möta upp för hämtning och lämning (de bor 40mil bort), åkte själv och gjorde ögonlysning (vilket kag självklart betalade) så valde jag att ge dom lite mer pengar i slutändan, de fick 15000kr. Tyckte inte det var mer än rätt när det blev så många valpar och jag fick in en större summa än jag räknat med.

Känner du som du gör redan nu skulle jag antingen dra mig ur det hela eller säga att du vill ha högre ersättning. Tror inte det kommer lyckas bra om man redan på förhand känner sig missnöjd.
 
Hon är givetvis försäkrad idag inklusive "avel" som jag står för, på vilket sätt kan uppfödaren försäkra henne mer?
Anser du att uppfödaren ska betala hennes försäkring under tiden hon är parad och har valparna eller bör hon teckna en utökad/ny försäkring?

Uppfödaren bör alltid försäkra hunden hos sig själv i samband med dräktighet och valpning, detta är ingen skillnad om man leasar eller har en tik på foder.
 
Hon är givetvis försäkrad idag inklusive "avel" som jag står för, på vilket sätt kan uppfödaren försäkra henne mer?
Anser du att uppfödaren ska betala hennes försäkring under tiden hon är parad och har valparna eller bör hon teckna en utökad/ny försäkring?

Det finns ju olika avelsförsäkringar. Vi har tex uppgraderat våra från avel silver till avel guld (agria) Det rör mest valparna men krast sett så vill man ju att allt ska göras för att valparna ska överleva, de är ju en inkomst både för uppfödare och tikägaren.
Alla uppfödare jag känner betalar den extra delen som tecknas från parning till leverans.

Hade det varit min tik hade jag uppgraderat till bästa möjliga försäkring för både tik och valpar och den skulle uppfödaren betala.
Det är inget konstigt förfarande. Det handlar om 5 månader och några hundralappar:)

Du ska inte skämmas för att begära det du känner är värt för dig att leasa ut henne. Jag vet att många uppfödare säger "Det här är den dealen vi alltid erbjuder" men faktum är att ni är två i affären och vill de ha din tik så ska även du känna dig trygg och nöjd. Man får förhandla helt enkelt till båda är nöjda. Men acceptera inte allt rakt av om det inte känns rätt.

Personligen hade jag tagit en valp ( för att behålla el sälja själv) alt ett valppris. Ifall kullen blir liten. Dock går få uppfödare med på det.
 
Den här frågan riktar sig ffa till er uppfödare som leasat tikar för att ta en kull valpar men även till er som har tikar och leasat ut dom.

W's uppfödare ska låna in henne för att ta en kull och häromdagen pratade vi om avtal och ersättning. SKK's leasingavtal ska skrivas. Men det jag reagerade på var den ersättningen jag kommer få för att låna ut min hund för denna kull.
På ett plan känns ersättningen orimlig (för lite) men samtidigt så känner jag mej sniken och snål som ens tänker tanken att jag vill ha mer.

Så, vad har ni för erfarenheter? Hur mycket har ni som uppfödare betalat tikägare och ni tikägare, hur mycket har ni fått?
Är inte intresserad av kronor och ören utan om dealen. Alltså betalade/fick ni en viss % per valp eller ett valppris tex?
Det finns alltid en risk med en tik i avel, så allt från 5 valpar och över tycker jag ett valppris är rätt skäligt pris och det jag läst i många uppfödarforum är rätt normalt. Är det färre valpar så blir det mindre, men det är upp till dig att bestämma om du vill låna ut din tik och för vilket pris :)

Hon som leasar bör även teckna en egen försäkring under tiden, för hur kul för dig om det blir ett kejsarsnitt en helg och 30-40.000 kr försvinner på hundens veterinärkonto.
 
Det finns alltid en risk med en tik i avel, så allt från 5 valpar och över tycker jag ett valppris är rätt skäligt pris och det jag läst i många uppfödarforum är rätt normalt. Är det färre valpar så blir det mindre, men det är upp till dig att bestämma om du vill låna ut din tik och för vilket pris :)

Hon som leasar bör även teckna en egen försäkring under tiden, för hur kul för dig om det blir ett kejsarsnitt en helg och 30-40.000 kr försvinner på hundens veterinärkonto.

Sistnämnda är viktigt. Din försäkringspott ska INTE belastas för att uppfödaren tar en kull.
Uppfödaren tecknar en egen försäkring från dagen då hunden ska paras tills den flyttar hem igen.
 
Intressant tråd. Jag har precis börjat försöka para min hanhund.
Använder det förtryckta avelavtalet som finns.
Hanen ställs ut och tävlas lite och mitt ansvar för valpkullar är noll.
Han parar.
Tikägaren sköter resten.
Än törs jag inte ta en egen kull.
Men skulle ha en rejäl försäkring på tiken då.
 
Den här frågan riktar sig ffa till er uppfödare som leasat tikar för att ta en kull valpar men även till er som har tikar och leasat ut dom.

W's uppfödare ska låna in henne för att ta en kull och häromdagen pratade vi om avtal och ersättning. SKK's leasingavtal ska skrivas. Men det jag reagerade på var den ersättningen jag kommer få för att låna ut min hund för denna kull.
På ett plan känns ersättningen orimlig (för lite) men samtidigt så känner jag mej sniken och snål som ens tänker tanken att jag vill ha mer.

Så, vad har ni för erfarenheter? Hur mycket har ni som uppfödare betalat tikägare och ni tikägare, hur mycket har ni fått?
Är inte intresserad av kronor och ören utan om dealen. Alltså betalade/fick ni en viss % per valp eller ett valppris tex?
Är varken uppfödare eller leasat ut tik.. Men spontana tankar från mig..
Varför ska du egentligen leasa ut tiken? Vad vinner du på det?
Det är ju framförallt en väldigt stor risk för dig, och då ska du självklart ha tillräckligt betalt för att göra det!
Om det inte är så att du ska ta en valp själv så är det ju bara uppfödaren som vinner på det egentligen, så vill mest uppmuntra dig till att försöka släppa det där med känslan av att vara sniken.

Själv hade jag velat ha ett valppris för att det skulle kännas värt risken. Om du tycker att ersättningen är för låg så säg det! Upp till uppfödaren att gå dig till mötes eller inte :)
 
Den här frågan riktar sig ffa till er uppfödare som leasat tikar för att ta en kull valpar men även till er som har tikar och leasat ut dom.

W's uppfödare ska låna in henne för att ta en kull och häromdagen pratade vi om avtal och ersättning. SKK's leasingavtal ska skrivas. Men det jag reagerade på var den ersättningen jag kommer få för att låna ut min hund för denna kull.
På ett plan känns ersättningen orimlig (för lite) men samtidigt så känner jag mej sniken och snål som ens tänker tanken att jag vill ha mer.

Så, vad har ni för erfarenheter? Hur mycket har ni som uppfödare betalat tikägare och ni tikägare, hur mycket har ni fått?
Är inte intresserad av kronor och ören utan om dealen. Alltså betalade/fick ni en viss % per valp eller ett valppris tex?
Några stora pengar är det väl inte, tyvärr. Jag tänker att en fodertik är ju två kullar, så en kull skulle ge halva valppriset då..?

Skulle jag låna ut min högt meriterade tik för avel hade det kostat minst en valp, antagligen mer.
 
Några stora pengar är det väl inte, tyvärr. Jag tänker att en fodertik är ju två kullar, så en kull skulle ge halva valppriset då..?

Skulle jag låna ut min högt meriterade tik för avel hade det kostat minst en valp, antagligen mer.
Jag tycker det är rätt stor skillnad på fodertik och leasing. Fodertiken är en risk för uppfödaren ( den kan ju bli oanvändbar i aveln) men leasing är risk för tikägaren ( som i värsta fall kan förlora sin hund). Jag räknar med att ersätta med absolut minst ett valppris om/när jag leasar in en tik för avel.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 529
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 842
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 256
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 136
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp