Allt om avel

Jag har valt att köpa från andra linjer så jag kan inte svara på varför. De har ofta sämre MH och syns mindre ofta på SM-listor än brukslinjerna även om det förstås finns undantag. WK har generellt ännu sämre MH och vad jag har förstått också sämre ledstatistik än AK.

Tror inte hon pratade om linjer dock, hon pratade om rasen. Att alla kelpies (eller de flesta) kan valla liksom, men man måste "väcka" det. Jag har min första kelpie nu, också från brukslinjer, ändå är det någon valpköpare som surrar om anlagsprov osv. Får väl se hur det blir med det...

Att det finns (eller funnits) vallande kelpies som används i arbete däremot, det vet jag, tror de är väldigt få dock. Jag var hos en bonde och skulle köpa ägg för någon vecka sen som berättade att hon haft en fantastisk kelpie som använts i arbete på fåren. Detta var dock typ 15 år sedan, sen dess hade de haft bc.
 
Nej, även i Australien skiljer de mellan WK och AK. De som behöver hund i arbete väljer WK.
Båda raserna finns och används till vallning. Jag vet inte exakt hur vanligt det är med vallande AK's i Australien, de flesta används bara till utställningar.
 
Tror inte hon pratade om linjer dock, hon pratade om rasen. Att alla kelpies (eller de flesta) kan valla liksom, men man måste "väcka" det. Jag har min första kelpie nu, också från brukslinjer, ändå är det någon valpköpare som surrar om anlagsprov osv. Får väl se hur det blir med det...

Att det finns (eller funnits) vallande kelpies som används i arbete däremot, det vet jag, tror de är väldigt få dock. Jag var hos en bonde och skulle köpa ägg för någon vecka sen som berättade att hon haft en fantastisk kelpie som använts i arbete på fåren. Detta var dock typ 15 år sedan, sen dess hade de haft bc.
Nej alla kelpies vallar inte. Jag har haft båda mina hos får och den ene som är väldigt "vallig" till vardags visade lite talang men fåren hade ingen respekt för honom och då fixade han inte att trycka på. Den andre är ingen vallhund kunde vi konstatera. Men flytta får det kan han!
 
Australian mate i Skåne använder också sina ak i praktiskt arbete på får. Mari som har kenneln tar även in instruktör så valpköpare kan komma och träna.
 
Jag har en som drar i koppel och en som skäller, det betyder inte att det går att avla fram draghundar ur den ena och skyddshundar ur den andra. Hur mycket jag än kallar det skydds-eller draghundar så blir det inte sant.
 
Med fodervärdsavtal äger fodervärden hunden när avtalet är uppfyllt (2 kullar)

Nej, fodervärden äger hunden direkt, men uppfödaren äger aveslrätten till 2 kullar (på tik). Finns en anledning till att man som uppfödare under inga omständigheter får hämta hem en fodervärdshund om det inte är fodervärden som vill återlämna den och det är för att man faktiskt inte längre äger hunden.

När villkoren är uppfyllda så övergår även avelsrätten i fullo till fodervärden, dvs ägaren till hunden.
 
Jag har en som drar i koppel och en som skäller, det betyder inte att det går att avla fram draghundar ur den ena och skyddshundar ur den andra. Hur mycket jag än kallar det skydds-eller draghundar så blir det inte sant.
Om den som drar är snabb som vinden och den som skäller presterar bra i tjänst och att detta är egenskaper som går igen i deras linjer så kan du nog göra det även om de är av fel ras. AK är inte ens så mkt fel ras utan har samma ursprung som WK. Det finns t o m de som hävdar att AK med tantecken inte är "rena" AK utan har väldigt mycket WK-blod. Evallens hundar är *surprise surprise* också ofta tantecknade.

Det är okej att du inte gillar AK men det börjar bli tröttsamt att du framhåller din åsikt som någon sorts universell sanning trots att du inte har så mycket erfarenhet. Det var t ex inte så länge sedan du påstod att inga AK har gk vp men det är ju inte sant. Det finns flera stycken.
 
Nej, fodervärden äger hunden direkt, men uppfödaren äger aveslrätten till 2 kullar (på tik). Finns en anledning till att man som uppfödare under inga omständigheter får hämta hem en fodervärdshund om det inte är fodervärden som vill återlämna den och det är för att man faktiskt inte längre äger hunden.

När villkoren är uppfyllda så övergår även avelsrätten i fullo till fodervärden, dvs ägaren till hunden.

Det står klart ock tydligt på SKKs hemsida att hunden övergår i fodervärdens ägo när avtalet är uppfyllt. Däremot kan inte överlåtaren häva avtalet innan dess om inte fodervärden bryter mot någon av grundreglerna.

På SKKs "Att köpa hund" så under "Att vara fodervärd" står också att man äger inte hunden förens avelsrätten är nyttjad.
 
Det står klart ock tydligt på SKKs hemsida att hunden övergår i fodervärdens ägo när avtalet är uppfyllt. Däremot kan inte överlåtaren häva avtalet innan dess om inte fodervärden bryter mot någon av grundreglerna.

Som sagt, fodervärden äger hunden men inte avelsrätten så hunden i sin helhet (med avelsrätten) övergår till fodervärden när villkoren är uppfyllda.

Om det vore så att uppfödaren ägde hunden så skulle denne kunna häva avtalet och hämta hunden i de fall där missförhållanden råder och avtalet alltså rent juridiskt kan betecknas som brutet av fodervärden, men det får man som uppfödare inte. Överhuvudtaget alls eftersom det då räknas som egenmäktigt förfarande/stöld pga att man faktiskt inte äger hunden i sig, även om man äger avelsrätten.
 
Som sagt, fodervärden äger hunden men inte avelsrätten så hunden i sin helhet (med avelsrätten) övergår till fodervärden när villkoren är uppfyllda.

Om det vore så att uppfödaren ägde hunden så skulle denne kunna häva avtalet och hämta hunden i de fall där missförhållanden råder och avtalet alltså rent juridiskt kan betecknas som brutet av fodervärden, men det får man som uppfödare inte. Överhuvudtaget alls eftersom det då räknas som egenmäktigt förfarande/stöld pga att man faktiskt inte äger hunden i sig, även om man äger avelsrätten.

Fast det står ägandet av hunden, inte avelsrätten. Och eftersom man som uppfödare ingår ett avtal så är det inte konstigt att man inte kan häva det bara för att man vill.

Det är svårt att häva ett avtal pga missförhållanden men det finns vissa möjligheter. Jag vet uppfödare som faktiskt lyckats. Men det krävs att man har riktigt bra bevis samt att man går till rätten.
 
Nu är jag visserligen fodervärd med NKKs avtal men jag har uppfattat att Skks är exakt lika på just den aspekten att man som fodervärd inte äger hunden. Jag blev exempelvis nekad att teckna livförsäkring på "min" hund eftersom det inte är jag som står som ägare. Endast uppfödaren kunde göra det då hon står kvar som ägare. Dvs på papper tillhör hunden inte mig utan övergår i min ägo när uppfödaren fått ta sina två kullar. Precis som @Voff säger.
 
Om den som drar är snabb som vinden och den som skäller presterar bra i tjänst och att detta är egenskaper som går igen i deras linjer så kan du nog göra det även om de är av fel ras. AK är inte ens så mkt fel ras utan har samma ursprung som WK. Det finns t o m de som hävdar att AK med tantecken inte är "rena" AK utan har väldigt mycket WK-blod. Evallens hundar är *surprise surprise* också ofta tantecknade.

Det är okej att du inte gillar AK men det börjar bli tröttsamt att du framhåller din åsikt som någon sorts universell sanning trots att du inte har så mycket erfarenhet. Det var t ex inte så länge sedan du påstod att inga AK har gk vp men det är ju inte sant. Det finns flera stycken.
Det är ganska tröttsamt att läsa tomma påståenden om "vallning" med AK också. Collie har samma ursprung som BC, ingen skulle få för sig att säga att de har kvar samma egenskaper för det.
 
Nu kan jag inte länka från telefon så jag citerar ist.
Från Vi Med Djur. Juridiska avdelningen : Att vara fodervärd åt hund, betyder att du tar hand om hunden som din egen. Överlåtaren (uppfödaren) bibehåller vissa rättigheter gällande hunden. Tex rätten till att ställa ut och avla. När avtalet är uppfyllt övergår hunden i fodervärdens ägo.

I SKKs avtal står : Ägandenrätten och övriga rättigheter övergår till fodervärden när ovanstående krav är uppfyllda, dock senast 5 år efter avtalets undertäcknande eller när tiken uppnått 7 års ålder.
 
Det är ganska tröttsamt att läsa tomma påståenden om "vallning" med AK också. Collie har samma ursprung som BC, ingen skulle få för sig att säga att de har kvar samma egenskaper för det.
Men du har ju inte sett de här hundarna, så du kan omöjligt säga att det är tomma påståenden. Du tror det, och sen framför du det som en "sanning".

Det är möjligt att AK kommer dela Colliens öde i framtiden men framtiden är inte här än.
 
Nu kan jag inte länka från telefon så jag citerar ist.
Från Vi Med Djur. Juridiska avdelningen : Att vara fodervärd åt hund, betyder att du tar hand om hunden som din egen. Överlåtaren (uppfödaren) bibehåller vissa rättigheter gällande hunden. Tex rätten till att ställa ut och avla. När avtalet är uppfyllt övergår hunden i fodervärdens ägo.

I SKKs avtal står : Ägandenrätten och övriga rättigheter övergår till fodervärden när ovanstående krav är uppfyllda, dock senast 5 år efter avtalets undertäcknande eller när tiken uppnått 7 års ålder.

Stämmer bra. Jag sitter och lusläser fodervärdsavtal respektive köpeavtal med bibehållens avelsrätt. Vid bibehållern avelsrätt går äganderätten över till köparen direkt.
 
Som sagt, fodervärden äger hunden men inte avelsrätten så hunden i sin helhet (med avelsrätten) övergår till fodervärden när villkoren är uppfyllda.

Det är olika saker, när det gäller endast avelsrätten heter det köp med bibehållen avelsrätt. Fodervärden äger inte hunden. Står i klartext. Sen hur det tolkas i lagen när det blir tjafs..
 
Det är olika saker, när det gäller endast avelsrätten heter det köp med bibehållen avelsrätt. Fodervärden äger inte hunden. Står i klartext. Sen hur det tolkas i lagen när det blir tjafs..

Stämmer.
Det tjaffsen brukar handla om är att fodervärden brytit mot avtalet enligt uppfödaren och därmed anser sig uppfödaren ha rätt att häva avtalet. Men ägandefrågan i grunden är glasklar. Dock krävs ganska grova övertramp för att häva ett avtal. Och starka bevis.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 427
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 737
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 213
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 793
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp