Allt om avel

Ställer en diskussionsfråga för att liva till det lite här (och för att jag är väldigt nyfiken på era svar).

Hur gammal tycker ni att en tik som max får vara för parning? (svara gällande både en tik som är oparad och en som är parad)

Skulle ni någonsin kunna tänka er göra om en kombination, är det vanligt i er ras?

Frågar detta delvis för att jag vet en äldre tik som fått en trevlig kull och de ska ev, göra om parningen en sista gång innan den går i pension.:)

Oparad tik parar jag inte efter 5 års ålder, tidigare parad tik som är frisk och i utmärkt form kan jag ta en kull på vid vilken ålder som helst under 10 där gränsen går för att man ska få para och regga.

Det har jag gjort 2 gånger och sånt förekommer ibland inom alla raser om tidigare kombination är utvärderad och väldigt bra, men speciellt vanligt är det inte enligt min erfarenhet, med de raser jag haft/har. Dvs att de hunnit upp några år i ålder och hunnit visa vad de går för.
 
Ställer en diskussionsfråga för att liva till det lite här (och för att jag är väldigt nyfiken på era svar).

Hur gammal tycker ni att en tik som max får vara för parning? (svara gällande både en tik som är oparad och en som är parad)

Skulle ni någonsin kunna tänka er göra om en kombination, är det vanligt i er ras?

Frågar detta delvis för att jag vet en äldre tik som fått en trevlig kull och de ska ev, göra om parningen en sista gång innan den går i pension.:)
Ålder är ju otroligt svårt att säga eftersom raser lever så olika länge. I en del raser är hundarna gammla vid 7-8 år, i andra raser är de mitt i livet.
Sen spelar individ och kondition stor roll samt exteriör (tänker främst på bäcken/bakparti)
I min ras ser jag inget konstigt i att para en 6-åring första gången.

Angående göra om kombonationer så gör vi personligen inte det. Dels anser vi att det är först vid 3-4 års ålder som man i vår ras kan säga att en kull blev bra både mentalt och hälsomässigt och då brukar det vara för sent. Iaf för oss som helst använder lite äldre hanar (Över 4 år)

Sen vill vi bredda linjerna så mycket som möjligt. Både för vår egens skull då vi vill nyttja dem vidare men också för rasens skull.

I min ras kan kullar bli stora och jag ser ingen poäng ur avelssynpunkt att det finns 20-30 helsyskon.
 
Ställer en diskussionsfråga för att liva till det lite här (och för att jag är väldigt nyfiken på era svar).

Hur gammal tycker ni att en tik som max får vara för parning? (svara gällande både en tik som är oparad och en som är parad)

Skulle ni någonsin kunna tänka er göra om en kombination, är det vanligt i er ras?

Frågar detta delvis för att jag vet en äldre tik som fått en trevlig kull och de ska ev, göra om parningen en sista gång innan den går i pension.:)
Så länge tiken är frisk och välrtränad kan hon vara hyfsat gammal,nu har ju skk regler som säger att är tiken över 7år så ska vet.intyg medfölja.

Svar ja på resten av frågorna.
 
Ställer en diskussionsfråga för att liva till det lite här (och för att jag är väldigt nyfiken på era svar).

Hur gammal tycker ni att en tik som max får vara för parning? (svara gällande både en tik som är oparad och en som är parad)

Skulle ni någonsin kunna tänka er göra om en kombination, är det vanligt i er ras?

Frågar detta delvis för att jag vet en äldre tik som fått en trevlig kull och de ska ev, göra om parningen en sista gång innan den går i pension.:)

5 år för förstföderska, SKKs regler för tikar som redan haft kull. Min ras är i sitt livs form när de är 7-8 år, de flesta fortfarande i fullt arbete vid 10, finns sällan hälsoskäl att avstå parning på en åttaårig tik då. Jag har köpt in Karla trots att hon fyller 6 år i år, och räknar med att kunna ta en kull till på henne i framtiden om allt känns rätt.

Om första kullen blev bra, men har hamnat i hem där de troligen inte kommer användas i avel, ser jag inga problem med att göra om en kombination. Hundar som inte avlas på "finns" ju inte i rasen ur genetiskt perspektiv.
 
Om första kullen blev bra, men har hamnat i hem där de troligen inte kommer användas i avel, ser jag inga problem med att göra om en kombination. Hundar som inte avlas på "finns" ju inte i rasen ur genetiskt perspektiv.

Där kommer du med en väldigt intressant poäng! :up:
 
Om första kullen blev bra, men har hamnat i hem där de troligen inte kommer användas i avel, ser jag inga problem med att göra om en kombination. Hundar som inte avlas på "finns" ju inte i rasen ur genetiskt perspektiv.

Vet inte hur det brukar göras i andra raser men i min är det vanligt att uppfödarna frågar och får låna in avelsmattrial från sina kullar. Fodervärdsavtal och liknande blir att mer ovanligt på valpar. Ur en kull som blir riktigt bra kommer med all sanorlikhet fler individer att gå i avel.
 
Är det normalt att många tikar i en ras inte börjar löpa förrän vid 4 års ålder? Att många löper väldigt sällan? Att många hanhundar blir infertila i tidig ålder? Att många tikar går tomma?

Skulle det kunna röra sig om inavelsdepression? Eller är det såhär i alla raser?
 
Det kan jag inte tänka mig. Låter helt onormalt.
Vilken ras?
Kooikerhondje. Har varit otroligt många tomma tikar i år och jag frågade en uppfödare om det för ett tag sen när jag hälsade på och hon tog upp att det eventuellt skulle kunna röra sig om inavelsdepression, men jag får uppfattningen om att det är "hush hush" om det från uppfödarna i övrigt. En uppfödare som fött upp rasen i 20 år sa att många hanhundar blir infertila tidigt. Idag postade någon i en rasgrupp att deras tik löpte för första gången vid 4 år, och då skrev en uppfödare att flera tikar gör det. Jag har även hört från andra kooikerägare att deras tikar knappt löper/löper väldigt sällan. Inavelsgraden ser ok ut när man tittar på kullar på avelsdata tycker jag (men jag är inte kunnig), men det är klart att rasen utspringer från ett fåtal individer i början...
 
Kooikerhondje. Har varit otroligt många tomma tikar i år och jag frågade en uppfödare om det för ett tag sen när jag hälsade på och hon tog upp att det eventuellt skulle kunna röra sig om inavelsdepression, men jag får uppfattningen om att det är "hush hush" om det från uppfödarna i övrigt. En uppfödare som fött upp rasen i 20 år sa att många hanhundar blir infertila tidigt. Idag postade någon i en rasgrupp att deras tik löpte för första gången vid 4 år, och då skrev en uppfödare att flera tikar gör det. Jag har även hört från andra kooikerägare att deras tikar knappt löper/löper väldigt sällan. Inavelsgraden ser ok ut när man tittar på kullar på avelsdata tycker jag (men jag är inte kunnig), men det är klart att rasen utspringer från ett fåtal individer i början...
Jag har aldrig hört om nått sånt innan och kan inte låta bli att tänka att är det sant så har rasen problem.
Vad anses vara ok inavelsgrad i rasen?
 
Jag har aldrig hört om nått sånt innan och kan inte låta bli att tänka att är det sant så har rasen problem.
Vad anses vara ok inavelsgrad i rasen?
Ja det är det jag tänker också. Uppfödaren som nämnde inavelsdepression verkade oroad men ville samtidigt inte dra för stora växlar.
I RAS står det att den genomsnittliga inavelsprocenten ligger under 1 % men att resultatet inte är helt tillförlitligt p.g.a. utländska hundar, att inavelsgraden kan vara högre.
Jag tycker att uppfödarna verkar vara duktiga på att kolla stamboken noga samt att använda utländska hundar. Det jag funderar på är om det kanske inte hjälper då det var så pass få individer som användes för att få fram rasen i början?
 
Ja det är det jag tänker också. Uppfödaren som nämnde inavelsdepression verkade oroad men ville samtidigt inte dra för stora växlar.
I RAS står det att den genomsnittliga inavelsprocenten ligger under 1 % men att resultatet inte är helt tillförlitligt p.g.a. utländska hundar, att inavelsgraden kan vara högre.
Jag tycker att uppfödarna verkar vara duktiga på att kolla stamboken noga samt att använda utländska hundar. Det jag funderar på är om det kanske inte hjälper då det var så pass få individer som användes för att få fram rasen i början?
Men alltså...det är ju ingen hög inavelsgrad alls. Under 1% lämnar ju utrymme för utomlandsparningar om de sker ibland.
 
Men alltså...det är ju ingen hög inavelsgrad alls. Under 1% lämnar ju utrymme för utomlandsparningar om de sker ibland.
Nej jag får inte riktigt ihop det här. Det står att statistiken mellan 2006-2011, beräknad på 5 generationer, visar att inavelsgraden alla år är under 1 procent.
Längre ner visas dock ett diagram som visar att relativt få individer har väldigt många barnbarn i förhållande till raspopulationen. Där står det att "alldeles för hög andel av de använda avelsdjuren är nära släkt med varandra".
 
Det kan bli rätt markant skillnad bara om man räknar på 6 generationer i stället för 5. Om jag kollar bara på tillgängliga korthårscollie nu hittar jag en valp som har en inavelsgrad på 5,77% räknat på 5 generationer(vilket ju i sig är mycket). Tar man med ytterligare en generation i beräkningen hoppar det upp till 8,83%!
 
Det kan bli rätt markant skillnad bara om man räknar på 6 generationer i stället för 5. Om jag kollar bara på tillgängliga korthårscollie nu hittar jag en valp som har en inavelsgrad på 5,77% räknat på 5 generationer(vilket ju i sig är mycket). Tar man med ytterligare en generation i beräkningen hoppar det upp till 8,83%!
Oj vilken markant skillnad!! Intressant och definitivt något att tänka på.
 
SKK räknar inavel bara på 5 generationer. Om den ursprungliga avelsbasen är liten, eller om det finns genetiska flaskhalsar, kan den reella inavelsgraden vara mycket högre än vad som står på SKK.
Förvisso. Denna ras kanske har liten avelsbas i grunden, det har jag ingen aning om. Dock har ju många raser betydligt högre inavelsgrad än så utan att drabbas av fertiletetsproblem. Jag har svårt att se sambandet med så pass låg inavelsgrad trots allt.
 
Är det normalt att många tikar i en ras inte börjar löpa förrän vid 4 års ålder? Att många löper väldigt sällan? Att många hanhundar blir infertila i tidig ålder? Att många tikar går tomma?

Skulle det kunna röra sig om inavelsdepression? Eller är det såhär i alla raser?
Jag har också hört att det är vanligt att tikarna börjar löpa sent, men inte så sent som 4 utan då handlar det mer över året fram till två och att det är ganska normalt att rasen kan löpa 1 gång om året, ska bli spännande och se om Fenna börjar löpa igen eller inte men förmodligen löper hon en gång om året.
Dock har jag inte hört att det är många hanar som blir infertila i ung ålder.

Tycker du ska ställa denna fråga inne på Kooikersidan på Faceboo, skulle vara väldigt intressant att se hur andra kooikerägare och uppfödare ser på saken och har för svar och funderingar själva. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 339
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 692
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 194
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 361
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp