Bukefalos 28 år!

Allt runt distans

Sv: Allt runt distans

åhh vilken super sammanfattning!!

har bara ögnat igenom resten men har småsaker att fråga om (dock viktiga då jag vill starta)

måste man ha tävlingsbok även om man bara startar CR?
är det dumt att gå direkt på CR, bör man börja på PP?

För att klara tiden på CR är det då typ lugn trav i snitt??

om hästen har hög puls innan starta kan man inte få dispans att den få ha högre under tävlingen också då? (tror min ena ligge rhögt, men ska testpulsa dem ngn dag)

Vad händer om man har en häst som inte låter veterinären "känna igenom"? (tror dock det ska gå bra men har en häst som är rädd för främmande speciellt män...)

släpps man igenom/får starta även om hästen har rörelsestörningar såsom biljardering?
hur ställer de sig till överben?
och mindre galler alá fodergallor?
 
Sv: Allt runt distans

Du kan visst börja med CR direkt, men du måste ha tävlingssbok.
Du kan rida saktare än lugn trav. Ofta är det ca 8 km/h som är undre gräns.
Lugn trav ligger klart över 10.
Du kan få starta med förhöjd puls, om veterinären efter tempning och genomgång av din häst bedömmer att det har hög puls av att den är uppspelt/stressad, inte av sjukdom.
Däremot är gränsen ovillkorlig när det gäller grindar och slutbesiktning.

Veterinären har med all rätt anledning att vägra besikta en häst som inte står still och sköter sig.
Det är lite olika vad toleransnivån ligger på.
Men se till att alla du känner är på och kladdar på din häst, så vänjer den nog sig.
Biljardering är väl ingen rörelsestörning, men det är alltid veterinären som bestämmer.
Gamla överben och gallor ska inte ha nån betydelse.
Jag är ota förvånad över att det är sånt himla kluddande med att skriva upp gallor på förbesiktning.
jag har då aldrig hört att nån blivit uteslutnen för att hästens gallor ändrat sig under tävling.
 
Sv: Allt runt distans

*KL*

Fråga från n00b som inte ens har häst för tillfället.. Men när den/dom kommer ska det helt klart planeras för nån prova på.

Vad rider man i för trosor på en längre ritt? Eller inga alls? Skav tänker ju jag onekligen på *aj*
 
Sv: Allt runt distans

Jag har ridit som längs 80 km,sattsar på att starta 120 km i år. Jag använder inte trosor utan jag har nylonbyxor på mig under ridbyxerna, det tycker jag fungerar jätte bra. /Jonna
 
Sv: Allt runt distans

Nylonbyxor? Som i tunna strumpbyxor? Blir det inte väldigt.. varmt?
 
Sv: Allt runt distans

japp, de är ju mycket tunna strumpbyxor, jag har inte tyckt att det blivit varmare med det än att ha bara trosor under iaf. Då slipper jag skav av sömmarna på trosorna men har något skydd mot ridbyxorna, sen fick jag skav av distansridbyxorna runt vristerna, de gick inte att reglera storlek runt vristen, och det har hjälpt med nylon strumpbyxorna.
 
Sv: Allt runt distans

Det låter som en smart idé, det första skavet borde ju då drabba nylonbyxorna och inte huden. Det ska jag testa.

Sen finns det ju sömlösa underkläder att köpa för idrottare. Sen kan man ju använda samma sak som vissa använder till hästarna för att undvika skav, babypuder tex.
 
Sv: Allt runt distans

Jag har aldrig ens ridit en prova på, har alltid startat direkt på 5 mils CR eller tävling. I år blir första gången som jag faktiskt tänkt ta en prova på med en ung häst.

Jag har faktiskt varit med om att fått en 2a på gallor bland annat, det var på Gotland av en veterinär som jag tror var väldigt ovan i distansen. Hon gav min häst anmärkningar på allt möjligt redan i förbesiktningen, trodde jag skulle åka ut av den där petigheten men hon verkade nöja sig med att ge mig tvåor i protokollet.

För övrigt håller jag med, man åker inte ut på småsaker, det är rena rörelsestörningar och annat som orsakar hästen obehag eller smärta etc som gör att man åker ut, trötthet, metabolism, ordentliga skav, hälta, puls etc
 
Sv: Allt runt distans

Renskinn är ju det bästa men Ikeas ludde funkar rätt så bra. Ibland får man leta långt ner i högarna för att hitta ett tillräckligt stort skinn, men de finns.
Du ska ha både pad och skinn.
// Linda

Finns det inte westernpaddar gjorda med fårludd undertills de borde väl vara optimala för man ska väl ha det luddiga mot hästen och skinner mot sadeln eller har ni tvärtom?

Tänkte på det med vilka sadlar är det bäst att rida med?
många som har western sadel kan jag tänka?

finns det någon sida där man kan köpa dessa vadderade ridbyxor? men varför är de hala om de ska vara RID byxor?

man måste alltid ha sadel i distans eller får man rida utan sadel?
vad gäller för bett och träns?

får man hoppa av hästen och gå hur mkt man vill av sträckan?
får man springa med hästen vid hand?

finns det några regler om sadelväskor osv?

vad gäller angående vikt? ska man vikta upp o ha sig o sånt?

är det upplopp alltid? tävlar storhästar mot små hästar då med?
 
Sv: Allt runt distans

någon som vet om Torsion har lagt ner sina sadlar eller vad det är frågan om kan inte hitta hemsidan.
 
Sv: Allt runt distans

Finns det inte westernpaddar gjorda med fårludd undertills de borde väl vara optimala för man ska väl ha det luddiga mot hästen och skinner mot sadeln eller har ni tvärtom?

Tänkte på det med vilka sadlar är det bäst att rida med?
många som har western sadel kan jag tänka?

finns det någon sida där man kan köpa dessa vadderade ridbyxor? men varför är de hala om de ska vara RID byxor?

man måste alltid ha sadel i distans eller får man rida utan sadel?
vad gäller för bett och träns?

får man hoppa av hästen och gå hur mkt man vill av sträckan?
får man springa med hästen vid hand?

finns det några regler om sadelväskor osv?

vad gäller angående vikt? ska man vikta upp o ha sig o sånt?

är det upplopp alltid? tävlar storhästar mot små hästar då med?


1. Det är knappt nån som använder fårskinn. Det blir blött och sunkigt.
2. Bomlösa är bland de vanligaste, ihop med allehanda modeller av distansbladsadlar.
3. Att ridbrallorna är hala är väl vitsen, när man vill undvika skav.
4a. Man måste ha en sadel.
4b. Betsling är fri, gränsen är lite luddig mellan vad som är träns, ridgrimma och vanlig grimma.
5. Du får gå och springa hur mycket du vill. Man måste vara uppsutten vid start och målgång. In i grinden får man leda hästen.
6. Visst får du ha sadelväskor, men risken för att de stör hästen finns ju.
7. Vikten behöver man inte tänka på förrens man börjar rida internationella ritter.
8. Upplopp blir det väl bara om det är flera som slåss om att komma först i mål. Man behöver ju inte hänga på för att någon annan spurtar.
Med en islandshäst rekommenderar jag INTE att man gör upplopp, eftersom de oftast har svårt med pulsen ändå.
och alla i klassen tävlar ju mot varann, oavsett storlek.


Hoppas jag fick med svaren på alla frågor.
 
Sv: Allt runt distans

Jag såg en tjej som red barbacka på fornaboda förra året. Tror det var den tävlingen i vart fall. Dispens från sadelkravet el? Vet inte vilken klass, men tror det var en PP.
 
Sv: Allt runt distans

Jag tror att det var en vän till mig du såg. Hennes dotters ponny hade för hög puls i grinden o fick inte fortsätta, så medans mamman red klart sista slingan (PP 17km) så väntade tjejen kvar i grind. Men ponnyn var lite otålig o tjejen trött och när det rapporterades vidare till mamman så tolkade hon det som att ponnyn höll på att massakera grindområdet och att tjejen satt o var jätteledsen o ensam. Så hon fick jättebråttom tillbaka o rider FEL HÅLL in över mål, kastar av sadeln och börjar svampa. Då kom det en funkionär som talade om att hon hade ridit fel väg in! :o Så hon upp på hästen barbacka, ut på travbanan och in över mållinjen åt rätt håll..... Hon tyckte det var MKT pinsammt!!!
 
Sv: Allt runt distans

Finns det inte westernpaddar gjorda med fårludd undertills de borde väl vara optimala för man ska väl ha det luddiga mot hästen och skinner mot sadeln eller har ni tvärtom?

Renskinnet är bäst eftersom det räcker att borsta av.
Fårskinnen blir blöta o håren tovar ihop sig. Så de måste man tvätta. Då är det värdelöst med tjocka paddar som inte går in i tvättmaskinen.
// Linda
 
Sv: Allt runt distans

jaha på så vis, tack alla för svar...

men har fortfarande inte fått svar om Torsion???
 
Sv: Allt runt distans

Jag skickade ju PM till dig!

Torsion finns så vitt jag vet inte i sverige, närmsta leverantör är i finland (tror jag)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 028
Senast: Farao
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 043
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 444
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 792
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp