Bukefalos 28 år!

Allt runt distans

Sv: Allt runt distans

Tack fick ditt Pm men är inte intresserad men tack en då.
Det jag undrade var bara varför jag inte kan hitta den svenska hemsidan längre då jag köpte en sadel därfriån för några år sedan hade velat kolla deras utbud.
Gjorde det senast för ett halvår sen kanske då fanns hemsidan kvar fattar inte vart den tatt vägen har de fått lägga ner i sverige?
 
Sv: Allt runt distans

Kimmis svarade ju? Det finns ingen återförsäljare till Torsion kvar i Sverige. Den som fanns la ner för nåt år sedan.
 
Sv: Allt runt distans

Gullan - Jag säger samma sak som Kimmis och förgående talare, Torsion hade en återförsäljare här i sverige, han heter Gert och var samma person som höll i distanslistan. Både distanslistan och torsions svenska sida är nu nerlagda så du kommer inte hitta dem hur länge du än söker. Sök på utländska sidor istället.
 
Sv: Allt runt distans

*kl*

Tänkte bara hoppa in och fråga vilka raser som är populärast inom distans? :)
Funkar alla raser eller?
 
Sv: Allt runt distans

Alla raser kan funka till lättare klasser, men vanligast på distanstävlingar är araber sen kommer varmbloden.
 
Sv: Allt runt distans

Vanligast är araber, följt av varmblodiga travare.
Sen finns det ju halvblod, fullblod, connemara, welsh och till och med fjordhäst som nått framgångar.
De flesta raser funkar, bara man kommer med en vältränad häst.

Den enda ras som man kan se har problem överlag är faktiskt islandshästarna.
De åker ofta ut på puls.
 
Sv: Allt runt distans

Hur vanligt är det att ni går bredvid hästarna på t.ex. tävlingar? Jag brukar vara tvungen att göra det då ändan blir så "träig" av att vara i sadeln länge i skritt (som att sitta länge på en hård trästol).
 
Sv: Allt runt distans

Jag hoppar bara av precis innan grinden och går in till puls. Sedan har jag gått ner för någon superbrant backe någon gång vill jag minnas.
Ändan är inte många minuter i sadeln på en tävling egentligen eftersom man inte skrittar särskilt många meter under en tävling, så det blir nog inget problem för dej tror jag.
Oftast är det låren man känner av mest efter tävling särskilt första tävlingarna..
Jag kom inte ner för trappan hemma dagarna efter mina första tävlingar:p fick gå baklänges...........
å andra sidan är jag kass på att stretcha mej själv efter tävlingar så jag får skylla mej själv där.......................:angel:
 
Sv: Allt runt distans

*kl*

Jag har en fundering kring chaps. Jag rider sedan en vecka med chaps (hela, inte shortchaps) när jag riskerar att få snö över benen. Är det tillåtet att rida med dessa på tävling?
Hittar inget som talar emot det, men lika bra att kolla. Känns snöpligt annars :D
 
Sv: Allt runt distans

Det där intresserar också mig, jag rider med hela chaps så fort det är tillräckligt varmt. Tycker de är suveräna i all sorts terräng och slitstarka som tusan, har haft mina i över 10 år och endast bytt dragkedjarna en gång, då för en 3 år sedan.
 
Sv: Allt runt distans

I TR står;
Mom 617, Klädsel...........
För övrigt är en lätt klädsel dvs skjorta eller tröja med krage och byxor av typ ridbyxor tillfyllest. Klädsel skall vara prydlig och inte nedsättande för distansrittens rykte.

Så det är väll upp till tolkning..
Kan dock inte komma på om jag sätt någon rida i det på tävling..
(och personligen tycker jag nog att man kan låta bli....)
Men blir det inte ganska varma att rida i under varm vår och sommar?

/erika
 
Sv: Allt runt distans

Nope, inte varmt alls, använder själv jeans-shorts så fort det blir lite varmare, fungerar perfekt! Dessutom är de 100% vindtäta och inte ett barr kommer genom. Ingen tränare har heller klagat, har hängt på både dressyr-, fälttävlan- och hoppningsträningar med dem. Beklagar, men är allergisk mot ridbyxor, om det inte är termo :D
 
Senast ändrad:
Sv: Allt runt distans

Jag har tävlat med chaps. Svarta utan fransar. Tänkte inte ens på om det var ok eller inte.
// Linda
 
Sv: Allt runt distans

Jag tolkar det inte direkt som att det är okey, men jag ser en del som tävlar i chaps, fast nog bara i PP och CR.
Fast chaps ser ju ändå enormt prydligt ut, om man jämför med urtvättade mysbyxor, som jag också sett, till och med i tävlingsklass.
 
Sv: Allt runt distans

Får hästen ha luva/huva/mössa vid tävling?
Vet att det säkert står i TR men... :)
 
Sv: Allt runt distans

Får hästen ha luva/huva/mössa vid tävling?
Vet att det säkert står i TR men... :)

Det är en TR-ändring i år, som lyder som följer:

"Mom 618.1 följande tillägg
Insektsskydd och luva är tillåtet men skydd som placeras på hästens huvudlag får ej innebära särskild påverkan av hästens synfält"
 
Sv: Allt runt distans

Aha, tack för svaret!
Då antar jag att en vanlig tunn bomullshuva är okej.
Svårt det där med att bedöma om det inkräktar på hästens synfält.. Som tex flugpannband, det kan ju störa lite. Hur skulle ni tolka det?
Inte för att jag tänker rida med det.. men ändå :)
 
Sv: Allt runt distans

Folk har tidigare ridit med STORA nosludd fastsatta på tränset.
Både på nosgrimman och på sidostyckena.
Då stänger man hästens synfält ordentligt.
 
Sv: Allt runt distans

Just det.. det tänker man nog inte riktigt på.

En annan sak.. Hur fungerar antal godkända tävlingskilometrar?
Tex om man blir utesluten efter 80km på en 120km-tävling, räknas de 80km ändå in eftersom iallafall dom ändå är godkända eller blir det ingenting från den tävlingen då??
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 449
Senast: Farao
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 027
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 401
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 681
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp