Bukefalos 28 år!

Allt runt distans

Sv: Allt runt distans

Du måste vara godkänd i mål i din klass för att tillgodogöra dig kilometrarna. Du får alltså inte 80 km i ditt exempel.

Samma sak händer om du åker ut i mål. Det kan bli så illa att man rider 160 km och åker ut i mål, då är de kilometrarna "borta"...
 
Sv: Allt runt distans

Samma sak händer om du åker ut i mål. Det kan bli så illa att man rider 160 km och åker ut i mål, då är de kilometrarna "borta"...

Eller så kan man rida vilse så man rider längre än 160 km. ;) :rofl:

Förlåt, kunde inte låta bli... :angel:
 
Sv: Allt runt distans

Haha ja det borde ju neywaz om någon veta ;) Dock så blev ju inte hon utesluten då, men iaf :D
 
Sv: Allt runt distans

Nope! Du kommer få höra det för alltid! :D:rofl:

Frågan är då... räknade de alla 18 milen eller fick du bara tillgodogöra dig de 16 som det var meningen att du skulle rida :angel:
 
Sv: Allt runt distans

Om hästen visar hälta i någon av grindarna men så upptäcker man att det sitter en sten i hoven som är lätt att ta ut, får man springa upp igen då? eller är man ute då liksom? =)
Man måste kanske titta i hovarna innan man går in till veterinären? Känns inte som om det är så många som gör det, de som går in på några minuter alltså.. Men de flesta kanske har sulor förstås...

Eller, om hästen har tappat en sko och springer orent därför, då kan man väl bli utesluten va?
Men man kanske inte hinner få fast en sko innan man måste presentera hästen?
 
Sv: Allt runt distans

Är hästen halt så åker man ut, oavsett orsaken. Så man måste kratsa hovarna innan man går in (om man inte har sulor) eller slå på ny sko igen om hästen ömmar.

Kan tyckas lite retligt om det bara är en sten. Men ska veterinärena felsöka varje häst så lär ju tävlingen ta en vecka istället för en dag så...;)
 
Sv: Allt runt distans

Nä det är klart, det förstår man ju! Tack för svaret!

När brukar tävlingsterminen komma ut för året efter? =) Antar att det dröjer lite men ungefär? :)
 
Sv: Allt runt distans

Jag har funderingar på om det inte skulle vara kul att testa en distansritt efter vintern någon gång!
-Det var någon som frågade efter en lista på saker som man behöver ha med till en tävling och fick en länk. Den länken fungerade inte för mig i alla fall. Så, vad har du med dig när du ska tävla?
-Min andra fråga är hur man lägger upp träningen? Nu har jag ett halvblod/fjording och vill starta i en Clear round i typ april, maj någongång. Nu rids han 5-6 dagar i veckan varav ett pass är dressyrträning, resten är uteritter på ca 60 minuter. Sen stämmer det väl att det är en fördel om ryttaren är i bra kondition också? ;)
-Är det nödvändigt att köpa en pulsklocka?
Tack för en väldigt informerande tråd i övrigt! (:
 
Sv: Allt runt distans

Hej!
Jag ska försöka svara lite på dina frågor. Distansritt är kul =)
För att rida en clear round behöver man inte träna hästen något speciellt, det räcker att rida varierat 4-6 ggr/v. Men det är ju bra om du tar några längre turer till våren på ca 3mil. Det tar ca 3h om man rider lite i alla gångarter räcker att du börjar det i februari/mars och kör en sådan runda varje eller varannan vecka.

Det man ska ha med sig är:
-sadel,träns, hjälm
- täcke efter väder och behov. typ fleecetäcke, regntäcke
- Några hinkar som man kan ha vatten i gärna en med lock som man kan ha i bilen så det är lätt och smidigt att ge vatten till hästen utmed banan
- Några dunkar att bära Vatten i, jag brukar ha med mig lite vatten hemmifrån kan bli ont om vatten varma dagar.
- Ta gärna med riktade skor till hästen om oturen skulle vara framme och hästen tappar en sko.
- Tvättsvampar och svettskrapa
- Stetoskop eller pulsmätare
-Stol att sitta i när det är lite paus.
- Kläder efter väder för din del.
-Hö och kanske lite morötter/äpplen till hästen.
- Mat för dagen till dig och groom/ar.

Efter tävlingen får man skriva upp om det är något man har glömt och ta med det nästa gång.

Det är inte nödvändigt att ha en pulsmätare det går lika bra med stetoskop, det hade jag de två första åren jag red distansritter, men man måste ha något för att mäta pulsen på tävlingarna så hästen är nere i puls innan man går in till vetreinären 60 eller 64 slag i minuten beroende på klass.

Det bästa är ju om du hinner åka och titta på en distansritt innan du startar. Det är många som kan svara på dina frågor och du får en bra uppfattning hur en tävling fungerar.
 
Sv: Allt runt distans

Det är rätt bra att ha extra av allt med sig. Går något sönder är det bara att byta. Tex träns, sadelgjord och stigläder, mm. Extra kläder till sig själv är skönt om man blir blöt.
// Linda
 
Sv: Allt runt distans

Fullständigt OT, kikade på din blogg först men fick inget svar där. Vad är det för härstamning på hästen? Pappa och mamma räcker till att börja med, jag är lite tokig i fjordkorsningar. :p
Jag vet faktist inte, det står inte i hans papper.. Men jag har tänkt att jag någon gång ska försöka att ta reda på detta, det enda jag vet är att hans mamma är/var fjording^^
 
Sv: Allt runt distans

Jag började distans på just en fjording/halvblods korsning. Det gick inte så fort men en grymt hållbar häst.
// Linda
 
Sv: Allt runt distans

Jag kom på några fler frågor(som jag antagligen kommer att upptäcka första gången jag ska vara med på en distansritt, men det är skönt att veta i förväg. Om jag nu inte åker och tittar en gång innan dvs) :) Om det på en tävling finns både CR 50km och 50km tävling.. Är det samma bana? Hur är starterna? Startar alla klasser från samma ställe? Om det är så, så antar jag att de inte startar samtidigt. Hur lång tid är det mellan starterna ungefär och vilka startar först?
(är jättetaggad på att rida en clear round nu! Synd bara att det är vinter och flera månader kvar tills det blir vår..)
 
Sv: Allt runt distans

...eller BRA att det är vinter och flera månader kvar till vår ;) då kan du träna hela långa vintern (skritt, skritt skritt) och sedan känna dig trygg med att du och din häst är vana att tillbringa timmar i sadeln och att hästen fått en lugn och fin grundkondition för en CR (även om jag inte tvivlar det minsta på att han/hon redan idag har vad som behövs för en CR i lugnt tempo).

CR och T 50 brukar gå samma bansträckning. Klasserna startar inte samma tid, men ja, från samma plats. Har för mig att det brukar vara ca 30-45 minuter mellan varje klass. I CR är det ofta så att starten sker i grupper om ca 4 ekipage och att dessa grupper då startar med 5-10 min mellanrum. I T50 (och alla T-klasser) startar alla samtidigt men - man har rätt att starta inom 15 minuter från utsatt starttid. Dvs om du inte vill starta tillsammans med alla så kan du vänta upp till 15 minuter efter startgruppen och först då passera startlinjen. Din tävlingstid startar dock samtidigt som alla andras, dvs utsatt starttid.
 
Sv: Allt runt distans

Om du är ok med att läsa på engelska finns det bra information på amerikanska distansförbundets (AERC) hemsida http://www.aerc.org/ under rubriken Education i vänstra menyn. Allt om material, träning, elektrolyter, tips vid första tävlingen etc. Kom ihåg att dubbelkolla svensk tävlingsreglemente eftersom vissa saker kan skilja sig lite.
 
Sv: Allt runt distans

Om du är ok med att läsa på engelska finns det bra information på amerikanska distansförbundets (AERC) hemsida http://www.aerc.org/ under rubriken Education i vänstra menyn. Allt om material, träning, elektrolyter, tips vid första tävlingen etc. Kom ihåg att dubbelkolla svensk tävlingsreglemente eftersom vissa saker kan skilja sig lite.

Tack för den länken! Helt suverän information där.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 315
Senast: Farao
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 025
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 396
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 680
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp